LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Cadeaucheques

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
tommy boy

Cadeaucheques

Ongelezen bericht door tommy boy »

Hallo iedereen,

Mijn frustratie gaat over het feit dat vele handelaars (in dit geval ICI PARIS XL voor een bedrag van 50 euro) cadeaucheques die de geldigheidsdatum hebben overschreden niet meer aanvaarden. Dit is toch geld dat ze alreeds hebben ontvangen!! Ik veronderstel dat ze juridisch recht in de schoenen staan, maar wil dit toch bij elke consumentenorganisatie aankaarten. Heeft er iemand suggesties om het de betreffende handelaar zeer moeilijk te maken, zodat er in de toekomst misschien iets veranderd? BVB: waar kan ik met mijn klachten heen, kan ik juridisch iets ondernemen.......het zit me namelijk heel erg hoog!
Hartelijk dank Tom

Gast

Re: Cadeaucheques

Ongelezen bericht door Gast »

Cadeaucheques die door iemand zijn gekocht en aan jou cadeau zijn gegeven kunnen wettelijk niet van een uiterste geldigheidsdatum worden voorzien. Want in feite is het gewoon geld en ook daarop staat geen geldigheidsdatum vermeld. Aan een cadeaucheque die je wint kan wel een geldigheidsdatum gekoppeld worden. Bij die is het dus zaak om die zo snel mogelijk na het winnen in te wisselen.
Het probleem is echter dat indien een zaak de gekochte cadeaucheque niet wil inwisselen omdat er toch een geldigheidsdatum aan gekoppeld is je zult moeten gaan procederen om je gelijk te krijgen. En hoe je het ook wendt of keert, uiteindelijk kost die procedure je altijd geld en meestal meer dan de waarde van de cheque. De vraag is dus of je jouw principes meer laat kosten dan het opbrengt.

Gast

1 Tip: bekijk het eens van de detailist zijn kant. Stel je voor jij verkoopt cadeaucheques die onbeperkt geldig zijn, dan zou jij het ook niet leuk vinden als iemand die 10 jaar later nog in komt leveren!
Wat een administratieve rompslomp wordt dat dan!

1 jaar de tijd om een cheque uit te geven is toch voldoende? Kom op, wees niet zuinig, en koop binnen dat jaar gewoon iets moois voor jezelf! :D

Gast

Helaas is een cadeaucheque geen wettig betaalmiddel zoals vastgesteld door De Nederlandse Bank (dit in tgenstelling tot munten en euro biljetten b.v).

Cadeaucheques mogen dus gewoon een geldigheidsdatum mee krijgen en je kan er geen r..t tegen doen anders dan hopen op coulance van de winkel.

berendjan

Ongelezen bericht door berendjan »

Wanneer op een cadeaucheque geen vervaldatum staat kun je die onbeperkt inleveren. Als diegene die de cheque heeft uitgeschreven er een geldigheidsdatum aan koppelt dient die op de cheque vermeld te staan. Staat die er niet op kan diegene die de cheque of bon heeft uitgegeven er naderhand geen beroep op doen. Zo simpel is dat.

Gast

relevante wetteksten graag?

Gast

iedereen weet inmiddels toch wel dat cadeaucheques meestal een uiterste datum hebben. En ohja het staat er ook altijd in of op. En een jaar is inderdaad wel genoeg hoor. Als je dan nog niets hebt gekocht dan heb je er ook wel weinig interesse in gehad.
Tip: bewaar ze altijd in je portomonnee of stop ze in je tas, leg ze in je auto, zijn ze altijd vlakbij je als je een winkelcentrum inloopt. (m.a.w. laat ze thuis niet in een laatje liggen.)

Gesloten