LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Prijsvergelijken wordt bijna onmogelijk gemaakt

Reclame acties die niet kloppen of correct lopen? Ventileer hier jouw mening.
Teckeltoos

Prijsvergelijken wordt bijna onmogelijk gemaakt

Ongelezen bericht door Teckeltoos »

Steeds vaker zie je op groente, kaas en vlees afdelingen van supermarkten reclameprijzen per 350 gram of andere gekke gewichtseenheden. Je moet vaak heel goed kijken wat een kiloprijs is als het al op de kaart vermeld wordt. Net nog een stuk kaas gekocht van 450 gram voor € 4,--. Op het etiket staat geen kiloprijs.
Zo kun je toch niet meer prijs vergelijken.

encore

Re: Prijsvergelijken wordt bijna onmogelijk gemaakt

Ongelezen bericht door encore »

Dat viel mij een tijd geleden ook al op. Er was toen een "aanbieding" bij de buurtsuper. Per 133 gram....

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

En daarom wordt er op de basisschool ( en tegenwoordig ook op de middelbare school) het vak rekenen gegeven...

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

Teckeltoos schreef:Steeds vaker zie je op groente, kaas en vlees afdelingen van supermarkten reclameprijzen per 350 gram of andere gekke gewichtseenheden. Je moet vaak heel goed kijken wat een kiloprijs is als het al op de kaart vermeld wordt. Net nog een stuk kaas gekocht van 450 gram voor € 4,--. Op het etiket staat geen kiloprijs.
Zo kun je toch niet meer prijs vergelijken.
Zelf vind ik het maar flauwekul, zoals gezegd: leer eens rekenen dan.
Maar ik woon toevallig in Duitsland en hier staat bij vrijwel alle aanbiedingen en advertenties, zowel in reclameblaadjes als zelfs op E-bay, ik weet niet of het verplicht is, want het staat niet overal, maar er staat dus heel vaak: kosten per 100 gram of kosten per kilogram. Wel handig voor de vergelijking. Nogmaals ik weet niet of het verplicht is, maar het staat in vrijwel elk reclameblaadje en vrijwel elke advertentie.
Wel leuk hoor dat de prijs van een kilo gehakt even voor je wordt uitgerekend, maar dat zegt niets over de kwaliteit, dus het blijft appels met peren vergelijken.

olaf79

Ongelezen bericht door olaf79 »

encore schreef:Dat viel mij een tijd geleden ook al op. Er was toen een "aanbieding" bij de buurtsuper. Per 133 gram....
Ja als de verpakking 133 gram bevat lijkt me dat logisch. Maar een prijs per kilo / liter etc lijkt me wel handig. Krijg je alleen weer het probleem of je vloeibare levensmiddelen per kilo of per liter gaat vermelden. Ik bedoel een kilo yoghurt bij Mona is toch wat anders dan een liter yoghurt eigen merk. Krijg je dat soort fratsen weer.

Teckeltoos

Ongelezen bericht door Teckeltoos »

kweenie schreef:En daarom wordt er op de basisschool ( en tegenwoordig ook op de middelbare school) het vak rekenen gegeven...
Ik beheers echt wel de kunst van het hoofdrekenen maar ik heb er gewoon geen zin in uit te rekenen wanneer iets per 133 gaat tegenover iets wat per 168 gram gaat. Meestal staat er op schap prijskaartjes wel wat iets per kilo/liter kost maar op reclameborden niet. Ik heb altijd gedacht dat het vermelden van een kilo/liter prijs verplicht was.

olaf79

Dat is zeker niet verplicht.

czarczar

olaf79 schreef: Ja als de verpakking 133 gram bevat lijkt me dat logisch. Maar een prijs per kilo / liter etc lijkt me wel handig.
Zoals gezegd is het in Duitsland al zo, al weet ik niet of het verplicht is. Maar 31cent/100gram gehakt is dat handig? Als je weet dat veel vlees met water wordt ingespoten? Het zegt niets over de kwaliteit, zelfs niet over wat je werkelijk krijgt.
Ik ben wel voor een vrijwillige vermelding, maar tegen een verplichting.
Kwaliteit bepaal je zelf als consument. Waar je dan tegen die prijs genoegen mee neemt.
In Duitsland wordt overigens alles naar 100 gram of naar kg omgerekend, of als het vloeistof is naar 100 ml of naar liter, dus wel makkelijk vergelijken.
Honden- en kattenvoer ook, kijk maar: http://www.zooplus.de/
Zelfde staat in reclameblaadjes die je in de brievenbus krijgt, gewoon van de supermarkt dan.

Zoals gezegd, van mij hoeft het niet, maar het kan wel, en soms is het wel handig.

olaf79

Is het dan ook zo dat bij vloeibare levensmiddelen altijd liters gekozen wordt. Want als het ene merk prijs per liter vermeldt en het andere prijs per kilo is het nog niet te vergelijken.

olaf79

czarczar schreef:Als je weet dat veel vlees met water wordt ingespoten? Het zegt niets over de kwaliteit, zelfs niet over wat je werkelijk krijgt.
Als je de ene supermarkt met de ander wil vergelijken en het gaat om precies hetzelfde product, dan is de kwaliteit niet relevant. Het gaat erom dat de consument wil kunnen kijken of die aanbieding echt zo aanbiederig is of gewoon korting op een te hoge prijs omdat de concurrent met dat product altijd goedkoper is

kweenie

Als het op het schap wordt vermeld, dan wordt het toch vermeld...?
Maar ik geef toe dat het erg onhandig is. Heeft alles te maken met ronde bedragen. Bijvoorbeeld euro-aanbiedingen. Of zalm, waarbij een pakje van 167 gram voor 4 euro veel mooier klinkt dan 24 per kilo.

czarczar

olaf79 schreef: Als je de ene supermarkt met de ander wil vergelijken en het gaat om precies hetzelfde product, dan is de kwaliteit niet relevant.
Zoals gezegd, ik vind het soms wel handig.
Zelfs wel als de kwaliteit niet vergelijkbaar is. Als ik zie dat het ene product 0,50/100gr kost en het andere 1,00/100gr, dan zie ik tenminste het prijsverschil en kies ik misschien wel voor het laatste product, op basis van kwaliteit en het prijsverschil. Ik ben dan ook zeker niet tegen een vermelding, best wel handig, ik ben tegen een VERPLICHTING. Je kunt alles wel gaan verplichten. Ga je al dit soort zaken verplichten, dan bestempel je consumenten per definitie als geestelijk incapabel. Die moeten geholpen worden, ze zijn niet in staat zelf een beslissing te nemen.

kweenie

Het is al jaren verplicht. Sinds ongeveer tien jaar via het besluit prijsaanduiding producten, op Europees niveau, maar voor die tijd ook al een paar decennia op landelijk niveau.

czarczar

kweenie schreef:Het is al jaren verplicht. Sinds ongeveer tien jaar via het besluit prijsaanduiding producten, op Europees niveau, maar voor die tijd ook al een paar decennia op landelijk niveau.
Conclusie: niemand houdt zich er in Nederland aan?

kweenie

Jawel, zoals TS ook aangeeft staat het iha wel op de schappen, maar niet in de grote letters. Maar dat hoeft ook niet.

czarczar

kweenie schreef:Jawel, zoals TS ook aangeeft staat het iha wel op de schappen, maar niet in de grote letters. Maar dat hoeft ook niet.
Maar niet in de HaH foldertjes?
Hoort bij de prijs te staan.

GJvdZ

Ongelezen bericht door GJvdZ »

Vrijwel iedereen heeft een mobiele telefoon bij zich, dus als je het echt wilt weten is het een kleine moeite om de calculator even erbij te pakken.

Maar in veel gevallen stelt een vergelijking niet veel voor omdat het andere producten zijn. Simpel voorbeeld: AH Basic pindakaas bevat 55% pinda's, AH Pindakaas iets van 78%. Een prijsvergelijking per 100 gram zegt dan niet zoveel als je niet eerst de ingredienten hebt bekeken van de verschillende producten. Alleen als je 2 identieke producten hebt is een simpele prijsvergelijking zinvol.

czarczar

GJvdZ schreef:Vrijwel iedereen heeft een mobiele telefoon bij zich, dus als je het echt wilt weten is het een kleine moeite om de calculator even erbij te pakken.
Ik ben het helemaal met je eens hoor, ook zonder smartphone.
GJvdZ schreef:Maar in veel gevallen stelt een vergelijking niet veel voor omdat het andere producten zijn. Simpel voorbeeld: AH Basic pindakaas bevat 55% pinda's, AH Pindakaas iets van 78%. Een prijsvergelijking per 100 gram zegt dan niet zoveel als je niet eerst de ingredienten hebt bekeken van de verschillende producten.
Maar ja, als je ziet dat AH basic 81 cent/100gr kost en AH Pindakaas 95 cent/100gr, dan is dat wel handig om een keuze te maken of even verder te kijken waarom dat zo is. Ik vind het dus wel handig, maar verplichten gaat mij veel te ver.
Doen we dat dan ook bij een klopboormachine? En vooral: moet dat dan wettelijk worden verplicht?
Gewoon zelf uitrekenen dat een halve liter cola de helft is van een liter cola. Zo moeilijk is dat toch niet.
Misschien is die halve liter wel veel handiger om mee te nemen, ook al is die 10 cent duurder.

kweenie

Die wet is er ook om te voorkomen dat fabrikanten bewust net afwijkende verpakkingen gaan maken. Bv 900 ml voor 5% minder dan de liter van de concurrent.

In hah folders staan volgens mij meestal ook de eenheidsprijzen, maar niet als het omvverschillende producten gaat. Bv tweede product van merk x gratis.

czarczar

kweenie schreef:Die wet is er ook om te voorkomen dat fabrikanten bewust net afwijkende verpakkingen gaan maken. Bv 900 ml voor 5% minder dan de liter van de concurrent.
Precies zo'n voorbeeld kwam ik hier tegen: Langnese ijs in nieuwe verpakking. Er stond in het begin op dat het 1 liter bevatte, maar dat sloeg op de verpakking, er zat maar 900 ml ijs in. Dat stond ook op de verpakking, maar in een veel kleiner lettertype.
Volgens mij niet zo slim, want je voelt je meteen bedonderd.

Gesloten