Moneyman schreef: ↑20 mar 2023 14:55
Om een woordenbrij (een beetje
) te voorkomen pak ik even een paar punten eruit:
alfatrion schreef: ↑20 mar 2023 12:52
Je stelt dat een verklaring TS zou hebben bereikt op het moment dat het door Aegon in Mijn Aegon is gezet, omdat dat met TS overeengekomen zou zijn. Dat dit ook daadwerkelijk met TS is overeengekomen blijkt nergens uit. Bovendien komt een dergelijke afspraak, waarbij gedaan wordt alsof een bericht iemand bereikt heeft, mij onredelijk bezwarend voor, zoals reeds aangegeven.
Ik heb dat niet gesteld. Ik heb het helemaal niet over "bereikt hebben" gehad, ik heb het over "ter beschikking stellen".
Zie je bericht van 19 mar 2023 20:59.
Moneyman schreef: ↑20 mar 2023 14:55
alfatrion schreef: ↑20 mar 2023 12:52
Er moet minimaal een afhaalbericht achter gelaten worden op een adres waarop de klant te bereiken is.
Exact - net zoals er een mail gestuurd wordt dat je je bericht op kunt halen in de mijn-omgeving.
Als er betwist wordt dat dit afhaalbericht is ontvangen, dan moet de afzender bewijzen dat het is aangekomen, en dat is lastig.
Moneyman schreef: ↑20 mar 2023 14:55
De hier geciteerde tekst uit de overeenkomst geeft expliciet aan dat berichten via de mijn-omgeving lopen. Als een klant dat niet doet is dat uiteraard voor rekening van die klant.
Ik ben er niet zeker van dat de HR het met je eens zou zijn.
Voor de werking van een bericht moet dat bericht de geadresseerde bereiken, tenzij het niet bereiken het gevolg is van omstandigheden die de geadresseerde betreffen en rechtvaardigen dat de geadresseerde het nadeel draagt. Hier gaat dus een zekere verplichting voor de afzender van uit. Daarnaast moet er meer zijn dan enkel omstandigheden die de geadresseerde betreffen, die omstandigheden moet ook nog rechtvaardigen dat de geadresseerde het nadeel draagt.
Een aangetekende brief wordt verzonden en er wordt daadwerkelijk een poging gedaan om die af te leveren. Het is nog maar zeer de vraag of een aangetekende brief wel zijn werking heeft als er geen afleveringspoging wordt gedaan.
Ik denk dat een bedrijf er niet mee weg komt om bij hun op kantoor voor alle klanten postvakjes in te richten, en te verlangen dat hun klanten de post komen ophalen.
Moneyman schreef: ↑20 mar 2023 14:55
Ik mis in ieder geval nog de onderbouwing waarom een persoonlijke mijn-omgeving geen elektronisch adres als bedoeld in de wet zou zijn.
Ik mis juist een onderbouwing waarom de mijn-omgeving wel een elektronisch adres zoals bedoeld in art. 6:230c BW zou zijn.
Moneyman schreef: ↑20 mar 2023 14:55
Ter vergelijking: de overheid communiceert haar formele berichten óók via allerlei digitale postbussen/ mijn-omgevingen.
Het adres dat de afzender opgeeft om te zorgen dat het bericht in de inbox van een klant komt is een elektronisch adres, maar dat maakt de omgeving nog geen elektronisch adres. Je e-mailadres is een elektronisch adres, maar je e-mailcient is dat niet. Maar ook dit soort adressen zijn geen elektronisch adres zoals bedoeld in de wet. De wet heeft geen betrekking op berichtenverkeer dat wordt uitgewisseld, maar heeft het over het op zoeken van de algemene voorwaarden aan de hand van een elektronisch adres.