LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
-
- Berichten: 31
- Lid geworden op: 14 nov 2006 06:42
Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Boodschappen doen heb ik altijd vreselijk gevonden. De laatste tijd is dit verworden tot een straf. Ik ken alle verkooptrucjes van de jaren 70, 80 en later nog wel, maar tegenwoordig lijkt alles steeds vervelender te worden. Het doel van mijn stukje is u te vragen of dit allemaal wel mag.
1-Sommige schappen zijn expres verkeerd gevuld. Er ligt een duurder artikel voor in de plaats, zoals tonijnmoot op de plek van tonijnstukken of rivieerkreeftsalade op de plek van krabsalade. Je moet heel goed opletten om niet het verkeerde en te dure artikel te pakken. Of ze dit expres doen, ik denk haast van wel, want zo pakt de klant het te dure artikel en ziet hij dit pas bij thuiskomst. Ik zie ook regelmatig "Fake"reclamebakken die vol liggen met producten tegen de reguliere prijs. Waarom liggen deze in reclamebakken? Om de klant maar te foppen? Dat vind ik nog niet eens het ergste, het ergste is dat er veelal geen prijs bij staat of een lage prijs van een artikel ligt expres heel dicht op dat van een duur artikel. Is een supermarkt eigenlijk niet verplicht om overal de juiste prijs bij te zetten? Neen, ik vermoed dat dit een smerig trucje is om te klant te foppen.
2-subjectieve bijschriften en misleidende actieplakkers
Het oog valt vaak op grote flitsende actiestickers tussen de actieprijzen. Zoals "voordeelverpakking" of "nu nog beter te bereiden". Dezelfde stickers die gebruikt worden als reclamestickers met als doel je visueel te misleiden en je de producten achteloos in je winkelmand te doen kieperen. Wat zeg nou zelf, wat voor toegevoegde waarde heeft "nu nog beter te bereiden" dan?? Dit zal ongetwijfeld allemaal wel mogen, maar ik twijfel aan het volgende punt. Van de week hoorde ik op de radio dat het niet mocht en ik was het daar mee eens, namelijk het groter maken van producten, veelal thuismerken en c-merken met bijschriften als "nu nog romiger dus nog heerlijker" "krijgt een prachtig mooi korstje" en "met lekkere nieuwe vulling". Als ik dit soort dingen lees heb ik al geen zin meer om het nog te kopen, dan wil ik het niet meer hebben. Mag ik zelf bepalen of ik iets mooi of lekker vind?? Mag dit eigenlijk wel??
3-Dit is misschien de nieuwste trend, misschien dat het aan mij ligt zeg mij het dan maar. Tegenwoordig is er geen pijl meer op reclame te trekken, de ene keer begint een actie 1 dag en is het de volgende dag alweer voorbij of de producten zijn ineens "op".*** Ik sta geregeld voor een kassa in onzekerheid of ik de artikelen wel tegen reclame prijs mag meenemen.. "nee sorry, die actie is gisteren afgelopen" (op een maandag?). Ik kan door de weeks niet eerder boodschappen doen dan tussen 18u en sluitingstijd, maar ik zie geregeld dat tegen die tijd die vulploegers de schappen al weer leeghalen, van het brood, vleeswaren (wat is het punt daarvan eigenlijk) en zelfs van reclameschappen. Is het soms de bedoeling dat de klant uit teleurstelling dan maar duurdere producten gaat kopen?? Ik snap er echt helemaal niks meer van.
Wie maakt dit nog meer mee? Ik vind het begrijpelijk als ik nu word gezien als een oude zeur, maar is dit allemaal meer normaal?
*** Er was eens een artikel dankzij reclame helemaal uitverkocht, deze was toevalligerwijs pas bij het verstrijken van de reclame termijn weer aangevuld. Yeah right.
1-Sommige schappen zijn expres verkeerd gevuld. Er ligt een duurder artikel voor in de plaats, zoals tonijnmoot op de plek van tonijnstukken of rivieerkreeftsalade op de plek van krabsalade. Je moet heel goed opletten om niet het verkeerde en te dure artikel te pakken. Of ze dit expres doen, ik denk haast van wel, want zo pakt de klant het te dure artikel en ziet hij dit pas bij thuiskomst. Ik zie ook regelmatig "Fake"reclamebakken die vol liggen met producten tegen de reguliere prijs. Waarom liggen deze in reclamebakken? Om de klant maar te foppen? Dat vind ik nog niet eens het ergste, het ergste is dat er veelal geen prijs bij staat of een lage prijs van een artikel ligt expres heel dicht op dat van een duur artikel. Is een supermarkt eigenlijk niet verplicht om overal de juiste prijs bij te zetten? Neen, ik vermoed dat dit een smerig trucje is om te klant te foppen.
2-subjectieve bijschriften en misleidende actieplakkers
Het oog valt vaak op grote flitsende actiestickers tussen de actieprijzen. Zoals "voordeelverpakking" of "nu nog beter te bereiden". Dezelfde stickers die gebruikt worden als reclamestickers met als doel je visueel te misleiden en je de producten achteloos in je winkelmand te doen kieperen. Wat zeg nou zelf, wat voor toegevoegde waarde heeft "nu nog beter te bereiden" dan?? Dit zal ongetwijfeld allemaal wel mogen, maar ik twijfel aan het volgende punt. Van de week hoorde ik op de radio dat het niet mocht en ik was het daar mee eens, namelijk het groter maken van producten, veelal thuismerken en c-merken met bijschriften als "nu nog romiger dus nog heerlijker" "krijgt een prachtig mooi korstje" en "met lekkere nieuwe vulling". Als ik dit soort dingen lees heb ik al geen zin meer om het nog te kopen, dan wil ik het niet meer hebben. Mag ik zelf bepalen of ik iets mooi of lekker vind?? Mag dit eigenlijk wel??
3-Dit is misschien de nieuwste trend, misschien dat het aan mij ligt zeg mij het dan maar. Tegenwoordig is er geen pijl meer op reclame te trekken, de ene keer begint een actie 1 dag en is het de volgende dag alweer voorbij of de producten zijn ineens "op".*** Ik sta geregeld voor een kassa in onzekerheid of ik de artikelen wel tegen reclame prijs mag meenemen.. "nee sorry, die actie is gisteren afgelopen" (op een maandag?). Ik kan door de weeks niet eerder boodschappen doen dan tussen 18u en sluitingstijd, maar ik zie geregeld dat tegen die tijd die vulploegers de schappen al weer leeghalen, van het brood, vleeswaren (wat is het punt daarvan eigenlijk) en zelfs van reclameschappen. Is het soms de bedoeling dat de klant uit teleurstelling dan maar duurdere producten gaat kopen?? Ik snap er echt helemaal niks meer van.
Wie maakt dit nog meer mee? Ik vind het begrijpelijk als ik nu word gezien als een oude zeur, maar is dit allemaal meer normaal?
*** Er was eens een artikel dankzij reclame helemaal uitverkocht, deze was toevalligerwijs pas bij het verstrijken van de reclame termijn weer aangevuld. Yeah right.
-
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52
Re: Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Voor al uw ergernissen zijn vrij logische verklaringen.
1. Schappen expres vullen lijkt me een absurd, ik denk dat je gewoon beter moet kijken. Vergeet ook niet dat dat vullen gebeurt door onderbetaalde, ongemotiveerde 15 jarige scholiertjes, dus dat er een keer een foutje gemaakt wordt...
Reclamebakken worden gevuld met artikelen waar wat veel van is, waar teveel van is besteld, of artikelen die slecht lopen. Er wordt een prijs bij uitgeprint die misschien lijkt op een actieprijs, maar dat is niet zo. Een enkele keer komt het voor dat degene die de artikelen beprijst, het verkeerde sjabloon pakt om de prijs op te printen, zodat er ook echt 'actie' bij staat. Ook dat kan gebeuren.
2. Subjectieve bijschriften: dat men eigen producten bepaalde (positieve) eigenschappen toedicht, is al zo oud als de reclame zelf. Per slot van rekening wil je die zooi verkopen. Kinderen leren tegenwoordig op veel basisscholen dat reclame vaak 'niet echt' is, misschien moet je je - net al die kleuters - aanleren om dat soort dingen te negeren
3. Dat het brood en vleesch op is aan het einde van de dag is vervelend, daar loop ik zelf ook wel eens tegenaan. Maar de klant wil wel iedere dag vers brood en vlees, dus wordt niet teveel besteld, dus is het aan het einde van de dag vaak op. Wat betreft brood is het zo dat de restjes retour worden gezonden (wordt duivenvoer van gemaakt of weet ik veel), en omdat iedere supermarktmedewerker graag z.s.m. naar huis wil na slutitingstijd, halen ze 5-10 minuten voor het sluiten van de winkel het brood alvast uit de schappen.
Nee, wat u noemt vind ik geen noemenswaardige irritaties. Het zijn dingen die met logisch redeneren wel zijn te ondervangen. Wat daarentegen WEL steeds problematischer wordt in supermarkten, is onbeleefd en onintelligent personeel. Kassières die niet boe of bah zeggen, je niet aankijken of groeten, met elkaar kletsen, het is soms echt dramatisch. Zelfs de meest pretentieuze supermarkt van ons land (Albert Heijn) lijkt het niet te interesseren wat voor tuig er achter de kassa zit. Echt triest.
1. Schappen expres vullen lijkt me een absurd, ik denk dat je gewoon beter moet kijken. Vergeet ook niet dat dat vullen gebeurt door onderbetaalde, ongemotiveerde 15 jarige scholiertjes, dus dat er een keer een foutje gemaakt wordt...
Reclamebakken worden gevuld met artikelen waar wat veel van is, waar teveel van is besteld, of artikelen die slecht lopen. Er wordt een prijs bij uitgeprint die misschien lijkt op een actieprijs, maar dat is niet zo. Een enkele keer komt het voor dat degene die de artikelen beprijst, het verkeerde sjabloon pakt om de prijs op te printen, zodat er ook echt 'actie' bij staat. Ook dat kan gebeuren.
2. Subjectieve bijschriften: dat men eigen producten bepaalde (positieve) eigenschappen toedicht, is al zo oud als de reclame zelf. Per slot van rekening wil je die zooi verkopen. Kinderen leren tegenwoordig op veel basisscholen dat reclame vaak 'niet echt' is, misschien moet je je - net al die kleuters - aanleren om dat soort dingen te negeren
3. Dat het brood en vleesch op is aan het einde van de dag is vervelend, daar loop ik zelf ook wel eens tegenaan. Maar de klant wil wel iedere dag vers brood en vlees, dus wordt niet teveel besteld, dus is het aan het einde van de dag vaak op. Wat betreft brood is het zo dat de restjes retour worden gezonden (wordt duivenvoer van gemaakt of weet ik veel), en omdat iedere supermarktmedewerker graag z.s.m. naar huis wil na slutitingstijd, halen ze 5-10 minuten voor het sluiten van de winkel het brood alvast uit de schappen.
Nee, wat u noemt vind ik geen noemenswaardige irritaties. Het zijn dingen die met logisch redeneren wel zijn te ondervangen. Wat daarentegen WEL steeds problematischer wordt in supermarkten, is onbeleefd en onintelligent personeel. Kassières die niet boe of bah zeggen, je niet aankijken of groeten, met elkaar kletsen, het is soms echt dramatisch. Zelfs de meest pretentieuze supermarkt van ons land (Albert Heijn) lijkt het niet te interesseren wat voor tuig er achter de kassa zit. Echt triest.
-
- Berichten: 2888
- Lid geworden op: 01 mar 2006 12:17
Re: Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Supermarktirritaties.
Mevrouw,
Ik neem tenminste aan dat u een vrouw bent; U maakt het voor uzelf erg moeilijk.
Immers, het is de winkel die de indeling bepaald en doet dit op grond van onderzoek hoe een opstelling van producten voor die desbetreffende winkel het meest effectief is.
Tenslotte is het ZIJN winkel en zijn broodwinning waar hijzelf van moet leven en zijn personeel en overige kostan van moet betalen.
U heeft weliswaar de vrijheid om voor een andere winkel te (gaan) kiezen maar overal zult u toch winkels aantreffen welke (als het goed is) op marketingstrategieen en onderzoek is gebaseerd.
Daarom raad ik u dringend aan om dit soort (fouten?) te negeren en meer de richting op te gaan van het bewust consumentisme en dat is dus niet de winkel doorrennen en grijpen wat men grijpen kan maar gewoon goed te gaan lezen.
Als u dit advies opvolgt dan kunnen ook die valeriaancapsules weer in het keukenkastje!
Grootvader
♪♪ Oh consumenten sluit de rijen ♫♫
♪♪ Het rode vaandel volgen wij ♫♫
Mevrouw,
Ik neem tenminste aan dat u een vrouw bent; U maakt het voor uzelf erg moeilijk.
Immers, het is de winkel die de indeling bepaald en doet dit op grond van onderzoek hoe een opstelling van producten voor die desbetreffende winkel het meest effectief is.
Tenslotte is het ZIJN winkel en zijn broodwinning waar hijzelf van moet leven en zijn personeel en overige kostan van moet betalen.
U heeft weliswaar de vrijheid om voor een andere winkel te (gaan) kiezen maar overal zult u toch winkels aantreffen welke (als het goed is) op marketingstrategieen en onderzoek is gebaseerd.
Daarom raad ik u dringend aan om dit soort (fouten?) te negeren en meer de richting op te gaan van het bewust consumentisme en dat is dus niet de winkel doorrennen en grijpen wat men grijpen kan maar gewoon goed te gaan lezen.
Als u dit advies opvolgt dan kunnen ook die valeriaancapsules weer in het keukenkastje!
Grootvader
♪♪ Oh consumenten sluit de rijen ♫♫
♪♪ Het rode vaandel volgen wij ♫♫
-
- Berichten: 1282
- Lid geworden op: 20 jul 2005 00:52
Re: Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Iets doen wat je altijd al vreselijk hebt gevonden aan het einde van een (stressvolle) werkdag kan alleen maar ontaarden in een zwaar geirriteerde rondgang door de supermarkt.Boodschappen doen heb ik altijd vreselijk gevonden.
Ik kan door de weeks niet eerder boodschappen doen dan tussen 18u en sluitingstijd
Een mogelijke oplossing is boodschappen op de zaterdag ochtend doen, mits daarbij het uitslapen en de rondgang langs de mode gerelateerde uibatingen niet in het gedrang komt
Re: Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Ik zal wel weer een uitzondering zijn, maar bij mij in de buurt staat een bijzonder fijne supermarkt. Die is onlangs verbouwd en twee keer zo groot geworden en die ruimte is vooral benut om de gangpaden veel breder te maken en meer ruimte en aanbod te creëren. Ook wordt ik er altijd gewoon vriendelijk te woord gestaan (hangt er volgens mij ook vanaf hoe jij je zelf opstelt).
Boodschappen doen is nog steeds niet mijn hobby, maar in een goede supermarkt is het heus niet zo'n straf. En reclames in supermarkten? Ach, ik koop gewoon wat ik nodig heb zonder me te storen aan die reclame-uitingen die overigens door fabrikanten zelf op de producten geplaatst worden en niet door de supermarkt!
Dus nee, geen vervelende ervaringen met supermarkten, eerlijk gezegd.
Boodschappen doen is nog steeds niet mijn hobby, maar in een goede supermarkt is het heus niet zo'n straf. En reclames in supermarkten? Ach, ik koop gewoon wat ik nodig heb zonder me te storen aan die reclame-uitingen die overigens door fabrikanten zelf op de producten geplaatst worden en niet door de supermarkt!
Dus nee, geen vervelende ervaringen met supermarkten, eerlijk gezegd.
Re: Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Winkelen kan heel erg simpel zijn. Ik loop gewoon door de supermarkt en als ik appels nodig heb koop ik degene die er het lekkerst uitzien. Ik doe meestal gewoon een rondje en dan haal ik wat ik nodig heb of waar ik zin in heb. Als er een vak verkeerd is gevuld dan zie ik dat niet eens omdat ik naar de etiketten kijk en niet naar de prijskaartjes. Uiteindelijk sta ik bij de kassa, pin ik, en heb ik geen idee wat ik heb uitgegeven en hoeveel een artikel kostte. Bonnetjes hoef ik ook niet.
Ik ben blij dat we hier in Nederland zoveel assortiment hebben (18 soorten pindakaas) en het zal me een zorg zijn of ik 10 cent teveel of te weinig heb betaalt. Wanneer ze morgen de pindakaas 10 cent duurder maken, dan klopt het bonnetje wel en heb je alsnog 10 cent meer betaalt. Zo werkt het ook de andere kant op en zolang ik geen extreem bedrag hoor bij de kassiere zal het me een worst zijn.
Zoals ze bij Rolls Royce zeggen: als je moet vragen wat het kost, kun je het niet betalen. Ik heb ontdekt dat dat bij alles zo is. Soms hoor ik mensen wel eens vragen wat een ongestickerd halfje brood kost... Wat maakt dat nu uit? Betalen kun je het toch wel, hoop ik, dus waar ben je dan bang voor?
Ik ben blij dat we hier in Nederland zoveel assortiment hebben (18 soorten pindakaas) en het zal me een zorg zijn of ik 10 cent teveel of te weinig heb betaalt. Wanneer ze morgen de pindakaas 10 cent duurder maken, dan klopt het bonnetje wel en heb je alsnog 10 cent meer betaalt. Zo werkt het ook de andere kant op en zolang ik geen extreem bedrag hoor bij de kassiere zal het me een worst zijn.
Zoals ze bij Rolls Royce zeggen: als je moet vragen wat het kost, kun je het niet betalen. Ik heb ontdekt dat dat bij alles zo is. Soms hoor ik mensen wel eens vragen wat een ongestickerd halfje brood kost... Wat maakt dat nu uit? Betalen kun je het toch wel, hoop ik, dus waar ben je dan bang voor?
Re: Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Mijn voorganger schreef: bonnetjes hoef ik ook niet.
Nou dan zal je wel vaak in de nek geslagen zijn, want vaak zijn de aanbiedingen niet in de computer verwerkt en een beetje prijsbewust inkopen en wat je smaakt uiteraard scheelt je minimaal 500 euro op jaarbasis.
Nou dan zal je wel vaak in de nek geslagen zijn, want vaak zijn de aanbiedingen niet in de computer verwerkt en een beetje prijsbewust inkopen en wat je smaakt uiteraard scheelt je minimaal 500 euro op jaarbasis.
Re: Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Dat weet ik, en zo worden akties ook vaak niet meteen op maandag uit het systeem gehaald en sta je weer quitte en gaat je theorie niet op. Niet dat het uitmaakt, want ik shop niet eens op aanbiedingen. Ik koop wat ik nodig heb en waar ik zin in heb. Als daar toevallig een aanbieding tussen zit dan is het meegenomen. Wanneer je stelt dat je minimaal 500 euro bespaart door aanbiedingen te kopen, dan heb je echt enorm veel aanbiedingen gekocht om 500 euro aan korting te krijgen. Als een korting gemiddeld 20% is dan heb je alsnog 2500 euro meer aan aanbiedingen uitgegeven dan mij.Nou dan zal je wel vaak in de nek geslagen zijn, want vaak zijn de aanbiedingen niet in de computer verwerkt en een beetje prijsbewust inkopen en wat je smaakt uiteraard scheelt je minimaal 500 euro op jaarbasis.
Re: Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Ik kom regelmatig bij BAS (hoort bij DIRK) , vandaag ga ik voor de aanbiedingen die ik op internet had opgezocht. En wat blijkt alles is al uitverkocht,misschien morgen weer zei een medewerker in de supermarkt. Dat is mijn ergernis!
Re: Supermarkt irritaties. Mag dit wel?
Helaas zul je dat altijd houden. Als een winkel teveel bestelt is het fout en als ze te weinig bestellen ook. Aangezien ze geen kristallen bol hebben blijft het altijd een gok.
Koop je 1000 van iets omdat je die verkoop verwacht en verkoop je er uiteindelijk slechts 10, dan heb je een serieus probleem. Komen er ineens 10000 mensen op dan heb je ook een serieus probleem. dan heb je nog leveringsproblemen, voorraadproblemen, etc. etc..
Een aktie is zo goed als onmogelijk om perfect te laten verlopen.
Koop je 1000 van iets omdat je die verkoop verwacht en verkoop je er uiteindelijk slechts 10, dan heb je een serieus probleem. Komen er ineens 10000 mensen op dan heb je ook een serieus probleem. dan heb je nog leveringsproblemen, voorraadproblemen, etc. etc..
Een aktie is zo goed als onmogelijk om perfect te laten verlopen.