LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavvirus en werk

Ikke1974.
Berichten: 1
Lid geworden op: 28 mar 2020 18:24

Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door Ikke1974. »

Hoe gaan jullie om met het feit dat je zoveel mogelijk binnen moet blijven prive.
En je voor je werkgever bij veel diverse particulieren aan het werk moet de hele dagen voor niet urgentie zaken.
Voorbeeld. Onderhoud aan cv toestellen...
De werkgever houd vol de richtlijnen van RIVM aan te houden....

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door sjohie »

Ikke1974. schreef:
28 mar 2020 18:31
Hoe gaan jullie om met het feit dat je zoveel mogelijk binnen moet blijven prive.
En je voor je werkgever bij veel diverse particulieren aan het werk moet de hele dagen voor niet urgentie zaken.
Voorbeeld. Onderhoud aan cv toestellen...
De werkgever houd vol de richtlijnen van RIVM aan te houden....
Ik ga d'r prima mee om, gelukkig was mijn werkgever al behoorlijk ver qua thuiswerkfaciliteiten, dus ik kan prima werken zo. Iets trager dan normaal, maar soit. Verder kan ik evt een extra 26" monitor en/of goede bureaustoel van de zaak ophalen als ik die nodig heb.

Moneyman
Berichten: 30343
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door Moneyman »

Ik werk vanuit huis en kom bij mensen aan de deur. Naar binnen ga ik alleen als het echt moet.

Voor niet-essentieel werk zou ik mijn twijfels hebben, maar verboden is het niet. Geen idee hoe jullie bedrijf ervoor staat, maar wellicht zijn die onderhoudseuro's heel hard nodig om jouw salaris te betalen. Dan is de keuze om te stoppen ook een lastige.

Ik zou vooral in goed gesprek met je werkgever proberen te komen of blijven.

Nijogeth
Berichten: 10134
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik kom ook bij veel klanten. Er zijn ons vanuit het bedrijf richtlijnen gegeven. Als de klant er is dan mogen wij niet naar binnen en zouden wij de goederen bij de deur neer moeten zetten en de klant de spullen die terug moeten vervolgens binnen gaan halen. In de praktijk werkt het veel makkelijker als wij dit gewoon helemaal zelf doen. Dan loopt alles sneller en is t contact een stuk minder. Ook moeten wij regelmatig onze handen wassen, wat dan weer strookt met het feit dat we niet bij de klant binnen mogen, want waar moeten we onze handen dan wassen?

berndv
Berichten: 9044
Lid geworden op: 29 dec 2005 11:10

Re: Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door berndv »

Ikke1974. schreef:
28 mar 2020 18:31
En je voor je werkgever bij veel diverse particulieren aan het werk moet de hele dagen voor niet urgentie zaken.
Voorbeeld. Onderhoud aan cv toestellen...
en mij werd altijd verteld dat het belangrijk is om je CV regelmatig te laten onderhouden in verband met mogelijk koolmonoxide-vergiftiging (en daarnaast natuurlijk voor de garantie).

Maar goed, ik weet niet hoe je werkgever er verder mee om gaat, maar hebben jullie wel instructies over hoe jullie er mee om moeten gaan qua eventuele bescherming en hygiene? Werken met handschoenen, eventueel mondkapje en bril? Dat lijken mij wel zaken waar een werkgever over na moet denken en moet regelen als hij verwacht dat personeel bij mensen thuis komt.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door sjohie »

Overigens zijn de richtlijnen van het RIVM best duidelijk:

- werk thuis als dit kan (dat kan jij dus niet)
- Als je kucht, hoest en/of verkouden bent, geldt blijf thuis.
- houdt je aan de volgende hygiënemaatregelen
--- Was je handen regelmatig met water en zeep
--- Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
--- Gebruik papieren zakdoekjes en gooi deze weg na gebruik.
--- Geen handen schudden
--- Houd 1,5 meter (twee armlengtes) afstand van elkaar

Ik lees in die maatregelen niks waardoor jij niet bij een huishouden ketelonderhoud kan plegen, tenzij er dáár een besmetting is. Mijn zwager stuurt een hele afdeling installatiemonteurs aan, en die kunnen met bovenstaande prima uit de voeten. En bij twijfel aan de voordeur, heeft de monteur vanuit het bedrijf het mandaat om te zelfstandig beslissen om niet naar binnen te gaan, en de klant een nieuwe afspraak te laten maken. Daarmee redden ze het tot nu toe prima.

Maar waarom dan dit bericht, eist je werkgever dat je werkt in situaties die tegen bovenstaande RIVM regels ingaan?

Lowieze
Berichten: 6676
Lid geworden op: 30 nov 2017 10:09

Re: Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door Lowieze »

Wij, als huurders, kregen bericht van de Woningstichting dat planmatig onderhoud aan de woningen gewoon doorgaat.
Reparaties, waar mogelijk, worden opgeschoven. Alleen spoedreparaties kunnen op korte termijn gebeuren.
Wel voorschriften natuurlijk waar de huurder zich aan moet houden: doorgeven als je ziek of verkouden bent, afstand houden tot de vakman, hem/haar gelegenheid geven zijn handen te wassen.
Ik zie nog regelmatig werkbusjes staan bij lege woningen, dus dat gaat ook nog door.

StevieNL81
Berichten: 913
Lid geworden op: 04 apr 2018 16:55

Re: Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door StevieNL81 »

De werkgever is verplicht zorg te dragen voor een veilige werkomgeving.
Dat laatste is, voor wat betreft het op locatie werken, mogelijk discutabel.

Mijn werkgever kent ook werk op locatie, maar los van dat je zelf geen klachten mag hebben, staat het een ieder van ons vrij om dit te weigeren als we dit niet veilig achten.

JozJan
Berichten: 1026
Lid geworden op: 04 mar 2011 10:08

Re: Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door JozJan »

Toch wordt er best verschillend mee omgegaan. Er was al een bericht over Stedin, die nu geen monteurs naar mensen thuis sturen. Ik heb hetzelfde met Enexis, daar geldt hetzelfde. Maar goed, ieder bedrijf moet zijn eigen afweging maken natuurlijk. Ik kan zelf gelukkig prima thuiswerken, alle (externe) afspraken via calls etc valt zelfs wel aan te wennen.

witte angora
Berichten: 31024
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door witte angora »

Hier is het vervangen van de watermeter uitgesteld, ook vanwege Corona. Het geplande buitenschilderwerk gaat vooralsnog wel door, maar dat hangt dus ook af van maatregelen die rond die tijd gelden.

Bob Schurkjens
Berichten: 9778
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:41

Re: Coronavvirus en werk

Ongelezen bericht door Bob Schurkjens »

Aedes heeft een overzicht van coronanieuws inzake woningcorporaties:

https://www.aedes.nl/artikelen/bedrijfs ... risis.html

Gesloten