LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Emigreren belemmerd door coronavirus
-
Emigreren belemmerd door coronavirus
Ik ben Ruud Pennings.
mijn vraag aan jullie is om deze redenen te bekijken en te oordelen over de situatie.
ik ben werkzaam geweest bij Envigo vanaf 16-04-2007. Ik heb sinds 01-04-2020 geen werk meer, ik heb afgelopen December ontslag genomen bij mijn vorige werkgever 'Envigo' in Horst.
de reden van mijn ontslag is dat ik 29-03-2020 zou emigreren naar Colombia.
vorig jaar op 31-05-2019 ben ik hier getrouwd met mijn vrouw.
door het Corona virus is het voor mij nu niet mogelijk om Nederland te verlaten, of om Colombia binnen te komen. ik heb dit vermeld in mijn WW aanvraag bij het UWV. Deze is afgewezen en ze zeggen dat ik 'verwijtbaar werkeloos' ben.
maar in feite kan ik niks doen aan deze hele situatie. ik had alles in Nederland geregeld om te vertrekken, mijn verzekerringen stop gezet, de inentingen die mijn hond nodig had laten geven, en noem maar op. Nu heb ik opnieuw alles hier in Nederland aan moeten melden. Ik heb hier nu dus gewoon mijn kosten, maar geen salaris. en het UWV weigert om te helpen.
wel heb ik vandaag een bezwaarschrift gestuurd.
zouden jullie voor mij naar deze situatie kunnen kijken om te zien wat er mogelijk zou zijn.
ik voel me totaal niet serieus genomen.
met vriedelijke groet, Ruud Pennings.
mijn vraag aan jullie is om deze redenen te bekijken en te oordelen over de situatie.
ik ben werkzaam geweest bij Envigo vanaf 16-04-2007. Ik heb sinds 01-04-2020 geen werk meer, ik heb afgelopen December ontslag genomen bij mijn vorige werkgever 'Envigo' in Horst.
de reden van mijn ontslag is dat ik 29-03-2020 zou emigreren naar Colombia.
vorig jaar op 31-05-2019 ben ik hier getrouwd met mijn vrouw.
door het Corona virus is het voor mij nu niet mogelijk om Nederland te verlaten, of om Colombia binnen te komen. ik heb dit vermeld in mijn WW aanvraag bij het UWV. Deze is afgewezen en ze zeggen dat ik 'verwijtbaar werkeloos' ben.
maar in feite kan ik niks doen aan deze hele situatie. ik had alles in Nederland geregeld om te vertrekken, mijn verzekerringen stop gezet, de inentingen die mijn hond nodig had laten geven, en noem maar op. Nu heb ik opnieuw alles hier in Nederland aan moeten melden. Ik heb hier nu dus gewoon mijn kosten, maar geen salaris. en het UWV weigert om te helpen.
wel heb ik vandaag een bezwaarschrift gestuurd.
zouden jullie voor mij naar deze situatie kunnen kijken om te zien wat er mogelijk zou zijn.
ik voel me totaal niet serieus genomen.
met vriedelijke groet, Ruud Pennings.
Re: Emigreren belemmerd door coronavirus
Ik vrees dat u tussen de wal en het schip valt.
Als je zelf ontslag hebt genomen zoals je schrijft, dan heeft het UWV gelijk, en kan je geen beroep doen op de WW. Die regeling is voor als jij ontslagen wórdt, niet als je zelf ontslag neemt om reden X of Y. Enige afwijking daarop is als jij ontslag neemt, omdat je partner verhuist voor zijn of haar werk, maar dat speelt hier duidelijk niet.
Dit zijn gevolgen van je eigen, weliswaar pre-corona, beslissing om ontslag te nemen, en daar kijkt het UWV naar. Je bezwaar zal dan ook geheid ongegrond worden verklaard, je hebt gewoon geen recht op WW. Wel eventueel op bijstand, maar daarvoor dien je je tot de gemeente te wendden volgens mij.
Dit zijn gevolgen van je eigen, weliswaar pre-corona, beslissing om ontslag te nemen, en daar kijkt het UWV naar. Je bezwaar zal dan ook geheid ongegrond worden verklaard, je hebt gewoon geen recht op WW. Wel eventueel op bijstand, maar daarvoor dien je je tot de gemeente te wendden volgens mij.
Eerste vraag die bij mij opkomt is hoe een waarvan zou je anders in Colombia hebben geleefd?
Toch wel cru, want de reden dat TS hier nog is, is niet (aan hem) verwijtbaar. Maar als er geen hardheidsclausule oid is, vis je gewoon achter het net. Laat anders een terzake kundige jurist ernaar kijken, dat is verstandiger dan een vraag op een forum.
gewicht
vindt dit leuk
Maar mag u dan niet een tijdje blijven bij uw oude baas?
Bobo Monteiro
vindt dit leuk
Het is enerzijds cru dat TS buiten zijn schuld hier langer moet blijven dan hij zou willen. Maar ik neem aan dat hij anders toch ook een vorm van inkomsten zou moeten hebben? Los daarvan is het ook zeker de oud-werkgever of het UWV niet te verwijten.
kuklos
vindt dit leuk
-
Regelmatig gebeurt het bij “ik vertrek” dat mensen in het nieuwe land niet genoeg verdienen. Het volgende shot is steevast dat ze weer aan het werk zijn bij hun oude werkgever in Nederland.
Dus, informeer daar of u tijdelijk terug komt of zoek elders naar werk.
Dus, informeer daar of u tijdelijk terug komt of zoek elders naar werk.
moederslink
vindt dit leuk
-
Maar ik weet er helemaal niets van, naast ww hebben we toch ook nog bijstand voor als het nodig is? Vroeger ging zoiets via de gemeente, sociale dienst of zoiets. Misschien is alles nu anders?
Bijstand krijg je alleen onder bepaalde voorwaarden, waaronder een bepaald maximaal vermogen.
TS kan inderdaad buiten zijn schuld om niet naar Colombia, maar is wel door eigen schuld werkloos. En daar focust het UWV op. Of dat terecht? Volgens de regels wel. Helaas is dit zo'n situatie die niet in de regels staat.
TS kan inderdaad buiten zijn schuld om niet naar Colombia, maar is wel door eigen schuld werkloos. En daar focust het UWV op. Of dat terecht? Volgens de regels wel. Helaas is dit zo'n situatie die niet in de regels staat.
-
Hopelijk heeft u nog gewoon een dak boven uw hoofd.
Verder zou ik mij erop focussen om óf terug proberen te komen bij uw oude baas óf iets anders zoeken.
Het valt te verwachten dat dit nog zeker maanden gaat duren misschien zelfs wel wel tot volgend jaar.
Dit is pure pech!
Probeer ook eens een oriënterend gesprek bij het Juridisch Loket.
Misschien krijgt u daar wat handvatten om wat meer beslagen ten ijs te komen bij het UWV .
Verder zou ik mij erop focussen om óf terug proberen te komen bij uw oude baas óf iets anders zoeken.
Het valt te verwachten dat dit nog zeker maanden gaat duren misschien zelfs wel wel tot volgend jaar.
Dit is pure pech!
Probeer ook eens een oriënterend gesprek bij het Juridisch Loket.
Misschien krijgt u daar wat handvatten om wat meer beslagen ten ijs te komen bij het UWV .
Het lijkt me verstandiger dat u zich richt op het zo snel mogelijk zoeken naar werk, wat voor werk dan ook. Uiteraard krijgt u geen WW, bij de bijstand hebt u in ieder geval een maand wachttijd. En omdat u schrijft dat u gaat emigreren, neem ik aan dat u ook nog een spaarpotje hebt. Wat u eerst deels op moet maken.
Heel zuur deze gang van zaken.
Heel zuur deze gang van zaken.
Justmeagain
, Bobo Monteiro
en gewicht
vinden dit leuk
mag dit, JA, al is dit tegelijk heel zuur....