LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Uren in contract moeten later worden ingehaald

Tjitsevermeulen
Berichten: 1
Lid geworden op: 17 mar 2020 18:05

Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Tjitsevermeulen »

Mijn vrouw werk in een winkel en heeft een vast contract van 16 uur. Haar werkgever vertelde haar dat ze 35 % minder hoeft te werken de komende tijd. Ze krijgt wel 100% uitbetaald. Maar de 35% die ze de komende tijd minder moet werken moet ze na de corona periode extra boven haar contract uren werken, dit moet dan ook binnen dit jaar. Deze uren krijgt ze niet uitbetaald.
Ik had hier nog nooit van gehoord, kan en mag dit?
Alvast bedankt voor jullie tijd en eventuele reacties.

Mvg Tjitse

Radar
Site Admin
Berichten: 5512
Lid geworden op: 22 apr 2004 10:56

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Radar »

Verplaatst naar corona algemeen ^FG

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Als de werkgever gebruikt maakt van de werktijdverkorting regeling uit het hulppakket van de overheid, dan zal dat niet mogen.

Nijogeth
Berichten: 10134
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tjitsevermeulen schreef:
17 mar 2020 18:44
Mijn vrouw werk in een winkel en heeft een vast contract van 16 uur. Haar werkgever vertelde haar dat ze 35 % minder hoeft te werken de komende tijd. Ze krijgt wel 100% uitbetaald. Maar de 35% die ze de komende tijd minder moet werken moet ze na de corona periode extra boven haar contract uren werken, dit moet dan ook binnen dit jaar. Deze uren krijgt ze niet uitbetaald.
Ik had hier nog nooit van gehoord, kan en mag dit?
Alvast bedankt voor jullie tijd en eventuele reacties.

Mvg Tjitse
Dat zal aan de cao liggen. Ik weet dat er bepaalde cao's zijn waar men bijvoorbeeld nu mensen naar huis kan sturen en nog maar 60% hoeven te betalen, de rest wordt uit de overuren gehaald. Heb je die niet, worden het minuren en die moeten ingehaald worden. Het gaat hier dan wel om bedrijven die zulke regelingen er in hebben staan omdat ze drukke en minder drukke periodes hebben. De drukke periodes maken ze overuren en die zorgen ervoor dat ze gewoon 100% betaald krijgen in de mindere periodes. Doen ze dat niet zo in die branche, dan zouden bedrijven veel minder uren in de contracten zetten.

NeoDutchio
Berichten: 12387
Lid geworden op: 17 jan 2014 22:39

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

Een andere optie is de deeltijd ww in en minder inkomen ontvangen. Uw vrouw mag er ook voor kiezen om nu minder uren te gaan werken tegen een lager salaris.

Er zijn werkgevers die de hele winkel sluiten en iedereen tijdelijk werkloos thuis laten zitten.

Een werkgever mag dit vragen en gezien de omstandigheden is dit niet vreemd te noemen. Iedereen moet wat water bij de wijn doen om goed door deze situatie te komen.
Het gaat om minder dan 1 dag in de week dat ze nu minder moet gaan werken wat ze straks weer kan inhalen.

Lady1234
Berichten: 27297
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Ik zou eerst dat contract maar eens zorgvuldig doorlezen.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door geengast »

Nu de werktijdverkorting regeling snel is terug geroepen en vervangen door het noodplan, is alles veranderd. De werkgever krijgt loonsubsidie voor een bepaald percentage. De werknemer moet 100% van de uren blijven werken. Veel werkgevers geven personeel daarvoor tijdelijk meer vrij. Dat hoeft echter niet.

Heeft dus niets met Corona te maken. Of vrije uren later ingehaald moeten worden, is per cao geregeld.

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Ik snap het dus niet helemaal.
Als werkgever gebruik maakt van de arbeidstijdverkorting uit dat noodplan, dan is werkgever toch al gecompenseerd? Als mevrouw later die uren dan nog eens (gratis) moet inhalen klopt dat niet volgens mijn logica.

geengast
Berichten: 592
Lid geworden op: 18 jun 2005 09:29

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door geengast »

Bemoei-Al schreef:
18 mar 2020 21:38
Ik snap het dus niet helemaal.
Als werkgever gebruik maakt van de arbeidstijdverkorting uit dat noodplan, dan is werkgever toch al gecompenseerd? Als mevrouw later die uren dan nog eens (gratis) moet inhalen klopt dat niet volgens mijn logica.
Nogmaals: het begrip ARBEIDSTIJDVERKORTING bestaat NIET meer in het nieuwe noodplan. Het nieuwe plan geeft loonsubsidie en tevens behoud van eventuele toekomstige ww uitkeringen. Er hoeft NIET minder gewerkt te worden. Dus de uren moeten gewoon gemaakt worden als de baas dat vraagt. Ik ben enkel niet helemaal op de hoogte of het zover uitgesteld mag worden, volgens mij is daar een maximum van drie maanden voor. Dat weet ik echter niet zeker.

sjohie
Berichten: 11237
Lid geworden op: 29 okt 2011 10:36

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door sjohie »

Tjitsevermeulen schreef:
17 mar 2020 18:44
Mijn vrouw werk in een winkel en heeft een vast contract van 16 uur. Haar werkgever vertelde haar dat ze 35 % minder hoeft te werken de komende tijd. Ze krijgt wel 100% uitbetaald. Maar de 35% die ze de komende tijd minder moet werken moet ze na de corona periode extra boven haar contract uren werken, dit moet dan ook binnen dit jaar. Deze uren krijgt ze niet uitbetaald.
Ik had hier nog nooit van gehoord, kan en mag dit?
Alvast bedankt voor jullie tijd en eventuele reacties.

Mvg Tjitse
Ze krijgt, als ik het goed lees, nu 100% betaald, maar hoeft maar 65% te komen werken. Die niet gewerkte 35% aan uren, moet ze dan later weer inhalen. Dan verliest ze toch netto geen cent, want het geld krijgt ze nu al?

Beetje creatief, dat zeker, maar netto verliest ze volgens mij dus niks. En ik kan me wel voorstellen dat kleinere werkgevers liever dit proberen, dan aan te sluiten bij de >70.000 bedrijven die aankloppen bij de overheid voor steun.

alfatrion
Berichten: 21943
Lid geworden op: 25 jul 2006 21:05

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door alfatrion »

De werkgever is gehouden zich als goed werkgever te gedragen en dat houdt in deze situatie in dat hij een aanvraag voor loonsubsidie indient. Zijn kosten zijn daarmee fors gereduceerd terwijl dit ook beter is voor de werknemer.

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

@ geengast

Quote:
Er hoeft NIET minder gewerkt te worden. Dus de uren moeten gewoon gemaakt worden als de baas dat vraagt

Maar door Corona is er geen/minder werk en vraagt de baas dus om (gedeeltelijk) NIET te werken.

Quote:
begrip ARBEIDSTIJDVERKORTING bestaat NIET meer in het nieuwe noodplan??

What’s in a name:
Heet dan nu voorkoming (tijdelijke) WW. Naam boeit niet helemaal niet.

Ik blijf er dan ook bij…. ALS…als…als…. Als de werkgever gebruikt maakt van de “Wha’ts in the name” regeling uit het hulppakket van de overheid, dan zal dat niet mogen.

Als de werkgever de weg van Sjohie kiest….Tja dan is dat sneu voor mevrouw.

rienenik
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 dec 2009 17:58

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door rienenik »

Nee hoor,U heeft een contract van 16 uur per week.Stel dat U ergens anders 24 uur werkt=een werkweek van 40 uur Als U meer gaat werken in de week zijn dat overuren.Kijk in UW CAO over deze regeling.

Komkommertijd
Berichten: 5921
Lid geworden op: 02 nov 2018 17:44
Locatie: Nederbelg!

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Komkommertijd »

Vermoedelijk heeft deze werkgever op maandag iets geregeld en nu vrijdag is de regeling sterk verbeterd.

Zullen we eerst de Topic starter afwachten wat er nu geld?
Ook weten we niet of inhalen wel mogelijk is.

Voor scholen is extra lessen mogelijk om dit jaar nog de schade te beperken, maar dan slaan de leerlingen dicht.
Het is een paniek voetbal wedstrijd aan 't worden.....

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

nee hoor dat mag de werkgever niet doen, nu niet en als alles normaal zou zijn ook niet.

werkgever kan de gemiste uren gewoon opgeven bij het uwv...

BertH02
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 dec 2015 23:01

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door BertH02 »

Het lijkt mij logisch : als je geld wilt ontvangen voor je werk dan moet je ook werken als je geld ontvangt.
Het is goed om te bedenken dat de betreffende uitkeringen betaald worden uit de belastingpot.
Dus daar moeten andere mensen voor werken.

Retail-stu
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2014 11:07

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Retail-stu »

Dit staat in het CAO Retail Non Food, vermoedelijk hier van toepassing. Het volgende staat bij artikel 4.2:

Basisuren:
Werkgever en medewerker kunnen een flexibele inzet afspreken. In dat geval wordt in de arbeidsovereenkomst vermeld hoeveel uur de medewerker gemiddeld per week werkt. Dit zijn de contracturen ofwel de basisuren en deze gelden als uitgangspunt voor het flexibel werken.

Bandbreedte:
Indien flexibel werken is overeengekomen, kan de werkgever binnen een bandbreedte van + en - 35 procent ten opzichte van het aantal basisuren de medewerker verplichten wekelijks meer of minder arbeidsuren te werken. Daarbij geldt dat in ieder geval een minimale bandbreedte van + en - 6 uur ten opzichte van het aantal basisuren mogelijk is en een maximum aantal in te roosteren uren van 45 uur per week.

Referteperiode:
Als periode die als basis geldt om te bepalen in hoeverre de feitelijke werktijd afwijkt van het aantal basisuren stelt de werkgever een periode van 12 maanden vast. Deze periode wordt referteperiode genoemd. Referteperioden mogen elkaar niet overlappen.

Hawk-Eye
Berichten: 1640
Lid geworden op: 08 jun 2005 19:46

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Hawk-Eye »

als je goed leest staat er ook iets in als>>>>overeengekomen<<<

met andere woorden, als men het kontrakt afsluit dan moet de werkgever dit expliciet melden en ook laten vastleggen in het kontrakt!!!

Retail-stu
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 apr 2014 11:07

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Retail-stu »

Hawk-Eye schreef:
22 mar 2020 08:26
als je goed leest staat er ook iets in als>>>>overeengekomen<<<

met andere woorden, als men het kontrakt afsluit dan moet de werkgever dit expliciet melden en ook laten vastleggen in het kontrakt!!!
Helemaal waar, vandaar dat ik ook de aanname doe dat dit is vastgelegd in de arbeidsovereenkomst. In de detailhandel is het tegenwoordig zeer gebruikelijk dat een vast aantal uren flexibel geroosterd kan en mag worden.

Hier word direct gesproken over de compensatie welke de werkgever kan aanvragen of ontvangen, en dat het vandaar uit niet is toegestaan om iemand nu minder in te rooster en later meer dan het aantal contracturen per week, ik verwacht omdat dat nu actueel is...

Maar daarbij word aan voorbij gegaan wat veelal ook geldig is bij niet zulke bizarre omstandigheden. Alleen zal een werkgever hier dan veel minder of geen gebruik van maken. Maar dan dient dit wel vastgelegd te zijn, en dat is wat we momenteel niet weten.

Bemoei-Al
Berichten: 52
Lid geworden op: 02 nov 2015 18:03

Re: Uren in contract moeten later worden ingehaald

Ongelezen bericht door Bemoei-Al »

Als de werktijdverkorting het gevolg is van de Corona, dan maakt het helemaal niet uit wat er in een cao/contract staat, lijkt mij.

De werkgever kan “tijdelijke (gedeeltelijke) WW” aanvragen.
ALS de werkgever dat niet doet, omdat hij/zij dat teveel gedoe (Regering beloofd korte/simpele beslissingen) vindt, is dat zijn/haar keuze en kan hij/zij dit niet doorschuiven op de werknemer, lijkt mij.

Ben benieuwd hoe een rechter over zulk slecht werkgeverschap zal oordelen.
(Whoeha, als het tot een rechtszaak zou komen heeft de werkgever veel meer “gedoe”).

Gesloten