Kees2850 schreef: ↑28 apr 2020 12:05
Sommige coronamaatregelen druisen in tegen de Grondwet, zegt hoogleraar recht & samenleving Jan Brouwer. Hij verwacht procedures tegen de overheid.
Jan Brouwer is hoogleraar recht & samenleving aan de Rijksuniversiteit Groningen en daarnaast is hij directeur van het Centrum Openbare Orde en Veiligheid. Hij heeft zich die eerste weken van de coronacrisis koest gehouden, maar inmiddels zijn we weken verder en maken hij en enkele vakbroeders gehakt van de gedragsregels in coronatijd.
,,Die noodverordeningen gaan veel te ver. Er bestaat geen juridische grondslag voor. Een noodverordening kan samenkomsten verbieden, maar niet in je eigen woning. Als er sprake is van een bovenregionale ramp, dan zijn de Veiligheidsregio’s aan zet, onder aanvoering van het Ministerie van VWS. Die geeft opdracht een bezoekverbod aan zorginstellingen in te voeren, de voorzitters van de Veiligheidsregio’s werken dat uit in een noodverordening. Alleen: de vraag of dat juridisch kán, hebben ze zich niet gesteld. De wet en de Grondwet zijn klip en klaar:
dit kan niet.” (vet en onderstreept door mij)
Bovenstaande citaat komt uit een artikel in het Algemeen Dagblad (
https://www.ad.nl/groningen/professor-o ... ~a62335d1/ ) en Dagblad van het Noorden (
https://www.dvhn.nl/groningen/Hoogleraa ... 09577.html )
Wat mij dan verbaast is dat op dit consumentenforum hier zo weinig aandacht aan wordt gegeven. De regering en veiligheidsregio's misbruiken de maatregelen waarvoor geen juridische grondslag is blijkbaar.
Nog een citaat: "Want volgens de Grondwet is het recht op privacy heilig. Thuis bezoek ontvangen, ook al woon je in een verzorgingshuis? Je mag zelf bepalen wie je op bezoek krijgt, stelt de Grondwet. Coronafeestje vieren in je studentenhuis? Onverstandig, maar een noodverordening kan dat niet verbieden."
Toch lees ik regelmatig dat feestjes in huis worden stopgezet en de aanwezigen fikse boetes krijgen. Maar als ik Jan Brouwer mag geloven is dat dus onterecht.
RADAR is toch een organisatie die opkomt voor de rechten van de burger / consument? Waarom hoor ik zo weinig van RADAR hierover?
Ik denk dat de tijdsdruk er ook mee van doen heeft, een wet opstellen, en door de 2e en 1e kamer loodsen, is niet iets wat je zo even in een paar dagen, of zelfs weken, kan doen, zeker niet wetgeving in een situatie als deze. Dus wetgeving die een behoorlijk aantal grondwettelijke artikelen/principes raakt, en dus juist dáárom een solide democratisch proces verdient. Helaas was dat door het oprukkende virus, niet mogelijk. Het zou zulke rechtsgeleerden sieren als ze dié kant van de medaille ook mee zouden nemen in hun academische overpeinzingen.
Ik hecht overigens wel waarde aan een volledige wet, begrijp me niet verkeerd, dit is en blijft een democratie, en niet zeg Israël of Hongarije waar een leider wel verdacht gemakkelijk alles terzijde schuift. Maar de grondwet is geen zelfmoordpact tussen burgers en de overheid, die is, en zal, altijd in beweging blijven, dus ik zie niet in, hoe ze een "pandemie-wet" daar niet passend tegenaan kunnen opstellen.