sylvesterb schreef: ↑26 dec 2021 17:47
Nijogeth schreef: ↑26 dec 2021 16:59
Ik riep het ook van tevoren. Maar toen werd er hier geroepen dat het OMT andere data zou hebben, terwijl ik de officiële data gebruikte uit de landen waar Omikron op dat moment al wijder verspreid was. Dat zwaktebod kun je dus weg laten.
Welke data dan? Want de enige data die beschikbaar was kwam uit landen die kwa bevolkingsopbouw niet vergelijkbaar waren met NL (veel jonger o.a. Zuid-Afrika) en er waren landen waar Omikron vooral onder jongeren rond ging (UK). Heb je ergens een bron hiervan dat risico patiënten echt minder risico namen en dat het OMT zich basseerde op andere data? Want volgens mij is zelfs nu deze data nog niet betrouwbaar genoeg.
Nou, ik baseerde me op de data van Zuid-Afrika, UK, Noorwegen en Denemarken. Dat van die bevolkingsopbouw in Zuid-Afrika kan ik nog wel als reden zien om de vergelijking niet te maken, maar dat in de UK jongeren vooral het virus verspreiden, daar kun je wel degelijk iets mee.
Want dat is natuurlijk een mooie vergelijking met de situatie die we op dat moment hier hadden met de Delta variant, die veel meer verspreid was onder de jongere groepen in de laatste maand. Het aantal besmettingen van ouderen was procentueel gezien vrij laag in de afgelopen maand, maar ze bezetten wel het grootste deel van de ziekenhuisbedden.
Een mooi vergelijkingspunt met de situatie in Engeland, waar het virus ook meer rondging onder het jongere deel van de bevolking, maar waar de ziekenhuisopnames niet echt toenamen, ondanks het niet hebben van maatregelen tot anderhalve week geleden.
Omdat daar de besmettingen zo hard omhoog waren geschoten, hebben ze daar uiteindelijk nog 3G en mondkapjes in winkels en OV ingevoerd en werd thuiswerken geadviseerd (dat stadium hebben wij al meer dan anderhalf jaar niet gehad, laat staan geen maatregelen zoals daarvoor). Maar de ziekenhuisbezetting is aardig laag gebleven. Bijvoorbeeld, 1 november lagen daar ongeveer 9600 mensen in het ziekenhuis, nu ongeveer 8200. Het aantal mensen op IC bedden daar, varieert echt heel weinig en is redelijk constant. Daaruit concludeerde ik dat deze tendens zich waarschijnlijk ook in Nederland zou laten zien.