LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Die 2e/3e golf mening is gebaseerd op slecht geventileerde lucht, want tot nu toe is elke epidemie anders verlopen dan die ervoor. Oftewel: geen virus gedraagt zich voorspelbaar. Dat zal hiervoor ook gelden.
Bovendien zijn herhalingsgolven van virae altijd zwakker als het origineel.
Hier spreek je jezelf al meteen tegen..

Of je gaat wel uit van eerdere situaties of je doet het niet.. nu kies je wat je het beste uitkomt :)

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Ik zie geen tegenspraak, eerder dubbel tegengas. Ten eerste kun je niets voorspellen en ten tweede zijn 'golven' van vorige virussen nooit zo heftig geweest als de eerste uitbraak, nu ook niet. Zo duidelijker?

Ik vergelijk juist met HIV, omdat de reacties zo verschrikkelijk gelijk zijn. Van 'Help, een nieuw virus' via de angst voor nieuwe besmettingsgolven tot aan een zekere ontspannen omgang ermee.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Erthanax schreef:
27 apr 2020 13:46
[...]
Hij lijkt me zeer geschikt om het cironabeleid te verkopen, niet om het te maken.
Maar met het verkopen ging het nu juist mis:
Ik had mijn kinderen weken geleden al beloofd dat ze na de meivakantie weer naar school mochten. Daar moest natuurlijk wel een goede reden voor zijn. Dus doken we in de cijfers.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Jablan schreef:
27 apr 2020 15:54
Raar alleen, dat in een flink aantal landen de trend een hele andere kant opgaat: het virus is en blijft aanwezig, maar op een laag niveau: Nieuw-Zeeland, Oost-Europa met uitzondering van Servië. (Mening gebaseerd op de cijfers en de berichten t/m vandaag).
Die golven komen er als je niet meegaat met de rest van de wereld en alles laat gebeuren. Daar hoef je niet eens voor gestudeerd te hebben, alleen je gezonde verstand voor aan te zetten.
Het hier en nu in een bepaald land, zegt natuurlijk niet veel over de situatie over een aantal maanden.
Natuurlijk gaat de trend eerst de andere kant op. Dat heb je met golven.

Erthanax
Berichten: 10097
Lid geworden op: 19 jan 2018 19:57

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Erthanax »

Jablan schreef:
27 apr 2020 20:23
(...) Die 2e/3e golf mening is gebaseerd op slecht geventileerde lucht, want tot nu toe is elke epidemie anders verlopen dan die ervoor. Oftewel: geen virus gedraagt zich voorspelbaar. Dat zal hiervoor ook gelden.
Bovendien zijn herhalingsgolven van virae altijd zwakker als het origineel. (...)
Heeft u de eerder gedeelde link naar het artikel in Welingelichte Kringen ook gelezen? Daarin staat namelijk
Welingelichte Kringen schreef:“Alle grote historische pandemieën zijn in golven gekomen, van de pest in de 14de eeuw tot de pokken in de 18de eeuw,” klinkt het. “Soms was de tweede golf erger dan de eerste. De Spaanse griep van 1918-19 was daar een voorbeeld van. Sommige delen van de wereld werden in het begin van 1919 een derde keer getroffen – vooral Engeland, Wales en Australië.”

Nog een voorbeeld: “De grieppandemie van 1957-58 begon midden april 1957 in Hongkong. In juni bereikte hij Amerika, waar in het najaar veel tieners stierven. Maar in januari-maart 1958 volgde een tweede golf en in het begin van 1960 en 1963 waren er opnieuw pieken van oversterfte.”
De tweede golf heeft vooral te maken met het nog ontbreken van groepsimmuniteit, zo staat er ook te lezen.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
27 apr 2020 19:25
Lady1234 schreef:
27 apr 2020 19:16
Maar u kunt dus ook gewoon drie maatjes ontvangen.
[...] Een beetje idioot dat een virus (waarvan men eigenlijk te weinig weet) zomaar aan mijn rechten mag tornen.
Dat virus doet wel meer waarvoor geen toestemming gegeven is.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Maar er is dus ook nog geen vaccin. Zolang mensen noodzakelijke maatregelen in acht nemen, is het allemaal nog wel te houden. Maar wat als tegen november iedereen denkt dat het wel achter de rug is, om vervolgens massaal Sinterklaas en kerst te vieren, inclusief massaal de winkels plunderen, uit eten gaan, vakanties boeken enzovoorts?

Dat is hét recept voor een tweede golf.

Het is nu dus een kwestie van uitvogelen welke maatregelen meer of minder effectief zijn. Maatregelen die geen of nauwelijks effect sorteren, kunnen afgeschaft worden.

In de economie kennen we de 80/20% regel. Dat houdt onder andere in dat 80% van het werk in 20% van de tijd wordt gedaan. Wie weet is dat met Corona ook wel zo, dat het afschaffen van 80% van de meest ineffectieve maatregelen leidt tot een toename van 20% in besmettingen. Of: 20% van de meest effectieve maatregelen leidt tot een afname van 80% van de gevallen, in plaats van 100%.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
27 apr 2020 20:35
Ik zie geen tegenspraak, eerder dubbel tegengas. Ten eerste kun je niets voorspellen en ten tweede zijn 'golven' van vorige virussen nooit zo heftig geweest als de eerste uitbraak, nu ook niet. Zo duidelijker?

Ik vergelijk juist met HIV, omdat de reacties zo verschrikkelijk gelijk zijn. Van 'Help, een nieuw virus' via de angst voor nieuwe besmettingsgolven tot aan een zekere ontspannen omgang ermee.
Duidelijker wat je bedoelt, maar ook duidelijker dat het dus niet kan wat je doet..

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

witte angora schreef:
27 apr 2020 21:28
Maar er is dus ook nog geen vaccin. Zolang mensen noodzakelijke maatregelen in acht nemen, is het allemaal nog wel te houden. Maar wat als tegen november iedereen denkt dat het wel achter de rug is, om vervolgens massaal Sinterklaas en kerst te vieren, inclusief massaal de winkels plunderen, uit eten gaan, vakanties boeken enzovoorts?

Dat is hét recept voor een tweede golf.

Het is nu dus een kwestie van uitvogelen welke maatregelen meer of minder effectief zijn. Maatregelen die geen of nauwelijks effect sorteren, kunnen afgeschaft worden.

In de economie kennen we de 80/20% regel. Dat houdt onder andere in dat 80% van het werk in 20% van de tijd wordt gedaan. Wie weet is dat met Corona ook wel zo, dat het afschaffen van 80% van de meest ineffectieve maatregelen leidt tot een toename van 20% in besmettingen. Of: 20% van de meest effectieve maatregelen leidt tot een afname van 80% van de gevallen, in plaats van 100%.
Hoe langer het duurt, hoe meer we weten en dus ook wat wel en niet werkt.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

Erthanax schreef:
27 apr 2020 21:14
De tweede golf heeft vooral te maken met het nog ontbreken van groepsimmuniteit, zo staat er ook te lezen.
Dit gaat allemaal over eerder epidemieën, die plaatsvonden in een tijd met
- minder medische kennis over het gedrag van virussen
- minder en vooral langzamere communicatie
dan nu. Dit zijn factoren, die je erbij moet betrekken, want deze factoren zijn bepalend voor het verdere verloop. Precies dit aspect ontbreekt in het artikel, maar zie je wel terug bij het verloop van HIV, omdat dat virus wel rondwaart terwijl de kennis op een hoog niveau staat en de communicatie stukken sneller is.

Edit: waar het artikel meldt, dat de tweede golf erger was, ontbreekt weer een belangrijk inzicht: het virus was ondertussen gemuteerd.
Laatst gewijzigd door Jablan op 27 apr 2020 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Jablan
Berichten: 6200
Lid geworden op: 24 jan 2005 20:49
Contacteer:

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Jablan »

witte angora schreef:
27 apr 2020 21:28
... Zolang mensen noodzakelijke maatregelen in acht nemen, is het allemaal nog wel te houden. Maar wat als tegen november iedereen denkt dat het wel achter de rug is, om vervolgens massaal Sinterklaas en kerst te vieren, inclusief massaal de winkels plunderen, uit eten gaan, vakanties boeken enzovoorts? Dat is hét recept voor een tweede golf. Het is nu dus een kwestie van uitvogelen welke maatregelen meer of minder effectief zijn. Maatregelen die geen of nauwelijks effect sorteren, kunnen afgeschaft worden ...
Daarom ben ik voor mondkapjesplicht, want die dingen zijn zichtbaar en helpen goed. Daarmee kunnen heel snel alle andere beperkingen worden opgeheven, zelfs de anderhalve meter kan terug naar een meter, zoals in Oostenrijk. Daar werkt het tot nu toe goed en het afschalen gebeurt ook in een vooraf bekend gemaakte volgorde, telkens met het voorbehoud, dat het aantal nieuwe besmettingen blijft dalen.

witte angora
Berichten: 32050
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Het lijkt me alleen lastig koffie drinken in de trein, met zo'n mondkapje. Je kan hem ook niet even afzetten en dan weer opzetten, want dan werkt het niet meer, zeker niet als het virus er op zit.

En in een restaurant of café wil je zo'n ding helemaal niet op je toet hebben.

Maar verder zie ik een gezichtsbedekking (al is het een sjaal) zeker wel als een geschikt hulpmiddel.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

Ik zie alleen nog niet hoe mijn eenhandige dochter zo'n mondmasker op moet zetten, maar daar komen we vast wel uit.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Jablan schreef:
27 apr 2020 21:42
witte angora schreef:
27 apr 2020 21:28
... Zolang mensen noodzakelijke maatregelen in acht nemen, is het allemaal nog wel te houden. Maar wat als tegen november iedereen denkt dat het wel achter de rug is, om vervolgens massaal Sinterklaas en kerst te vieren, inclusief massaal de winkels plunderen, uit eten gaan, vakanties boeken enzovoorts? Dat is hét recept voor een tweede golf. Het is nu dus een kwestie van uitvogelen welke maatregelen meer of minder effectief zijn. Maatregelen die geen of nauwelijks effect sorteren, kunnen afgeschaft worden ...
Daarom ben ik voor mondkapjesplicht, want die dingen zijn zichtbaar en helpen goed. Daarmee kunnen heel snel alle andere beperkingen worden opgeheven, zelfs de anderhalve meter kan terug naar een meter, zoals in Oostenrijk. Daar werkt het tot nu toe goed en het afschalen gebeurt ook in een vooraf bekend gemaakte volgorde, telkens met het voorbehoud, dat het aantal nieuwe besmettingen blijft dalen.
Precies de redenen waarom ik die dingen zo'n slecht idee vindt.. naast wat ik net weer zag op het nieuws..
Tot nu toe ben ik niet bang om besmet te raken, de huidige regels werken prima. Maar als dat de norm wordt, dan is mij het risico te groot.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

Mag je eigenlijk een goede vriend of vriendin een hug geven wanneer je allebei ( en een eventuele incubatietijd ook voorbij is ) niet besmet bent ?

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

U mag iedereen een hug geven die daar geen bezwaar tegen heeft.

Hoe weet u dat u en die vriendin niet besmet zijn?

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

Tot nu toe zijn er helemaal geen klachten en we zijn ook niet ziek of verkouden geweest.
En al die tijd hebben wij en onze vrienden de maatregelen netjes opgevolgd.

Lady1234
Berichten: 27378
Lid geworden op: 02 nov 2017 16:04

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Lady1234 »

Het schijnt toch echt dat je besmet kunt zijn zonder klachten, maar ik ben geen dokter. Persoonlijk geef ik niemand, hoe graag ik dat ook zou willen een hug, hoewel ik zonder klachten ben en niemand om mij heen klachten heeft.

Censor
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jun 2018 11:37

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Censor »

Ik zie ook beelden op het nieuws dat mensen op Schiphol aankomen en elkaar omhelzen en dicht op elkaar staan.
Ik krijg een beetje het idee dat mensen onverschilliger worden en meer risico.s gaan nemen.

16again
Berichten: 16405
Lid geworden op: 02 jul 2003 22:18

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door 16again »

Censor schreef:
27 apr 2020 23:22
Mag je eigenlijk een goede vriend of vriendin een hug geven wanneer je allebei ( en een eventuele incubatietijd ook voorbij is ) niet besmet bent ?
Hoe weet je dat je niet besmet bent geraakt in de periode tussen de test en de hug?

Gesloten