LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Coronavirus - algemeen topic

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

farmaceutische bedrijven zijn natuurlijk ook 'de gezondheidszorg' ;)

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Moneyman schreef:
12 mei 2020 14:05
Je doet net alsof ik schreef dat de volksgezondheid niet meetelt. Dat schreef ik echter helemaal niet. Misschien nogmaals lezen wat ik echt schreef?
Ik snap wat je schrijft.
Met name mijn tweede zin kan gelezen worden alsof het een reactie is op een opvatting dat volksgezondheid niet van belang zou zijn, terwijl met jouw uitspraak 'pecunia gaat daar vóór volksgezondheid' wel degelijk ruimte laat dat volksgezondheid ook meetelt.
'Kort door de bocht' dat schreef ik toch? :mrgreen: Excuus voor de indruk die ik wekte.

Ik begrijp nu beter wat je bedoelt: pecunia telt zwaarder dan volksgezondheid voor KHN.
(De vraag is dan, in welke mate en welke afweging wordt gemaakt).

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

breien schreef:
12 mei 2020 14:11
Als de horeca mondkapjes in de zaak en op het terras verplicht stelt (zie regels OV) dan hoeft men niet meer 1,5 meter uit elkaar te zitten.
In navolging van mondkapjes voor doven en slechthorenden, met een doorzichtig stukje plastic voor de mond, zat ik al te denken aan een speciaal mondkapje voor de horeca. Eentje met een gat waar de mond zit. Heb je én een mondkapje, én je kunt gewoon eten en drinken... :wink:

Moneyman
Berichten: 31176
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Zoiets, WA? :wink:

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Net terug van de boodschappen. In de supermarkten was het rustig. Rustiger dan ooit tevoren, zelfs rustiger dan in het Corona-tijdperk. Heerlijk. Behalve nog steeds her en der lege schappen lijkt het er op dat de bodem van de portemonnee van de hamsteraars aardig in zicht is.

Net ook even bij de C&A geweest. Ook daar is het rustig, ondanks de opruiming, vermoedelijk deels door het beleid dat er maar erg weinig mensen de winkel in mogen. Maar de wachtrij stelde ook niet veel voor. Duidelijke pijlen, en toch aardig wat mensen die er dwars tegen in gingen. Als het nu mensen waren die ergens heen moesten, ok, ja dan. Maar er waren er een aantal die er alleen maar even 'op uit' waren. Geen kopers, niet eens kijkers, enkel een beetje dwalen, maar wel de 'pijlenvolgers' hopeloos in de weg lopen. Maar wat ik zocht, dat heb ik, :D

Verder een leuke puzzel gekocht bij een aardige mevrouw voor een leuk prijsje. Dus toch weer tevreden.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
12 mei 2020 16:18
Zoiets, WA? :wink:
Zoiets bedoel ik... :lol:

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik heb vanuit verschillende kanten (directe bronnen, die er bij waren) al gehoord dat men hier in de gemeenteraad al overleg heeft gehad over wat er gebeurt als de horeca opnieuw open mag. Van een grote tent op het marktplein om meer terrasruimte te creëren voor de omringende horecazaken tot het verzoek aan de politie om de coronaregels niet te handhaven in dat gebied. Ik vraag me af wat het gaat worden, duidelijk is dat er ergens ruimte gecreëerd gaat worden om ervoor te zorgen dat er gewone omzetten gedraaid kunnen worden.

ZeerPrivé
Berichten: 6069
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

witte angora schreef:
12 mei 2020 13:48
Kortom, er wordt weer eens lekker verwarring gezaaid. Deze keer niet door het kabinet, niet door het RIVM, niet door de NOS, maar door de horeca zelf.

Hier wordt ik dus zo moe van. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent.

Ik zag zojuist al één open kroeg zowel binnen als buiten stonden klanten met een glas in hun handen. Geen BOA te bekennen.

Ik heb nog even 10 minuten gezocht naar die 'gezinsregel' die later door Rutte weer veranderd werd, niet terug kunnen vinden. Het is nog geen 1 juni, kan nog van alles worden gewijzigd aan die regeltjes.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

Nijogeth schreef:
12 mei 2020 16:45
Ik heb vanuit verschillende kanten (directe bronnen, die er bij waren) al gehoord dat men hier in de gemeenteraad al overleg heeft gehad over wat er gebeurt als de horeca opnieuw open mag. Van een grote tent op het marktplein om meer terrasruimte te creëren voor de omringende horecazaken tot het verzoek aan de politie om de coronaregels niet te handhaven in dat gebied. Ik vraag me af wat het gaat worden, duidelijk is dat er ergens ruimte gecreëerd gaat worden om ervoor te zorgen dat er gewone omzetten gedraaid kunnen worden.
Ik vind het creëren van extra terrasruimte wel een mooie manier om iets te doen voor de horeca-eigenaren en ook voor de klanten is dit natuurlijk een prima idee (met het ook op het mooie weer). Daar doe je denk ik iedereen een plezier mee (mits wel duidelijk dat het TIJDELIJK is, hoe lang dat ook moge zijn ;) ).
Het niet handhaven van de regels die duidelijk opgesteld zijn in het kader van de volksgezondheid kan niet de bedoeling zijn.

angel1978
Berichten: 11256
Lid geworden op: 30 aug 2005 11:08

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door angel1978 »

ZeerPrivé schreef:
12 mei 2020 16:53
witte angora schreef:
12 mei 2020 13:48
Kortom, er wordt weer eens lekker verwarring gezaaid. Deze keer niet door het kabinet, niet door het RIVM, niet door de NOS, maar door de horeca zelf.

Hier wordt ik dus zo moe van. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent.

Ik zag zojuist al één open kroeg zowel binnen als buiten stonden klanten met een glas in hun handen. Geen BOA te bekennen.

Ik heb nog even 10 minuten gezocht naar die 'gezinsregel' die later door Rutte weer veranderd werd, niet terug kunnen vinden. Het is nog geen 1 juni, kan nog van alles worden gewijzigd aan die regeltjes.
Ik mag hopen dat die een mooie boete tegemoet kan zien.. en mocht deze kroegbaas ook nog compensatie aangevraagd hebben, dan mogen ze die ook afnemen wat mij betreft.

Moneyman
Berichten: 31176
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

Nijogeth schreef:
12 mei 2020 16:45
Ik heb vanuit verschillende kanten (directe bronnen, die er bij waren) al gehoord dat men hier in de gemeenteraad al overleg heeft gehad over wat er gebeurt als de horeca opnieuw open mag. Van een grote tent op het marktplein om meer terrasruimte te creëren voor de omringende horecazaken tot het verzoek aan de politie om de coronaregels niet te handhaven in dat gebied.
Ik hoorde ook al plannen om van het centrum van Utrecht één groot doorlopend terras te maken. Ben benieuwd hoe het er daadwerkelijk uit gaat zien straks.
Nijogeth schreef:
12 mei 2020 16:45
Ik vraag me af wat het gaat worden, duidelijk is dat er ergens ruimte gecreëerd gaat worden om ervoor te zorgen dat er gewone omzetten gedraaid kunnen worden.
Gewone omzetten? Vergeet het maar...

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

angel1978 schreef:
12 mei 2020 16:55
ZeerPrivé schreef:
12 mei 2020 16:53
witte angora schreef:
12 mei 2020 13:48
Kortom, er wordt weer eens lekker verwarring gezaaid. Deze keer niet door het kabinet, niet door het RIVM, niet door de NOS, maar door de horeca zelf.

Hier wordt ik dus zo moe van. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent.

Ik zag zojuist al één open kroeg zowel binnen als buiten stonden klanten met een glas in hun handen. Geen BOA te bekennen.

Ik heb nog even 10 minuten gezocht naar die 'gezinsregel' die later door Rutte weer veranderd werd, niet terug kunnen vinden. Het is nog geen 1 juni, kan nog van alles worden gewijzigd aan die regeltjes.
Ik mag hopen dat die een mooie boete tegemoet kan zien.. en mocht deze kroegbaas ook nog compensatie aangevraagd hebben, dan mogen ze die ook afnemen wat mij betreft.
Ik hoop dan persoonlijk dat ze er niets aan doen en het een voorbode is van een massale opening als protest tegen de maatregelen. Helaas zal dat niet het geval zijn.

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

En toch, Moneyman, is dat hier best wel mogelijk. De terrasruimte van alle kroegen rondom het marktplein is hier in de zomer al vaak vergroot geweest, pak daar het marktplein bij (gewoon gezamenlijk personeel leveren en een grote bierwagen er neer zetten, zoals vaker bij evenementen), dan zullen de terrassen ruim 2,5 keer zo groot zijn. De topomzetten van wanneer er volle terrassen zijn, die zullen niet haalbaar zijn, maar een normale omzet zal redelijk haalbaar zijn.

Moneyman
Berichten: 31176
Lid geworden op: 18 feb 2015 11:36

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Moneyman »

OK, ik help het je hopen. Het is natuurlijk vooral een situationeel issue, waarbij de bebouwing (en de bereidheid van de gemeente om mee te werken) per plaats verschillend is.

ZeerPrivé
Berichten: 6069
Lid geworden op: 27 feb 2017 14:50

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door ZeerPrivé »

Ik heb ook al een gestapeld terras voorbij zien komen. Of het zooitje niet instort is maar afwachten.

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Ik was vandaag bij een klant die zijn terras heeft ingedeeld in blokken van vier. Daar staat dan een kruis van plexiglas tussen 4 tafeltjes, en tussen elk kruis zit een pad van anderhalve meter breed. Op zich een hele goede oplossing, die erg ruimtebesparend is.

Edit: hij kon zo 80% van het aantal tafels kwijt dat hij normaal had staan.
Laatst gewijzigd door Nijogeth op 12 mei 2020 17:14, 1 keer totaal gewijzigd.

mh73

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door mh73 »

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/12/ha ... g-a3999393

Dit artikel laat zien dat ons land soms anders omgaat met behandelmogelijkheden dan sommige andere landen. Wanneer daar een goede afweging voor gemaakt is, ook geen enkel probleem denk ik.

Het artikel trok mijn aandacht omdat mijn dochter als pasgeboren baby aan de ECMO heeft gelegen. Het is zeker een risicovolle behandeling, onze dochter hield er forse hersenschade aan over.

tttlocke
Berichten: 4051
Lid geworden op: 30 okt 2016 21:35

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door tttlocke »

Nijogeth schreef:
12 mei 2020 16:45
[...] Van een grote tent op het marktplein om meer terrasruimte te creëren voor de omringende horecazaken tot het verzoek aan de politie om de coronaregels niet te handhaven in dat gebied. Ik vraag me af wat het gaat worden, duidelijk is dat er ergens ruimte gecreëerd gaat worden om ervoor te zorgen dat er gewone omzetten gedraaid kunnen worden.
Extra terrasruimte op het marktplein lijkt mij een prima idee. Zonder tent, dat wel.
Met tent zullen er andere regels gelden. Evenementen zijn verboden en anders wordt de tent vast gezien als binnenruimte: maximaal 30 personen toegestaan. Allemaal vanwege het verschil in risico tussen binnen en buiten natuurlijk.

Als duidelijk wordt dat, op welk niveau en door wie dan ook, plannen worden gemaakt om de regels aan de laars te lappen, lijkt mij slechts één uitkomst mogelijk: het kabinet zal tezijnertijd niet besluiten dat op 1 juni de horeca open mag.

witte angora
Berichten: 31996
Lid geworden op: 21 okt 2009 20:44

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door witte angora »

Moneyman schreef:
12 mei 2020 16:57
Nijogeth schreef:
12 mei 2020 16:45
Ik heb vanuit verschillende kanten (directe bronnen, die er bij waren) al gehoord dat men hier in de gemeenteraad al overleg heeft gehad over wat er gebeurt als de horeca opnieuw open mag. Van een grote tent op het marktplein om meer terrasruimte te creëren voor de omringende horecazaken tot het verzoek aan de politie om de coronaregels niet te handhaven in dat gebied.
Ik hoorde ook al plannen om van het centrum van Utrecht één groot doorlopend terras te maken. Ben benieuwd hoe het er daadwerkelijk uit gaat zien straks.
En dan moet daar ook nog gewinkeld kunnen worden??? :roll:

Nijogeth
Berichten: 10551
Lid geworden op: 28 apr 2017 19:51

Re: Coronavirus - algemeen topic

Ongelezen bericht door Nijogeth »

Tttlocke, ik ga er dan vanuit dat die tent alleen een dak is en geen zijwanden heeft (zo heeft die er vaker gestaan). Vooral bedoelt om droog te blijven, zeg maar.

En wat betreft het aan de laars lappen van regels, ik weet alleen dat dat geopperd is. Mogelijk was dat maar 1 persoon, mogelijk was iedereen het er mee eens, dat weet ik dan weer niet. Het zou echter wel een stevig statement zijn vanuit de gemeente en dat zou ik persoonlijk wel kunnen waarderen, want het is hier wel duidelijk (uit eigen observatie en rondvraag) dat de mensen een beetje klaar zijn met de maatregelen. En dat geldt ook voor verschillende andere plaatsen, van wat ik heb gezien.

Gesloten