angel1978 schreef:Is er reden voor jou om dit dan in een andere groep te plaatsen voor jou ?
Je bedoeld een groep tussen regulier en alternatief?
Nee, die reden zie ik niet. Het blijft een alternatieve behandeling waarvan de effectiviteit niet duidelijk is. Anders zou bij iedere mate van bewijskracht een aparte groep nodig zijn.
perdita schreef:Het meest frappante was dat de mensen die dachten dat ze met echte acupunctuur behandeld waren (wat dus vaak niet zo was!), de meeste pijnvermindering rapporteerden.
Inderdaad is suggestie volgens mij ook een belangrijke reden dat er effecten worden gevonden. Daarnaast speelt ook mee dat deelnemers voelen en bewust meemaken dat ze behandeld worden. Dat is wat anders dan bijvoorbeeld alleen maar een pilletje slikken. Dat versterkt het placebo-effect. Bovendien kan ook een rol spelen dat deelnemers een sociaal wenselijk antwoord geven wanneer ze denken met echte acupunctuur te zijn behandeld.
perdita schreef:De hele theorie van meridianen, acupunctuurpunten en wat dies meer zij is totaal irrelevant.
Dat idee heb ik ook. Maar dan blijft nog niet helemaal duidelijk of acupunctuur en nep-acupunctuur niet effectief is bij bepaalde aandoeningen. Het placebo-effect zal ongetwijfeld een belangrijke rol spelen. En pijnervaring is uitermate gevoelig voor suggestie. Maar er vindt daarnaast ook een fysieke behandeling plaats.
zozozo schreef:Volgens mij is de discussie over acupunctuur off topic want het gaat hier over de kernvraag of er een keuzevrijheid is bij een aanvullende verzekering. Dit bewijst maar eens te meer mijn schrijven van 10 feb 2012 18:34
Een belangrijk argument om alternatieve behandelingen niet te vergoeden in een aanvullende zorgverzekering is dat een bewijs van effectiviteit ontbreekt. Wanneer wordt aangedragen dat acupunctuur wel zou helpen verdwijnt een belangrijk argument waardoor de discussie wel degelijk ontopic is. De kernvraag is ook niet keuzevrijheid, maar of alternatieve behandelingen vergoed zouden moeten (blijven) worden vanuit een aanvullende zorgverzekering.
zozozo schreef:In het Chinees zijn duizenden meer studies te vinden over acupunctuur, maar die worden door de Cochrane libary niet gevonden noch gezocht.
- Heb je de full-text artikelen van de Cochrane reviews gelezen?
- Welke onderzoeken die voldoen aan de inclusie- en exclusie criteria van de Cochrane reviewers zou je graag toegevoegd willen zien?
Een publicatie op Pubmed zegt helemaal niets over de kwaliteit van het onderzoek. Het is slechts een database met gepubliceerde onderzoeken.
Het geeft in ieder geval aan dat er onderzoek naar gedaan wordt en dit niet wordt tegengehouden door de farmaceutische industrie.
(Publicaties verschijnen overigens meestal niet in toonaangevende journals).
zozozo schreef:Simpel gesteld: Acupunctuur verbetert de opname van voedsel bij zeer ernstig zieke mensen in vergelijking met traditionele medicijnen.
Misschien het onderzoek nog eens goed lezen zozozo. Het gaat om de snelheid van maaglediging (die vertraagt is bij het geven van sondevoeding) en het effect op reflux-klachten.
zozozo schreef:Het is mij nu wel duidelijk dat de onderwerpen van @robjee , zoals ook dit onderwerp door @Robjee is opgezet om vanuit de antikwakzalvers bewegingen, zoals Skepp, skepsis en VtdK, weer zijn wetenschappelijke obsessie te kunnen ventileren
Een inhoudelijke reactie op mijn argumenten zou denk ik waardevoller zijn dan het herhalen van jouw vermoedens.