Ruim twee jaar geleden kocht ik een Canon Powershot SX200. Volgens de Mediamarkt een goede camera voor € 299.-. Ik had dat geld gespaard van mijn WAO en ondanks dat het een rib uit mijn lijf was voelde ik mij zeer opgetogen en blij met mijn blauwe cameraatje.
Nu wilde hij vorige week niet meer aan. De lens schoof niet meer uit dus ik belde met Canon omdat ik ook wel wist dat de garantie was verlopen. Daar kreeg ik te horen dat ik een reparatieafdeling moest bellen. Dat gedaan en daar kreeg ik het volgende te horen "Oh mevrouw dat is de lens unit, een bekend fenomeen met deze cameraatjes. U kunt hem opsturen (uw kosten) en dan kunnen wij er voor u een nieuwe lens unit in zetten. Wij sturen hem dan daarna terug (uw kosten). De kosten bedragen ongeveer € 150.-" Ik vroeg de vrouw of zij zich bewust was van het feit dat een nieuwe op dit moment € 225.- kost en dat je dan het nieuwste model kreeg. "Ja dat begreep ze maar helaas, zo'n camera wordt ook nog zelden gerepareerd. Mensen kopen dan liever een nieuwe.
HOE BEDOELT U, daar moet je dan wel geld voor hebben. Dit is zo'n wegwerp-maatschappij geworden en bedrijven zoals Canon vullen hun zakken omdat er na twee jaar weer iets nieuws wordt gekocht.
Beste Radar, is het maar gewoon dat je een camera van 2 jaar oud weg moet gooien? Is niet bepaald milieuvriendelijk van Canon. Ze prediken duurzame producten te leveren. Beste Radar, Kan ik hier nog iets mee? Ik heb geen geld om een andere (of de reparatie) te kopen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Canon Powershot SX200
Re: Canon Powershot SX200
Die camera's worden in China geproduceerd in fabrieken waar werknemers absurd lage lonen krijgen. Dan kan je die dingen voor lage prijzen in de winkel leggen.
Reparaties worden lokaal uitgevoerd tegen de voor ons normale (loon)kosten. Inclusief onderdelen (een vervangend onderdeel is duurder dan wat ze bij productie kosten, want de reparateur moet voorraad houden) en administratiekosten zit je zo aan die 150 euro. Daar wordt uiteraard wat op verdiend maar dat zijn nu ook weer niet de bedragen waar je schathemelrijk van wordt. Een optie is natuurlijk dat we in Nederland volgens Chinese arbeidsomstandigheden gaan werken. Dan kan je wel de kosten laag houden.
Reparaties worden lokaal uitgevoerd tegen de voor ons normale (loon)kosten. Inclusief onderdelen (een vervangend onderdeel is duurder dan wat ze bij productie kosten, want de reparateur moet voorraad houden) en administratiekosten zit je zo aan die 150 euro. Daar wordt uiteraard wat op verdiend maar dat zijn nu ook weer niet de bedragen waar je schathemelrijk van wordt. Een optie is natuurlijk dat we in Nederland volgens Chinese arbeidsomstandigheden gaan werken. Dan kan je wel de kosten laag houden.
Wordt het dan niet tijd dat de fabrikanten met de billen bloot gaan en eerlijk zeggen dat het wegwerpcamera's zijn omdat repareren vaak hetzelfde kost (zo niet duurder is) als een nieuwe camera.
Ik heb als consument er toch geen boodschap aan waar ze die dingen laten maken? Als ik er voor betaal vragen ze mij toch ook niet hoe ik aan het geld kom of dat mijn geld stinkt omdat het over de grens gedrukt is?
Trouwens, wat kost het Canon nu als ze er mij (om het te compenseren) er een voor de Chinese inkoopsprijs geven? Ik wordt als WAO-er al genoeg afgeknepen.
Ik heb als consument er toch geen boodschap aan waar ze die dingen laten maken? Als ik er voor betaal vragen ze mij toch ook niet hoe ik aan het geld kom of dat mijn geld stinkt omdat het over de grens gedrukt is?
Trouwens, wat kost het Canon nu als ze er mij (om het te compenseren) er een voor de Chinese inkoopsprijs geven? Ik wordt als WAO-er al genoeg afgeknepen.
-
Als Canon of een ander bedrijf iedere WAO-er moet gaan compenseren dan kunnen ze wel gaan sluiten he.
Het is gewoon zo dat door de huidige relatief lage prijzen van electronica het vaak voordeliger is om maar gewoon een nieuwe te kopen dan om te laten repareren.
Het is gewoon zo dat door de huidige relatief lage prijzen van electronica het vaak voordeliger is om maar gewoon een nieuwe te kopen dan om te laten repareren.
Nu is Canon wel een merk dat liever heeft dat je nieuwe hardware koopt. Ik betwijfel of andere merken dezelfde instelling hebben of dat die wat meer oog voor service hebben.
Zo kon ik mijn nog helemaal niet zo oude en verder goed functionerende Canon LIDE flatbedscanner weggooien omdat Canon er geen Windows 7 64-bits driver voor heeft. En die willen ze ook niet gaan maken, je wordt geacht een nieuwe scanner te kopen. Dan kun je wel gaan klooien met Windows XP op een virtuele machine onder Windows 7... dan toch maar een andere scanner gehaald. Alleen niet meer van het merk Canon.
Zo kon ik mijn nog helemaal niet zo oude en verder goed functionerende Canon LIDE flatbedscanner weggooien omdat Canon er geen Windows 7 64-bits driver voor heeft. En die willen ze ook niet gaan maken, je wordt geacht een nieuwe scanner te kopen. Dan kun je wel gaan klooien met Windows XP op een virtuele machine onder Windows 7... dan toch maar een andere scanner gehaald. Alleen niet meer van het merk Canon.