LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] cd-speler pioneer defect

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
leonvr2

cd-speler pioneer defect

Ongelezen bericht door leonvr2 »

Beste mensen,
Ik heb geen verstand van audio, maar jullie gelukkig wel. Sinds kort doet de CD-speler het niet meer. Hopelijk kunnen jullie me helpen wat de aard van het probleem is, en of het nog de moeite is om het te laten repareren voordat ik het naar een speciaalzaak zeul.

Het is een Pioneer PD-J500T. Ook al is deze installatie 15-20 jaar oud, ik ben er nog steeds geweldig blij mee. Er zitten twee laadjes in. Welk laadje ik ook gebruik, het volgende:
- CD laadje open
- CD er in
- CD laadje dicht
- ik hoor wat normale geluiden, laden?
- tot hiertoe niets bijzonders te zien, maar dan
- ik hoor twee tikjes kort achter elkaar
- op display staat alles op nul
- ik druk op play
- niets te horen, op display staat direct diSC, en display springt weer terug naar alles nul

Wat zou dit kunnen zijn? Zou dit tegen niet al te veel geld verholpen kunnen worden?

berend12

Re: cd-speler pioneer defect

Ongelezen bericht door berend12 »

Hallo Leon,

Heb je dat met alle cd`s?
Heb een paar maanden geleden nog een cdspeler met twee laadjes tweedehands gekocht. Als het losse componenten zijn dan zou ik op zoek gaan naar een gebruikte cdspeler of een nieuwe dvdspeler kopen.
Laten reparen is vaak erg duur, niet meer de moeite waard.

leonvr2

Hallo Berend,
Bedankt voor je reactie. Alle CD's gaan mis. Waar moet ik op letten om te weten dat als ik een andere CD/DVD-component koop, dat ik zeker weet dat het wel werkt met de bestaande overige componenten?
Groet,
Leon

berend12

Ongelezen bericht door berend12 »

Hallo Leon,

Normaal gesproken moet een cdspeler altijd passen. Voor de zekerheid kan je er misschien een lenen (kan niet zien welke aansluitingen jouw set heeft). Een losse dvdspeler kan je al vanaf 25 euro kopen. In een uitzonderlijk geval spelen ze geen cd`s, 90% doet dat wel. Je moet er alleen een hebben met tulpaansluitingen. Nieuwe modellen hebben vaak alleen hdmi of scart, daar kan je niets mee.
Daarom is een tweedehands misschien een betere oplossing. Was maar een paar euro kwijt en er zaten ook knopjes met een cijfer op voor de losse tracks (heb je ook geen afstandsbediening nodig als die er niet bij zit).
Laatst gewijzigd door berend12 op 26 nov 2011 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.

CSM

Ongelezen bericht door CSM »

Ha, die CD-speler had ik tot voor kort ook. Fijn systeem, want terwijl de ene CD speelt, kun je de volgende alvast klaarzetten. Heerlijk als je in een nostalgische bij kriskras door je CD-verzameling wilt grasduinen.

Probleem komt me ook bekend voor, alleen had ik dat al na een jaar of 8. Heb hem toen voor een vrij bescheiden bedrag bij Expert laten repareren. Was niet de winkel waar ik 'm gekocht had overigens, maar daar deden ze niet moeilijk over.

Als ik me goed herinner werd het probleem veroorzaakt door een vuile lens. En die hebben ze toen schoongemaakt. Daarna deed de CD-speler het weer naar behoren en heb ik er nog ruim 10 jaar plezier van gehad

En toen deed hij het ook nog prima, overigens, maar ik ging samenwonen en mijn vriendin had een veel nieuwere stereo (Sony). Dus toen hebben we de Pioneer weggegeven. Nog steeds spijt van, want 3 maanden later ging de Sony kapot.

De volgende tekst heb ik op een andere site gevonden:
Een veel voorkomend euvel is een vuile lens van de laser. Dit kan NIET met een schoonmaak CD gedaan worden. Als je makkelijk bij de lens kan komen (bij sommige CD spelers zijn ze zo te zien) kan je met een een wattenstaaf stokje en zelf 70% alcohol, zachtjes de lens reinigen. Soms is het al te zien dat het lensje (0,5 cm) dof is. Na reinigen glimt het weer. WEL, het apparaat uit zetten en liefst uit het stopcontact.

Dit is wel uit de praktijk een veel voorkomend euvel. Dit komt doordat de ruimte waar de de Cd speler zich bevindt, stoffig is of een verbouwing heeft doorstaan. Maar ook het gewoon roken en normale omgeving-stof en vocht hebben hier invloed op.

Als de laser ingebouwd zit, kan dit beter door een techneut gedaan worden, die daar ervaring mee heeft.

leonvr2

Misschien een domme vraag, maar die alcohol, is dat gewoon alcohol die je bij de drogist koopt om wondjes te ontsmetten? :oops:

Gizmo©

Ongelezen bericht door Gizmo© »

leonvr2 schreef:Misschien een domme vraag, maar die alcohol, is dat gewoon alcohol die je bij de drogist koopt om wondjes te ontsmetten? :oops:
Nee, die je bij de Gall & Gall haalt.

CSM

Ongelezen bericht door CSM »

leonvr2 schreef:Misschien een domme vraag, maar die alcohol, is dat gewoon alcohol die je bij de drogist koopt om wondjes te ontsmetten? :oops:
Ik zou denken van wel.

leonvr2

Ik heb de lens nu schoongemaakt, maar helaas nog steeds hetzelfde als in de eerste post.

Wat me opvalt (nu ik de kast heb opengemaakt) is dat de lens los in een 'holletje' ligt. Hoort dat zo?

Verder wat ik zie:
als ik de stekker erin doe, komt de lens 2x redelijk snel naar boven en naar beneden.
Als ik de CD erin doe, wordt deze boven de lens getransporteerd, draait een paar keer, en gaat dan weer terug.

Iemand een idee?

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

aha, het bekende 'losse lens' probleem van pioneer.

de lijm waarmee de lens vastzit gaat loszitten, en de lens ligt er dan los in.
het optisch blok probeert namelijk te focusseren op je cd. dat is ook het op en neergaan van de lens wat je ziet.
De laserunit zoekt het 'brandpunt' op de cd, net zoals je vroeger deed met een vergrootglas in de zon om papier te branden :wink:
Doordat de lens los zit, klopt het optische systeem niet meer, waardoor het brandpunt niet meer gevonden kan worden, en de cd-speler denkt dat er geen cd in zit.
je kunt (heeeel voorzichtig) proberen de lens weer te lijmen op de drager. dmv een heel klein druppeltje secondenlijm op een sate prikker.

lukt dit niet dan zal de laserunit vervangen moeten worden.

leonvr2

Thx, ga ik proberen. Ik dacht al iets opgedroogde lijm aan de zijkant van de lens te zien. Ik laat het resultaat weten hier in deze post.

leonvr2

Het is opgelost! Een klein beetje lijm aan de zijkanten van de lens, en hij speelt weer feilloos. Ik ben er erg blij mee, allemaal bedankt! :D

Gesloten