LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Creative Zen Micro

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
excel20

Creative Zen Micro

Ongelezen bericht door excel20 »

Ik heb zo'n 3 maanden geleden een Creative Zen Micro MP3-speler gekocht. Een geweldig apparaat met goede mogelijkheden, dacht ik.

Maar na 1,5 maand hield hij er mee op, moest meer dan een half uur naar een klantenservice in Ierland bellen, en mocht hem toen opsturen voor een vervangend exemplaar.

Die deed het prima, tot afgelopen zaterdag, hij deed niks meer, behalve de (coole) blauwe verlichting. Ik dus weer naar Ierland gebeld:
Nu willen ze hem in het "Priority Testcenter" gaan testen, en kijken wat er allemaal aan mankeerd, gezien het feit dat het een vrij nieuw apparaat is.

Nu is mijn vraag:
Kan ik (wettelijk gezien) ook de koop ontbinden, en mijn geld terug vragen; ik wil namelijk voor iets meer geld, een ipod met kleurenscherm en 4x de opslagcapaciteit kopen, en wil van mijn Zen Micro af.
Hoe zit dit juridisch? Kan dat, en welke stappen moet ik hier eventueel voor ondernemen?
Laatst gewijzigd door excel20 op 06 okt 2005 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.

mr T.

Re: Creative Zen Micro

Ongelezen bericht door mr T. »

Om een goed antwoord te geven op de vraag of de koop kan worden ontbonden of niet is van belang of je het apparaat in Nederland (bij een reguliere winkel) hebt gekocht. Mocht dat het geval zijn, dan zijn de art. 7:17 BW, 7:18 BW en 7:21 van het BW van belang. In dit geval is de Zen in juridische termen gezien niet conform, oftewel de zaak voldoet niet aan de eigenschappen die de koper op grond van de overeenkomst (koop) mocht verwachten. dit omdat je van een dergelijk apparaat mag verwachten dat deze langer meegaat (bij normaal gebruik) dan 1,5 maand. Aangezien ook het vervangende exemplaar niet dat doet wat je er redelijkerwijs van mag verwachten, lijkt me dat je de koop kunt ontbinden (daar doet geen enkele garantiebepaling iets aan af). Je kunt de koop ontbinden door een schriftelijke verklaring te sturen naar de verkoper van de Zen (waar staat dat je koop ontbindt en dat je je geld terug wilt). Lukt dat niet, dan kun je naar de rechter.

excel20

Ik heb mijn product inderdaad in Nederland gekocht, te weten in de Mycom te Apeldoorn.

U schrijft dat ik als stap een brief naar de Verkoper kan sturen. Ik heb echter al mijn problemen gecommuniceerd met de Fabrikant. Hoe gaat dit dan in zijn werk?

Is het tevens noodzakelijk een verpakking in goede staat te hebben, en de complete inhoud, en de kassabon?

En zijn kosten van en voor verzending ook terug te vragen?; ik heb meer dan 10 euro aan verzending en verpakking uitgegeven.

mr T.

Ongelezen bericht door mr T. »

In het algemeen gesproken is het zo dat bij problemen met een aankoop men zich moet wenden tot de verkoper. Er bestaat geen koopovereenkomst tussen de fabrikant en de koper. Zou in dit geval bij de verkoper aangeven dat er al contact is geweest met de fabrikant. De verkoper heeft dan op zich nog wel recht om het probleem op te lossen of het e.e.a. te herstellen (maar gezien hetgeen al heeft plaatsgevonden valt niet te verwachten dat dit zal gebeuren). Zou bij problemen met aankopen voortaan in ieder geval niet meer rechtstreeks naar de fabrikant gaan voor herstel want de verkoper is daarvoor de aangewezen persoon. Mocht de verkoper echter niets willen doen om het gebrek aan het apparaat te herstellen, dan mag je dit, juridisch gezien, door een derde uit laten voeren op kosten van de verkoper. Is daarvan sprake, dan kun je de kosten van verzending ook verhalen. Is dat niet het geval, dan mag je hopen op coulance van de verkoper.
Een kassabon is, bij een eventuele ontbinding van de koop, in ieder geval wel een vereiste om aan te tonen dat de koopovereenkomst tussen de verkoper en de koper bestaat. Eventuele bijkomende kabels en batterijen (indien meegeleverd) zullen bij ontbinding retour moeten. Wat betreft de verpakking: is meestal wel een vereiste bij ruilen, maar hoeft dat niet te zijn bij ontbinding. Vaak zijn verpakkingen tegenwoordig zo gemaakt dat deze onherstelbaar worden beschadigd bij het uitpakken. Je kunt dan niet verlangen dat deze retour moeten. Indien toch intact: gewoon meenemen. Zou, voor zover nog aanwezig ook de handleiding van het apparaat meenemen.
Wat betreft

excel20

ik ben erg benieuwd dat je nog meer te vertellen had:
Wat betreft
Ik heb vandaag een bon weten te regelen; ik had het product op naam gekocht, en dus kon ik een herprint van de bon opvragen.

excel20

Hoe zit het met kosten als telefoongesprekken om alles te regelen? Ik heb meer dan 90 minuten gebeld naar Ierland voor 14 ct per minuut. Valt zoiets ook te verhalen.

Er is ook data verloren gegaan, is dat ook te declareren?

gsusnl

Ongelezen bericht door gsusnl »

De data op de harddisk is niet te declareren. Als een hdd van je pc kapot gaat, krijg je ook maar een nieuwe hdd ervoor terug. :)

Gesloten