LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Drone €850,- binnen 1 maand stuk. Geen garantie of coulance

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
mahadma

Re: Drone €850,- binnen 1 maand stuk. Geen garantie of coulance

Ongelezen bericht door mahadma »

mwout schreef:Nee, ik verwacht garantie. En bereidt om te kijken naar enige vorm van coulance om deze kwestie in de minne te schikken.

Waarom gaat u ervan uit dat ik iets "misdaan" heb?
Is het wellicht ook mogelijk dat het apparaat ondeugdelijk was als het binnen 1 maand stuk is?

"een foto" van een printplaat of markers heb ik niet gekregen.
"een foto" vindt ik trouwens niet heel erg overtuigend.

Temeer omdat de drone weken lang bij Kamera Express in beheer is geweest.
Daar ben ik niet bij geweest en ook ik kan niet verklaren waarom de makers verkleurd zijn...

Blijft wellicht een beetje natte vinger werk?
U kunt garantie verwachten, echter met een vochtigheidsgraad van 74 tot 85 % in Thailand is er minimaal redelijk te verwachten dat de oorzaak van het niet vliegen vocht kan zijn. Als zij u een foto kunnen sturen met dàt bewijs, zou dat zelfs voor een rechter hout snijden. Wellicht dat uw reacties de coulance opties verminderd hebben. Bij de verkoper zal het ding onder normale NL omstandigheden opgeslagen zijn geweest. In die weken beheer zoals u schrijft bij de verkoper kunt u gevoegelijk aannemen dat ze dat onder normale NL condities opslaan. U kunt die foto's opvragen en daar zal uw (on)gelijk uit blijken.

Klaas Jan

Ongelezen bericht door Klaas Jan »

Hall @mwout, ik zou de link van @Henk Toeter naar consuwijzer.nl volgen en een procedure starten.
U mag van een drone verwachten dat deze ook goed werkt als een land als Thailand. Discussies over luchtvochtigheden in landen zou ik niet aangaan. Daar is geen enkele reden voor. Net als u kon ik in de gebruiksaanwijzing niets vinden over (lucht)vocht(igheid). En u kunt aantonen dat uw drone niet in het water is terechtgekomen.
Succes met de procedure en hopelijk kunt u hier over een tijdje laten weten dat u een nieuwe drone hebt gekregen of dat u uw geld teruggekregen hebt.

Speedy123

Ongelezen bericht door Speedy123 »

mahadma schreef:Wat staat er in de garantievoorwaarden mbt vocht schade. Bij telefoons is dat duidelijk rekening man of vrouw. Als vocht schade aantoonbaar te bewijzen is vrees ik dat dit een dure maand gebruik was. Waarom moet de verkoper verantwoording nemen als u door reizen naar vochtige lucht gebieden het apparaat kapot gemaakt heeft.
Zoals TS al gesteld heeft, er is geen waarschuwing meegeleverd met de drone dat hij in bepaalde landen niet gebruikt mag worden. De drone wordt notabene in Thailand ook verkocht terwijl ze daar dan allemaal massaal stuk zouden moeten gaan? In Nederland kan het ook weleens zomaar licht gaan regenen of het kan in de ochtend weleens een beetje mistig zijn, mag je de drone dan niet gebruiken? Staat dat allemaal keurig in de voorwaarden vermeldt? Of wordt het achteraf aangegrepen om geen service te hoeven verlenen? Soweiso komt total loss verklaren een beetje raar over, zitten zoveel verschillende onderdelen in een drone, zouden die allemaal spontaan stuk zijn door vochtschade zodanig dat reparatie duurder uit zou vallen dan een nieuwe drone van 850 euro?

In de telefoonmarkt werd op een gegeven moment garantie op bijna elke defect toestel geweigerd wegens vermeende vochtschade. Dat werd aangetoond met een lakproof papiertje dat de fabrikant in de telefoon gestopt had. Uiteraard werkten er miljoenen telefoons met een verkleurd lakmoes proef papiertje probleemloos. Inmiddels is deze praktijk gestopt.

Ook in dit geval is nergens aangetoond door de fabrikant dat de drone door vochtschade onbruikbaar is geraakt, het wordt simpel gesteld zonder het overleggen van enige bewijsstukken. Terwijl de bewijslast toch echt bij de verkoper ligt. TS heeft minimaal recht op bewijsstukken die aangedragen moeten worden door de verkoper.

sylvesterb

Ongelezen bericht door sylvesterb »

mwout schreef:Nee, ik verwacht garantie.
En ik ben bereid om te kijken naar enige vorm van coulance om deze kwestie in de minne te schikken.

Waarom gaat u ervan uit dat ik iets "misdaan" heb?
Is het wellicht ook mogelijk dat het apparaat ondeugdelijk was als het binnen 1 maand stuk is?

"een foto" van een printplaat of markers heb ik niet gekregen.
"een foto" vind ik trouwens niet heel erg overtuigend.

Temeer omdat de drone weken lang bij Kamera Express in beheer is geweest.
Daar ben ik niet bij geweest en ook ik kan niet verklaren waarom de makers verkleurd zijn...

Blijft wellicht een beetje natte vinger werk?
Waterschade is enkel aantoonbaar met een foto, als ze het apparaat niet open opgestuurd naar u retour willen sturen. Dit kun je waarnemen met verkleuringen op de printplaat.

U wantrouwen naar Kamera Express is erg gefundeerd. Een verkoper heeft geen enkel belang uw garantie claim af te wijzen, zij claimen dit ook gewoon bij de leverancier, zij hebben dus geen kosten en geen belang uw drone open te maken en hier water op te gooien en enige tijd (weken) te wachten tot er schade ontstaat en het dan af te wijzen.

Er is dus geen sprake van natte vinger werkt als ze het afwijzen op basis van waterschade. U kunt verzoeken om bewijs (foto's) of zelf gezamenlijk tot een 2nd opinion komen. Echter als er waterschade is aangetoond en ze hebben een foto hiervan zal dit geen andere uitslag geven/

Non-conformiteit claimen wanneer garantie is afgewezen door waterschade is compleet zinloos, dit veranderd de situatie niet. De verkopen heeft immers al aangetoond/aangegeven dat het product defect is door waterschade er is dus geen sprake van non-conformiteit, maar onjuist gebruik.

Rechtsbijstand is een optie, maar ook enkel wanneer u kunt aantonen dat de waterschade niet aanwezig is. Ongefundeerde beschuldigingen zullen zij ook niet gaan behandelen. Feit is dat het apparaat niet werkte en u het daarom opstuurde, u heeft het nu retour en het doet nog steeds hetzelfde als voordat u het opstuurde.

NeoDutchio

Ongelezen bericht door NeoDutchio »

mwout schreef:Waarom gaat u ervan uit dat ik iets "misdaan" heb?
U hoeft echt niets misdaan te hebben om vocht te krijgen. Heel veel telefoonbezitters bijvoorbeeld geven ook altijd aan dat hun telefoon ook niet nat is geweest en er toch vochtschade is ontstaan. Maar een telefoon in de broekzak tijdens warmte krijgt zweet te verduren. In de badkamer stoom, in de keuken bij het koken vocht, enz enz. Dit zijn onbewuste plekken waardoor een telefoon in contact komt met vocht.

Uw drone kan dus ook in contact komen met vocht zonder dat u het merkt. Tijdens het vliegen, in een warme taxi, hotelkamer, enz. Het hoeft dus niet een bewuste actie zijn om toch geen garantie te hebben. Echter blijft er wel de bewijslast. De verkoper zal moeten bewijzen dat er vocht geconstateerd is.

Meint

Ongelezen bericht door Meint »

Ik heb moeite met 'waterschade' als onweerlegbare reden voor afwijzing van alle verantwoordelijkheid door de verkoper. Dat is een handige truc om niet verder te hoeven kijken, maar dit is een relatief dure drone. Die dingen zijn bedoeld om buiten te gebruiken en horen tegen een stootje of spatje te kunnen.
Als een consument het ding in de vijver knikkert houd het natuurlijk op.

De vraag is, of zou moeten zijn, of er vocht bij is gekomen door ongebruikelijk en dus fout handelen van de consument. Er kan net zo goed iets bij de fabricage zijn fout gegaan, met bijvoorbeeld een seal.

Normaal is dat woord tegen woord, maar als de drone een log bijhoud wordt dat anders.

Als alles het verder doet dan is het ook vreemd dat het niet te repareren zou zijn voor een redelijk bedrag. Het zou overigens zelfs ook aan de controler of software kunnen liggen.

taxikemperman

Ongelezen bericht door taxikemperman »

Aangezien de verkoper u niet verder wil helpen, kunt u misschien kontakt opnemen met https://www.dji.com/mobile/support?site=brandsite

Bram Bonnewel

Ongelezen bericht door Bram Bonnewel »

Als ik zo alles lees, is het de controller die een reset moet hebben omdat die geen opstijg signaal geeft.
Of staat de drone in de parkeerstand??
Zit er ergens een reset gaatje in de controller??

staraad

Ongelezen bericht door staraad »

Ik heb anders uitstekende ervaring met Kamera-express. Zijn zeker geen dozenschuivers. En leveren tegen een scherpe prijs.
De Mavic is een geavanceerde en complexe drone. Bevat coördinaten van no-fly zones. Zit daar niet wat fout?

Franskia

Ongelezen bericht door Franskia »

Om to the point te komen; U heeft een wettelijke garantie en een apparaat wat binnen een half jaar defect raakt, wordt geacht bij de koop al dit gebrek te hebben. Gaat het product binnen zes maanden na aankoop kapot? Of is er binnen zes maanden iets mis met het product? Dan moet de verkoper bewijzen dat dit uw schuld was. Gaat het product na zes maanden of langer kapot? Dan moet u zelf bewijzen dat dit niet uw schuld was. Hebt u het product normaal gebruikt en is het versleten? Of hebt u het verkeerd gebruikt? Dan moet u de reparatie zelf betalen. U hebt dan dus geen recht op een gratis reparatie of een nieuw product. zie: https://www.consuwijzer.nl/thema/garantie.
Het is vaak zo dat de verkoper probeert onder de garantie uit te komen door te zeggen dat u het "schuld" bent. U gaat dan hiertegen in het verweer en zo krijg je dus nooit je gelijk. Het is aan de verkoper te bewijzen dat het uw schuld was. Door "vochtschade" te roepen maakt hij er zich makkelijk vanaf. Ik zou contact opnemen met de rechtsbijstand, als je die hebt, of anders de stappen doorlopen die op de site van Consuwijzer staan. Laat je niet afschepen en denk eraan "papier is geduldig". Alles op schrift is 10x beter dan bellen. Succes.

Theol

Ongelezen bericht door Theol »

Beste mlog

In Nederland geldt: Wie wat zegt, moet dit bewijzen. De bewijslast ligt bij degene waar je het apparaat gekocht hebt.
voor wat betreft het verwijt over vocht:
Ik knutsel met dezelfde controllers, sensors, motoren, accus en overige onderdelen die je in drones kunt vinden. Deze bewaar ik in een houten kast die het hele jaar bij mij buiten op het terras staat. Ik heb met deze onderdelen nog nooit problemen gehad die te wijten zijn aan vocht, tempreratuur of andere omgevingsfactoren.
Ik heb de handleiding van het apparaat bij de fabrikant doorgekeken. Opmerkelijk is dat zij geen specificatie opgeven over vochtigheids percentages. Het enige wat ik tegen kwam, was dat je het apparaat niet bloot mag stellen aan een watermassa (bodies of water), zoals een rivier, moeras, beek, pan met water etc) en dat je het apparaat moet inspecteren op o.a. de aanwezigheid van zand en water. Je inspecteert een dergelijk apparaat altijd voordat je ermee gaat vliegen. Je kunt uitwendig inspecteren op water, maar niet binnen in. Dit mag volgens de uitsluitingsclausule van DJI alleen door erkende reparateurs gebeuren.
Ik denk zelf dat het heel onwaarschinlijk is dat het hier om vocht gaat, omdat schade ten gevolge van vocht altijd tijd nodig heeft om ge-effectueerd te worden. binnen een maand is zeker te kort. Verder verdwijnen vochtproblemen meestal nadat het vocht opgedroogd is.
Ik denk eerder dat je een maandag morgen product hebt gekocht of een nepper(dit kun je aan de hand van het serienummer bij de fabrikant natrekken).

Gesloten