In oktober 2009 kocht ik bij Foka in Rotterdam een flitsset van Falcon Eyes, 450D, voor €495,- en daarbij een draadloze trigger van Mettle en een achtergrondset. De trigger gaf in januari al de geest. En met de flitsset kreeg ik niet veel later ook problemen. Op 11 februari jl. was dat absoluut eigen schuld: gewend aan draadloos werken, liep ik met de camera weg van de set, toen ik opeens weerstand voelde en oja, draadje, de lamp om trok. Dat was dus gewoon stom. De week erna hield ook de andere lamp ermee op, zomaar midden in een shoot, ging hij uit om nooit meer aan te gaan.
Dus belde ik Foka en overlegde met de (zakelijke) verzekering. Goed nieuws: ik kon de kapotte lamp bij Foka komen ruilen voor een nieuwe vanwege garantie. En de lamp die ik zelf had omgegooid werd door de verzekering vergoed door een compleet nieuwe set! Dus sprak ik met Foka af dat ik vandaag drie nieuwe lampen zou komen halen: een volledig nieuwe set die ik gewoon zou betalen (en bon naar de verzekering) en een derde lamp waar ik de kapotte lamp voor in zou leveren. Helaas moest ik daar wel een week op wachten, en moest ik dus enkele klanten afbellen, maar goed, als de lampen niet op voorraad zijn...
Dus vandaag vol goede moed naar Foka. De service in de winkel was sowieso al erg slecht: ik moest erg lang wachten en werd tot vier keer toe doorverwezen naar iemand anders. Vijfentwintig minuten later sprak ik eindelijk degene die ik ook aan de telefoon had gehad. Op mijn opmerking dat ik wel erg lang had moeten wachten kreeg ik als antwoord: "Vijfentwintig minuten? Maar dat vinden wij helemaal niet lang mevrouw!". Tja, maar ik als klant dus duidelijk wél.
Vervolgens werd vanuit het magazijn een doos met nieuwe lampen gehaald, die ik direct heb betaald. Daarna pakte de verkoper de kapotte lamp van mij aan en wilde deze gaan opsturen. "Nee" zei ik, "je zou deze voor me omruilen". Oeps, daar had hij niet op gerekend. Hij had er maar twee besteld, geen drie. Maar dan kon ik die uit de winkel wel krijgen. "die heeft het nog nooit gedaan". Na mijn grapje dat dat niet veel goeds voorspelde verzekerde hij mij nogmaals dat de lamp nooit gebruikt was geweest. Bovendien gaf hij mij er twee extra lampen bij, als reserve. "Nu kunt u toch niet zeggen dat ik mijn best niet heb gedaan!". Nou... maar goed.
Eenmaal in de studio meteen de boel maar uitgepakt. De showroomlamp zag er op zich goed uit en bleek ook gewoon te werken. Dus de doos met de nieuwe set open getrokken. En wat blijkt? Daar zit een absoluut veelgebruikte tweedehands set in! De reflectoren zitten vol deuken en krassen en de lampen zijn ook aan alle kanten beschadigd! De set is niet slechts één keer gebruikt maar heeft er absoluut al een lang leven op zitten. En natuurlijk ontdek je dat net als de winkel net dicht is.
Even googlen leerde me meteen dat een koper in oktober 2009 een zelfde ervaring bij dezelfde verkoper heeft opgedaan, met een tweedehands camera die door de vorige eigenaar was geretourneerd vanwege een defect. Bij terugkomst kreeg deze koper niet eens excuses! Blijkbaar zijn deze prkatijken bij Foka aan de orde van de dag?
Wie heeft ook soortgelijke ervaringen met Foka?
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Foka levert tweedehands spullen voor nieuw
Re: Foka levert tweedehands spullen voor nieuw
Oh, bij nadere inspectie blijken ook nog eens alle kabels te missen. Dat had ik in de gauwigheid niet eens gezien. Zo, wat ben ik boos zeg!