LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Nieuwe autoradio statisch

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
F4LLCON

Nieuwe autoradio statisch

Ongelezen bericht door F4LLCON »

Hallo,

Ik heb een probleem met twee Sony radio's voor in de auto. Namelijk dat ze statisch zijn. Elke twee á drie seconden hoor je een statisch geluid bij het rijden alleen, als ik stilsta dan hoor je de radio gewoon normaal.

Eerst had ik een Sony MEXBT3100U gekocht bij de MM, en radio was statisch, na een tijdje begon de CD speler en Bluetooth muziek ook te haperen, vervolgens na twee keer aangeboden te hebben ter reparatie, kreeg ik een ander radio mee. Ik koos voor de Sony MEX N4000BT. Hier blijkt de radio ook statisch te zijn..

Ik heb een auto radio/cd speler van 9 jaar oud, en hier klinkt de radio alsof het een cd is. Geen problemen mee dus.

Ik heb Sony dus een e-mail gestuurd om is te vragen waarom dit nou zo is. Sony heeft dus geen antwoord gegeven op mijn vraag waarom hun radio statisch is, en over een ontbrekende Antenneconnector moet ik maar langs gaan bij de MM.

Iemand enig idee waarom mijn radio statisch is bij het rijden?

Hieronder het gesprek:

Geachte heer,

Bedankt voor uw email naar Sony Support.

Ik begrijp dat u een item mist in de originele verpakking.

Ik raad u aan hier melding van te maken bij uw verkoper.

Zij kunnen dit voor u naleveren.

Indien u naar aanleiding van bovenstaande reactie nog vragen heeft, kunt u op deze e-mail reageren, of telefonisch contact opnemen met het consumenten informatie centrum via 020 658 1888 voor Nederland en 070 222 130 voor België. Telefonisch zijn we bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9:00 uur tot 18:00 uur.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

Yannick
SONY SUPPORT TEAM
SUPPORT: http://www.sony.nl/support/nl

Sony Benelux, a branch of Sony Europe Limited
Schipholweg 275 - 1171 PK Badhoevedorp - The Netherlands

From:
To: [email protected]
Cc:
Sent: 28/09/2014 15:08:54
Subject: Sony Support Email 11408929

Geachte heer/mevrouw,
Na het aanschaffen van een Sony auto audio systeem, heb ik gemerkt dat de tuner statisch is. Ik heb een ouder radio speler die wel perfect werkt. Hiervoor had ik een andere Sony audio systeem voor in de auto, ook met een statisch radio, die ik twee keer voor reparatie had aangeboden, en vandaag kreeg ik een nieuwe audio systeem mee. De MEX-N4000BT. Echter heb ik ook met dit product een statisch radio. Als ik stilsta dan merk ik geen statisch geluid, maar als ik rij, dan hoor ik elke 2 á 3 seconde statisch geluid.

Vreemd genoeg werkt mijn oude radio/cd speler van ongeveer 9 jaar oud wel, zonder statisch tuner.

Ook op uw product website : http://www.sony.nl/electronics/in-de-au ... ex-n4000bt staat dat er een Antenneconnector (JASO) in de doos zou moeten zitten, deze zit er echter niet in.

Mijn vragen:
1. Zou u mij een Antenneconnector (JASO) kunnen opsturen voor mijn product?

2. Heeft u enig idee waarom de Sony audio systemen statisch geluid afgeven als ik luister naar de radio terwijl een andere audio systeem geen problemen heeft?

Met vriendelijke groet,
Shahin

berndv

Re: Nieuwe autoradio statisch

Ongelezen bericht door berndv »

F4LLCON schreef:Hallo,

Ik heb een probleem met twee Sony radio's voor in de auto. Namelijk dat ze statisch zijn. Elke twee á drie seconden hoor je een statisch geluid bij het rijden alleen, als ik stilsta dan hoor je de radio gewoon normaal.

Eerst had ik een Sony MEXBT3100U gekocht bij de MM, en radio was statisch, na een tijdje begon de CD speler en Bluetooth muziek ook te haperen, vervolgens na twee keer aangeboden te hebben ter reparatie, kreeg ik een ander radio mee. Ik koos voor de Sony MEX N4000BT. Hier blijkt de radio ook statisch te zijn..

Ik heb een auto radio/cd speler van 9 jaar oud, en hier klinkt de radio alsof het een cd is. Geen problemen mee dus.

Ik heb Sony dus een e-mail gestuurd om is te vragen waarom dit nou zo is. Sony heeft dus geen antwoord gegeven op mijn vraag waarom hun radio statisch is, en over een ontbrekende Antenneconnector moet ik maar langs gaan bij de MM.

Iemand enig idee waarom mijn radio statisch is bij het rijden?

Hieronder het gesprek:

Geachte heer,

Bedankt voor uw email naar Sony Support.

Ik begrijp dat u een item mist in de originele verpakking.

Ik raad u aan hier melding van te maken bij uw verkoper.

Zij kunnen dit voor u naleveren.

Indien u naar aanleiding van bovenstaande reactie nog vragen heeft, kunt u op deze e-mail reageren, of telefonisch contact opnemen met het consumenten informatie centrum via 020 658 1888 voor Nederland en 070 222 130 voor België. Telefonisch zijn we bereikbaar van maandag tot vrijdag, van 9:00 uur tot 18:00 uur.

Wij hopen u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.

Met vriendelijke groeten,

Yannick
SONY SUPPORT TEAM
SUPPORT: http://www.sony.nl/support/nl

Sony Benelux, a branch of Sony Europe Limited
Schipholweg 275 - 1171 PK Badhoevedorp - The Netherlands

From:
To: [email protected]
Cc:
Sent: 28/09/2014 15:08:54
Subject: Sony Support Email 11408929

Geachte heer/mevrouw,
Na het aanschaffen van een Sony auto audio systeem, heb ik gemerkt dat de tuner statisch is. Ik heb een ouder radio speler die wel perfect werkt. Hiervoor had ik een andere Sony audio systeem voor in de auto, ook met een statisch radio, die ik twee keer voor reparatie had aangeboden, en vandaag kreeg ik een nieuwe audio systeem mee. De MEX-N4000BT. Echter heb ik ook met dit product een statisch radio. Als ik stilsta dan merk ik geen statisch geluid, maar als ik rij, dan hoor ik elke 2 á 3 seconde statisch geluid.

Vreemd genoeg werkt mijn oude radio/cd speler van ongeveer 9 jaar oud wel, zonder statisch tuner.

Ook op uw product website : http://www.sony.nl/electronics/in-de-au ... ex-n4000bt staat dat er een Antenneconnector (JASO) in de doos zou moeten zitten, deze zit er echter niet in.

Mijn vragen:
1. Zou u mij een Antenneconnector (JASO) kunnen opsturen voor mijn product?

2. Heeft u enig idee waarom de Sony audio systemen statisch geluid afgeven als ik luister naar de radio terwijl een andere audio systeem geen problemen heeft?

Met vriendelijke groet,
Shahin
Ja dat kan. Door de wrijving van de wind op je auto kan er statische electriciteit gegenereerd worden. Zou eventueel verholpen kunnen worden door zo'n mooi flap aan de onderkant.

F4LLCON

berndv schreef: Ja dat kan. Door de wrijving van de wind op je auto kan er statische electriciteit gegenereerd worden. Zou eventueel verholpen kunnen worden door zo'n mooi flap aan de onderkant.
Wat bedoel je met een mooi flap aan de onderkant? En waarom heb ik geen problemen met mijn 9 jaar oude radio..? Thanks

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

F4LLCON schreef:
berndv schreef: Ja dat kan. Door de wrijving van de wind op je auto kan er statische electriciteit gegenereerd worden. Zou eventueel verholpen kunnen worden door zo'n mooi flap aan de onderkant.
Wat bedoel je met een mooi flap aan de onderkant? En waarom heb ik geen problemen met mijn 9 jaar oude radio..? Thanks
Omdat je oude autoradio misschien minder gevoelig is voor statische electriciteit?

Lees anders dit eens:http://www.tuning-gids.nl/schok_auto_statische_auto.htm

czarczar

Ongelezen bericht door czarczar »

F4LLCON schreef:Wat bedoel je met een mooi flap aan de onderkant? En waarom heb ik geen problemen met mijn 9 jaar oude radio..? Thanks
Zo'n ding: http://cdn4.explainthatstuff.com/car_static_strip.jpg

F4LLCON

Hmm.. Maar zijn jullie er zeker van dat het komt door statische elektriciteit, en dat mijn radio niet meer statisch is met zo'n strap eronder? Thanks voor de tips.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Heb je het ook tijdens een regenbui?
Dan is alles al vochtig, en zal naar verwachting geen statische electriciteit opbouwen.

czarczar

F4LLCON schreef:Hmm.. Maar zijn jullie er zeker van dat het komt door statische elektriciteit, en dat mijn radio niet meer statisch is met zo'n strap eronder? Thanks voor de tips.
100% zekerheid kan niemand geven, maar die dingen zijn er niet voor niks. Die bestaan al decennia lang en zitten al decennia lang onder auto's, meestal standaard al, puur om de statische elektriciteit kwijt te raken.
Heb je zo'n ding dus niet, of is hij afgebroken, dan kan dat heel goed de oplossing zijn.
Die strap sleept overigens niet continue over de weg, maar tikt er tijdens het rijden regelmatig tegenaan.

F4LLCON

16again schreef:Heb je het ook tijdens een regenbui?
Dan is alles al vochtig, en zal naar verwachting geen statische electriciteit opbouwen.
Net even gereden, regent nogal in Amsterdam, zelfde probleem. Statisch om de 2 á 3 sec tijdens het rijden..

czarczar

F4LLCON schreef:Net even gereden, regent nogal in Amsterdam, zelfde probleem. Statisch om de 2 á 3 sec tijdens het rijden..
Statische elektriciteit is vaak moeilijk te achterhalen.
Wat hoor je elke 2-3 seconden dan precies? Een tik?
Als ik de reactie van Sony zo lees bedoelen ze met dat onderdeel een aardingskabeltje. De kast van je autoradio dient wel geaard te worden op de auto. Het dashboard is vaak van plastic dus dat is niet standaard het geval. Het kan al geïntegreerd zitten in de stekker, maar dat hoeft niet. Het kan een losse kabel zijn die al op de inbouwplaats van de autoradio aanwezig is, even zoeken naar een plaatje van de aansluiting ....

Een kabel met zoiets eraan (meestal die gesloten ronde dingen):
Afbeelding

F4LLCON

Dit is de kast zelf, http://ecx.images-amazon.com/images/I/8 ... L1500_.jpg. Ik neem aan dat ik zo iets overal kan vastmaken aan de kast? Of moet het ergens specifieks?

Elke 2 á 3 seconde hoor je een geruis die misschien 0.5 sec duurt.

czarczar

F4LLCON schreef:Dit is de kast zelf, http://ecx.images-amazon.com/images/I/8 ... L1500_.jpg. Ik neem aan dat ik zo iets overal kan vastmaken aan de kast? Of moet het ergens specifieks?
Nee, gewoon verbonden met de metalen buitenkant. Dus bijvoorbeeld dat schroefje naast de aansluitkabel, dan is het goed. Dan heb je waarschijnlijk geen aardingsprobleem meer, want je auto is wel een heel groot stuk metaal, dat wordt niet zo snel opgeladen. Aarding/statische spanning kun je dan echt wel uitsluiten.
Geruis klinkt niet als een aardingsprobleem overigens, ik verwacht dan een tikkend geluid.
Geruis? Ik ga er nog even over denken wat dat kan zijn.

czarczar

Was ik alweer.
Een probleem met statische elektriciteit zou altijd betekenen dat je een tikkend geluid hoort. Als je zelf statisch geladen bent springen er ook wel eens vonkjes over. Dat kan ook in je radio, dan hoor je dat als een tikkend geluid, niet als een kortdurende ruis.
Het kan wel degelijk een aardingsprobleempje zijn. Eerste poging tot oplossing is dus hetzelfde: de autoradio aarden op de auto zelf.

Ik heb de gekste dingen meegemaakt als het om aarding ging, van aardlussen tot ontbreken van aarding, van een douchekop waar 72 volt op stond tot modems die niet vooruit te branden waren. Allemaal aardingsproblemen.
Kortom: eerst die behuizing aarden en dan kijken of het probleem zich nog voor doet.

F4LLCON

czarczar schreef:Was ik alweer.
Een probleem met statische elektriciteit zou altijd betekenen dat je een tikkend geluid hoort. Als je zelf statisch geladen bent springen er ook wel eens vonkjes over. Dat kan ook in je radio, dan hoor je dat als een tikkend geluid, niet als een kortdurende ruis.
Het kan wel degelijk een aardingsprobleempje zijn. Eerste poging tot oplossing is dus hetzelfde: de autoradio aarden op de auto zelf.

Ik heb de gekste dingen meegemaakt als het om aarding ging, van aardlussen tot ontbreken van aarding, van een douchekop waar 72 volt op stond tot modems die niet vooruit te branden waren. Allemaal aardingsproblemen.
Kortom: eerst die behuizing aarden en dan kijken of het probleem zich nog voor doet.

Top! bedankt voor de hulp. Ik zal morgen of overmorgen de radio aarden en kijken of het opgelost is. Het is inderdaad meer een geruis dan getik. Ik zal het ook proberen op te nemen met mijn telefoon. Morgen een drukke dag, dus ik denk dat het overmorgen testen wordt.

Goedenavond!

encore

Ongelezen bericht door encore »

czarczar schreef:... van aardlussen tot ontbreken van aarding, van een douchekop waar 72 volt op stond tot modems die niet vooruit te branden waren...
Verdorie, nu moet ik ineens denken aan een klant van mij die alleen kon internetten als de verwarming aan stond. Bleek er een monteur te zijn geweest die op een of andere manier de draden daar flink door elkaar had gehaald en de modem in serie op de combiketel via de thermostaat had aangesloten. Mega ruiswaardes, want het xDSL-signaal ging eerst langs de ketel om op te warmen..ofzo. Hilarisch!

16again

Extra aarde draad gaat niet helpen. De autoradio zal met 2 voedingsdraden aangesloten zijn (aarde en +12Volt) en is daarmee al geaard !

czarczar

16again schreef:Extra aarde draad gaat niet helpen. De autoradio zal met 2 voedingsdraden aangesloten zijn (aarde en +12Volt) en is daarmee al geaard !
0 en 12 Volt zul je bedoelen.
Eerder al meegemaakt dat de nul helemaal niet met aarde verbonden was, want dat waren ze in de USA niet gewend standaard te doen.
Wat is volgens jou wel de oplossing? Ik zeg niet dat het de oplossing is, maar zorg dat je de boel goed aardt, dan kun je heel veel oorzaken uitsluiten.

czarczar

encore schreef:Mega ruiswaardes, want het xDSL-signaal ging eerst langs de ketel om op te warmen..ofzo. Hilarisch!
Ik weet niet of je dit nu serieus bedoelt of niet, maar je komt de gekste constructies tegen in huizen.
Vooral ook door allerlei hobbyisten of doordat telefoonkabels gewoon door het stucwerk van je beneden-buren lopen als je in een flat woont. Of dat je opeens 60 Volt op je aardleiding hebt zitten omdat een onder-buurman in een oude flat opeens een leuke constructie heeft bedacht, of dat een bedrijf even vergeten was de aardkabel weer vast te maken in een kruipkelder. De gekste dingen. Legio aan voorbeelden die ik al ken en het is niet eens mijn werk, dus monteurs kennen er veel meer uit de praktijk.
Bij computer-netwerken: aardlussen.

16again

czarczar schreef:Wat is volgens jou wel de oplossing? Ik zeg niet dat het de oplossing is, maar zorg dat je de boel goed aardt, dan kun je heel veel oorzaken uitsluiten.
Ik sluit niet uit dat:
-boordspanning vervuild is waardoor storing via de voeding je radio binnen komt
OF
-Andere boordelectronica hoogfrequent stoorsignaal opwekt, wat via de antenne wordt opgepikt

Zomaar extra aarddraden trekken kan aardlussen opleveren.

czarczar

16again schreef:
czarczar schreef:Wat is volgens jou wel de oplossing? Ik zeg niet dat het de oplossing is, maar zorg dat je de boel goed aardt, dan kun je heel veel oorzaken uitsluiten.
Ik sluit niet uit dat:
-boordspanning vervuild is waardoor storing via de voeding je radio binnen komt
Mee eens. Op zich is de voeding een accu en die is zo schoon als wat qua spanning, maar andere onderdelen kunnen zeker storingen geven op de spanning. Enige eenvoudige oplossing die ik ken is aarden.
16again schreef: Zomaar extra aarddraden trekken kan aardlussen opleveren.
Heb ik al aangegeven. De gevolgen van aardlussen zijn ook heel moeilijk terug te leiden tot aardlussen.
Als TS zijn autoradio zelf goed aardt en hij daarna problemen ondervind, dan is het wel duidelijk waar de oorzaak ligt.
Maak je, net als ik, zelf interlinkjes voor je home-audio, dan aardt je die kabels altijd maar aan 1 kant om aardlussen te voorkomen.

Gesloten