LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Ontvangst gevoeligheid Radio?
Ontvangst gevoeligheid Radio?
Weet iemand of je voor de koop kan zien of testen of de Radio gevoelig is voor zenders die dicht bij elkaar zitten zonder te storen.
Ik woon namelijk in een lastig gebied, de autoradio is gelukkig goed maar hoe zie ik of een radio goed of slecht is want ik wil niet blijven ruilen en de winkel wil ook liever geen geopende dozen retour en de bijbehorende controle plicht.
Dus weet iemand welke FM radio goede ontvangst heeft?
Ik woon namelijk in een lastig gebied, de autoradio is gelukkig goed maar hoe zie ik of een radio goed of slecht is want ik wil niet blijven ruilen en de winkel wil ook liever geen geopende dozen retour en de bijbehorende controle plicht.
Laatst gewijzigd door stofzuigertje op 06 nov 2010 21:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Ontvangst gevoeligheid Radio?
In een A/V receiver of stereo receiver zit doorgaans wel een best goede tuner die een redelijk grootsignaal gedrag* heeft. Wil je echt topkwaliteit, die goed met sterke én zwakkere zenders om kan gaan zul je bijvoorbeeld zoiets kunnen nemen:
http://www.kieskeurig.nl/tuner/yamaha/t-s500/908230/
*Zo noemt men het verschijnsel wanneer je op een compleet andere frequentie een zender hoort die heel sterk is.
http://www.kieskeurig.nl/tuner/yamaha/t-s500/908230/
*Zo noemt men het verschijnsel wanneer je op een compleet andere frequentie een zender hoort die heel sterk is.
Bedankt Gastje 13, maar ik zoek eigenlijk een code waarbij je kunt zien of deze gevoelig is of niet!
Dus merk en type, ik wilde eigenlijk een Home Systeem met 5.1 speakers van Akai maar is deze wel of niet gevoelig voor de zender keuze via antenne?
Via de kabel TV is elke goed maar ik wil gewoon eigen antenne.
De Akia AMC 1200 of 1400 met 6 speakers of de AMD 10 met 3 en ook DVD speler.
Zijn deze PPL tuners gevoelig of niet?
Ik wil dus iets betere speakers dan de huidige 8 watt die vervormen en tevens Radio, maar DVD afspelen zou leuk zijn, kan ik via de oude recorder opnemen en via deze FM tuner ook gelijk afspelen.
Ik kies voor Akai wegens afstandbediening TV maar elk ander merk kan natuurlijk ook, maar de TV is geschikt om deze ook te bedienen....
Dus hoe zie ik of een FM radio wel of niet gevoelig is met zwakke dicht bij elkaar zittende zenders?
Dus merk en type, ik wilde eigenlijk een Home Systeem met 5.1 speakers van Akai maar is deze wel of niet gevoelig voor de zender keuze via antenne?
Via de kabel TV is elke goed maar ik wil gewoon eigen antenne.
De Akia AMC 1200 of 1400 met 6 speakers of de AMD 10 met 3 en ook DVD speler.
Zijn deze PPL tuners gevoelig of niet?
Ik wil dus iets betere speakers dan de huidige 8 watt die vervormen en tevens Radio, maar DVD afspelen zou leuk zijn, kan ik via de oude recorder opnemen en via deze FM tuner ook gelijk afspelen.
Ik kies voor Akai wegens afstandbediening TV maar elk ander merk kan natuurlijk ook, maar de TV is geschikt om deze ook te bedienen....
Dus hoe zie ik of een FM radio wel of niet gevoelig is met zwakke dicht bij elkaar zittende zenders?
Nee, de kans dat in die akai een fatsoenlijke tuner zit, is nog kleiner dan dat morgen meteoriet op de aarde neerstort Kwaliteit kost helaas geld, ook bij tuners.
Bij alle kwaliteits tuners kun je makkelijk de specificaties opzoeken via de site van de fabrikant, de meeste goedkope zul je niet veel vinden. Of als het om ingebouwde tuners in een A/V receiver gaat staat dit in de handleiding. Er zijn vele factoren die bepalen of je uiteindelijk een goede ontvangst hebt, niet alleen de gevoeligheid, ook je antenne, het grootsignaal gedrag van je tuner, selectiviteit enz.
Goede ingebouwde tuners zitten meer in dit soort (veel duurdere) apparaten:
http://www.kieskeurig.nl/receiver/maran ... 04/347681/
Wil je echt hight-end, zul je aan zoiets moeten denken
Dit is bijvoorbeeld een goede high-end tuner (250 euro)
http://www.marantz.eu/en/products/27/st6003/
2e hands is uiteraard ook een hele mooie optie, is niet zeldzaam dat je bij de kringloper voor een paar tientjes een hele goede tuner kunt kopen.
Maar vertel eens iets over je ontvangst situatie, welke locatie zit je, en welke zendmast en zender wil je ontvangen? (misschien is het helemaal niet nodig om high-end apparatuur te nemen namelijk, in de praktijk bijna alleen wanneer je buitenlandse zenders wilt horen)
Bij alle kwaliteits tuners kun je makkelijk de specificaties opzoeken via de site van de fabrikant, de meeste goedkope zul je niet veel vinden. Of als het om ingebouwde tuners in een A/V receiver gaat staat dit in de handleiding. Er zijn vele factoren die bepalen of je uiteindelijk een goede ontvangst hebt, niet alleen de gevoeligheid, ook je antenne, het grootsignaal gedrag van je tuner, selectiviteit enz.
Goede ingebouwde tuners zitten meer in dit soort (veel duurdere) apparaten:
http://www.kieskeurig.nl/receiver/maran ... 04/347681/
Wil je echt hight-end, zul je aan zoiets moeten denken
Dit is bijvoorbeeld een goede high-end tuner (250 euro)
http://www.marantz.eu/en/products/27/st6003/
2e hands is uiteraard ook een hele mooie optie, is niet zeldzaam dat je bij de kringloper voor een paar tientjes een hele goede tuner kunt kopen.
Maar vertel eens iets over je ontvangst situatie, welke locatie zit je, en welke zendmast en zender wil je ontvangen? (misschien is het helemaal niet nodig om high-end apparatuur te nemen namelijk, in de praktijk bijna alleen wanneer je buitenlandse zenders wilt horen)
In Noord Holland, Hoorn en op industrie terrein staat sterke zender met Disco pulp.
Mijn oude auto had moeite daar iets te ontvangen, maakte niet uit welke zender en de nieuwe Seat radio ontvangt zelfs onder deze mast geparkeerd nog alles.
Dus vroeger op 500 meter afstand al niets meer te horen en nu er vlak onder geparkeerd bij Surf Kampioen Stefan van der Berg.
Maar mijn verhaal is in de Stad Groningen als ik daar op visite ga hetzelfde.
Ik luister vaak naar iets zwakkere zenders als BNR en zo, maar ook Radio 1 en Radio 4 zijn moeilijk te pakken.
De merkloze €4,95 van Action ontvangt wel goed alle kanalen daar en de sjouwbare Sony niets.
Dus prijs en kwaliteit zie ik niet zitten.
Ik heb het dus niet over kwaliteit maar over ontvangst mogelijkheden.
Dus waar lees ik hoe nauwkeurig de zender keuze is want het digitale van de Sony is waardeloos en de draaiknop op merkloze rotzooi werkte perfect.
Alleen wil ik in huis niet deze draagbare maar iets beter geluid.
Dus hoe vind ik de gegevens of ze zenders die te dicht bij elkaar zitten uit elkaar kunnen houden of niet?
Dat is dus de vraag!
Mijn oude auto had moeite daar iets te ontvangen, maakte niet uit welke zender en de nieuwe Seat radio ontvangt zelfs onder deze mast geparkeerd nog alles.
Dus vroeger op 500 meter afstand al niets meer te horen en nu er vlak onder geparkeerd bij Surf Kampioen Stefan van der Berg.
Maar mijn verhaal is in de Stad Groningen als ik daar op visite ga hetzelfde.
Ik luister vaak naar iets zwakkere zenders als BNR en zo, maar ook Radio 1 en Radio 4 zijn moeilijk te pakken.
De merkloze €4,95 van Action ontvangt wel goed alle kanalen daar en de sjouwbare Sony niets.
Dus prijs en kwaliteit zie ik niet zitten.
Ik heb het dus niet over kwaliteit maar over ontvangst mogelijkheden.
Dus waar lees ik hoe nauwkeurig de zender keuze is want het digitale van de Sony is waardeloos en de draaiknop op merkloze rotzooi werkte perfect.
Alleen wil ik in huis niet deze draagbare maar iets beter geluid.
Dus hoe vind ik de gegevens of ze zenders die te dicht bij elkaar zitten uit elkaar kunnen houden of niet?
Dat is dus de vraag!
Dit is jouw luistersituatie ongeveer als ik de juiste locatie heb ingevoerd:
http://img560.imageshack.us/img560/5021/hoorn.jpg
dus niet een bijzondere situatie (enige probleempje is de wat sterke SLAMFM).
Dan kom je waarschijnlijk gewoon rond met die akai
Of een tuner zenders van ver en dichtbij makkelijk uit elkaar kan houden is niet zomaar 1 2 3 te zeggen, zoals ik al zei hangt dat van meerdere specificaties af. Je zou kunnen kijken naar de Channel Selectivity, bv die van de genoemde marantz tuner is 60DB. Maar ook andere factoren als de gevoeligheid spelen een rol. Maar dit is zelden aangegeven bij een goedkopere tuner helaas.
http://img560.imageshack.us/img560/5021/hoorn.jpg
dus niet een bijzondere situatie (enige probleempje is de wat sterke SLAMFM).
Dan kom je waarschijnlijk gewoon rond met die akai
Of een tuner zenders van ver en dichtbij makkelijk uit elkaar kan houden is niet zomaar 1 2 3 te zeggen, zoals ik al zei hangt dat van meerdere specificaties af. Je zou kunnen kijken naar de Channel Selectivity, bv die van de genoemde marantz tuner is 60DB. Maar ook andere factoren als de gevoeligheid spelen een rol. Maar dit is zelden aangegeven bij een goedkopere tuner helaas.
Channel Selectivity dat zocht ik dus en 60 DB is leuk maar ik zie bij duurdere ook niet altijd dit staan.
Bedankt en ik zal kijken of het te vinden is.
De Seat Ibiza 260 Radio zal er ook gewoon in en heeft geen vermelding, net als die rotzooi van Action maar zal er naar zoeken want ik weet dat vele in mijn wijk klagen over ontvangst.
Omdat er steeds meer zenders komen die te dicht op elkaar zitten en nog erg sterke wil ik vooraf weten wat ik moet uitpakken want ik heb het gevraagd maar geen enkele van de 5 winkels wilde zekerheid geven.
Bedankt voor het antwoord!
Bedankt en ik zal kijken of het te vinden is.
De Seat Ibiza 260 Radio zal er ook gewoon in en heeft geen vermelding, net als die rotzooi van Action maar zal er naar zoeken want ik weet dat vele in mijn wijk klagen over ontvangst.
Omdat er steeds meer zenders komen die te dicht op elkaar zitten en nog erg sterke wil ik vooraf weten wat ik moet uitpakken want ik heb het gevraagd maar geen enkele van de 5 winkels wilde zekerheid geven.
Bedankt voor het antwoord!
Nee daarom kwam ik ook niet direct met een concrete waarde waar je het aan kunt zien Het is gewoon heel moeilijk om van te voren te weten of de gemiddelde tuner goed is van kwaliteit.stofzuigertje schreef:Channel Selectivity dat zocht ik dus en 60 DB is leuk maar ik zie bij duurdere ook niet altijd dit staan.
!
Nog erger, mijn buren hebben zelfs een bepaald niet goedkope Harman Kardon Home Cinema van €795,- is terug gebracht wegens dit probleem!
De goedkopere van dit zelfde dure merk werkte wel goed dus zij hebben nu voor €449,- wel een goede....
Dus prijs en gevoeligheid, ik weet het niet meer en ik heb geen zin om als ik pech heb meerdere dozen te proberen en steeds iets anders te zoeken.
De oude Akai was wel goed maar helaas zelfs op marktplaats dit type niet gevonden, en die was ooit voor slechts €124,95 te koop!
Ik wacht nu op antwoord van onze Philips of zij weten welke wel en niet voldoen.
Sony gaf geen antwoord en ik hoef geen dure kale tuner.
Ik zoek dus een betaalbare redelijke set.
Ik wil het liefst dus een DVD speler met tuner en 5.1 of meer boxen.
Volume hoeft niet zo, meer de zuiverheid, geen Disco voor deze oudere maar wel perfect geluid als je niet verder dan ¾ open draaide voor zover mijn oren een goede beoordeling op deze leeftijd nog toelaten!
De goedkopere van dit zelfde dure merk werkte wel goed dus zij hebben nu voor €449,- wel een goede....
Dus prijs en gevoeligheid, ik weet het niet meer en ik heb geen zin om als ik pech heb meerdere dozen te proberen en steeds iets anders te zoeken.
De oude Akai was wel goed maar helaas zelfs op marktplaats dit type niet gevonden, en die was ooit voor slechts €124,95 te koop!
Ik wacht nu op antwoord van onze Philips of zij weten welke wel en niet voldoen.
Sony gaf geen antwoord en ik hoef geen dure kale tuner.
Ik zoek dus een betaalbare redelijke set.
Ik wil het liefst dus een DVD speler met tuner en 5.1 of meer boxen.
Volume hoeft niet zo, meer de zuiverheid, geen Disco voor deze oudere maar wel perfect geluid als je niet verder dan ¾ open draaide voor zover mijn oren een goede beoordeling op deze leeftijd nog toelaten!
Vanwaar deze vraag?? u is toch verkoper en heeft overal verstand van volgens andere topics.stofzuigertje schreef:Weet iemand of je voor de koop kan zien of testen of de Radio gevoelig is voor zenders die dicht bij elkaar zitten zonder te storen.
T
Ja in deze moet ik toolboy gelijk geven.
Stofzuigertje is dus geen handige verkoper als hij
daar geen verstand van heeft.
Of zullen een hoop members toch gelijk hebben wat
onze stofzuiger aangaat? Wordt dus toch een Kirby
Stofzuigertje is dus geen handige verkoper als hij
daar geen verstand van heeft.
Of zullen een hoop members toch gelijk hebben wat
onze stofzuiger aangaat? Wordt dus toch een Kirby
Plumber, bedankt voor de Kirby, maar omdat ik dit niet meer verkoop en vroeger dit niet zo was....
Ik ben dus aan het afbouwen want anders had ik zelf wel enkele eigen dozen gepakt, maar dit kan dus niet meer.
Ik word dus ouder en weet dat als een duur merk al geen zekerheid bied, hoe moet ik het als oudere met verouderde ervaring dan wel weten?
Ik heb al gezocht en zag alleen andere die zelfde probleem hadden maar geen enkele oplossing. Vroeger waren zenders gewoon verder uit elkaar en er was nog ruimte!
Ik weet dus van heel veel dingen veel maar net niet alles, en dat zal ik ook nooit beweren, en vergeten kan ook nog!
Vroeger uitgedeeld maar hoe werkte Windows 3.11 ook alweer????
Ik ben dus aan het afbouwen want anders had ik zelf wel enkele eigen dozen gepakt, maar dit kan dus niet meer.
Ik word dus ouder en weet dat als een duur merk al geen zekerheid bied, hoe moet ik het als oudere met verouderde ervaring dan wel weten?
Ik heb al gezocht en zag alleen andere die zelfde probleem hadden maar geen enkele oplossing. Vroeger waren zenders gewoon verder uit elkaar en er was nog ruimte!
Ik weet dus van heel veel dingen veel maar net niet alles, en dat zal ik ook nooit beweren, en vergeten kan ook nog!
Vroeger uitgedeeld maar hoe werkte Windows 3.11 ook alweer????
In goede (buitenlandse) hifi bladen wordt de kwaliteit van tuners ook getest. Kijk dus eens in een goed duits of engels blad, of wellicht op een goede site, naar de (ontvangst-)kwaliteit van het product van je keuze.
En een goede audiowinkel (die worden helaas schaars) zou je ook moeten kunnen voorlichten over de kwaliteitsaspecten van de producten.
En een goede audiowinkel (die worden helaas schaars) zou je ook moeten kunnen voorlichten over de kwaliteitsaspecten van de producten.
@ Kweeniet,
Ik schreef over de Harman Kardon van buren en die was van speciaalzaak die jij noemde.
Dus als dit dure merk en deze winkel het niet weten.....
Op Engelse en Duitse en ook Franse forum reeds gelezen dat vooral bij autoradio's ditzelfde probleem ook vaak voorkomt maar zelden bij de standaard door fabrieken geleverde radio's.
Ik wil een duidelijk keurmerk of de Radio / FM ontvanger voor Kabel TV of normale ouderwetse antenne geschikt is!
Verder zijn elders genoemde en geteste hier nooit leverbaar geweest of reeds vervangen door nieuwere die soms toch anders zijn.
Ik verwachte dat alle nieuwe nu wel goed zijn en oude niet, maar dit bleek dus niet zo te zijn!
Ik schreef over de Harman Kardon van buren en die was van speciaalzaak die jij noemde.
Dus als dit dure merk en deze winkel het niet weten.....
Op Engelse en Duitse en ook Franse forum reeds gelezen dat vooral bij autoradio's ditzelfde probleem ook vaak voorkomt maar zelden bij de standaard door fabrieken geleverde radio's.
Ik wil een duidelijk keurmerk of de Radio / FM ontvanger voor Kabel TV of normale ouderwetse antenne geschikt is!
Verder zijn elders genoemde en geteste hier nooit leverbaar geweest of reeds vervangen door nieuwere die soms toch anders zijn.
Ik verwachte dat alle nieuwe nu wel goed zijn en oude niet, maar dit bleek dus niet zo te zijn!
90% van de mensen heeft geen last van stoorzenders. En het signaal van de (goed afgeschermde) kabelaansluitingen is vaak zo sterk dat een gevoelige tuner voor het gros van de mensen niet nodig is. Áls ze al van de radio gebruik maken... Daarom is de gevoeligheid een minder belangrijk issue dan andere zaken en steken winkeliers/fabrikanten de energie liever in andere zaken. Dat zie je ook bij tv's: de analoge tuner van de huidige tv's is vele malen slechter dan die van vroeger, omdat het kabelsignaal zo veel sterker is en de tuners dus niet meer zo sterk hoeven te zijn.
Ook kan een gevoelige tuner bij een sterk signaal juist zorgen voor extra verstoring van het signaal.
In de goede duitse hifi-bladen wordt vaak wel de signaalgevoeligheid etc. van de geteste apparatuur gemeten. Er is een groot aantal bladen, die een goede tijdschriftenwinkel (soms ook de V&D) vaak wel heeft. Achterin staat vaak een lijst met wanneer de apparatuur getest is. De in Duitsland geteste apparatuur is i.h.a. ook in NL verkrijgbaar.
Ook kan een gevoelige tuner bij een sterk signaal juist zorgen voor extra verstoring van het signaal.
In de goede duitse hifi-bladen wordt vaak wel de signaalgevoeligheid etc. van de geteste apparatuur gemeten. Er is een groot aantal bladen, die een goede tijdschriftenwinkel (soms ook de V&D) vaak wel heeft. Achterin staat vaak een lijst met wanneer de apparatuur getest is. De in Duitsland geteste apparatuur is i.h.a. ook in NL verkrijgbaar.