In augustus 2011 bij DigitalStreet (in de winkel in Beuningen, inmiddels zijn ze verhuisd naar Heumen) een Panasonic Lumix DMC FZ-100 gekocht. Na een aantal fotoshoots ging ik eea editen (helaas pas veel later) en zag toen dat de kwaliteit van de foto's op z'n zachtst gezegd belabberd was. Heb dat een tijdje aangezien, heel veel instellingen uitgeprobeerd maar zag geen verbetering.
Dus contact opgenomen met E-care, het bedrijf dat reparaties voor Panasonic doet. Ik kon de camera opsturen, samen met een omschrijving van de klacht (ik heb er nog zeer duidelijke foto's bijgedaan van wat er mis was met de kwaliteit). Ik had geen zin om het via Digitalstreet te doen, te omslachtig en had me net zo goed verzend- dan wel reiskosten gekost, dus voor eigen rekening naar E-care verzonden. Eind mei later kwam de camera eindelijk! retour, de printplaat was vervangen. Mooi! dacht ik, maar dat was te vroeg gejuicht. De kwaliteit van de foto's was er niet echt op vooruit gegaan, buiten dat maakte de zoomlens ineens ratelende geluiden.
Een maand of 2 later (eind juli) was ik aan het fotograferen, boem! hield de camera er acuut mee op. Ik dacht dat de accu leeg was maar na een andere te hebben geprobeerd, plus nog een accu die vers uit de oplader kwam, bleek dat de cam gewoon helemaal dood was. Contact opgenomen met E-care, camera weer op eigen kosten opgestuurd, tevens melding gemaakt dat de zoomlens rare geluiden maakt.
Heb daarna meteen een email naar Panasonic gestuurd met de vraag of ik een andere camera kon krijgen, desnoods met bijbetaling, omdat ik er weinig vertrouwen meer in had nu hij binnen nog geen jaar tijd 2 x in reparatie moest, maar zij zeiden 'tja, zolang hij gerepareerd kan worden is dat niet mogelijk.'
Na ongeveer een maand was camera weer terug, de printplaat was opnieuw vervangen. Het gereutel in de lens is echter nog luid en duidelijk hoorbaar, daarnaast merkte ik dat nu de auto-focus niet helemaal goed meer werkt. Ook is er een probleem met de sluitertijd, bijv. bij 6 x kort achter elkaar afdrukken (als de autofocus dat tenminste pakt) gaat de camera uit zichzelf tussendoor ineens 1 foto met sluitertijd van 1 tot 2 seconden maken, om daarna weer terug te gaan naar de normale sluitertijd. Dit heeft niks te maken met het opslaan op de SD kaart, want zo werk ik vaker en vóór de 2e reparatie deed ie dit dus niet. Verder viel me een verschil in kleur en belichting tussen foto's die ik achter elkaar, onder gelijke omstandigheden, had gemaakt.
Ik WEER contact op genomen met Panasonic dat ik het helemaal heb gehad met deze camera. Reactie: ik moest hem dan maar terug brengen naar de dealer, die konden dan zonodig weer contact opnemen met Panasonic, zodat de dealer weer kon kijken wat er mogelijk was mbt inruilen/omruilen/whatever. Omslachtig? Neuj hoe kom je erbij! Maar HELAAS! Digitalstreet vertelde mij dat de camera volgens Panasonic toch naar E-care moet om nagekeken dan wel gerepareerd te worden! Ik Panasonic gebeld, die zeiden 'tja, zolang ie gerepareerd kan worden is omruilen niet mogelijk'. Taktiek van de kapotte grammofoonplaat dus...
Kortom: ik heb een camera van een paar honderd euro gekocht, daarbij nog voor een x bedrag aan accessoires aangeschaft (oa 2 extra accu's, een externe microfoon, speciale flitser, etc), en het ding gaat twee keer kapot binnen een jaar, is inmiddels dan ook 2 keer gerepareerd maar werkt nog steeds niet zoals dat zou moeten! Hij is na 2 bezoekjes aan E-care eerder slechter dan beter geworden. Tot overmaat van ramp lees ik hier op het forum dan een vergelijkbaar verhaal van iemand die z'n Panasonic camera terugkreeg van E-care en ineens honderd-zoveel euro moest betalen voor de reparatie!
IK heb er dus helemaal GEEN vertrouwen meer in. Maar ik mag hem van Panasonic wel weer ter reparatie naar E-care sturen, ditmaal via Digitalstreet zelf, en dan in de hoop dat ergens iemand wakker wordt, na gaat denken en zegt 'heej, die camera is gewoon een barrel, we geven die man een andere.' De service van Panasonic laat ZEER te wensen over. Ook kan men zijn twijfels hebben over de efficiëncy van E-care, in ieder geval als het op reparatie/herstel van Panasonic camera's aankomt. Nu mag ik de cam alsnog retour sturen of persoonlijk naar Digitalstreet brengen, oftewel wéér extra kosten! Normaal lig ik daar niet wakker van, als het ook z'n vruchten afwerpt, maar dit is gewoon idioot! Ik heb tot 5 keer toe tegen betrokken partijen gezegd dat ik bereid ben om geld BIJ TE BETALEN om van deze camera af te komen als ik daar een goed werkend exemplaar voor terug krijg, geen respons en ondertussen word ik gewoon van het Panasonic kastje naar de E-care muur gestuurd!
Dus, conclusie: Panasonic is leuk spul, zolang het werkt. Zodra er iets fout gaat heb je een probleem. MAAR: ik ga me er hard voor maken dat ik op wat voor manier dan ook een andere camera krijg, mocht dat zo zijn zal ik de resultaten en stappen die ik heb ondernomen hier vermelden, misschien dat iemand er dan nog wat aan heeft.
grtzzz...
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Panasonic / E-care klacht!
-
Panasonic / E-care klacht!
Laatst gewijzigd door Shadowjack op 23 okt 2012 22:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Panasonic / E-care klacht!
Camera is van november 2010 en kreeg toen prima reviews dus daar kan het niet aan liggen. Als enige negatieve kant werd in alle reviews genoemd de slechte beeldkwaliteit bij hoge ISO gevoeligheden. (slechte lichtomstandigheden dus)Shadowjack schreef:In augustus 2011 een Panasonic Lumix DMC FZ-100 gekocht.
Onder de ISO400 schijnen de resultaten prima te zijn, 400 is al twijfelachtig en vanaf 800 en meer onbruikbaar.
Ik mag dus hopen dat u zich daar van op de hoogte had gesteld en de camera niet onder die omstandigheden gebruikt want daar is hij gewoon niet voor gemaakt.
Ja, ik hoor dat wel vaker, mensen die met een consumentencamera een "fotoshoot" doen en vervolgens gaan "editen". Mensen die fotoshoots doen worden ook wel fotografen genoemd en die gebruiken géén FZ100.Na een aantal fotoshoots ging ik eea editen (helaas pas veel later)
Ik begin onwillekeurig enigzins te twijfelen aan de keuze van camera, de kwaliteiten van de fotograaf (u dus) en het verwachtingspatroon. Dit is een geweldige camera voor op vakantie en op reis, voor familie en gezin. Dit is géén camera voor "fotoshoots".
Wat vond u precies "belabberd"? Was het de belichting, de kleurruis bij hoge gevoeligheid, de auto(mis)focus, scherptediepte, kleurbereik? Kortom, "belabberd" zegt niemand iets over wat er mis zou kunnen zijn, als er al iets mis was...en zag toen dat de kwaliteit van de foto's op z'n zachtst gezegd belabberd was. Heb dat een tijdje aangezien, heel veel instellingen uitgeprobeerd maar zag geen verbetering.
U heeft "heel veel instellingen uitgeprobeerd". Welke precies? Dit model heeft alleen al bovenop bij de "mode" draaiknop 14 verschillende instellingen. Daar komen nog heel veel opties in het menu bij plus diverse autofocus modes, handmatige instellingen en ISO standen.
Als u op een fotoforum een paar voorbeelden plaatst, kunnen forumleden meestal aan de hand van de exif gegevens (soort van camera instellingen lijst die in het fotobestand mee wordt opgeslagen) zeggen of er wel of niet iets mis is met de camera of dat u gewoon de camera gebruikt voor onderwerpen waar deze niet geschikt voor is.
U bent er meteen van uit gegaan dat er iets mis was met de camera. Ik kan dat aan de hand van uw verhaal niet echt ontdekken en kan me dus de reactie van zowel verkoper als servicedienst enigszins voorstellen.
-
Ik heb mij wel degelijk goed georiënteerd voor ik hem kocht, en heb zelfs reviews gelezen waarin verknochte DSLR-fans de kwaliteit van de FZ-100 uitermate goed vonden gezien de prijs. Voor mij een van de redenen om deze te kiezen. Dat er een slecht exemplaar tussen zit kan ik niks aan doen, maar geloof me als ik zeg dat de kwaliteit niet in orde was. Hij is niet voor niks 2 keer gerepareerd... oh, en boven de ISO 400 komt ie niet -> 'ISO Limit Set'.newmikey schreef:Camera is van november 2010 en kreeg toen prima reviews dus daar kan het niet aan liggen. Als enige negatieve kant werd in alle reviews genoemd de slechte beeldkwaliteit bij hoge ISO gevoeligheden. (slechte lichtomstandigheden dus)Onder de ISO400 schijnen de resultaten prima te zijn, 400 is al twijfelachtig en vanaf 800 en meer onbruikbaar.
Ik mag dus hopen dat u zich daar van op de hoogte had gesteld en de camera niet onder die omstandigheden gebruikt want daar is hij gewoon niet voor gemaakt.
FYI: tegenwoordig noemt iedereen met een ding van een paar honderd euro uit de ‘I am a N*kon’ reclame zich al fotograaf, ’s zomers lopen ze hier in het centrum met bosjes tegelijk rond...newmikey schreef:Ja, ik hoor dat wel vaker, mensen die met een consumentencamera een "fotoshoot" doen en vervolgens gaan "editen". Mensen die fotoshoots doen worden ook wel fotografen genoemd en die gebruiken géén FZ100.
Ik begin onwillekeurig enigzins te twijfelen aan de keuze van camera, de kwaliteiten van de fotograaf (u dus) en het verwachtingspatroon. Dit is een geweldige camera voor op vakantie en op reis, voor familie en gezin. Dit is géén camera voor "fotoshoots".
Trouwens: waarom zou een fotograaf geen FZ-100 kunnen gebruiken? Is het niet een beetje heel erg zinloos om voor bepaalde foto's met een D300s plus lenzen en batterypacks van een paar kilo te gaan lopen sjouwen als een bridge camera volstaat? Het ziet er misschien HEEL professioneel en interessant uit maar da's volgens mij zowat het enige voordeel...
Dan: je kent mij niet eens, dus wie of wat ben jij dan om ook maar ergens aan te twijfelen en wat versta jij dan onder fotoshoot, reclame-gratenbakken werk? Staat er ergens dat ik fotograaf ben, mij zo noem of ook maar pretendeer dat te zijn? Fotoshoot is in deze context bedoeld als serie foto's, 'poteto-potato' ... duh!... ik zal voortaan beter op mijn woordkeus letten, OK meneer Corbijn? Mbt editen: jij werkt dan zeker nog met zwart/wit rolletjes of heb je ook zo'n 'I am a N*kon' aanbieding die alles al volautomatisch voor je doet??
Trust me, ik kan zelf wel beoordelen of een foto goed is of niet! En van die 14 "mode" draaiknop instellingen vallen er mbt fotografie voor mij sowieso al 8 af: IA, Creative Motion Picture (da's voor FILM), en de 6 prefab modes (Scenery, Portrait etc etc).newmikey schreef:Wat vond u precies "belabberd"? Was het de belichting, de kleurruis bij hoge gevoeligheid, de auto(mis)focus, scherptediepte, kleurbereik? Kortom, "belabberd" zegt niemand iets over wat er mis zou kunnen zijn, als er al iets mis was. U heeft "heel veel instellingen uitgeprobeerd". Welke precies? Dit model heeft alleen al bovenop bij de "mode" draaiknop 14 verschillende instellingen. Daar komen nog heel veel opties in het menu bij plus diverse autofocus modes, handmatige instellingen en ISO standen.
U heeft het verhaal niet goed gelezen: ik ben er niet METEEN vanuit gegaan dat er iets mis was, dit geval loopt al vanaf het begin van dit jaar, de camera is inmiddels TWEE KEER in reparatie geweest.newmikey schreef:Als u op een fotoforum een paar voorbeelden plaatst, kunnen forumleden meestal aan de hand van de exif gegevens (soort van camera instellingen lijst die in het fotobestand mee wordt opgeslagen) zeggen of er wel of niet iets mis is met de camera of dat u gewoon de camera gebruikt voor onderwerpen waar deze niet geschikt voor is.
U bent er meteen van uit gegaan dat er iets mis was met de camera. Ik kan dat aan de hand van uw verhaal niet echt ontdekken en kan me dus de reactie van zowel verkoper als servicedienst enigszins voorstellen.
Buiten dat heb ik bij de eerste tekenen van onraad wel degelijk een paar kenners (jou ben ik helaas vergeten te vragen) alsmede E-care geconsulteerd. Conclusie van alle partijen: de foto’s waren gewoon beneden peil. In ieder geval zodanig dat er voor E-care voldoende reden was om de camera TOT TWEE KEER TOE te repareren, waar hij dus NIET op vooruit is gegaan.
Verder mist u het punt van mijn betoog: het gaat hier over de SERVICE en bereidheid om iets naar tevredenheid op te lossen, NIET over mijn persoonlijke inzichten, het doel waar ik de camera voor gekocht heb, mijn professionele bezigheden en wat ik wel of niet volgens uw, ongetwijfeld nauwkeurig bijgehouden, 'checklist' heb geprobeerd.
Als laatste (hierna zal ik niet meer ingaan op deze verder weinig toevoegende reactie): of de camera nu in de kast ligt of dat ik er dagelijks mee op pad ben, hij hoort het gewoon naar verwachting te doen!
----------------------------------------------------------------------------------------------
Wat ik verder nog wel en MET NADRUK hierover kwijt wil:
- E-care onthoudt zich tot nu toe van enig commentaar
- Panasonic heeft het (alweer) afgedaan met een emailtje dat ik bij de verkoper moet zijn
- voordat verkoper Digitalstreet kon reageren had ik al contact met ze opgenomen, en wat waar is moet gezegd worden: in mijn ehh 'voortvarendheid' heb ik hen ten onrechte in het onderwerp van deze topic genoemd. Hun betoog was dat ik hen nog geen kans heb gegeven om te proberen de zaak op te lossen en daar hebben ze volkomen gelijk in. Tot nu toe treft hen in principe geen blaam, excuus. Ik had het vanaf het begin via Digitalstreet op moeten zien te lossen, niet direct via E-care.
Daarom ben ik vanmiddag na telefonisch overleg bij Digitalstreet geweest, met camera, kopieën van emails en afdrukken van wat IK als slechte foto beschouw, heb uitvoerig met de service-afdeling gesproken, die hebben met 2 man naar de camera + afdrukken gekeken en ook zij vonden dat de camera eea te wensen overliet, of zo leek mij althans... ze hebben hem in ieder geval ingenomen en gaan hun best er voor doen om een bevredigende oplossing voor dit geval te vinden.
Op grond daarvan heb ik de naam van Digitalstreet uit de subject van het topic verwijderd.
Ennuh... hierna gaarne geen heikneuterig gebeuzel meer…
U kijkt zeker niet zo vaak in de spiegel?Shadowjack schreef:...in mijn ehh 'voortvarendheid' heb ik hen ten onrechte in het onderwerp van deze topic genoemd.
Op grond daarvan heb ik de naam van Digitalstreet uit de subject van het topic verwijderd.
Ennuh... hierna gaarne geen heikneuterig gebeuzel meer…
-
Waarschijnlijk niet zo vaak als jijnewmikey schreef:U kijkt zeker niet zo vaak in de spiegel?
-
Voor de geïnteresseerden: hier de beloofde follow-up over mijn klacht mbt Panasonic/E-care en de Lumix FZ-100 camera.
Na het sturen van mijn uitgebreide klacht naar oa Panasonic ben ik alsnog met de camera naar Digitalstreet gegaan. Werd daar snel en efficiënt geholpen, ze konden de camera naar E-care sturen voor creditering. Heb dit doorgegeven aan Panasonic, die hebben voor de zekerheid ook nog tegen E-care gezegd dat de camera niet gerepareerd maar gecrediteerd moest worden.
Vanaf dat moment ging het vrij snel, een paar dagen later kwam er bericht dat de camera bij E-care aangekomen was (ter reparatie!! ik meteen teruggemaild en gewezen op verzoek om creditering). Ongeveer een week nadat ik hem weg had gebracht kreeg ik bericht dat de camera gecrediteerd werd. Digitalstreet mailde mij even later dat ik een nieuwe camera kon komen halen. Dat bleek de Panasonic Lumix FZ-150 te zijn, bijna identiek aan de FZ-100 maar met een aantal verbeteringen en toevoegingen, net wat ik moest hebben... ik hoefde niets bij te betalen dus wat mij betreft is het nu netjes opgelost, mede dankzij en vooral door bemoeienis van Digitalstreet, waarvoor mijn dank!
Ik weet nu wel dat ik garantiezaken beter niet meer rechtstreeks met de fabrikant en/of de reparateur moet proberen te regelen maar via de dealer als het ff kan. Als ik meteen naar Digitalstreet was gegaan had dat me waarschijnlijk een hoop frustratie bespaard en was eea sneller opgelost geweest ook nog...
Ah well, never too old to learn ;o)
Na het sturen van mijn uitgebreide klacht naar oa Panasonic ben ik alsnog met de camera naar Digitalstreet gegaan. Werd daar snel en efficiënt geholpen, ze konden de camera naar E-care sturen voor creditering. Heb dit doorgegeven aan Panasonic, die hebben voor de zekerheid ook nog tegen E-care gezegd dat de camera niet gerepareerd maar gecrediteerd moest worden.
Vanaf dat moment ging het vrij snel, een paar dagen later kwam er bericht dat de camera bij E-care aangekomen was (ter reparatie!! ik meteen teruggemaild en gewezen op verzoek om creditering). Ongeveer een week nadat ik hem weg had gebracht kreeg ik bericht dat de camera gecrediteerd werd. Digitalstreet mailde mij even later dat ik een nieuwe camera kon komen halen. Dat bleek de Panasonic Lumix FZ-150 te zijn, bijna identiek aan de FZ-100 maar met een aantal verbeteringen en toevoegingen, net wat ik moest hebben... ik hoefde niets bij te betalen dus wat mij betreft is het nu netjes opgelost, mede dankzij en vooral door bemoeienis van Digitalstreet, waarvoor mijn dank!
Ik weet nu wel dat ik garantiezaken beter niet meer rechtstreeks met de fabrikant en/of de reparateur moet proberen te regelen maar via de dealer als het ff kan. Als ik meteen naar Digitalstreet was gegaan had dat me waarschijnlijk een hoop frustratie bespaard en was eea sneller opgelost geweest ook nog...
Ah well, never too old to learn ;o)