LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Philips SLA 5520 (streamium)

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.

Philips Streamium sla 5520

Peiling eindigde op 23 mar 2007 21:36

Slechter dan andere vergelijkbare producten
1
33%
Kwaliteit WAV versus MP3/WMA
2
67%

Totaal aantal stemmen: 3

tonvanheel

Philips SLA 5520 (streamium)

Ongelezen bericht door tonvanheel »

Stel ik ben een doorsnee consument met geen/weinig verstand van computers.
Hoe installeer ik dit trage ellendeding in mijn draadloze netwerk zonder kennis van Macadress e.d.
De handleiding zegt er niets over: "Aansluiten en Geniet".
Vandaar het grote aanbod op Marktplaats.

Als je dan als wat ervarener computergebruiker het ding aan de praat gekregen hebt lijkt het bijgeleverde softwareprogramma voor het beheren van je bibliotheek samengesteld te zijn door de eerste de beste amateur programmeur. Als je een beetje thuis bent in MS Access maak je zelf een beter programma.

Probeer eens voor de "gein" WAV-files te s - t - r - e - a - m - e - n, want zo komen die er uit. (Navraag bij Philips: "Daar is 'ie ook niet voor bedoeld". Alleen geschikt voor Mp3.
Hoe bedoelt U OUWERWETS, wie speelt nu nog WAV ?
Ik wel !! - Verschil tussen WAV en MP3/WMA is mij nog te groot.
Zelfs CD's geript naar 320kb/s tonen mij te veel kwaliteitsverlies.
Dat is mij het aanschaffen van externe harddisk wel waard.

DennisThePennis

Re: Philips SLA 5520 (streamium)

Ongelezen bericht door DennisThePennis »

Aan de ene kant vind ik de poll wat onzinnig omdat je voor aankoop van zo'n apparaat al had kunnen weten dat dat apparaat geen WAV kan streamen, in de specificaties staat heel duidelijk dat alleen MP3 ondersteund wordt. Dus ik doe ook niet mee aan de poll.

Aan de andere kant vind ik wel dat er wat gezegd mag worden over de gebruiksonvriendelijkheid van die Streamium-apparaten wanneer je deze in een (draadloos) netwerk wilt hangen.

Onlangs heb ik voor m'n ouders nl. het Philips Wireless Music Center WAC5/22 gehaald, is nu in de opruiming te krijgen voor 199 euro. Wel een leuk apparaatje voor die prijs dat je kunt gebruiken als een 160GB jukebox dacht ik zo.

Ding doet het trouwens standalone prima, maar de meerwaarde van het apparaat zit 'm ook in het feit dat je het apparaat in een draadloos netwerk met je PC's kan hangen, om zo via de CDDB-database alle track-info van het internet te halen, zodat je dat allemaal niet zelf per naar de jukebox overgehaald MP3-tje hoeft in te tikken. En je kunt natuurlijk ook direct alle gewenste MP3-tjes die op de HDD van de PC staat, via de draadloze verbinding overseinen naar de jukebox.

Maar goed, ik dus met dat stappenplannetje dat bij het apparaat geleverd was aan de slag gegaan: exact de stappen gevolgd, maar draadloos verbinden ho maar. Toen gedacht: laat ik het eens proberen via de ethernet-verbinding, maar met draadje verbinden ook ho maar. Omdat ik er toen al twee uur in gestopt had, heb ik het toen opgegeven en nu wordt dat ding van 199 euro enkel gebruikt als CD-speler.

Volgende keer ga ik nog maar een poging wagen, maar dan open ik wellicht wel een hulplijntje naar Philips. Ik ben echt niet dom met computers, dus daar kan het niet aan liggen. Maar misschien heeft mijn voorganger hier wel een handige tip, want uiteindelijk heb je 'm toch nog aan de praat gekregen in het draadloze netwerk? :roll:

tonvanheel

WAV via streamium kan prima, alleen niet via philips software.
Windows Media Player en Windows Media Connect werken prima.

Apparaat werkbaar maken op draadloos netwerk gaat alleen maar via aanmaken MAC adress.
Als je hier verder wat over wilt weten kan je contact met me opnemen via [email protected] waarna ik je evt. telefonisch het e.e.a. kan uitleggen.
Dit is nl per OS en/of modem verschillend

queenfan

Ongelezen bericht door queenfan »

volgens mij kan je WMA zo instellen dat er geen kwaliteitsverliezen optreden.

En inderdaad WAVE kan je wel streamen, maar blijkbaar kan het software van Philips dit niet aan.

chaoot

Ongelezen bericht door chaoot »

Je poll is niet heel duidelijk,
Wat wil je hiermee ?

Ik heb een hele tijd geleden de SLA 5520 uitgeprobeerd.
Nog dezelfde middag alweer teruggebracht.

reden:

- te traag overspringen tussen nummers.
- Met geen mogelijkheid Internet radio aan de gang te krijgen.
- installatie erg complex

Het idee is goed maar zou beter uitgetest kunnen worden door de consument, niet door de ontwerpers zelf.
Er zijn inmiddels genoeg firma's die soortgelijke systemen aanbieden die eenvoudiger te installeren zijn en ook meer features bevatten.

tonvanheel

@chaoot
Het idee is goed maar zou beter uitgetest kunnen worden door de consument, niet door de ontwerpers zelf.
Ik ben wel degelijk consument en heb geen enkele binding met Philips.

Het doel van de poll is te onderzoeken of er nog meer mensen problemen hebben met de installatie (aanmelden bij netwerk).

De trage wisseling tussen nummers is verleden tijd als je Windows Media Player 11 gebruikt.

hans smoor

Ongelezen bericht door hans smoor »

Ik heb ook voor 199 euri een wac5/22 gekocht.
Mijn wanhopige fase ben ik door...

Ik koppel deze direct aan het bekabelde netwerk. Draadloos is alleen mogelijk wanneer je de encryptie laat varen (de wac 5 is een te oude machine) en de beveiliging openzet.
Advies wanneer je het toch wil proberen:
eerst draadloos configureren (met behulp van de meegeleverde kabel direct tussen laptop en wac5. Je moet dan wel je eigen netwerk instellingen kennen anders moet je er niet aan beginnen. Daarna de vaste verbinding aanmaken (geef apparaat hetzij via dhcp een passend IP adres of wanneer je die niet gebruikt een handmatig ipadres die past in de range van je eigen netwerk) Is dit te ingewikkeld trek er dan een week voor uit of vraag je buurjongen. Het ligt niet aan de WAC 5 maar aan de complexiteit van computernetwerken voor leken.... De Wac5 doet er daarnaast nog een schepje boven op omdat het nog al rigide geconfigureerd kan worden)

tip 2: Omzetten van de cd's in mp3 via nero op je laptop of pc. (in bitrate van 256kbps, beste ripkwaliteit) 320 kbps ondersteunt deze niet.

Dan met de DMM software het hele zwikkie overzetten op de wac 5.

Staat het eenmaal op de wac 5 (of wac 700) dan krijg je het er in principe niet meer vanaf tenzij je van het forum www.streamiumcafe.nl een zelfbouwprogrammaatje download die 2 kanten op kan kopieren (en naar het schijnt met dubbele snelheid).
De wac5 is vanalles net niet: het is geen streamingserver (netwerk kan in principe de wac 5 niet aanspreken (ik ben het nog aan het proberen met mediaplayer 11 of het programma simplecenter, maar werkt nog niet)
Het schijnt te kunnen werken als streaming client (maar dan heb je die schijf weer niet nodig)
Ik ben nu mijn LP's aan het overzetten via de WAC en dat gaat eigenlijk best goed (1 kant is 1 MP3 nummer)
De interface is een beetje crap wanneer je veel muziek het opgenomen (je kan niet zoeken op letters maar je begint gewoon boven ov onderaan), Ik gebruik nu de verdeling "Genre" om een beetje subgroepen te maken die ik kan behappen.
Uiteindelijk had ik beter een av server in het netwerk kunnen kopen (Freecom fsg3) en een echte streaming client aan de hifi en losse apparaatjes als wifiwekkerradio etc...) UIteindelijk doe ik dat er nog bij op.
200 euro is iet weinig maar ook niet een wereld bedrag en mijn dochter van 7 kan er al mee uit de voeten....

tonvanheel

@ hans smoor
beste ripkwaliteit) 320 kbps ondersteunt deze niet.
Als je musicmatch gebruikt kan je wel naar 320 kbps.
Je kan daar ook in MP3 en WMA opnemen.

Voor het overztten van oude cassettebandjes of LP's e.d. gebruik ik een oud programma'tje van Philips dat destijds meegeleverd werd bij de eerste series CD-branders. Dit blijft opnemen tot je handmatig stopt. Alle pauzes tussen de tracks worden automatisch gedetecteerd (wel even checken of het inderdaad scheiding tussen tracks is en geen pauze in het nummer zelf).
Afzonderlijke titels benoemen en klaar is kees !
Ze zijn dan wel in WAV formaat maar dit is weer razendsnel om te zetten in MP3 of WMA.

Ook voor je bibliotheek en "taggen" kan ik je Musicmatch aanbevelen, werkt 10x prettiger dan Windows Media Player 11.
http://www.musicmatch.com

De basicuitvoering is gratis, voor extra faciliteiten betaal je $ 19,99, maar die zijn het dubbel en dwars waard.

Mijn Phlips Streamium werkt er prima mee in het gecodeerde draadloze netwerk.
Maar zoals je al zei, het is een crime om te istalleren, aanmaken MAC adress e.d.

Anastasia

Ongelezen bericht door Anastasia »

op www.speurders.nl een goedkope gekocht, bevalt prima, en gezien de prijs, en niet te moeilijk, goed lezen, en eerst kort enkele nummers, en nooit het hele archief plaatsen!

Als je enkele nummers door hebt pas de rest, en dan begrijpt zelfs oma die alleen maar Russisch beheerst het zelfs, ze is nog maar 79 dus als zij het begrijpt, wat is dit Nederland dan?
Een bananen republiek?

tonvanheel

@Anastasia

Heb je het hier over een Phlips SLA 5520 en een beveiligd draadloos netwerk ?
In dat geval moet ik nog maar eens in de oude installatiehandleidingen gaan zoeken. Misschien kan ik er nog 1 in het russisch vinden.

De nederlandse handleiding zegt echter HELEMAAL NIKS over het aanmaken van MAC-/IPadressen in je router.

Ik heb het ding werkend gekregen, maar zie dat je oma toch niet zo 1,2,3 doen, tenzij ze er een speciale cursus voor achter de rug heeft.

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Hoe bedoelt U OUWERWETS, wie speelt nu nog WAV ?
Ik wel !! - Verschil tussen WAV en MP3/WMA is mij nog te groot.
Zelfs CD's geript naar 320kb/s tonen mij te veel kwaliteitsverlies.
Dat is mij het aanschaffen van externe harddisk wel waard.

Dikke nonsens, verschil hoor je alleen op highend speakers en zeker niet op die flatpanel streamium troep. En al zou je het horen, dan nog is het uit praktische overweging handiger omdat je

(a) Je nieuwe Philips Streamium normaal kan gebruiken
(b) Het tientallen gigabytes aan opslagruimte scheelt

Eigenwijs...

tonvanheel

@captain Pervert
Dikke nonsens, verschil hoor je alleen op highend speakers en zeker niet op die flatpanel streamium troep.
Op een beetje redelijke hoofdtelefoon is het verschil al goed te horen.
Ik heb mijn muziek (alle nummers) opgeslagen als WAV, MP3 (320) en MP3 (128).

Wil ik lekker rustig luisteren dan speel ik Wave
Via de Streamium gaat MP3 (320) ook nog goed

Opslagruimte genoeg en externe harde schijven zijn tegenwoordig redelijk te betalen, zelfs de Aldi heeft zo in de aanbieding gehad.
Mij harddisk 250 GB is nog maar voor de helft vol met zo'n 3500 muzieknummers.

hans smoor

@ton van Heel

In de handleiding stond wma tot 160 kbps en mpr tot 256 of vbr.
WAC 700 zou tot 320 kbps gaan.. Ik heb het niet geprobeerd maar kan het gaan doen.
Ikm ga het programma music match proberen. Ik neem aand at ik dan wel mijn pc (op zolder) direct moet koppelen aan met rec out van mijn versterker. Mijn laptop heeft volgens mij niet echt een super geluidskaart.
heb je daar ervariung mee??

Automatische nummer knippen is wel weer handig. Is er ook een manier om automatisch ID3tags te koppelen aan van LP geconverteerde mp3 bestanden (handmatig album en artiest opgeven en een programma dat daar de nummers bij zoekt??)

Voor de rest... het makkelijker apparaten en software af te schieten dan elkaar de juiste tips te geven over hoe een sleutelgat wel te benaderen is... WAC5 is uiteindelijk een bruikbaar mainstream apparaat. niks voor freaks maar kost dan ook geen 1000 euri's

tonvanheel

@hans smoor

Mijn ervaring met geluidskaarten voor het opnemen is dat er weinig of geen verschil is tussen een standaard kaart van een laptop en een super soundblaster in een pc. (moet natuurlijk wel stereo zijn)
Verschil is pas goed merkbaar bij het afspelen van bestanden.

MP3 taggen gaat redelijk goed met Windows Media Player 11. Probleem is dat als je 1 lettertje verkeerd tikt er vaak een andere titel gekozen wordt. Goed opletten of jouw titel overeenkomt met de voorgestelde titel in WMP.

Een complete LP taggen in WMP11 geeft vaak vreemde resultaten
Ook al staat jouw nummer op de gekozen CD, dan nog kan het programma een nummer "niet vinden"

Als ik een LP opneem geef ik als filenaam Artist - Titel - Album - Tracknr.
In WMP11 moet je diezelfde gegevens nog een keer invullen om de juiste CD+Albumhoes er bij te krijgen.

Bij Musicmatch kan je "Tag from Filename" gebruiken.
De MP3=tags worden dan direkt naar de file weggeschreven en als zodanig later ook door WMP11 gevonden.
Als je bij Musicmatch dan ook nog "Look Up Tags" gebruikt wordt de bijbehorende Albumhoes gevonden (mits aanwezig in hun database).
Wordt die niet gevonden dan kan je je eigen hoes scannen en plakken.
Hierna herkend ook WMP de hoes.

Ik gebruik Musicmatch en WMP11 naast elkaar om zo veel mogelijk de juiste gegevens terug te vinden.

Als je echter een LP beslist authentiek wilt houden, noem dan je files zoals ik hierboven beschreven heb, "Tag from Filename" en scan de originele hoes.
Maakt het je niet uit of een bepaald nummer onder een andere CD wordt gerangschikt (omdat dat nummer daar toevallig ook op staat), dan kan je volstaan met Artiest-Titel en laat Musicmatch dan maar de rest doen Album-tracknr. Scheelt een boel tikwerk.
Ben je extra lui geef dan alleen titel op.
Na een complete LP benoemd te hebben kan je de tracks in Musicmatch selecteren, bij artest 1x de naam invullen en hetzelfde 1x bij albumtitel en genre, Kies "Apply" en "Rename Files" en alle extra tikwerk is voor je gedaan.

tonvanheel

@hans smoor

Opnemen van LP's
==============

Als je kwaliteitsproblemen met je geluidskaart vreest (analoog naar digitaal) dan is Music Stream misschien wel een oplossing voor je.
Voor een paar Euro per maand kan je onbeperkt muziek van je eigen keuze "Music on Demand" streamen in WMA kwaliteit.
Met een programmatje kan je dat dan weer opnemen en opslaan in je eigen archief. (geen kwaliteitsverlies digitaal-digitaal).
Ook de meeste nummers van je eigen LP's zijn hier terug te vinden.
Voor een gratis overzicht: http://sib1.od2.com/common/framework11. ... d=03F4002E

Zoals eerder vermeld gebruik ik hier een oud Phlips programma voor dat ik destijds bij mijn CD brander kreeg.

WIE WEET EEN BETER PROGRAMMA DAT GESTREAMDE MUZIEK KAN OPNEMEN EN DAT ZELF DE TITELS SCHEIDT ?
Dus b.v. een complete CD in 1 opname en dat de pauze's tussen de tracks automatisch detecteert ?
IK HOUD ME GAARNE AANBEVOLEN VOOR TIPS

hans smoor

Nog even een kleine aanvulling:

Op www.streamiumcafe.com vond ik nog een goede tip:
download de software voor de wac7000. Deze WADM software herkent de WAC 5 ook en heeft veel meer functionaliteit:
maken van backup van de WAC restore slepen van muziek van naar pc en WAC.... Jammer dat phillips dit zelf niet weet.
Alleen het configuratie beheer (het lijkt een fatsoenlijke tool om de netwerkinstellingen te kunnen aanpassen, firmware upgraden werkt niet voor de WAC5)

Gesloten