LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] philips tv voor derde keer defect

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
jerwarm

Re: philips tv voor derde keer defect

Ongelezen bericht door jerwarm »

Dag jerwarm

Ook belangrijk om te weten is dat de Tv, en een eventueel via HDMI aangesloten PC, beiden geaard dienen te zijn. Als je dat niet doet kan het HDMI board defect raken. Op het metaal van een PC staat n.l. een vrij hoge spanning, en het potentiaalverschil wat dan ontstaat kan er voor zorgen dat het misgaat. De stekker van de PC een kwartslag draaien kan wel uitmaken, maar is niet voldoende.

Bij een laptop is dat niet aan de orde, maar bij een desktop is het wel zeer belangrijk. Overigens kan die spanning ook voor veel andere issues zorgen. Dat lees je dan ook nog weleens als men de PC middels een cinch kabel aansluit op een versterker of receiver.
Dat van het potentiaal verschil, dat klopt. Echter is dat niet het enige waardoor een HDMI board van je tv stuk kan gaan als je de connectors met signaal erop/onder spanning wisselt..

Ik heb namelijk de meest simpele uitleg hier op 't forum gegeven [met plaatje] omdat de meeste mensen niet technisch zijn en dit soort termen gewoon niet vatten en niet kunnen plaatsen. Maar als je zegt dat die HDMI connector alleen maar omgestoken mag worden met een tv die uit staat >> dus niet op standby!!
dan is dat meteen duidelijk.

voor zover de HDMI>> HDMI is een datasignaal, en die datalijn vind het niet erg prettig :shock: :shock: om zomaar onderbroken te worden terwijl er transmitting en receiving plaats vind met max 14,9 Gb/s.
+ Als er dan ook nog audiosignaal mee loopt zoals bij mij over dezelfde HDMI kabel, en je gaat hem dan omsteken op de tv terwijl er volledig signaal op staat...

niet aan te raden.

Willem xamuh

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Je moet nooit stekkers wisselen als apparaten ingeschakeld zijn. Overigens loopt het altijd een audio signaal mee met HDMI, maar niet altijd retour (ARC). Maar tegenwoordig begeven HDMI boards het nogal eens, ook in receivers, en dat kan allerlei redenen hebben. Vaak blijkt echter dat simpelweg de kwaliteit belabberd is.

Ik gebruik dan ook geen receiver met HDMI...

Mvg. Willem.

PS: hier staat de Tv altijd stand-by. Wat je daarover aangeeft is niet juist, want de moderne toestellen hebben een extreem laag stand-by verbruik, waarbij bijna niets meer onder spanning staat. Heel anders dan voorheen dus. De levnsduur word daardoor dus niet verkort.

Inderdaad: terug naar PHILIPS: Productie Hopeloos, Iedere Lamp Is Practisch Stuk :mrgreen:

jerwarm

Ongelezen bericht door jerwarm »

Willem xamuh schreef:Je moet nooit stekkers wisselen als apparaten ingeschakeld zijn. Overigens loopt het altijd een audio signaal mee met HDMI, maar niet altijd retour (ARC). Maar tegenwoordig begeven HDMI boards het nogal eens, ook in receivers, en dat kan allerlei redenen hebben. Vaak blijkt echter dat simpelweg de kwaliteit belabberd is.

Ik gebruik dan ook geen receiver met HDMI...

Mvg. Willem.

PS: hier staat de Tv altijd stand-by. Wat je daarover aangeeft is niet juist, want de moderne toestellen hebben een extreem laag stand-by verbruik, waarbij bijna niets meer onder spanning staat. Heel anders dan voorheen dus. De levnsduur word daardoor dus niet verkort.

Inderdaad: terug naar PHILIPS: Productie Hopeloos, Iedere Lamp Is Practisch Stuk :mrgreen:
in het geval van beeld+geluid vanaf je pc via HDMI/displayport naar audio/videoapparatuur; digitaal audiosignaal loopt alleen mee over HDMI als er geluidsdrivers op je videokaart correct geintregeerd zijn. Niet iedere videokaart kan dit aan en zal dan ook onmogelijk geluidsdata mee kunnen zenden.
Als je bij de drivers kijkt bij geluidshardware zal deze extra componenten [digitale audio (HDMI) ]aangeven bij geluid. Dit is dan je driver voor je HDMI mits goed geinstalleerd.
je hebt gelijk in de ARC, deze wordt niet gebruikt bij mijn situatie. Mijn HDMI kabel gaat naar de TV, vanaf daar gaat ie met audio uit naar de amplifier. [TV is de audiobron van alle geluidsbronnen voor de AMP.]

alles wat stroom gebruikt in rust en dit dus eigenlijk niet hoeft is [onnodige] slijtage van onderdelen.
ook al is dit maar minimaal. Nooit standby laten staan als het niet hoeft, zou mijn tip zijn. :mrgreen:

Met het laatste ben ik het dan weer helemaal eens; ooit een Nederlands topmerk en nu tot oostblok rommel verworden. :wink:

Willem xamuh

Ongelezen bericht door Willem xamuh »

Inderdaad, in dat geval zal er niet altijd geluid worden meegestuurd, maar HDMI ondersteund audio en video. Ik heb bij mijn multispeler ook het geluid via HDMI uitgeschakeld, maar ik ga ervan uit dat dit meestal niet gebeurt.

"alles wat stroom gebruikt in rust en dit dus eigenlijk niet hoeft is [onnodige] slijtage van onderdelen".

Dat is niet helemaal waar. Door het steeds in en uitschakelen raken componenten doorgaans juist defect. Deze worden dan steeds blootgesteld aan temperatuur wisselingen en juist dat opwarmen en afkoelen is lang niet altijd goed.

Er zijn tal van appaarten die niet eens geheel uitgeschakeld kunnen worden en daaronder bevinden zich ook al flink oude exemplaren. En die kunnen dus ook jarenlang mee. Een voorbeeld daarvan zijn b.v. mijn Minidisc recorders die hier al meer dan 25 jaar staan te spelen en zelden of nooit defect raken of zijn geraakt. Juist als je deze langdurig geheel uitschakelt ontstaan er dan problemen.

Maar goed, we hoeven daar niet hetzelfde over te denken. En dat laatste... Grapje uit de tijd dat ik was uitbesteed aan 'Plips' :D

Maar heb je trouwens wel eens een PC uitgeschakeld? Kijk dan eens naar de voeding... Een PC is n.l. ook nooit echt helemaal uit.

Maar nu echt weer on topic, anders wordt het een zooitje :mrgreen:

Gr. Willem.

Gesloten