LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] SONY en It's straffen garantie aanspraak

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
FM

SONY en It's straffen garantie aanspraak

Ongelezen bericht door FM »

Binnen de garantieperiode ruim 38 Euro betalen voor een ongerepareerde wereldontvanger van SONY (My Last Sony)

Case: 11 november 2004 kocht ik bij It's in Enschede een SONY wereldontvanger ICF-SW100E voor 249,- Euro. Op 6 mei 2005 (binnen 6 maanden) deed de ontvanger plots niets meer. Ik heb deze op 7 mei ingeleverd bij It's die het voor reparatie onder garantie zouden opsturen. 1 juni 2005 krijg ik telefonisch bericht dat ik de ontvanger kan ophalen. 2 juni 2005, rond 17:30 ben ik naar It's gegaan. Hier krijg ik te horen dat de ontvanger ongerepareerd retour is gekomen omdat de elektronica door batterijzuur zou zijn beschadigd (volgens SONY). Om de nog steeds kapotte ontvanger terug te krijgen zou ik ruim 38 Euro (onderzoekskosten) moeten betalen. It's wil niets weten van omruil. Ik heb dit gewijgerd en ben zonder ontvanger weer vertrokken.

Mijn toelichting: Er hebben nooit lekkende baterijen in het apparaat gezeten. Zowel aan de buitenkant als in het batterijvak ziet de ontvanger er tadelloos en brandschoon uit. Geen spoortje van vuil, laat staan van sporen van een lekkende batterij. De baterij kontakten zien er prima uit. Als er sprake is van batterijzuur zou het toch hier vandaan gekomen moeten zijn. Aangezien ik het apparaat nooit geopend heb kan ik niet beoordelen hoe de elektronica er uit ziet. Als er sprake is van e-e-n of ander zuur dan kan dat m.i. alleen gekomen zijn door een onzorgvuldig produktie process waarbij de print met elektronica niet goed gereinigd is na afloop van het soldeer process.

De nieuwe SONY slogan: My Last Sony

FM :evil:

Gast

Re: SONY en It's straffen garantie aanspraak

Ongelezen bericht door Gast »

Niet slim van je om de ontvanger niet terug te eisen, ookal kost dat 38,- wellicht wil je die moeite allemaal niet nemen maar als je met jou apparaat naar Sony badhoevedorp was geweest hadden ze waarschijnlijk niet moeilijk gedaan en je een nieuwe geleverd en je euro's terug. Consument staat wat dat betreft sterker dan wij ( de vakhandel ) !

Groet,
Thijs

Gast

Natuurlijk eis ik de ontvanger terug. Maar wel via een juiridische weg.

inxsnl

Ongelezen bericht door inxsnl »

Als insider meld ik u hetvolgende .
Vaak gaat een appie niet terug naar de fabrikant, ligt het gewoon in de schap van de verkopende partij.
Vervolgens laten ze de klant weken wachten een komen dan met een mooi verhaal.[zij willen immers nieuw verkopen schieten niets met garantie klussen op]
De onwetende klant trapt daar meestal in en verlaat de winkel.
Normaal gesproken krijgt een inlever bon mee met een correspondentie nr.
Bel tijdens de zogenaamde garantie reparatie met de TD van de reperateur en vraag hoe het er voorstaat.

gr Tim

Gast

Beste Tim, ik weet niet waar je gewerkt heb, maar hou dit soort verhalen lekker voor je eigen of vertel over welke winkels je het hebt. Ik heb bij verschillende winkelketens gewerkt en nog NOOIT zulke naaipraktijken meegemaakt. Met dit soort uitspraken die kant noch wal raken verziek je de hele image van de markt.

@tje

Gast

Met dit soort uitspraken die kant noch wal raken verziek je de hele image van de markt.
Daar hebben ze Tim niet voor nodig hoor. Dat kunnen ze uitstekend zelf. Kijk alleen maar naar dit verhaal.

inxsnl

Ongelezen bericht door inxsnl »

@tje
Ik spreek echt uit ervaring.
Zo erg is het gesteld in ons land.
uzelf heeft bij of heeft zelf een onderneming gehad,gewerkt
die wel met de juiste normen en waarden omging/gaat.
Ondernemen in Nederland is op dit moment echt heel moeilijk in bepaalde branches.
De verkoop branche is de eerste die garantie reparaties links laat liggen .
Om te overleven moeten zij verkopen .

gr Tim

Gast

Niet netjes om dit dan over de rug van de consument te doen. Nu ben ik sowieso al niet zo'n fan van It's, ze claimen ten onrechte de goedkoopste in de regio te zijn, en doen vervolgens moeilijk over hun belofte om het verschil terug te betalen, wanneer je je als klant op hun bepaling beroept.

Alleen daarom ga ik liever naar andere zaken.

Gast

Neehhh Tim, zo werkt t dus helemaal niet. Ook in deze branche hebben ze door dat een klant houden heel belangrijk is. Het grootste probleem is dat elke klant zijn zin wil hebben anders is het een rotwinkel. Er wordt zo negatief over deze branche gepraat (beetje terecht wand er zijn hele rotte appels) Er er is inmiddels wel besef gekomen dat een vaste klant heel belangrijk is. Spullen leveren voor een mooie prijs is niet zo moeilijik (internet) maar service krijgen is nog steeds het groote voordeel van de gewone winkel.

Stel je voor dat je bij It's werkt en zo'n verhaal krijgt. Sony zegt lekkende battarijen, de klant zegt van niet. Wie geloof je? Ik zou Sony geloven. Deze klant wil gewoon gratis raparatie (terwijl meneer mischien wel gelijk heeft hoor!) en de winkel wil deze kosten niet omdat Sony er niet om gaat liegen. Dit is een echt probleem en deze klant wint dit nooit. Als dit soort problemen bij mij in de winkel gebeurt, verliest de klant ook en 99% blijkt ook dat het probleem ontstaan is door de klant. Dus die ene procent die wel eerlijk is heeft pech. Heel jammer.

@tje

FM

Daar gaan we weer: de klant wil zijn zin.

Onzin: It's heeft zelf (zwart-op-wit) bevestigd dat de ontvanger er puntgaaf uitziet. Op het Reparatie ontvangsbewijs van It's staat: zichtbare beschadigingen: absoluut geen. Dus niet zomaar "geen" maar "absoluut geen". En als er iets rotte sporen achterlaat is het wel een lekkende batterij, zeker op de kontakten in het batterijvak.

Als ik U was zou ik het consumenten-recht (ook te vinden op internet) erop naslaan.

Als je tegenwoordig bij zo'n winkel als It's komt, wordt je bij herhaling lastig gevallen door verkopers die je wat proberen te verkopen. Een teken aan de wand.

Ik houd U op de hoogte.

@tje

Ongelezen bericht door @tje »

Dat is idd heel raar, dat je een winkel inloopt en dat de verkopers je wat proberen te verkopen (?). Elke verkoper probeerd je wat te verkopen, namelijjk omdat het verkopers zijn. DUH!

Als aantoonbaar is dat het defect komt door battarijzuur, is de klant compleet uitgesproken. Kan ie de rechter erbij halen maar heeft ie nog steeds geen poot om op te staan. (overigens wil ik nu niet beweren dat de topicstarter geen gelijk heb hoor!)

Bij het inleveren van het apparaat is er niet gekeken naar de accuplaats. Dat gebeurd nl. nooit. (helaas)

m.v.g.
@tje

FM

Daar is wel naar gekeken, de batterijen zijn er zelfs nog even uitgenomen. Gezien enkele reacties lijkt het erop dat er wat verkopers zijn die zich aangesproken voelen.

En natuurlijk is een verkoper er om je wat te verkopen, maar dan wel met respect voor de klant. Maar niet zo dat je binnen 10 minuten 4x lastig gevallen wordt door diverse verkopers. Hier zie je snel het verschil tussen de vakzaak met bekwaam personeel en de zaken met die jochies die een paar hippe termen kennen en met nul,niks aan vak kennis; niet op produkt gebied en niet op verkoop gebied.

@tje

Ik voel me totaal niet aangesproken hoor, mijn wereldontvanger doet het nl. wel. Met andere woorden: Tis niet echt mijn probleem.

Je praat over vakbekwaamtheid e.d. en je koopt bij It's? Zonder direct It's af te willen vallen zijn er dan toch betere winkels te vinden. Mijn reactie's waren alleen op die mafkees die rare verhalen zit te vertellen.

m.v.g.
@tje

Goldenstate

Ongelezen bericht door Goldenstate »

Hey FM,

Wanneer ga jhe ons op de hoogte brengen dat de foto's die it's gemaakt heeft, aantonen dat er wel degelijk lekkende batterijen in zaten?

Groeten,

Goldenstate

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Ze zeggen toch niet voor niets"IT's a Sony!"

Vr. Gr. Hans. :) :) :) :)

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Je kan het langs juridische weg uitvechten, maar het oordeel van een merk-geauthoriseerde reparatiedienst (en daar is de wereldontvanger ongetwijfeld heengestuurd) is bij geschillen bindend.

Helaas...

Deejay

Ongelezen bericht door Deejay »

Beste Fm,
Ik zelf werk ook in een winkel en ik vind dit ook een lastige kwestie, als die contacten zijn gecontroleerd had de verkoper het zelf ook wel kunnen bedenken dat dit geen garantie is. Op het moment dat Sony dit zegt zijn wij in de winkel hiervan ook afhankelijk. We zijn tenslotte geen monteurs en weten veel maar niet alles.
Waar ik een beetje een probleem mee heb is je uitspraak dat veel jochies in de winkels weinig weten. Klinkt wat bot maar zo wil de consument het. Iedereen wil op internet of tenminste zo goedkoop mogelijk kopen. Dan is het voor de onderneming niet te doen om gemotiveerde 30 ers en 40 ers aan te nemen. Deze vakkennis gaat dus inderdaad verloren. Op het moment dat een consument wat over zou hebben voor de meerwaarde van een winkel zou deze dus absoluut beter personeel in kunnen zetten.

Met groet, Deejay

LeeGer

Ongelezen bericht door LeeGer »

Deejay
BerichtGeplaatst op: 20 Sep 2005 00:48 Onderwerp: Beetje Laat

Beste Fm,
Ik zelf werk ook in een winkel en ik vind dit ook een lastige kwestie, als die contacten zijn gecontroleerd had de verkoper het zelf ook wel kunnen bedenken dat dit geen garantie is. Op het moment dat Sony dit zegt zijn wij in de winkel hiervan ook afhankelijk. We zijn tenslotte geen monteurs en weten veel maar niet alles.
Waar ik een beetje een probleem mee heb is je uitspraak dat veel jochies in de winkels weinig weten. Klinkt wat bot maar zo wil de consument het. Iedereen wil op internet of tenminste zo goedkoop mogelijk kopen. Dan is het voor de onderneming niet te doen om gemotiveerde 30 ers en 40 ers aan te nemen. Deze vakkennis gaat dus inderdaad verloren. Op het moment dat een consument wat over zou hebben voor de meerwaarde van een winkel zou deze dus absoluut beter personeel in kunnen zetten.

Met groet, Deejay
Jammer alleen dat die vakkennis er vaak nooit geweest is. Zelf verdiep ik me altijd nogal in de materie als ik iets wil kopen. Maar kom je dan met wat meer technische termen dan laat de kennis van de verkoper het vaak afweten. Dat is nu zo maar dat was voor internet ook al zo, zeker bij zaken als Mikro Elektro, It's, Dixons etc.

@tje

Jij verdiept je specifiek op 1 onderdeel van de winkel. De verkopers moeten van alle onderdelen wat weten. Van de specifieke eigenschappen van een Miele wasmaschine tot de specifieke eigenschappen van een Philips scheerapparaat. Op het moment dat je dan als verkoper het een keertje niet weet, of niet alle detaills weet, krijg je van die opmerkingen dat je niets weet en of er niet een collega is die wel verstand van zaken heeft. Beetje jammer...... Wat ik overigens ook niet begrijp, en nooit begrepen heb: Als je zoveel informatie opgedaan heb via internet, wat voor vragen heb je dan nog over en waarom heb je dat dan niet opgezocht? Daarbij komt dat iedereen weet, dat als je weinig wil verdienen en veel uren wil werken dat je dat in de winkel moet gaan werken. Moet er dan ook nog eens na werktijd bij geleerd worden????

m.v.g.
@tje

Captain Pervert

Ongelezen bericht door Captain Pervert »

Voor sommigen is het een sport om zoveel mogelijk technische vragen en moeilijke termen op een verkoper af te vuren, net zolang tot hij breekt en schoorvoetend vraagt: "wat bedoelt u?"

Dit zijn vaak mannen met een bril, een baard en een soort bodywarmer met 100 vakjes en zakjes.

Gesloten