LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Sony LCD televisie kapot na 3 jaar en paar maanden

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
gjs71

Sony LCD televisie kapot na 3 jaar en paar maanden

Ongelezen bericht door gjs71 »

Wij hebben medio 2007 een Sony LCD tv gekocht voor bijna 900,00 euro, en nu 3 jaar later is hij reeds overleden, het gaat om type KDL-40u2000.
Na Sony hier over gebeld te hebben werd mij verteld dat ze niks voor me konden doen en dat ik me maar moest melden bij een officieel Servicecenter!
Hier heb ik uitgelegd dat hij er ineens mee stopte en er een rood lampje 4x kort knippert gevolgt door een langere pauze en daarna repeteert dit.
Ik vroeg of ze wisten wat dit was en er werd mij telefonisch medegedeeld dat dit weleens het LCD scherm kon zijn die defect was (en dat al na 3 jaar!!!!! terwijl we zeker geen tv junks zijn).
Bij Sony was me verteld dat het knipperen van het lampje enkel een melding was dat er "ergens" een storing was opgetreden.
Bij de vraag aan het servicecentrum wat herstel ongeveer zou gaan kosten werd me verteld dat als ik hem zelf kwam brengen de kosten 70 euro bedroeg voor onderzoek, en dat hier de kosten voor onderdelen en arbeid nog bij komen.
Ook was het mogelijk dat er iemand thuis kwam kijken, dan waren de kosten voor voorrijden en onderzoek 130 euro.
Als hij dus niet te repareren is ben je 130 euro kwijt en nog steeds heb je geen televisie.
Ik vind het ronduit belachelijk dat zulke bedragen gevraagd durven worden, en je bij aanschaf van zo'n duur apparaat gewoon het bos in wordt gestuurd.
Je mag toch aannemen dat je wanneer je bewust voor een merkprodukt kiest je hier ook een jarenlang plezier van kan hebben.
Met alle respect, maar als je een apparaat van 900,00 koopt is de te verwachten levensduur toch wel wat langer dan 3 jaar, anders zou de afschrijving wel erg hoog zijn (dat is 25,00 per maand afschrijving mensen!!)
Ja, de meneer van Sony gaf wel toe dat ook hij het erg snel vond, maar coulance kennen ze daar niet.
Lekker aantallen verkopen, ja dat willen ze wel, maar als er iets (ook volgens hun mening) wel erg snel kapot gaat geven ze niet thuis.
Ik zeg niet dat ik mijn tv gratis gerepareerd wil hebben, maar enige vorm van meedenken zou ik wel zo correct vinden.
Bijvoorbeeld, we sturen de monteur langs en de kosten voor onderdelen en desnoods een stukje montage laten betalen en die voorrijkosten en onderzoekskosten voor rekening Sony?
Maar goed, dat is kennelijk teveel kosten voor Sony.
En ach wat maakt het uit dat er 1 consument minder hun merk niet meer zal aanschaffen.
Ja, ik baal enorm dat de tv stuk is, maar nog meer van de manier waarop geschermt wordt met "ja meneer, toen u de tv kocht zat daar 1 jaar garantie op, en nu 2 jaar, dus ook nu zou u nog niet voor garantie in aanmerking komen.
Ik begrijp niet dat op dit soort producten de garantietermijn zo kort is.
Dus Sony, vriendelijk dank voor het geweldige product, en ik zal jullie producten zeker bij iedereen aanbevelen.
Als er meer mensen zijn met soortgelijke problemen, laat eens wat horen.
Wellicht kunnen we met z'n allen meer dan een simpel zeikerdje als ik die roept in de woestijn. :evil:

Pindakaaspotje

Re: Sony LCD televisie kapot na 3 jaar en paar maanden

Ongelezen bericht door Pindakaaspotje »

** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur** Verwijderd ivm censuur
Laatst gewijzigd door Pindakaaspotje op 08 jan 2012 13:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Rickyman

Ongelezen bericht door Rickyman »

Ik vind het ronduit belachelijk dat zulke bedragen gevraagd durven worden, en je bij aanschaf van zo'n duur apparaat gewoon het bos in wordt gestuurd.
En ik vind het belachelijk om te denken dat een tv van toen 900 euro nooit stuk zou mogen gaan binnen drie jaar en dat de monteurs maar voor bijna niets aan de gang moeten.
U als consument (samen met alle anderen in die woestijn) wilt nu eenmaal een baggerprijs voor een stuk techniek betalen, dat kan, maar verwacht er dan ook niet zoveel meer van. Vroeger kostte een knappe trinitron of matchline ook al 4500 gulden, dik 2000 euro dus. En ja die gingen lang mee.
Nu koop je een 40 inch sony voor 599,-. dus met deze prijzen wordt gelukkig ook de afschrijving een stuk lager.
Rick

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Van een dergelijk apparaat mag je verwachten dat deze zo'n 10 jaar meegaat. Hiervoor moet je inderdaad bij de verkoper zijn. Echter, voordat je naar de winkel toegaat moet je zorgen dat je kunt aannemelijk kunt maken dat het product ondeugdelijk is. Het is daarvoor onvoldoende om er op te wijzen dat het product wel erg vroeg defect is geraakt. Eigenlijk zou een monteur vinden dat het product als enige aannemelijke oorzaak is aan te wijzen.

Roytheslayer

Ongelezen bericht door Roytheslayer »

Ben het niet eens met die stelling dat ze 10 jaar mee moeten gaan.
Ben van mening dat ze best toestellen kunnen maken die dat halen, maar niet in die prijsklasses.

alfatrion

Beeldbuis: 10 jaar, LCD: 10 jaar, Plasma: 14 jaar.
http://electronica.infonu.nl/huishoudel ... visie.html

Tien jaar is helemaal niet zo uitzonderlijk.
http://tweakers.net/nieuws/48798/panaso ... -jaar.html

Roytheslayer

Ja maar dat is dus onder ideale omstandigheden.
En als ik het goed gelezen heb op de schermen.
Maar al die andere onderdelen die erin zitten dan?

alfatrion

Ik heb zo rond '94 een TV gekocht voor 400 gulden en daar heb ik tien jaar meegaan. Ik lees liever van jou een bron waaruit blijkt dat drie jaar eigenlijk heel redelijk is.

Roytheslayer

tv's zijn niet mijn vakgebied, heb ook geen bronnen, maar vind 10 jaar gewoon heel erg veel voor een tv van laten we zeggen max 1000 euro.
En dat jij er in 94 1 kocht die 10 jaar meeging vind ik niet echt relevant.
Ik zit in de mobiele telefonie en oudere toestellen gingen ook veel langer mee dan de huidige.
Toestellen van 10 jaar oud zijn vaak, op de batterij na nog prima te gebruiken.
Huidige toestellen hebben vaak veel meer klachten, ook omdat er veel meer op en in zit wat kapot kan gaan.
Ook daar beloven fabrikanten standby tijden van 2 weken, wat in de praktijk op 2 dagen neerkomt.

Bedoel het ook niet als aanval, vind het gewoon vanuit mijn beleving een hele lange periode die 10 jaar.
Zou het eerder op 5 a 6 jaar schatten.
Maar dan nog onder ideale omstandigheden.
Weet dat bijvoorbeeld bij gezinnen met kinderen nog weleens voorwerpen tegen een tv aan komen, denk aan speelgoed en balletjes en dergelijke.
wil niet zeggen dat die meteen tot grote schade lijden maar het verslechtert wel omstandigheden.
Maar nogmaals tv's zijn niet mijn vakgebied.
Maar weet dat veel consumentenverenigingen vaak dingen wat rooskleuriger voorspiegelen dan dat ze zijn.

alfatrion

Roytheslayer schreef:tv's zijn niet mijn vakgebied, heb ook geen bronnen, maar vind 10 jaar gewoon heel erg veel voor een tv van laten we zeggen max 1000 euro.
En dat jij er in 94 1 kocht die 10 jaar meeging vind ik niet echt relevant.
Ik wel. De TV was een fractie van de prijs, ging nog langer mee en de kans dat ik nu net die ene televisie had die als uitzondering op de regel heel lang mee ging is erg klein te noemen.
Roytheslayer schreef:Ik zit in de mobiele telefonie en oudere toestellen gingen ook veel langer mee dan de huidige.
Toestellen van 10 jaar oud zijn vaak, op de batterij na nog prima te gebruiken.
Huidige toestellen hebben vaak veel meer klachten, ook omdat er veel meer op en in zit wat kapot kan gaan.
Ook daar beloven fabrikanten standby tijden van 2 weken, wat in de praktijk op 2 dagen neerkomt.
Dit is een universele waarheid. Het kan opgaat voor mobiele telefoons maar daarom gaat het niet automatisch op voor televisies. Consumenten krijgen vaak een mobiel bij een abonnement van twee jaar en zijn daardoor minder kritisch op de levensduur waardoor fabrikanten er weer anders instaan. Dit speelt niet bij televisies.
Roytheslayer schreef:Weet dat bijvoorbeeld bij gezinnen met kinderen nog weleens voorwerpen tegen een tv aan komen, denk aan speelgoed en balletjes en dergelijke.
wil niet zeggen dat die meteen tot grote schade lijden maar het verslechtert wel omstandigheden.
Dat is juridisch irrelevant omdat dit geen eigenschap is van het apparaat.
Roytheslayer schreef:Bedoel het ook niet als aanval
Dat heb ik gelukkig ook niet zo opgevat. :)

wini25

Ongelezen bericht door wini25 »

Ik heb zelf wel bij een groothandel voor televisies gewerkt tot vorig jaar. De handel in televisies is enorm en elke fabrikant wil het meeste verkopen, maar dat mag logisch zijn.

De levensduur van een 'platte' televisie is doorgaans 8 jaar. Deze 8 jaar kan behaald worden indien er gewoon normaal omgesprongen wordt met de televisie en niet wordt blootgesteld aan veel zon of andere negatieve elementen die effect kunnen hebben op het scherm. Deze 8 jaar zal overigens makkelijk overschreden kunnen worden als je er dus rustig mee om gaat. Overigens wil ik wel opmerken dat de keuze voor vervanging vaak al binnen de 8 jaar wordt gemaakt door de gebruiker.

In het specifieke geval van Sony hebben wij gemerkt dat de schermen van Sony niet altijd even goed werken. Hierdoor is het aantal garantiegevallen van net buiten de periode een stuk hoger bij Sony dan bij menig andere fabrikant. Sony produceert zelf geen schermen en koopt deze ook massaal in. Waarschijnlijk heeft Sony wereldwijd ingezien dat ze massaal toestellen terugkrijgen en vanaf toevallig december 2010 gaat Sony de schermen van Samsung betrekken. Natuurlijk heeft de TS hier nu niets aan, maar ik vind het wel even de moeite waard om het te melden omdat Sony wel bezig is om de problemen wereldwijd aan te pakken.

gjs71

wat een lulkoek rickyman om te suggereren dat een TV die in 2007 900,00 euro koste een goedkoop prul zou zijn, er mag van SONY een deugdelijk apparaat verwacht worden voor dat geld, wat kennelijk voor jou een lullig bedragje is omdat jij alleen van een tv van 4500,00 gulden mag verwachten dat hij langer meegaat, is voor vele mensen een fikse aanslag op de portemonnee.
En zelf van een technisch apparaat van 20,00 bij de plaatselijke buurtsuper "made in China" krijg je een jaar garantie.
Dus wat nou, je mag dit niet verwachten van een 40" van MAAR 900,00
dat hij langer dan 3 jaar meegaat.

gjs71

Rickyman schreef:
en ik vind het belachelijk om te denken dat een tv van toen 900 euro nooit stuk zou mogen gaan binnen drie jaar en dat de monteurs maar voor bijna niets aan de gang moeten.
U als consument (samen met alle anderen in die woestijn) wilt nu eenmaal een baggerprijs voor een stuk techniek betalen, dat kan, maar verwacht er dan ook niet zoveel meer van. Vroeger kostte een knappe trinitron of matchline ook al 4500 gulden, dik 2000 euro dus. En ja die gingen lang mee.
Nu koop je een 40 inch sony voor 599,-. dus met deze prijzen wordt gelukkig ook de afschrijving een stuk lager.
Rick
En heb ik gezegd dat een monteur voor bijna niks aan de gang moet? nee, ik heb gezegd dat ik bereid ben te betalen voor het defecte onderdeel en arbeid.
maar niet voor voorrijdkosten en onderzoekskosten.
En we hebben het hier niet over "een" monteur maar over de monteur die in opdracht van Sony repareert.
En over die BAGGERPRIJS!!!!! niet iedereen heeft de hoofdprijs te besteden, leuk dat jij dit kennelijk wel hebt en hiermee ook graag te koop loopt

gjs71

wini25 schreef:Ik heb zelf wel bij een groothandel voor televisies gewerkt tot vorig jaar. De handel in televisies is enorm en elke fabrikant wil het meeste verkopen, maar dat mag logisch zijn.

De levensduur van een 'platte' televisie is doorgaans 8 jaar. Deze 8 jaar kan behaald worden indien er gewoon normaal omgesprongen wordt met de televisie en niet wordt blootgesteld aan veel zon of andere negatieve elementen die effect kunnen hebben op het scherm. Deze 8 jaar zal overigens makkelijk overschreden kunnen worden als je er dus rustig mee om gaat. Overigens wil ik wel opmerken dat de keuze voor vervanging vaak al binnen de 8 jaar wordt gemaakt door de gebruiker.

In het specifieke geval van Sony hebben wij gemerkt dat de schermen van Sony niet altijd even goed werken. Hierdoor is het aantal garantiegevallen van net buiten de periode een stuk hoger bij Sony dan bij menig andere fabrikant. Sony produceert zelf geen schermen en koopt deze ook massaal in. Waarschijnlijk heeft Sony wereldwijd ingezien dat ze massaal toestellen terugkrijgen en vanaf toevallig december 2010 gaat Sony de schermen van Samsung betrekken. Natuurlijk heeft de TS hier nu niets aan, maar ik vind het wel even de moeite waard om het te melden omdat Sony wel bezig is om de problemen wereldwijd aan te pakken.

Dat is een goed punt dat ze hun probleem aanpakken, maar de gedupeerden zijn dus de consument die nog wel een tv hebben zonder dit Samsung scherm, en ondanks dat ze dus klaarblijkelijk weten dat het scherm niet naar behoren is, wordt bij de gevallen die zich melden niks ondernomen de klanten tegemoet te komen.
en dat is nou precies mijn punt!!!

audiofreak1

Ongelezen bericht door audiofreak1 »

Al een paar jaar zitten er Samsung panels in de sony toestellen. Sinds kort werken ze echter samen met Sharp. De kwaliteit van het beeld is helaas bedroevend slecht. Sta je iets schuin voor het beeld wordt alles grijs. Van alle merken is Sony momenteel het laagst qua beeldkwaliteit. Jammer omdat het eens met de top meeliep.

gjs71

audiofreak1 schreef:Al een paar jaar zitten er Samsung panels in de sony toestellen. Sinds kort werken ze echter samen met Sharp. De kwaliteit van het beeld is helaas bedroevend slecht. Sta je iets schuin voor het beeld wordt alles grijs. Van alle merken is Sony momenteel het laagst qua beeldkwaliteit. Jammer omdat het eens met de top meeliep.
Zou kunnen, ik heb hier geen verstand van en is hier ook niet van toepassing

Rickyman

Ongelezen bericht door Rickyman »

@gjs, Dat je iets wilt betalen is best aardig, jammer alleen dat je de goedkope kant (onderdelen) wilt betalen. Juist arbeidsloon en voorijden zijn duur. Daar zal Sony ook geen korting op geven, wel op het onderdeel. 900 euro is een hoop geld, dat ben ik met je eens maar ik bedoelde eigenlijk dat deze markt keihard in prijs en kwaliteit is gedaald. En ja ik ben ik de gelukkige omstandigheid dat ik niet op wat vcenten hoef te letten, ik koop panasonic en dat bevalt me als jaren prima.

wini25

Ongelezen bericht door wini25 »

Dat is een goed punt dat ze hun probleem aanpakken, maar de gedupeerden zijn dus de consument die nog wel een tv hebben zonder dit Samsung scherm, en ondanks dat ze dus klaarblijkelijk weten dat het scherm niet naar behoren is, wordt bij de gevallen die zich melden niks ondernomen de klanten tegemoet te komen.
en dat is nou precies mijn punt!!!
Ik ben het er niet helemaal mee eens dat er vanuit Sony niets gebeurd. Ik ken een geval waarbij Sony meerdere malen langs is geweest en uiteindelijk heeft de klant (na 3x reparatie) een nieuw model ontvangen die op dat moment nog wel gewoon in de handel was en vergelijkbare specificaties had. De klant was tevreden met de oplossing. Er wordt dus wel degelijk vanuit Sony voor dit soort problemen goed aangestuurd.
Al een paar jaar zitten er Samsung panels in de sony toestellen. Sinds kort werken ze echter samen met Sharp. De kwaliteit van het beeld is helaas bedroevend slecht. Sta je iets schuin voor het beeld wordt alles grijs. Van alle merken is Sony momenteel het laagst qua beeldkwaliteit. Jammer omdat het eens met de top meeliep.
Met betrekking tot die Samsung panelen moet ik je echt teleurstellen dat dit iets is vanaf deze maand. Hiervoor kwamen de panelen van een andere grote fabrikant waar wellicht Samsung ook de panelen tijdelijk van betrok, maar Samsung heeft nu een eigen fabriek met een grote productiecapaciteit en dat is ook de reden geweest voor Sony om over te stappen. Ik kan ook niet bevestigen dat de panelen van Sharp komen, maar ik weet dat meerdere fabrikanten van 1 fabriek de panelen hebben afgenomen. Enkel LG heeft de productie vanaf dag 1 in eigen huis gehouden. Overigens kan ik wel melden dat Sharp de Quattron schermen echt in eigen huis houdt, omdat hier een patent op rust.

gjs71

Rickyman schreef:@gjs, Dat je iets wilt betalen is best aardig, jammer alleen dat je de goedkope kant (onderdelen) wilt betalen. Juist arbeidsloon en voorijden zijn duur. Daar zal Sony ook geen korting op geven, wel op het onderdeel. 900 euro is een hoop geld, dat ben ik met je eens maar ik bedoelde eigenlijk dat deze markt keihard in prijs en kwaliteit is gedaald. En ja ik ben ik de gelukkige omstandigheid dat ik niet op wat vcenten hoef te letten, ik koop panasonic en dat bevalt me als jaren prima.
@Rickyman, Ik schreef volgens mij dat ik best bereid was om voor onderdelen en arbeid te betalen, maar niet voor voorrijdkosten en Onderzoekskosten.

Maar goed, ik heb hem laten repareren bij een niet door Sony erkende reparateur, en quess what, € 110,00 en geen onderzoekskosten.

Dat is dus wel even een ander verhaal dan 130,00 eurootjes voor alleen onderzoek en voorijden, en ook nog in 2 dagen gefixed.

Dus probleem opgelost, maar niet door de partij die dit zou moeten doen.

Gesloten