LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Van kastje naar muur

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Knuffelbeertje

Van kastje naar muur

Ongelezen bericht door Knuffelbeertje »

Bij BCC heb ik in 2004 een fotocamera gekocht. In 2005 ben ik met deze camera voor reparatie gegaan naar een filiaal in Haarlem. Dit heb ik BINNEN de garantieperiode gedaan. Toch moest ik 70 euro aan reparatiekosten betalen, terwijl ik toch duidelijk heb afgesproken dat ik niet zou betalen omdat het binnen de garantieperiode is. De medewerker zei dat ik tegen betaling de camera kon meenemen en bij de klantenservice (0900-nummer) het geld terug kon krijgen. De klantenservice zei dat ik bij de winkel moest wezen. En de winkel zei dat ik bij de klantenservice moest wezen. Beide partijen wisten 100% zeker dat ik bij de ander moest wezen. Omdat ik er niet uit kwam heb ik het maar opzij gelegd. Nu wil ik het opnieuw proberen en zeggen ze dat ik na 3 jaar niet meer geld terug kan vragen. Wat kan ik doen? :cry:

PS: ik woon in Den Haag en de winkel is in Haarlem. Klantenservice zegt dat ik per se naar dat ene filiaal moet gaan.

BBCS
Contacteer:

Re: Van kastje naar muur

Ongelezen bericht door BBCS »

Tja, ik ben bang dat het voor jou negatief zal uitpakken.

Het zit zo:

In de eerste 6 maanden moet de verkopende partij met het bewijs komen dat het product door jouwzelf defect is geraakt, na die 6 maanden moet jij met het bewijs komen dat het product niet door jezelf defect is geraakt.

Als de verkopende partij ernaar gekeken heeft en die geeft aan dat het niet onder de garantie valt, omdat het defect door jou veroorzaakt is, en jij kunt niet met het bewijs komen dat het defect niet door jou veroorzaakt is, dan komen gewoon alle reparatiekosten voor je eigen rekening. Als je niet tot reparatie overgaat, dien je wel de onderzoekskosten te betalen.
De klantenservice zei dat ik bij de winkel moest wezen. En de winkel zei dat ik bij de klantenservice moest wezen. Beide partijen wisten 100% zeker dat ik bij de ander moest wezen.
Toch is het heel simpel: je moet in dit soort zaken altijd bij de verkopende partij wezen, wat de verkopende partij ook zegt.
Dus de klantenservice had ik dit geval wel gelijk.
Omdat ik er niet uit kwam heb ik het maar opzij gelegd. Nu wil ik het opnieuw proberen en zeggen ze dat ik na 3 jaar niet meer geld terug kan vragen. Wat kan ik doen?
Helaas kun je nu niks meer doen.
Hier geldt ook een verjaringstermijn.
Voor bedrijven is dat 2 jaar, voor consumenten 3 jaar.
Dus na die periode kun je niet meer het bedrag terugeisen.

PS: ik woon in Den Haag en de winkel is in Haarlem. Klantenservice zegt dat ik per se naar dat ene filiaal moet gaan.
De klantenservice heeft hierin helemaal gelijk.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

Dat klopt niet.

1. De verjaring is hier vijf jaar. (maar kan contractueel tot een jaar beperkt worden) Die is te stuiten met iig een stuitingsbrief, factuur of rechtsgang.
http://www.jurofoon.nl/nieuws/weblog.asp?id=2401

2. Er is geen overeenkomst tot reparatie tot stand gekomen, sterker nog er is (mondelijk?) afgesproken dat er niet betaalt zou worden.

3. Het product bevond zich binnen garantie. Garantie van de winkel houd verplicht een omkering van de bewijslast in. Fabrieksgarantie doet dat in de praktijk ook vaak.

Je kun ze een ingebrekenstelling sturen en daarna er een incassu bureau op zetten (op hun kosten) of direct naar de kantonrechter stappen.

http://www.werkinfo.nl/modellen/Juridis ... elling.doc

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

2. Er is geen overeenkomst tot reparatie tot stand gekomen, sterker nog er is (mondelijk?) afgesproken dat er niet betaalt zou worden.
Er is betaald, daarvan is een factuur. Waarom heb je betaald als er geen overenkomst tot reparatie zou zijn? Wat heb je aan bewijs (aangetekende brief of andere correspondentie) waaruit duidelijk blijkt dat je binnen 2 maanden na betaling bezwaar hebt aangetekend? Waarom pas na 3 jaar hiermee aankomen?
incassu bureau op zetten (op hun kosten)
Gezien bovenstaande, verklaar je nader. Een incassobureau wil altijd geld zien. Er is GEEN incasso bureau die deze zaak op die voorwaarden gaat doen. Bestaat niet. Elk incassobureau maakt een kosten/baten analyse en kijkt naar de mogelijkheden om het geld te halen. Aangezien die hier tot het absolute nulpunt gedaald zijn zal de TS moeten lappen voor de incassodienst.
direct naar de kantonrechter stappen.
En mijn belastingcenten hieraan verspillen? [/quote]

alfatrion

Het incasso bureau zul je wel moeten betalen maar die kosten verhaal je dan op de verkopende partij.

resp00112469

Ongelezen bericht door resp00112469 »

Het verhaal is toch wat ingewikkelder dan hier wordt beschreven. Koopt iemand een product in het buitenland of in een andere stad, dan zijn er bedrijven die voor de garantie afwikkeling kunnen zorgen, mits door de fabrikant erkende bedrijven. Op de bijsluiter van het product staan de service centra vermeld.
Een bedrijf MAG kosten in rekening brengen voor producten die niet door dit bedrijf werden geleverd.
Dit bedrijf behoort dan, wanneer het fabrieks garantie betreft, een copie van de rekening en de omschreven en uitgevoerde werkzaamheden naar de fabrikant op te sturen.
De klant moet eveneens een rekening kunnen overleggen en deze dan opsturen met vermelding door wie de reparatie is uitgevoerd.
Dit stuurt hij ook op en dan wordt door de fabrikant bekeken of dit overeenstemt met de garantie bepalingen.
In dat geval zal door de fabrikant het betaalde bedrag aan de klant worden gerestitueert.
Gaat de klant direct naar de verkopende partij, dan is het heel wat eenvoudiger, dan zal kosteloos herstel plaats vinden.

Vr. Gr. Hans.

TheLD

Het incasso bureau zul je wel moeten betalen maar die kosten verhaal je dan op de verkopende partij.
Dus een incassobureau gaan betalen voor een zeer en dan ook zeer onzekere vordering van €70,- is een van jouw tips?

Ik begin zo langzamerhand te vermoeden dat je werkzaam bent in deze of een andere vorm van juridische dienstverlening en het gaat om zieltjes binnenhalen om geldelijk gewin.

alfatrion

Ook een gelukkig kerst feest.

Ik heb naar eer en geweten een volledig antwoord geven op de vraag "wat ik kan ik doen?".

TheLD

Ok, ik liep te hard van stapel. De beste wensen voor 2009 :D

Gesloten