LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] welke rechten heb ik (LCD TV)

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
mad25

welke rechten heb ik (LCD TV)

Ongelezen bericht door mad25 »

Hallo,

Medio november een Samsung LE40B750 aangeschaft. Sinds een week of 3 alleen nog maar geluid, maar geen beeld.
Gebeld met de (internet)winkel waar ik deze had aangeschaft, die me verwijst naar een servicenummer van Samsung. Deze maakt een melding voor me bij Selectro, waarna deze zullen proberen een afspraak met me te maken voor reparatie.
De monteurs van Selectro moeten 'helemaal' uit Arnhem komen (ik woon in Utrecht), en werken parttime uren volgens mij, want een afspraak vroeg plannen schijnt niet te kunnen. Overigens is er één medewerker bij Selectro die wel probeert mee te denken, maar zijn er 2 die dat absoluut niet doen! Het maakt hen niets uit dat de meeste mensen gewoon werken, en dat vrij krijgen niet zomaar de gewoonste zaak van de wereld is. Bijna 3 weken na de melding nog steeds geen afspraak kunnen inplannen.

Welke rechten heb ik ten aanzien van mijn TV (heb ook een rechtsbijstandsverzekering met de rubriek 'consument')? Het liefst heb ik dat ze m ophalen, repareren en terugbrengen, of gewoon vroeg (9 uur) op de stoep staan zodat ik enkel een ochtend vrij hoef te nemen ipv een hele dag. Ook mag wat mij betreft de winkel m ophalen, laten repareren en terugbrengen...

Suggesties? Behalve never nooit meer Samsung kopen ...?

alfatrion

Re: welke rechten heb ik (LCD TV)

Ongelezen bericht door alfatrion »

Wanneer heb je hem ontvangen, wanneer heb je de gebreken ontdekt, wanneer heb je het gemeld aan de verkoper, heb je dit schriftelijk gedaan of wordt dat niet betwist, zit er garantie op, hoelang en wat staat daar hierover in? Zes maanden na aflevering is een belangrijke grens.

malaga

Ongelezen bericht door malaga »

Het komt vaker voor, dat bedrijven niet kunnen plannen, of zij s'morgens of middags kunnen komen.
Kan je niet de TV bij iemand brengen, welke de hele dag thuis is?
Dit adres opgeven en misschien werkt het!

mad25

alfatrion schreef:Wanneer heb je hem ontvangen, wanneer heb je de gebreken ontdekt, wanneer heb je het gemeld aan de verkoper, heb je dit schriftelijk gedaan of wordt dat niet betwist, zit er garantie op, hoelang en wat staat daar hierover in? Zes maanden na aflevering is een belangrijke grens.
Ik heb de TV ongeveer rond 10-11-2009 ontvangen, ik heb het gemeld aan de verkoper op zondag 30-5-2010, per email. Gebreken ontdekt op vrijdag 29 mei (toen deed de tv t nog voor een groot deel goed, zaterdag deed t scherm het helemaal niet meer).
Er zit standaard van de fabrikant 2 jaar garantie op (hoor overigens ook wel dat Samsung standaard 3 jaar geeft), heb de garantie verlengd naar 5 jaar totaal.

Is dit voldoende info?

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

Wat bayer113 zegt. Of langsbrengen bij de internetwinkel (indien mogelijk) of langsbrengen bij http://www.selectro.nl/regions.aspx

alfatrion

mad25 schreef:Is dit voldoende info?
Ja. Je kunt kiezen uit twee kwaden: een beroep op de wettelijke garantie of de fabrieksgarantie. Het eerste betekent dat jij moet bewijzen dat het toestel ondeugdelijk was op het moment dat je hem ontvangen hebt (fabrieksfout of iets dergelijks). Als je hier in slaagt heb je recht op kosteloos herstel of vervanging. Als dit niet kan, of in een paar uitzonderingsgevallen, heb je recht op ontbinding.

Als je een beroep doet op de fabrieksgarantie dan is de winkelier je niets verplicht en mag de fabrikant allerlei nadelige voorwaarden hanteren. In het laatste geval vertellen de voorwaarden dus waar je recht op hebt.

mad25

alfatrion schreef: Je kunt kiezen uit twee kwaden: een beroep op de wettelijke garantie of de fabrieksgarantie. Het eerste betekent dat jij moet bewijzen dat het toestel ondeugdelijk was op het moment dat je hem ontvangen hebt (fabrieksfout of iets dergelijks). Als je hier in slaagt heb je recht op kosteloos herstel of vervanging. Als dit niet kan, of in een paar uitzonderingsgevallen, heb je recht op ontbinding.

Als je een beroep doet op de fabrieksgarantie dan is de winkelier je niets verplicht en mag de fabrikant allerlei nadelige voorwaarden hanteren. In het laatste geval vertellen de voorwaarden dus waar je recht op hebt.
Hmm, het is me gelukt om een afspraak te maken met Selectro. Ik ga maar eens kijken of het toestel makkelijk te repareren valt, anders denk ik dat ik de 1e optie maar eens moet aankaarten bij mijn rechtsbijstandsverzekering.
Maar goed, jammer dat je tegenwoordig zo moet 'vechten' om je (gevoelsmatige) gelijk te halen ..

alfatrion

Als je voor de eerste optie gaat, dan zou je eens op internet kunnen zoeken naar problemen bij jouw serie. En ook zou je het toestel eerst kunnen laten onderzoeken door een ander bedrijf en daarbij duidelijk vragen om de oorzaak te onderzoeken. Als dat positief is zou je rechtsbijstand kunnen inschakelen. Bij succes krijg je een vast bedrag voor juridische bijstand toegewezen. Alles wat je mee kwijt bent moet je zelf betalen. Voor dit bedrag kun je ook jezelf vertegenwoordigen, als je een beetje handig bent. Je kunt de juridische vertegenwoordiging natuurlijk ook werk uit handen nemen om de kosten te beperken.

TheLD

Ongelezen bericht door TheLD »

Ja. Je kunt kiezen uit twee kwaden: een beroep op de wettelijke garantie of de fabrieksgarantie.
Denk het niet, volgens de TS heeft ie de garantie laten uitbreiden naar 5 jaar. Dat kan niet via Samsung en zal dus via de reseller gedaan zijn. Dus de bewijslast ligt dan voor 5 jaar bij de reseller.

Punt is en blijft dat het misgaat bij het maken van een afspraak voor de garantie afhandeling. Niemand betwist het defect.

alfatrion

Het ging hier inderdaad aanvankelijk om het maken van een afspraak. Ik vermoed dat hierbij echter de garantie voorwaarden niet zijn overtreden. Ook als fabrieksgarantie is verlengt door de winkelier, geld nog steeds dat dit garantie van de fabriek is.

skilltone

Ongelezen bericht door skilltone »

mad25 schreef:Hallo,

De monteurs van Selectro moeten 'helemaal' uit Arnhem komen (ik woon in Utrecht), en werken parttime uren volgens mij, want een afspraak vroeg plannen schijnt niet te kunnen.

................Bijna 3 weken na de melding nog steeds geen afspraak kunnen inplannen. .................

Het liefst heb ik dat ze m ophalen, repareren en terugbrengen, of gewoon vroeg (9 uur) op de stoep staan zodat ik enkel een ochtend vrij hoef te nemen ipv een hele dag.
Oke je bent ook op de hoogte dat er tussen Arnhem en Utrecht de A12 ligt, die in de verbouwing zit, en dus files zijn? Je bent ook op de hoogste dat Selectro meerder klanten ondersteund dan alleen samsung klanten.

Dus is het raar om te vragen om 9 uur in de ochtend te komen? ja absoluut! Dit is iets waar je niet over nadenkt. Daarnaast als je drie weken de tijd nodig te hebben om een afspraak te kunnen maken, ben je zelf ook niet meedenkend.

Dit is niet aan Selecto, niet aan Samsung, maar aan je eigen planning!

Gesloten