LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Leeftijd Ranex wereldontvanger.

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
Akki

Leeftijd Ranex wereldontvanger.

Ongelezen bericht door Akki »

Mijn Ranex RX 2350 wereldontvanger is 6 jaar oud en is 6 keer mee geweest op vakantie voor de ontvangst van de wereldomroep.
Tijdens deze vakantie ging hij stuk, het plastic waar de schroef van de antennevoet in zit is afgebroken, resultaat: een krakende ontvangst en een zwabberende antenne.
Ik weet het, de garantieperiode is verstreken en het ding koste niet veel, maar toch ....
Stel dat wij 6 keer 21 dagen op vakantie zijn geweest (maar niet eens elke dag naar de radio geluisterd) dan zijn dat 126 dagen levensduur, dat is slechts een bedroevend 1/3 jaar! :mrgreen:
De reactie van de service afdeling van de leverancier:
Helaas kunnen wij niet instaan voor hetgeen tijdens transport en op vakantie gebeurd.

LeoZ

Re: Leeftijd Ranex wereldontvanger.

Ongelezen bericht door LeoZ »

U stelt een hele vreemde berekening.... alleen de dagen dat de radio gebruikt is?!

Het blijft een feit dat de radio 6 jaar oud is, en geen enkele fabrikant c.q. winkel geeft 6 jaar garantie!

Daar bij komt dat de radio 6 keer vervoerd is, ingepakt, uitgepakt en dán kan er wel eens wat afbreken... en toch verwacht u garantie ná die 6 jaar?.... Dat vind ik te zot voor woorden.

Stel:: ik koop een digitale fotocamera en die gebruik ik alleen op vakantie (1X per jaar) en na 10 jaar breekt er een stukje van de camera af en is onbruikbaar geworden.
Die 10 keer een gebruik van 4 uur tijdens fotograferen (thuis haal ik het geheugenkaartje uit de camera) dat is 40 uur... nog geen 2 dagen!!... Maar de camera is wel 10 jaar oud!

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Bij een wereldontvanger is het niet zozeer de aantal gebruiksdagen, maar het aantal keer dat je het in- en uitpakt en installeert. Dat zijn de momenten waarop hij slijt.

Akki

Ondanks alles neemt het niet weg dat de levensduur in dagen slechts 1/3 jaar betreft.

Akki

"Daar bij komt dat de radio 6 keer vervoerd is, ingepakt, uitgepakt en dán kan er wel eens wat afbreken... en toch verwacht u garantie ná die 6 jaar?.... Dat vind ik te zot voor woorden."
Sorry Leoz, je hebt niet goed gelezen.
Ik verwacht geen nieuw toestel of garantie.
Waar het mij om gaat dat dat apparaat in gebruiksdagen slechts 1/3 jaar meegaat. De radio, iets groter dan een pakje sigaretten, zit het hele jaar netjes in zijn originele etui, en gaat alleen mee op vakantie.
Niks geen schade door transport of in of uitpakken, daar komt de antenne niet bij van pas.
Het gaat dus alleen om de mededeling dat het apparaat een "relatief" korte levensduur heeft.

LeoZ

Ongelezen bericht door LeoZ »

Ondanks uw redenenering van de "relatieve" levensduur... vind ik dat uw berekening geen "hout snijdt", al snap ik uw verhaal.... dat u de radio netjes gebruikt heeft en ook in een etui zit (wat u in het 1e verhaal niet duidelijk gemaakt had) en dan alleen tijdens de vakanties gebruikt heeft.

Helaas komt dat wel meer voor, maar de leeftijd van de radio blijft nu eenmaal 6 jaar.

Akki

Sorry LeoZ, nog steeds niet begrepen?
Het ging niet om die 6 jaar, dat zeg ik toch!

jlthkoch

Ongelezen bericht door jlthkoch »

Ik begrijp het probleem helemaal, maar u heeft alleen gedurende de (economische) levensduur van het apparaat recht op gratis herstel of vervanging.

Het is nu 6 jaar oud, jammer genoeg wordt er geen onderscheid gemaakt tussen veel of weinig gebruik etc., feit is dat u het apparaat 6 jaar geleden heeft gekocht, de economische levensduur verstreken is en u dus geen aanspraak meer kan maken op kosteloos herstel of vervanging.

alfatrion

Ongelezen bericht door alfatrion »

jlthkoch schreef:Ik begrijp het probleem helemaal, maar u heeft alleen gedurende de (economische) levensduur van het apparaat recht op gratis herstel of vervanging.
Nee, je hebt recht op kosteloos herstel of vervanging wanneer een product non-conform is. Wanneer een product non-conform is hangt mede af aan het gebruik. Een product dat weinig gebruikt wordt zal langer moeten mee gaan dan een product dat veel gebruikt wordt. In de regel wordt van de gemiddelde levensduur uitgegaan om dat dergelijke zaken slecht te bewijzen zijn. Maar als dat wel kan dan is er geen reden om naar de gemiddelde levensduur te kijken.

In deze zaak geeft de rechter aan dat een brommobiel 10 jaar of 72000 km mee moet gaan. Als je die 72000 km op maakt in 5 jaar heb je daarna geen recht meer op kosteloos herstel of vervanging.
http://www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=AO5654

Akki

Kijk, dat is nou wat ik bedoel.
In de toekomst zou ieder appaat met een chip moeten worden uitgerust die registreerd wanneer en hoe lang een apparaat is gebruikt.
Immers, een wasmachine staat vaker aan bij een gezin met 4 kinderen, dan in een één of twee persoons huishouden.
Garantie zou dan moeten gaan over de werkelijke gebruiksduur en niet beperkt zijn tot een aantal kalenderjaren.
Nog maals, ik leg geen claim op garantie en hoef ook geen nieuw toestel.
Het toestel (nog steeds op de markt, nieuw - zelfs 4x zo duur als wat ik er voor betaald heb - en 2e hands) had bij mij een gebruiksduur van slechts 1/3 jaar.
Men is gewaarschuwd, dat was mijn boodschap.

kweenie

Ongelezen bericht door kweenie »

Akki schreef: In de toekomst zou ieder appaat met een chip moeten worden uitgerust die registreerd wanneer en hoe lang een apparaat is gebruikt.
Immers, een wasmachine staat vaker aan bij een gezin met 4 kinderen, dan in een één of twee persoons huishouden.
Maar dat zegt nog niets over de slijtage. Het zou zelfs kunnen zijn dat een machine die vaak lange tijd achter elkaar stil staat eerder gaat vastzitten of roesten dan een machine die regelmatig wordt gebruikt. Apparaten 'slijten' en verouderen ook als je ze niet gebruikt. Sommige kunststoffen worden bv. na verloop van tijd brozer, waardoor een apparaat ook makkelijker stuk kan gaan, zelfs als het niet gebruikt is.

Daarom zegt het aantal keren of het aantal uut dat het is gebruikt niet alles.

Gesloten