Na de aanschaf van digitale TV van UPC leek het mij eens tijd worden om al mijn afstandsbedieningen (vijf!) te vervangen door één universele. Mijn keuze is hierbij op de Philips SRU 8015 gevallen, gekocht bij de Media Markt voor 149,95.
Op zich doet het apparaat het goed, al mijn apparatuur (Panasonic TV, Sony DVD, Sony HDR, Sony receiver en UPC mediabox) werkt erop en ontbrekende functies kunnen eenvoudig vanaf de originele afstandsbediening worden gekopieerd. Daarnaast kunnen allerlei activiteiten worden toegevoegd, zoals het met één activiteit alle apparaten tegelijkertijd uitschakelen.
In eerste instantie leek het dan ook een groot succes, ware het niet dat de (alkaline) batterijen al op de tweede avond van gebruik leeg zijn, zelfs als ik de verlichting op de meest zuinige stand zet.
Uitgaande van een gemiddelde prijs van 0,75 euro per batterij en een gebruik van 320 dagen per jaar betekent dit bijkomende kosten van 160 x 0,75 euro x 3 batterijen = 360 euro (!!!) per jaar!! Milieu-afval per jaar: 480 batterijen = 11 kilo !!!
Even ter vergelijking: met de batterijen van een 'normale' afstandsbediening doe ik minstens een jaar.
Inmiddels ben ik er ook achtergekomen dat het niet mogelijk is om de toegevoegde apparaten, activiteiten en functies te verplaatsen waardoor je de meest gebruikte bovenaan de lijst kunt zetten. Een nieuwe toevoeging komt altijd onderaan in de lijst te staan.
Ook het wijzigen van een activiteit kan niet als je er later achter komt dat je bij het programmeren een fout hebt gemaakt of een functie wilt toevoegen. Je moet de activiteit dan eerst verwijderen en daarna opnieuw toevoegen, waardoor deze altijd onderaan komt te staan. Ook het 'handige' navigatiewieltje schiet regelmatig te ver door, wat erg irritant is. En dan klaag ik nog niet eens over de soms veel te kleine toetsjes.
Wat mij betreft is dit dan ook een SOF en raad ik iedereen aan om dit ding NIET TE KOPEN, al was het maar om het milieu te sparen!
Philips getuigt hierbij wel van Simplicity, maar absoluut niet van (common) Sense.
Hopelijk kan ik 'm nog ruilen.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Philips universele afstandsbediening SRU 8015: Milieurampje?
Re: Philips universele afstandsbediening SRU 8015: Milieurampje?
Eenvoudige oplossing voor het milieuprobleem (en kostenprobleem) is om gewoon oplaadbare batterijen te gebruiken...
Maar 2 dagen is ook wel erg kort om ermee te kunnen werken. Is het misschien zo dat het 'leren' en inprogrammeren veel energie kost? Dat hij bij het gewone gebruik langer meegaat? Anders denk ik dat er iets met de ab mis is, want 2 dagen is echt te kort.
Maar 2 dagen is ook wel erg kort om ermee te kunnen werken. Is het misschien zo dat het 'leren' en inprogrammeren veel energie kost? Dat hij bij het gewone gebruik langer meegaat? Anders denk ik dat er iets met de ab mis is, want 2 dagen is echt te kort.
@kweenie 29 Feb 2008 14:35: Bedankt voor je reactie.
In de gebruiksaanwijzing raadt Philips gebruikmaking van oplaadbare batterijen af, omdat die nog korter mee zouden gaan. Ik heb dat uitgeprobeerd en inderdaad: deze batterijen gaan maar 1 dag mee (type 2250 mAh). Inmiddels ben ik op andere fora dezelfde klacht tegengekomen, dus denk ik dat het een structureel probleem is. Inprogrammeren kost inderdaad meer energie, maar dat heb ik alleen de eerste avond gedaan. Ik heb het ding 4 dagen en nu ben al weer aan mijn 3e setje batterijen toe.
In de gebruiksaanwijzing raadt Philips gebruikmaking van oplaadbare batterijen af, omdat die nog korter mee zouden gaan. Ik heb dat uitgeprobeerd en inderdaad: deze batterijen gaan maar 1 dag mee (type 2250 mAh). Inmiddels ben ik op andere fora dezelfde klacht tegengekomen, dus denk ik dat het een structureel probleem is. Inprogrammeren kost inderdaad meer energie, maar dat heb ik alleen de eerste avond gedaan. Ik heb het ding 4 dagen en nu ben al weer aan mijn 3e setje batterijen toe.
Terugbrengen het apparaat en weer op oude voet verdergaan,
Het apparaat deugt niet, dus omruilen of vervangen voor een andere universele afstandsbediening,
Veel succes en vriendelijke groeten,
Ulbe.
Het apparaat deugt niet, dus omruilen of vervangen voor een andere universele afstandsbediening,
Veel succes en vriendelijke groeten,
Ulbe.
Ulbe (01 Mrt 2008 08:42) je hebt gelijk.
Vandaag heb ik deze afstandsbediening naar de Media Markt teruggebracht en heb ik mijn geld teruggekregen. Hiervan heb ik de Logitech Harmony 785 gekocht bij RAF in Amsterdam voor 89,95 (scheelt 60 euro t.o.v. de Philips 8015). De adviesprijs van Logitech is 199,-- en veel zaken bieden hem aan voor 149,95, dus dit is een koopje. De mogelijkheden van dit apparaat lijken onbegrensd (wel een internet aansluiting nodig!), de bediening is goed en hij kan opgeladen worden. Uiteindelijk ben ik een toch nog een tevreden consument.
Vandaag heb ik deze afstandsbediening naar de Media Markt teruggebracht en heb ik mijn geld teruggekregen. Hiervan heb ik de Logitech Harmony 785 gekocht bij RAF in Amsterdam voor 89,95 (scheelt 60 euro t.o.v. de Philips 8015). De adviesprijs van Logitech is 199,-- en veel zaken bieden hem aan voor 149,95, dus dit is een koopje. De mogelijkheden van dit apparaat lijken onbegrensd (wel een internet aansluiting nodig!), de bediening is goed en hij kan opgeladen worden. Uiteindelijk ben ik een toch nog een tevreden consument.
Valt allemaal reuze mee.
Ik gebruik deze afstandsbediening al een tijdje en inderdaad de batterijen 'lijken' al snel leeg te zijn.
Dat komt omdat na ongeveer 1 of 2 dagen het indicatielicoontje gaat knipperen. Wonderwel kun je dan nog een paar weken vooruit.
Ik heb twee setjes oplaadbare batterijen gekocht en die wissel ik regelmatig om. (dit wordt afgeraden in de gebruiksaanwijzing maar het werkt prima.) Goedkoop is echter duurkoop want de goedkoopste oplaadbare batterijen werken soms niet in dergelijke apparaten. Maar ja, je schaft een universele afstandsbediening aan van over de 100 Euro dus je neemt ook goede batterijen.
Het is inderdaad jammer dat een nieuw programma steeds onderaan de lijst wordt toegevoegd.
Dit ongemak is simpel te voorkomen door vooraf even na te denken.
Prima apparaatje dus. Zelfs mijn schoonouders kunnen ermee overweg als ze op de kinderen passen.
Na veel gezoek bleven er twee opties over bij de keuze voor een merk.
Dat was Logitech of Philips. Ik heb voor Philips gekozen (ach misschien een beetje sentiment. "steunt elkaar, koop Hollandse waar"). Ik ben er echter van overtuigd dat ook Logitech tekortkomingen heeft maar dan andere.
Ik gebruik deze afstandsbediening al een tijdje en inderdaad de batterijen 'lijken' al snel leeg te zijn.
Dat komt omdat na ongeveer 1 of 2 dagen het indicatielicoontje gaat knipperen. Wonderwel kun je dan nog een paar weken vooruit.
Ik heb twee setjes oplaadbare batterijen gekocht en die wissel ik regelmatig om. (dit wordt afgeraden in de gebruiksaanwijzing maar het werkt prima.) Goedkoop is echter duurkoop want de goedkoopste oplaadbare batterijen werken soms niet in dergelijke apparaten. Maar ja, je schaft een universele afstandsbediening aan van over de 100 Euro dus je neemt ook goede batterijen.
Het is inderdaad jammer dat een nieuw programma steeds onderaan de lijst wordt toegevoegd.
Dit ongemak is simpel te voorkomen door vooraf even na te denken.
Prima apparaatje dus. Zelfs mijn schoonouders kunnen ermee overweg als ze op de kinderen passen.
Na veel gezoek bleven er twee opties over bij de keuze voor een merk.
Dat was Logitech of Philips. Ik heb voor Philips gekozen (ach misschien een beetje sentiment. "steunt elkaar, koop Hollandse waar"). Ik ben er echter van overtuigd dat ook Logitech tekortkomingen heeft maar dan andere.