LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Standby verbruik LCD TV Samsung 16W ipv <1W

Hier kan je al jouw problemen kwijt over alle audio- en videoapparatuur.
ThomasJansen

Standby verbruik LCD TV Samsung 16W ipv <1W

Ongelezen bericht door ThomasJansen »

Ik heb recentelijk een 32R81B van Samsung gekocht. Volgens het handboek gebruikt de TV <1W stroom op standby. Deze TV kan ook niet uit maar zoals ik op veel forums lees is dag geen probleem omdat het verbruik zo laag is.

Nu heb ik de TV aangesloten op een energiemeter en het standby verbruik blijkt krap 16W te zijn. Inmiddels twee keer per mail en een keer telefonisch contact gehad. De eerste mail sprak over een defect maar ik moest met 0900-SAMSUNG bellen voor een afspraak.
Daar begon iemand over <1W is een gemiddelde er is niks mis met de TV als het verbruik 16W is ... De 2e mail had een soort gelijk antwoord.

Quote:
"Deze technische gegevens zijn dan voor elke product uniek in het
handboek staat het gemiddelde aantal watt.
Hiervoor kunnen wij geen request voor geven omdat het toestel normaal
functioneert, en binnen onze normen is van Samsung."

Ik ben zeer benieuw of er meer mensen met een energie meter en een LCD TV van Samsung de opgegeven waarde kunnen controleren.

zempie

Re: Standby verbruik LCD TV Samsung 16W ipv <1W

Ongelezen bericht door zempie »

Misschien is dit een heel domme reactie, maar ik zeg t toch maar! je weet maar nooit!

Ik heb sinds 3 dagen een le40n87 aan de muur hangen. zeer tevreden over. maar het valt mij wel op dat ie volgens mij idd niet helemaal uit kan. dit staat niet duidelijk in de handleiding. wel doen ze het voorkomen alsof de uit knop op de tv echt wat anders inhoudt dan de stand by knop op bv de afstandsbediening (deze zit bij mij ook nog eens op de tv). in de user manual staat nl een kopje "tv uitschakelen" en "tv op stand by". wellicht dat hget energie verbruik daar toch in scheelt, of dat je m met de ene knop op stand by zet, of met de andere (aangezien zij doen voorkomen alsof t echt verschillend is. het 1 noemen ze immers ui, het ander noemen ze stand by??)

gr ellen

ThomasJansen

@zempie

Dacht ik ook. Ik heb zelfs de andere talen gelezen (ivm kromme vertalingen). Vervolgens gebeld met Samsung waar een medewerker me vertelde dat uit en standby hetzelfde was. Uit zetten op de TV zelf heeft dan ook hetzelfde effect. Nu is de kwaliteit van de Samsung helpdesk medewerkers die ik gesproken heb bedroevend, wellicht dat er dus toch verschil is en mijn toestel een deffect o.i.d. heeft waardoor hij niet in de "diepe" spaarstand komt.

Ik ga er binnern kort een standby killer tussen plaatsen. Een TV die standby verbruikt bijna evenveel als mijn vriezer is mij iets te gortig.

Ik heb wel een klacht bij de consumenten autoriteit ingediend omdat de specs <1W en het niet willen oplossen van 16W naar mijn mening misleidende reclame is. Het standby verbuik was immers een aankoop argument. Wat ik me sterk afvroeg is of mijn toestel uniek is of dat de hele <1W standby claim een fabeltje is.

Met vriendelijke groet,

Thomas

zempie

ja waardeloos inderdaad!

erg slim zijn ze daar niet als ze jou verteld hebben dat 1W een gemiddelde is.... immers, op het moment dat persoon 16w heeft, dan zou iemand anders een verbruik moeten hebben van -15 W om op een gemiddelde van 1 uit te kunnen komen. Naar mijn idee bestaan er geen elektrische apparaten die je gratis stroom GEVEN! hahaha!

ik heb er een stekkerdoos tussen gegooid met een aan/uit knop erop. Een standby killer gebruikt overigens ook nog steeds stroom.

Ik ben de forums afgelopen. Dit probleem heb ik bij iemand anders ook al gelezen. Reacties daarop helpen je helaas ook niet verder vrees ik. kun je anders niet terug naar de winkel waar je m gekocht hebt?

jij hebt t zeker opgemeten met een los verbruiks metertje? die heb ik niet liggen. anders had ik eens kunnen kijken wat t bij mij doet. ik zal eens zien of ik bij vaders of een oom zon ding te pakken kan krijgen.

Succes iig. Is jammer als je zon duur product koopt dat t niet is wat je ervan verwacht had. MIsschien nog een idee om te meten wat t ding verbruikt als ie gewoon aanstaat?? Misschien ligt ie dan ook hoger dan het samsung gemiddelde??

gr ellen

ThomasJansen

@zempy

Het gemiddelde kan natuurlijk ook ontstaan door meerdere toestellen van b.v. 0.5 W :D

Standby killers gebruiken ook iets van een halve wat. Mijn contactdoos zit echter achter de kast dus een standby killer lijkt me het meest handige en je kun je hem dan ook met de afstandbediening aan en uit zetten.

Het verbruik van het toestel in gebruik valt me erg mee.
Zeker als je de helderheid laag zet. Zo uit mijn geheugen zat het op ongeveer 70W.

Ik heb hem via de postorder dus terug sturen kost waarschijnlijk evenveel als een standbykiller. Verder werkt hij naar behoren.

Gr,
Thomas

zempie

Ja, maar een lcd die in stand by 0.5 w verbruikt???????????????????????

ze zijn wel zuinig maar zo zuinig?? en dan moeten ze er ook nog eens een hele hoop hebben om die 16 w te compenseren! :D

De gebruiksaanwijzing is wel een beetje misleidend. want er wordt ook onderscheid gemaakt in standy by en uit aan knop. bij mij zit bovenop ook twee aparte knoppen. 1 stand by en 1 uit aan. Had je nog geprobeerd of dat verschil uitmaakt?

Ik ben wel super blij met de mijne..... beeld is echt gruwelijk mooi, en heb al aardig wat mensen hun ogen uitgestoken hahaha!

ThomasJansen

@zempie

0.5W zou moeten kunnen er zijn standby killers die claimen dat ze 0.25W gebruiken. Het enige wat hij in die modus moet doen is letten op een infrarood signaal ...

Mijn LE81R heeft maar 1 knop voor aan en uit. Wellicht het verschil in type.

Over de beeld kwaliteit ben ik ook wel te spreken.

Met vriendelijke groet,

Thomas

Wim2007

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Deze TV kan ook niet uit maar zoals ik op veel forums lees is dag geen probleem omdat het verbruik zo laag is.
Waarom zou dat geen probleem zijn? Ondanks alle fraaie verhalen over het lage energiegebruik in de standby stand is lijkt het niet meer monteren van een aan/uit knop vooral op een maatregel van fabrikanten om te bezuinigen op de prijs van componenten.

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Mijn Toshiba van 32" heeft opgave 0,4 Watt en ik meet met de door Vara Kassa goed gekeurde meter slechts 0,32 Watt.

Dus het kan wel zuiniger!
Philips is meestal ook wel zuinig en onder de 1 Watt.
U kunt bij misleiding de koop ontbinden en ander merk eisen.
Iets meer als 2 Watt zou nog kunnen maar dit is teveel.

Ook LG is samen met Samsung niet bepaald de zuinigste.
Na meten in winkel na aanleiding van dit artikel kwamen alle Samsung LCD en Plasma toestellen boven de 4 Watt..

Wim2007

Ongelezen bericht door Wim2007 »

Dus het kan wel zuiniger!
Wellicht kan het wel zuiniger. Helaas kan het vrijwel nooit volledig naar 0. Het is in mijn beleving onbegrijpelijk dat er niet of nauwelijks toestellen op de markt worden gebracht met een echtet aan/uit knop.

nllismaj

Ongelezen bericht door nllismaj »

Bij dit verhaal kan je twee kanttekeningen plaatsen:

Ten eerste voor wat betreft het gebruikte meetinstrument. Meet dit alleen juist als spanning en stroom precies in fase zijn, of meet ' ie het echte opgenomen vermogen. In dat laatste geval wordt er rekening mee gehouden met het feit dat bij een niet-Ohmse verbruiker spanning en stroom in fase verschoven zijn. Kwaliteit heeft z'n prijs, dus ik kan me zo voorstellen dat die handige metertjes die bij de Gamma ed. voor bijna niets in het schap liggen de goeie waarde aangeeft als je een gloeilamp aansluit, maar een waanzinnig getal laat zien bij een TV of iets anders waarbij blindstroom ontstaat. (Voor de liefhebbers: Google eens op "cosinus phi" of op "power factor correction".)

Tweede probleem is de defenitie van standby. Bij oudere televisies is het simpel: wanneer je 'm met de afstandbediening uitdoet en het standby-lampje is aan, dan is 'ie in standby. Het enige dat dan nog werkt is de (standby-)voeding om het lampje te laten branden en de microprocessor (op een laag pitje) te laten werken zodat de TV aan kan gaan als hij dat commando via de afstandbediening krijgt. Tegenwoordig ligt het een beetje anders, want door zaken als een Electronische Programma Gids dan lijkt het alsof het toestel meteen na het met de AB uitzetten in standby gaat, maar in werkelijkheid kunnen zaken als tuner, microprocessor en RAM-geheugen dan nog een poosje druk in de weer zijn met de download van programmagegevens. Pas als dat proces - wat best een uurtje kan duren - klaar is, dan gaat het toestel in de echte slaapstand, waarbij dan echt nauwelijks energie verbruikt wordt.

stofzuigertje

De huidige Samsung LCD TV's zijn wel zuiniger!
Nu wel redelijk binnen de opgegeven waarden!

Maar bij omdraaien stekker TV is er wel vaak een verschil.
Ik had bij oude Samsung geen 1 maar 20,1 watt...
Na omdraaien stekker slechts 17,3 watt
Dus bij de goedkopere meters 2x meten en gemiddelde gebruiken.

De Toshiba die ik 0,32 watt had gemeten was nu; 0,32 om 0,33 watt dus ook daar een verschil.
Ik heb deze metingen dus 5x herhaald en zowel de Samsung als Toshiba bleven steeds dezelfde waarde geven bij stekkers omdraaien.

Wel vreemd dat bij kijken de waarde bij geluid harder zetten minder dan 0,01 watt meet verschil gaf... en ik niet kon zien of deze hard of zacht stond!

stofzuigertje

Ja, oude weet ik, maar nu Samsung en LG zuiniger zijn geworden mag dit!

Ook de meet fouten in goedkope Cresta meter klopte!
Ik had in serie geschakeld met dure werkplaats meter ook een 2% verschil.
Dus wat toen zuinig was is nu achterhaald.

Diverse fabrieken moesten wel aanpassen omdat het werkelijk verbruik en opgave niet meer dan 25% mag verschillen.
Anders zou er een Europees verkoop verbod komen.
Dus alle apparaten na (datum vergeten) op de markt komen moet de opgave het werkelijk verbruik benaderen!
Er waren datums voor huidige en nieuwe modellen!

Daarom is oud nieuws soms ook vers nieuws!

Gesloten