Weet iemand hier of een stereo installatie die aanstaat maar waarbij bv de cd afgelopen is,net zoveel stroom verbruikt als wanneer er geluid uit komt?
Mijn buurman heeft bijv. een (fiets)lampje aangesloten op de trafo van de deurbel omdat hij van mening is dat de stroom toch doorloopt.
| LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Stroomverbruik.
Re: Stroomverbruik.
Als er niet op de deurbel wordt gebeld, dan loopt er geen stroom. Het enige stroomverbruik is dan een minimaal sluipverbruik van de transformator. Zou je er een lampje op aansluiten, dan loopt er wel stroom en wordt er wel veel meer stroom verbruikt.
Hoe het bij stereo's zit weet ik niet, maar volgens mij gaat er altijd wel wat stroom naar de luidsprekers, alleen als er geen geluid wordt weergegeven, dan zitten er dus geen 'golven' in de stroom. Maar wellicht is het stroomverbruik dan wel lager?
Hoe het bij stereo's zit weet ik niet, maar volgens mij gaat er altijd wel wat stroom naar de luidsprekers, alleen als er geen geluid wordt weergegeven, dan zitten er dus geen 'golven' in de stroom. Maar wellicht is het stroomverbruik dan wel lager?
-
resp00112469
Er loopt altijd een ruststroom. Als er vermogen wordt gevraagd om geluid uit de speaker te krijgen, dan moet dat ergens vandaan komen en dat komt dus uit het lichtnet. Met andere woorden, een versterker neemt meer vermogen op als hij speelt en als de volumeknop dicht staat, dan loopt er alleen de ruststroom. Bij een transformator is dat niet anders, een beltrafo onbelast trekt altijd ongeveer 0,2 watt voor een normaal exemplaar, dat is totaal ongeveer 1.5 Kw per jaar en dat neemt de wasautomaat in ongeveer een half uur. Sluit men een lampje aan op die trafo, dan zal deze ongeveer 0,5 watt op gaan nemen, dus dat die energie en toch is en dat het niets uit maakt is dus niet waar.
Vr. Gr. Hans.
Vr. Gr. Hans.
Het "zuinigste" ontwerp zou zijn wanneer er met de beldrukker 230V geschakeld zou worden, je hebt dan geen ruststroom, maar voor de veiligheid is dit geen optie,
Wanneer er vocht in de beldrukker komt kan er kortsluiting of zelfs brand ontstaan, en dan is drukken op de beldrukker wel een riskante onderneming geworden!,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
Wanneer er vocht in de beldrukker komt kan er kortsluiting of zelfs brand ontstaan, en dan is drukken op de beldrukker wel een riskante onderneming geworden!,
Vriendelijke groeten,
Ulbe.
-
resp00112469
Klinkt vreemd, maar dat heb ik echt meegemaakt! Zat gelukkig wel op een portiek dus droog, maar ik heb wel hard gelachen. Sommigen zijn gewoon levensgevaarlijk bezig en beseffen niet wat zij doen.Het "zuinigste" ontwerp zou zijn wanneer er met de beldrukker 230V geschakeld zou worden, je hebt dan geen ruststroom, maar voor de veiligheid is dit geen optie,
Vr. Gr. Hans.