Erthanax schreef: ↑12 nov 2024 09:11
Heeft u bij die ruwe schatting rekening gehouden met de
ontruimingstijd? Als ik het goed heb onthouden, had ook de tweede afslaande auto (achter TS) nog groen;
Als ik het goed heb, reed die tweede auto snel door, terwijl die gewoon getuige was. Die kan natuurlijk ook gewoon door rood zijn gegaan. Dat weten we niet, dus die kun je niet als bewijs gebruiken.
Maar ja, ik had daar rekening mee gehouden. Laten we het zo stellen, als die andere auto een gemiddelde van 72 per uur had (dus afgeremd naar 60 en vervolgens optrekkend naar 80), dan had deze maar 5 seconden nodig om 100 meter af te leggen. Dat lijkt me genoeg om van afremmen naar het midden van het kruispunt te rijden.
Het is moeilijk om alles uit te rekenen zonder de exacte situatie te kennen. Ontruimingstijd verschilt per kruispunt. Ik ken er die geen ontruimingstijd gebruiken, maar een slim systeem om het verkeer nog sneller te laten gaan, men zelfs met aftelsystemen werkt, zodat mensen direct bij groen al snelheid maken en niet dan pas hoeven reageren. Daarnaast weten we de exacte afstanden niet, de lengte van het kruispunt, de meters die beide auto's moeten afleggen om elkaar te kruisen. Exact uitrekenen lijkt me dus onmogelijk.
Echter, wil ik alleen maar aangeven dat het hebben van groen in dit geval niet altijd wil zeggen dat het ook betekent dat de ander niet ook door groen is gegaan. Daarom is het vergaren van bewijs dat de ander door rood ging noodzakelijk.