LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] 2e hands auto stottert op snelweg
-
2e hands auto stottert op snelweg
Dag allemaal,
Wij zitten sinds zaterdag met een probleem en vragen ons af wat onze rechten nu precies zijn.
We hebben zaterdag een auto gekocht. Voorafgaand aan de koop alles goed bekeken en een testrit gemaakt, dit moesten we echter doen met een zo goed als lege tank en wij zijn de bebouwde kom niet uit geweest. Minpuntje was een zakkend toerental bij stationair draaien, dat hebben we aangegeven. Om ons over de streep te trekken ging er 100 euro van de prijs af. Wij dachten hiermee dus een werkende auto voor 400 euro te kopen. (weet dat het niet veel is, maar je kunt toch een auto die rijdt kopen voor 400 euro en anders dient toch vermeld te worden dat hij het niet doet?)
Na de auto op naam geschreven en betaald te hebben zijn we naar de pomp gereden. Deze haalden we bijna niet omdat de auto heel erg begon te stotteren. Denken dat dit aan de lege tank lag hebben we de auto afgetankt. Echter nadat we wegreden bij het tankstation bleek de auto bij inhalen met 120km/uur ineens terug te vallen naar 80 en weer gaan stotteren. We zijn teruggereden naar de garage en wilden eigenlijk ons geld terug, de garage wilde de kans om het te verhelpen en die hebben wij geboden.
Nu heb ik net de verkoopster aan de telefoon gehad en die zegt dat er 4 nieuwe bougies in gezet zijn en dat ze een proefrit gaat maken waarna wij de auto op kunnen halen als we aan de extra kosten voldoen. Ze geeft aan dat ze deze extra kosten moet rekenen omdat ze 100 euro van de prijs af had gedaan. Ze heeft vooraf niet gevraagd of wij akkoord gaan met de extra kosten.
Zijn wij nou de pineut omdat we niet volledig aan de onderzoeksplicht hebben (kunnen!) voldaan? Of hebben wij gelijk als wij menen dat ze het probleem kosteloos moet verhelpen en kunnen wij anders de koop ongedaan maken?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
Wij zitten sinds zaterdag met een probleem en vragen ons af wat onze rechten nu precies zijn.
We hebben zaterdag een auto gekocht. Voorafgaand aan de koop alles goed bekeken en een testrit gemaakt, dit moesten we echter doen met een zo goed als lege tank en wij zijn de bebouwde kom niet uit geweest. Minpuntje was een zakkend toerental bij stationair draaien, dat hebben we aangegeven. Om ons over de streep te trekken ging er 100 euro van de prijs af. Wij dachten hiermee dus een werkende auto voor 400 euro te kopen. (weet dat het niet veel is, maar je kunt toch een auto die rijdt kopen voor 400 euro en anders dient toch vermeld te worden dat hij het niet doet?)
Na de auto op naam geschreven en betaald te hebben zijn we naar de pomp gereden. Deze haalden we bijna niet omdat de auto heel erg begon te stotteren. Denken dat dit aan de lege tank lag hebben we de auto afgetankt. Echter nadat we wegreden bij het tankstation bleek de auto bij inhalen met 120km/uur ineens terug te vallen naar 80 en weer gaan stotteren. We zijn teruggereden naar de garage en wilden eigenlijk ons geld terug, de garage wilde de kans om het te verhelpen en die hebben wij geboden.
Nu heb ik net de verkoopster aan de telefoon gehad en die zegt dat er 4 nieuwe bougies in gezet zijn en dat ze een proefrit gaat maken waarna wij de auto op kunnen halen als we aan de extra kosten voldoen. Ze geeft aan dat ze deze extra kosten moet rekenen omdat ze 100 euro van de prijs af had gedaan. Ze heeft vooraf niet gevraagd of wij akkoord gaan met de extra kosten.
Zijn wij nou de pineut omdat we niet volledig aan de onderzoeksplicht hebben (kunnen!) voldaan? Of hebben wij gelijk als wij menen dat ze het probleem kosteloos moet verhelpen en kunnen wij anders de koop ongedaan maken?
Alvast heel erg bedankt voor de reacties!
-
Re: 2e hands auto stottert op snelweg
Lastig. Naar mijn mening had je een paar liter benzine in de tank kunnen gooien, dan had je wel een stukje snelweg kunnen doen.Zijn wij nou de pineut omdat we niet volledig aan de onderzoeksplicht hebben (kunnen!) voldaan?
Als je de tank leeg gereden hebt, zou het zomaar kunnen zijn dat de sproeiers verstopt zitten, of dat er wat ongerechtigheid in de benzinetoevoer zit. In de loop van de jaren blijft er namelijk altijd wat ongerechtigheid op de bodem van de benzinetank liggen. Zolang je de tank niet leeg rijdt, kan dat geen kwaad. Als je, zoals nu gebeurd is, de tank wel leeg rijdt, dan kan het gebeuren dat die rotzooi in de benzineslang of de motor terecht komt, en dan raakt de boel verstopt. Dat zou een reden voor een stotterende motor kunnen zijn.
Dat je voor 400 euro een rijdende auto kunt kopen, dat ben ik met je eens. De vraag is alleen: hoe lang blijft hij rijden. Dat is vaak een kwestie van geluk hebben.
Wat je rechten zijn in dit geval, lijkt me vrij lastig. Naar mijn mening zul je die nieuwe bougies gewoon moeten betalen, immers, er zaten oude (waarschijnlijk versleten) bougies in, en je hebt er nu 4 die spiksplinternieuw zijn. Ik zie geen reden waarom de garage dat zou moeten betalen.
Verder is het zo met die oude auto's: garantie heb je niet. Dat de garage de gelegenheid wilde om het mankement te verhelpen, is al heel wat. Meestal mag de klant het zelf uitzoeken.
-
Wat betreft die paar liter benzine, dat heb ik inderdaad achteraf ook bedacht (volgende keer doe ik dat zeker) maar op het moment dat wij in de auto stapten voor die testrit wisten wij niet of we het tankstation dan zouden halen.
Ok dan hebben we nu 4 nieuwe (vraag me nu sterk af hoe nieuw die zijn) bougies, maar als ze daar extra kosten voor willen rekenen terwijl wij eigenlijk ons geld terug willen, hadden ze dan niet moeten vragen of wij daarmee akkoord gaan?
En als je een rijdende auto koopt moet je er toch meer dan een kwartier mee kunnen rijden?
Ok dan hebben we nu 4 nieuwe (vraag me nu sterk af hoe nieuw die zijn) bougies, maar als ze daar extra kosten voor willen rekenen terwijl wij eigenlijk ons geld terug willen, hadden ze dan niet moeten vragen of wij daarmee akkoord gaan?
En als je een rijdende auto koopt moet je er toch meer dan een kwartier mee kunnen rijden?
NoorenAlex schreef:
Klopt je moet er langer mee doen , maar net wat WA hierboven zegt , menig garage zou allang het laten afweten.
Een auto van 400 euro moet je niet te veel van verwachten.
-
Het lijkt me sterk dat de bougies het probleem van het sottteren van deze auto zijn.Nu heb ik net de verkoopster aan de telefoon gehad en die zegt dat er 4 nieuwe bougies in gezet zijn en dat ze een proefrit gaat maken waarna wij de auto op kunnen halen als we aan de extra kosten voldoen.
Ik zou de auto ongerepareerd ( met oude bougies) mee terug nemen en bij de Anwb laten keuren. Misschien kun je hem dan rechtstreeks naar de sloop brengen
.....of even wat achterstallig onderhoud wegwerken, dat doet meestal ook wonderen.
Je (TS) verwacht toch niet werkelijk dat je een tip top onderhouden auto voor 400 euro krijgt? In dat geval had de vorige eigenaar er geen afscheid van genomen. Steek er een paar honderd euro in en je kunt even vooruit met de auto.
Je (TS) verwacht toch niet werkelijk dat je een tip top onderhouden auto voor 400 euro krijgt? In dat geval had de vorige eigenaar er geen afscheid van genomen. Steek er een paar honderd euro in en je kunt even vooruit met de auto.
-
Toch moet ik zeggen, ik heb hier een Golfje van de tweede generatie, uit 1990. Drie jaar geleden gekocht voor 750 euro, en nu kosten die dingen rond de 500.
Tot nu toe zijn de kosten: 3 x APK, met bepaald geen noemenswaardige reparaties, 2 x problemen met de uitlaat, totale kosten 280 euro, in het najaar 2 nieuwe banden, en 4 maanden geleden, met de laatste APK, een grote beurt inclusief distributieriem en wat kleine reparaties, inclusief de APK 525 euro.
Volgens de garage moet hij nog een jaar of 10 meekunnen. Het laatste jaar had ik inderdaad redelijk wat kosten, maar alles wat gerepareerd is, gaat voorlopig niet meer kapot. Met deze auto weet ik wat ik heb, wat ik krijg als ik een andere koop, dat moet ik dan nog maar afwachten.
Je kunt inderdaad best nog een tijdje vooruit met een oud barrel, maar je zult, als je er een koopt, hoe dan ook achterstallig onderhoud weg moeten werken, vooral roest in de gaten houden, en vervolgens het onderhoud bijhouden. Goedkoper kun je niet rijden, want iedere auto, zelfs een nieuwe, heeft op zijn tijd zijn onderhoud nodig.
Tot nu toe zijn de kosten: 3 x APK, met bepaald geen noemenswaardige reparaties, 2 x problemen met de uitlaat, totale kosten 280 euro, in het najaar 2 nieuwe banden, en 4 maanden geleden, met de laatste APK, een grote beurt inclusief distributieriem en wat kleine reparaties, inclusief de APK 525 euro.
Volgens de garage moet hij nog een jaar of 10 meekunnen. Het laatste jaar had ik inderdaad redelijk wat kosten, maar alles wat gerepareerd is, gaat voorlopig niet meer kapot. Met deze auto weet ik wat ik heb, wat ik krijg als ik een andere koop, dat moet ik dan nog maar afwachten.
Je kunt inderdaad best nog een tijdje vooruit met een oud barrel, maar je zult, als je er een koopt, hoe dan ook achterstallig onderhoud weg moeten werken, vooral roest in de gaten houden, en vervolgens het onderhoud bijhouden. Goedkoper kun je niet rijden, want iedere auto, zelfs een nieuwe, heeft op zijn tijd zijn onderhoud nodig.
-
ik heb hier een Golfje van de tweede generatie, uit 1990
Jouw garagist durft zeg ...Volgens de garage moet hij nog een jaar of 10 meekunnen
Ik heb dat ook gehad,(ook een oud barrel van 1989)Leo The Emperor schreef:
Het lijkt me sterk dat de bougies het probleem van het sottteren van deze auto zijn.
Nieuwe bougies en nieuwe bougie kabels en hij liep weer als een trein.
-
Er zijn zoveel meer mogelijkheden die het stotteren van de auto kunnen veroorzaaken.snepke schreef:Ik heb dat ook gehad,(ook een oud barrel van 1989)Leo The Emperor schreef:
Het lijkt me sterk dat de bougies het probleem van het sottteren van deze auto zijn.
Het aanbrengen van nieuwe bougies is ongeveer de gemakkelijkste karweitje, wat een garage kan verzinnen, en daarom sta ik hier wantrouwend tegenover. Ik zou zeggen laat de oude bougies maar eerst zien.
Het is echter inderdaad niet uitgesloten dat dit toch de oorzaak is, maar het kan ook goed zijn dat er aan deze barrel wel van alles mis is.
Om een bodemloze put te voorkomen zou ik eerst de wagentoch laten nakijken door iemand met verstand van auto's en die niet is betrokken bij de aankoop, alvorens onderdelen te gaan vervangen
Laatst gewijzigd door Leo The Emperor op 09 mei 2011 21:57, 1 keer totaal gewijzigd.
De wet zegt dat je van een product mag verwachten dat deze geschikt is voor normaal gebruik, tenzij er aanleiding is om daar aan te twijfelen. Zou je willen motiveren waarom het bedrag, in combinatie met de leeftijd en andere omstandigheden geen reden opleveren om te twijfelen aan de staat van de auto?NoorenAlex schreef:Wij dachten hiermee dus een werkende auto voor 400 euro te kopen. (weet dat het niet veel is, maar je kunt toch een auto die rijdt kopen voor 400 euro en anders dient toch vermeld te worden dat hij het niet doet?)
Zie ook:
http://www.anwb.nl/auto/koop-en-verkoop ... komst.html
-
Nee, dat verwacht ik niet. Ik verwacht er een die doet wat ie moet doen: rijden.riddert schreef:.....of even wat achterstallig onderhoud wegwerken, dat doet meestal ook wonderen.
@alfatrion:
Het is inderdaad een oude auto (1994) met ook nog eens behoorlijk wat op de teller (meer dan 2 ton), draagt bij aan de ik-ben-niet-goed-wijs hypothese.
Maar remmen en koppel was goed, stond te koop voor 500, er was wat parkeerschade maar in het onderhoudsrapport stonden geen aandachtspunten of andere dingen die niet goed waren. De APK kon nog door tot november (ja, ik hield er rekening dat we dan wat problemen zouden krijgen maar ik dacht echt dat we er tot die tijd wel mee konden rijden).
Het komt er dus op neer dat we beter hadden moeten weten? We hebben een auto nodig (openbaar vervoer is geen optie) en niet zo veel geld om daar aan uit te geven. Ben ik dan echt gek om te denken dat je voor 400 euro een paar maanden kunt rijden?
Is het niet zo dat als zij een werkende auto verkoopt dat ze die voor de afgesproken prijs moet leveren?
Ik begin me nu bijzonder naief te voelen...
snepke schreef:Ik heb dat ook gehad,(ook een oud barrel van 1989)Leo The Emperor schreef:
Ik heb geen oude barrel, maar ok mijn auto stotterde bij het rijden.
Bobine en kabels vervangen, en alles was opgelost.
-
Naar mijn mening zitten hier wat aandachtspuntjes voor de volgende keer, als je een auto koopt. Nogmaals, een auto van 400 euro KAN een jaartje mee, vaak nog wel wat langer, maar er zijn een aantal dingen waar je op moet letten.Maar remmen en koppel was goed, stond te koop voor 500, er was wat parkeerschade maar in het onderhoudsrapport stonden geen aandachtspunten of andere dingen die niet goed waren. De APK kon nog door tot november (ja, ik hield er rekening dat we dan wat problemen zouden krijgen maar ik dacht echt dat we er tot die tijd wel mee konden rijden).
De APK is slechts een momentopname, op het moment van de keuring. Het kan best zijn dat de auto goedgekeurd is, en er al na een paar dagen mankementen optreden die tot afkeur geleid zouden hebben. Op zo'n moment mag je simpelweg de weg niet meer op, tot de auto gerepareerd is. Ook niet als de APK nog geldig is. Immers, de auto is niet meer veilig. Dus één van de dingen die je het best kunt doen is alle APK-punten zelf even nalopen. Niet alleen remmen en koppeling dus.
Verder zijn auto's in die prijsklasse over het algemeen slecht onderhouden. Het beste is hoe dan ook bougies, luchtfilter, bobine en rotor, en eventueel contactpuntjes te vervangen. Vooral de bobine en rotor stellen meestal niet veel meer voor, ook dat kan tot stotteren/inhouden leiden, wat tennis en snepke ook al aangaven. Dit soort klusjes kun je prima zelf doen. Dan heb je alleen de materiaalkosten, dat is over het algemeen slechts een paar tientjes. Je moet er alleen wel op letten dat alle bougiekabels op dezelfde plek op de bobine terechtkomen, als je ze verwisselt, dan heb je een probleem.
Andere aandachtspunten zijn de vloeistoffen: zit er voldoende olie in? Zo nee, hoe komt dat? Zit er een soort mayonaise op de vuldop van de olie? Laat dan maar staan, dikke kans dat de koppakking het eerdaags begeeft. Is de vuldop van de olie van binnen blinkend schoon? Laat dan ook maar staan, want als dat ding schoongemaakt is, dan is daar een reden voor.
Ook het koelwater hoort op het juiste nivo te zitten. Is het te laag, dan heb je kans dat er ergens een lek(je) zit. Kan een slangetje zijn, of het overloopvat, maar als de radiateur lek is, ben je ook niet blij.
In jouw geval zou ik, omdat de tank leeg is gereden, toch even de sproeiers in de gaten houden. Best kans dat die verstopt zitten, dan moet dat even doorgeblazen worden.
Een auto voor 400 euro is wel heeeeel weinig. Maar als je rekening houdt met een stevig budget voor achterstallig onderhoud en reparaties, is het misschien wel mogelijk om nog een goede basis te kopen. Vaak staat er dan bij: 'meeneemprijs'.
Oudere Audi's, Saabs, Volvo 240/740's, Mercedes 190's, Golf II's, etc. kunnen heel goedkoop zijn. Oppassen voor een roestbak, olielekkages, lekkende koppakking, ophangingsproblemen, etc. blijft altijd belangrijk. Als je zoiets toch koopt moet je wel zeker duizend euro reserveren voor extra kosten. Maar dan is het mogelijk (!) dat je nog best lang met zo'n wagen kunt rijden.
De automarkt is een wonderlijk iets. Koop je een auto voor 7000 euro en heb je vervolgens reparaties voor een totaal van 2000 euro, dan laat je die uitvoeren. Anders ben je je investering kwijt. Koop je een auto voor 1000 euro en je hebt voor 1000 euro aan kosten, dan ga je meestal op zoek naar iets anders.
Oudere Audi's, Saabs, Volvo 240/740's, Mercedes 190's, Golf II's, etc. kunnen heel goedkoop zijn. Oppassen voor een roestbak, olielekkages, lekkende koppakking, ophangingsproblemen, etc. blijft altijd belangrijk. Als je zoiets toch koopt moet je wel zeker duizend euro reserveren voor extra kosten. Maar dan is het mogelijk (!) dat je nog best lang met zo'n wagen kunt rijden.
De automarkt is een wonderlijk iets. Koop je een auto voor 7000 euro en heb je vervolgens reparaties voor een totaal van 2000 euro, dan laat je die uitvoeren. Anders ben je je investering kwijt. Koop je een auto voor 1000 euro en je hebt voor 1000 euro aan kosten, dan ga je meestal op zoek naar iets anders.
Die van mij heb ik 4 jaar geleden gekocht voor 250 euro.(het ding een alto ziet er niet uit)witte angora schreef:als je een auto koopt. Nogmaals, een auto van 400 euro KAN een jaartje mee, vaak nog wel wat langer,
Start altijd ,niet kapot te krijgen.
Kost weinig (verzekering,belasting)
Hij verbruikt 1 op 18.
In januari heb ik hem weer verkocht.Was hem binnen 2 dagen kwijt.
Heb er 250 euro voor gehad.
-
Zoals Snepke zegt: als de prijs laag is, kan het nog beste een prima auto zijn. Wij rijden al 10 jaar in auto's van max 600 euro en die doen het meestal nog wel een jaar of 2, soms langer.
Wat betreft die prijs: dat ze met de prijs gezakt zijn, wil niet zeggen dat jij daarom MOET betalen. Het was toch hun keuze om akkoord te gaan met een lagere prijs? Of wisten ze dat de bougies slecht waren? Dan is dat een verborgen gebrek.
Als je het idee hebt dat ze echt veel stennis gaan maken om de reparatiekosten, kan je nog voorstellen het bedrag te delen...
Succes!
Wat betreft die prijs: dat ze met de prijs gezakt zijn, wil niet zeggen dat jij daarom MOET betalen. Het was toch hun keuze om akkoord te gaan met een lagere prijs? Of wisten ze dat de bougies slecht waren? Dan is dat een verborgen gebrek.
Als je het idee hebt dat ze echt veel stennis gaan maken om de reparatiekosten, kan je nog voorstellen het bedrag te delen...
Succes!