LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Aanrijding met fout geparkeerde auto

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
smoefer

Aanrijding met fout geparkeerde auto

Ongelezen bericht door smoefer »

Hallo,

De politie stond net voor mijn deur, lekker op zondagochtend. Ik heb een week geleden 's middags een auto aangereden. Mijn rechterbuitenspiegel heeft haar linkerspiegel geraakt, en ze schijnt schade te hebben. Ik heb het telefoonnummer gekregen van haar en van de agent die de aangifte heeft opgenomen. Ze schijnt ook nog achter mij aan gereden te zijn na de aanrijding, maar op een gegeven moment heeft ze het opgegeven. Zou ik ook gedaan hebben, ik had namelijk helemaal niets door. Ik merkte later wel dat mijn spiegel ietwat scheef stond maar ik heb daar verder geen aandacht aan besteed.

Het is gebeurd in oostzaan, ze had schijnbaar haar auto geparkeerd op een drukke weg rond de spits (weg binnen de bebouwde kom, max 50km/u), half op de weg half op de stoep. Waarschijnlijk ben ik er dicht langs gereden omdat het heel druk was op de weg en je dan zo min mogelijk terecht wilt komen op de rijbaan van het tegenliggende verkeer.

De schade aan haar spiegel zal waarschijnlijk niet veel zijn. Waarschijnlijk zat zij in de auto op dat moment, maar toch wil ik weten, wie is er fout in dit geval? Zij parkeert haar auto illegaal op een drukke weg rond een druk uur (16:30). Is het dan logisch dat ik haar schade moet betalen?

Bvd voor reacties!
Maarten

reintje vitesse

Re: Aanrijding met fout geparkeerde auto

Ongelezen bericht door reintje vitesse »

Ja, jij bent altijd fout. Kan ook moeilijk anders. Jij rijd tegen die stilstaande auto aan en dat fout parkeren heeft hier niets mee van doen.

karr-2

Ongelezen bericht door karr-2 »

Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook ja. Fout geparkeerd of niet, het is nog steeds jou taak om in een rijdende auto op te letten waar je rijd en wat je raakt. Het fout parkeren van haar staat daar helemaal los van, dus ik vrees dat je er toch schuldig aan bent.

Sometimes

Ongelezen bericht door Sometimes »

Klopt helaas. Eventueel bekeuring voor het fout parkeren van de tegenpartij.
Maar tegen een stilstaande auto aanrijden maakt je aansprakelijk.

Je had zelfs nog een aanklacht kunnen krijgen wegens doorrijden na een aanrijding (en zeggen dat je het niet gemerkt hebt helpt dan niet).

Sjors_B

Ongelezen bericht door Sjors_B »

Ik heb ook zoiets meegemaakt om een parkeerplaats, en dan bumper-bumper. Dit kwam door een gat in de weg waardoor de auto iets doorschoot. De schade was eigen nauwelijks te zien en je moest er met de ogen bovenop zitten om het te zien. Meneer stond erop de pliesie te bellen.
Na 30 minuten kwam oom agent aangefietst. Na het bekijken van de "schade" zei de agent dat hij inderdaad iets was te zien. Bij mijn auto was helemaal niets te ontdekken. Toen kwam de aap uit de mouw, meneer wilde de schade wel even zo regelen. Als ik 300 gulden zou betalen dan deden we het zonder verzekering in te lichten. De agent zei dat dit een goede oplossing was. Ik was het hier dus geheel niet mee eens om zonder garage opgave even 300 gulden te dokken. Ik zei als de schade 300 gulden is dan geef ik dit door aan mijn verzekering, ik was namelijk gewoon WA verzekerd met nagenoeg geen noclaim. Nu ging die kerel toch zitten zeuren dat hij allrisk wwas en dit eigen risco en zijn noclaim korting zou kosten. Op dat moment maakt die politie man een heel erg domme fout, hij sprak de man aan met harrie. Wat bleek de agent was een vriendje van hem en die had hij even van het buro laten aanrukken. Ik heb toen gezegd dat als de heren doorzetten ik aangifte doe en het toch aan mijn verzekering meld.
Ik heb er dus nooit meer wat van gehoord!

Dilbert29

Ongelezen bericht door Dilbert29 »

Klopt, heel veel mensen proberen op die manier een slaatje te slaan uit dit soort kleine ongelukjes. Als je maar betaald praten we nergens meer over....

Altijd naar de verzekering, dat is het beste wat je kunt doen.

NAK

Ongelezen bericht door NAK »

Ik zie in jouw verhaal veelvuldig het woord waarschijnlijk staan.
Is het dan niet raadzaam om de tegenpartij een schadeformulier in te laten vullen met daarop een situatie schets?
Dan wordt vanzelf zichtbaar waar haar plaats op de rijbaan was.

Laat de verzekering daarna maar beslissen wie er fout was.

hoeksteenvanhetmuurtje

Ongelezen bericht door hoeksteenvanhetmuurtje »

Jij rijdt tegen een stilstaand object op. Al stond dat object in het midden van de rijbaan. Je bent fout. Haar parkeer kunsten hebben hier niets mee te maken. Zelfs niet als ze op een plaats had gesaan waar parkeren verboden zou zijn. De schade aan het stilstaande object zal je moeten vergoeden.

SJZ

Ongelezen bericht door SJZ »

half op de weg half op de stoep
Da's boffen, als ze helemaal op de weg had gestaan had je nog minder ruimte gehad.

Gesloten