vuuren1 schreef:Als die handelaar vaker zaken met die Ford dealer doet, dan heb je best kans op een nette oplossing.
Het feit blijft wel dat de dealer de minder courante auto's naar de handel doorschuift.
Het neusje van de zalm zal je daar dan ook niet zo snel vinden.
Of de inruilauto's door de dealer worden doorverkocht naar de handel gaat vaak niet om de kwaliteit van de auto's, maar om de leeftijd en de relatief lage verkoopprijs van die auto's. Bij de dealers staan vaak alleen jonge en/of relatief dure auto's. Dat is enerzijds om het contrast met de prijs van nieuwe auto's niet te groot te laten zijn, maar ook om makkelijker bepaalde garanties te kunnen geven. En omdat ze vaak een duurdere showroom etc. hebben, en dus meer marge moeten maken. Goedkopere auto's, met een minder marge en soms meer risico, willen de dealers daarom liever niet hebben.
Maar het is dus niet per definitie zo dat alleen de slechte auto's worden doorverkocht aan handelaren.
Gezien het feit dat 2700 euro me relatief veel lijkt voor een dergelijke auto, mag je toch een deugdelijk product verwachten. Als de versnellingsbak na een dag al stuk is, is de auto dus niet deugdelijk.
De markt bepaalt toch juist de waarde? Zulke voertuigen zijn in trek bij liefhebbers. Dat drijft de prijs wat op. Betekent ook dat je voor zo`n 1996 auto meer betaalt dan voor een 1996 Astra o.i.d.
Ik vind het ook veel geld voor zo`n hok, de markt denkt daar anders over. En juist bij dit soort voertuigen doe je een gedegen vooronderzoek over het voertuig. Dan zal vaak naar voren komen dat je zulke gebreken kan verwachten en moet je eigenlijk naast de aanschaf jezelf al instellen op het feit dat je er dan niet bent.
En de consument beweegt zich in de markt, die houdt hem in stand.
Zolang de consument blijft kopen, kan de handel daar een waarde aan vasthangen. En dat gebeurt weer aan de hand van vraag en aanbod.
Is er veel vraag naar een 1996 Explorer en is het aanbod klein, dan zal je al gauw meer betalen dan een Astra. En zullen de slechte exemplaren doorgaans minder kosten dan de goede. En als je dan een beetje aan de onderkant van de markt koopt qua prijs, dan kan je verwachten dat hij niet perfect is. Bepaalde 1996 auto`s zullen nou eenmaal meer waard zijn dan andere wagens.
De consument bepaalt de marktwaarde uiteindelijk, en dus de werkelijke waarde.