LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
Is iemand bekend met de "zgn waterstofgenerator", te zien op
http://www.taxi1.nl/
Hier word verteld dat op eenvoudige wijze, op ieder type brandstofmotor een zgn "waterstofgenerator" te monteren is van 200 euro, waarbij gemeld word dat me 20-40% meer kilometers per liter kan rijden
Lijkt me onwaarschijnlijk, zou hier dan toch wat van moeten horen in de media!
http://www.taxi1.nl/
Hier word verteld dat op eenvoudige wijze, op ieder type brandstofmotor een zgn "waterstofgenerator" te monteren is van 200 euro, waarbij gemeld word dat me 20-40% meer kilometers per liter kan rijden
Lijkt me onwaarschijnlijk, zou hier dan toch wat van moeten horen in de media!
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32
Re: afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
---------------------
Laatst gewijzigd door Ali Bensalah op 03 mei 2008 22:25, 3 keer totaal gewijzigd.
Re: afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
Iemand bekend met praktische toepassing van het voorgenoemde?
P.s. als je de site leest, rijdt de auto op een mengsel van (H2 appart energetisch onrendabel ja, ik weet het wel..) waterstof en benzine, hiervan zijn mij geen theoretische gegevens bekend. Ik wil verhalen uit de praktijk. Geen dooddoeners svp.
ofwel hoe komen ze anders aan deze resultaten:
http://www.globaltech.ca/dealer_information.htm
IEMAND??
P.s. als je de site leest, rijdt de auto op een mengsel van (H2 appart energetisch onrendabel ja, ik weet het wel..) waterstof en benzine, hiervan zijn mij geen theoretische gegevens bekend. Ik wil verhalen uit de praktijk. Geen dooddoeners svp.
ofwel hoe komen ze anders aan deze resultaten:
http://www.globaltech.ca/dealer_information.htm
IEMAND??
-
- Berichten: 471
- Lid geworden op: 08 mar 2008 07:39
Re: afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
Ik vraag me alleen af wat ik onder een waterstofgenrator moet verstaan.
Maar een bezinemotor zal op waterstof exploderen dus een bom vormen.
Ik zal het pakket eens bestuderen maar volgens mij gaat het hierbij om knalgas ( H2 )en dat is gevaarlijk om mee te rijden. Dit wordt veelal ontwikkeld bij elektrochemische processen zoals het opladen van de accu.
Wanneer uw auto daarop moet draaien dan gaat dat niet samen met gecarbureerde zuurstof/bezine-mengsels omdat H2 zich onmiddelijk met oxigenen bindt dus weer tot water wordt.
Waterstofgas in uw motor, al zou dit helemaal goed gaan, verlaat uw motor weer als water dus een verbrandingsproduct. Uw uitlaat rot daardoor zeer snel weg. Maar ik zal zo'n pakket bestellen en zien waarop de theorie is gebaseerd. Ik meldt daarover hier weer. U mag er in geen geval op de Nederlandse wegen mee rijden omdat het niet is toegestaan.
Maar een bezinemotor zal op waterstof exploderen dus een bom vormen.
Ik zal het pakket eens bestuderen maar volgens mij gaat het hierbij om knalgas ( H2 )en dat is gevaarlijk om mee te rijden. Dit wordt veelal ontwikkeld bij elektrochemische processen zoals het opladen van de accu.
Wanneer uw auto daarop moet draaien dan gaat dat niet samen met gecarbureerde zuurstof/bezine-mengsels omdat H2 zich onmiddelijk met oxigenen bindt dus weer tot water wordt.
Waterstofgas in uw motor, al zou dit helemaal goed gaan, verlaat uw motor weer als water dus een verbrandingsproduct. Uw uitlaat rot daardoor zeer snel weg. Maar ik zal zo'n pakket bestellen en zien waarop de theorie is gebaseerd. Ik meldt daarover hier weer. U mag er in geen geval op de Nederlandse wegen mee rijden omdat het niet is toegestaan.
Re: afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
Troubleshooter slaat de plank op een aantal onderdelen behoorlijk mis... Waterstof wordt alleen als toevoeging gebruikt in dit geval, de hoofdbrandstof blijft benzine. Het exploderen zal dus nog rustig meevallen.
Knalgas is een explosieve menging van H2 (waterstofgas) en O2 (zuurstof), in de verhouding 2:1. Dit heet knalgas omdat de omstandigheden voor een explosie in dit mengsel optimaal zijn.
Benzine, en de additieven daarin, zijn koolwaterstoffen. Bij de verbranding van benzine en/of diesel komt altijd een behoorlijke hoeveelheid water vrij. Gelukkig zijn de temperaturen waarbij dit gebeurt zodanig hoog dat dit vrijkomt als waterdamp. Het wordt dus zo de lucht in geblazen door het uitlaatsysteem. Als een motor nog koud is (dus het uitlaatsysteem ook) kan het wel voorkomen dat de waterdamp condenseert op de koude vlakken van het uitlaatsysteem. In dat geval zal er dus wat water blijven staan in de uitlaat of demper. Dit kan inderdaad tot roestvorming en lekkage leiden. Dat zal echter alleen gebeuren als de auto zeer regelmatig voor korte ritjes wordt gebruikt. Bij langere ritten zal het achtergebleven water weer rap verdampen door de langsstromende hete uitlaatgassen.
Om antwoord te geven op de originele vraag: Ik heb geen idee of er enige wetenschappelijke grond is voor het gebruik van een waterstofgenerator. Wat ik wel weet is dat er heel vaak van dit soort plannen worden gelanceerd, en 9 van de 9 keer blijken de 'fantastische' uitkomsten gebaseerd op een foute begin-aanname of grove fouten die onderweg gemaakt worden. Toevallig laatst nog weer eens de aflevering van Mythbusters zitten kijken over 'eeuwigdurende beweging'-motoren, ofwel perpetuum mobiles. Die bleken zonder uitzondering niet te werken, de ene faalde nog harder dan de ander.
Ik zet dus mijn ernstige vraagtekens bij de werking, zelfs zonder de vermelde site te hebben bekeken. Lijkt me namelijk zonde van de tijd
Knalgas is een explosieve menging van H2 (waterstofgas) en O2 (zuurstof), in de verhouding 2:1. Dit heet knalgas omdat de omstandigheden voor een explosie in dit mengsel optimaal zijn.
Benzine, en de additieven daarin, zijn koolwaterstoffen. Bij de verbranding van benzine en/of diesel komt altijd een behoorlijke hoeveelheid water vrij. Gelukkig zijn de temperaturen waarbij dit gebeurt zodanig hoog dat dit vrijkomt als waterdamp. Het wordt dus zo de lucht in geblazen door het uitlaatsysteem. Als een motor nog koud is (dus het uitlaatsysteem ook) kan het wel voorkomen dat de waterdamp condenseert op de koude vlakken van het uitlaatsysteem. In dat geval zal er dus wat water blijven staan in de uitlaat of demper. Dit kan inderdaad tot roestvorming en lekkage leiden. Dat zal echter alleen gebeuren als de auto zeer regelmatig voor korte ritjes wordt gebruikt. Bij langere ritten zal het achtergebleven water weer rap verdampen door de langsstromende hete uitlaatgassen.
Om antwoord te geven op de originele vraag: Ik heb geen idee of er enige wetenschappelijke grond is voor het gebruik van een waterstofgenerator. Wat ik wel weet is dat er heel vaak van dit soort plannen worden gelanceerd, en 9 van de 9 keer blijken de 'fantastische' uitkomsten gebaseerd op een foute begin-aanname of grove fouten die onderweg gemaakt worden. Toevallig laatst nog weer eens de aflevering van Mythbusters zitten kijken over 'eeuwigdurende beweging'-motoren, ofwel perpetuum mobiles. Die bleken zonder uitzondering niet te werken, de ene faalde nog harder dan de ander.
Ik zet dus mijn ernstige vraagtekens bij de werking, zelfs zonder de vermelde site te hebben bekeken. Lijkt me namelijk zonde van de tijd
Re: afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
Dat artikel (edit: link is alweer verwijderd...) gaat over een BMW op waterstofmotor, dus volledig op waterstof. Het artikel in de openingspost gaat over het gebruik van waterstof als additief, ofwel als toevoeging aan benzine.
In beide gevallen stuit het op hetzelfde bezwaar: Waterstof gebruiken als brandstof heeft pas zin als het minder kost om het te maken dan het aan besparing oplevert bij gebruik. Op dit moment is dat punt nog lang niet bereikt en is het gebruik van waterstof dus eerder slechter voor het milieu dan beter...
In beide gevallen stuit het op hetzelfde bezwaar: Waterstof gebruiken als brandstof heeft pas zin als het minder kost om het te maken dan het aan besparing oplevert bij gebruik. Op dit moment is dat punt nog lang niet bereikt en is het gebruik van waterstof dus eerder slechter voor het milieu dan beter...
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32
Re: afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
@ T.S.
Googel eens op Magdrive HHO
http://www.cumminsforum.com/forum/alter ... sults.html
bijvoorbeeld
Googel eens op Magdrive HHO
http://www.cumminsforum.com/forum/alter ... sults.html
bijvoorbeeld
Re: afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
Tsja, dat gaat over dieselmotoren, niet over benzinemotoren... Da's weer iets heel anders.
Bovendien mis ik in de verhalen over dat apparaat enige wetenschappelijke onderbouwing. Aan goede ervaringen van gebruikers heb ik niet zoveel, ik zie liever een wetenschappelijk onderbouwde test onder gecontroleerde condities. Dan heb je een veel beter beeld van of het nou werkt of niet.
Bovendien mis ik in de verhalen over dat apparaat enige wetenschappelijke onderbouwing. Aan goede ervaringen van gebruikers heb ik niet zoveel, ik zie liever een wetenschappelijk onderbouwde test onder gecontroleerde condities. Dan heb je een veel beter beeld van of het nou werkt of niet.
-
- Berichten: 913
- Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32
Re: afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
Misschien even wat gemist heer Barendse?
Vandaar mijn tip om eens specifiek op dat apparaat te zoeken
Als je dat doet kom je ook diverse zelfbouw projecten tegen. Nooit geweten dat mensen er al op die manier mee bezig zijn; weer wat geleerd
Verder overigens geheel met je eens maar ik geloof dat T.S. geen behoefte heeft aan theoretische verhalen
Wat men op die Taxisite probeert te verkopen is een Magdrive HHO (of iets in die geest).bijvoorbeeld
Vandaar mijn tip om eens specifiek op dat apparaat te zoeken
Als je dat doet kom je ook diverse zelfbouw projecten tegen. Nooit geweten dat mensen er al op die manier mee bezig zijn; weer wat geleerd
Verder overigens geheel met je eens maar ik geloof dat T.S. geen behoefte heeft aan theoretische verhalen
Re: afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
Niets gemist, gewoon geen zin om veel verder te kijken... Zolang het niet rendabel is om waterstof te maken is dit niet echt interessant. De betreffende generator trekt namelijk gewoon stroom uit het circuit van de motor (volgens opgave tussen 7 en 12 A) en met de huidige technieken is het niet mogelijk meer energie uit waterstof te halen dan het kost om het te maken.
Kan inderdaad best dat die taxi1 site ook zoiets aanbiedt, maar het verhaal blijft hetzelfde...
Kan inderdaad best dat die taxi1 site ook zoiets aanbiedt, maar het verhaal blijft hetzelfde...
Re: afname brandstofverbruik auto mbv waterstofgenerator?
Als het werkelijk zou werken zouden alle fabrieken dit standaard monteren want zoveel voordeel en groene labels met kortingen van BPM........
Maar voor sprookjes kun je beter naar de Efteling gaan, is goedkoper en bespaarde ook niets!
Maar voor sprookjes kun je beter naar de Efteling gaan, is goedkoper en bespaarde ook niets!