LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] ANWB erkent fout monteur niet

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
michael.van-der-post
Contacteer:

ANWB erkent fout monteur niet

Ongelezen bericht door michael.van-der-post »

Mooi dat de wegenwacht er is, maar.......
Afgelopen zondag pech, ik had vergeten mijn koelwater bij te vullen en het lampje begon te branden.
Daar stond ik dan langs de A7.
Ik had zelf helaas geen water bij me en de keuze om slootwater(als nood) te pakken was ook niet zo'n verstandig idee volgens de vrouw aan de telefoon.
Dan maar even wachten op iemand van de ANWB die even langs zou komen.
De beste man vulde de boel even met water aan(dat is het enigste waar ik voor gebeld heb) en om 1 of andere reden (en waar ik helemaal niet om gevraagd had) haalde hij ook de thermostaat er uit die niet goed bleek te zijn volgens hem.
Erg vreemd want ik heb nog nooit problemen gehad met de thermostaat.
Hij had de boel weer in elkaar geschroefd en en kon mijn weg naar huis weer vervolgen.
Vervolgens een nieuwe thermostaat gehaald.
Ik moest eerst 2 schroeven van de flens losdraaien maar toen ik de steeksleutel er al op zette bleken de schroeven al erg los te zitten en toen ik de flens al beet pakte kon ik hem er zo aftrekken !
Het is een wonder dat de flens er niet is afgevallen op weg naar huis toe . (al het koelwater had zo weg kunnen lopen)
Wat bleek : het kan niet anders zijn dan dat de man van de ANWB de schroeven veel te strak aan heeft proberen te draaien.
Schroefdraad is dus DOL van de behuizing waar de flens op gemonteerd zat.
En dat terwijl het altijd goed vast heeft gezeten !
Ik heb de boel in elkaar zitten maar het zit niet goed vast vanwege het kapotte schroefdraad.

Via de facebook pagina van de ANWB contact gezocht maar dat ging erg moeizaam, elke keer een halve tot een hele dag wachten op antwoord.
Maar ik zal het kort houden waar het bericht over ging :
De monteur die mij toen heeft geholpen ontkent dat hij de schroeven te strak heeft aangedraait .
Uiteraard ontkent hij het want de nieuwe behuizing waar de flens op vast zit kost geld natuurlijk.
Vandaag gebeld met de ANWB maar daar kom ik ook geen stap verder mee.
De mevrouw aan de telefoon liet mij wel telefonisch een klachtenformulier invullen.
Ik zit nu met een auto waarmee ik alleen hele korte stukken mee kan rijden in mijn woonplaats omdat ik bang ben dat de hele zooi er af springt/ gaat lekken.

kokka

Re: ANWB erkent fout monteur niet

Ongelezen bericht door kokka »

Het blijft raden hoe de situatie was voor de wegenwacht er mee aan de slag ging natuurlijk. Een thermostaathuis is vaak van aluminium. dat kan na verloop van tijd wat verzepen. Alles lijkt goed tot je er een boutje uitdraait. Kan je het gaatje niet opboren en nieuw (grotere diameter) draad er in tappen. je kan ook er een helicoil in zetten

beusen

Ongelezen bericht door beusen »

kokka schreef:Het blijft raden hoe de situatie was voor de wegenwacht er mee aan de slag ging natuurlijk. Een thermostaathuis is vaak van aluminium. dat kan na verloop van tijd wat verzepen. Alles lijkt goed tot je er een boutje uitdraait. Kan je het gaatje niet opboren en nieuw (grotere diameter) draad er in tappen. je kan ook er een helicoil in zetten

Klopt, vaak is het ook te verhelpen met Loktide, zelf te doen !

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

Even voor de duidelijkheid: wat voor auto is het (merk en type), hoe oud is hij en wat voor motor zit er in?

bprosman

Ongelezen bericht door bprosman »

Locktite is dan wel weer een "As ge t effe nie mir wit, gebrukte duct-tape of kit" oplossing. Ik zou ook voor de helicoil gaan.

k2p

Ongelezen bericht door k2p »

Dus omdat heT zo los zat kon alle vloeistof er uit lopen? En je had de anwb nodig omdat juist alle koelvloeistof er uit was gelopen? En jouw conclusie is dan maar dat het niet anders kon dan dat de anwb hem los liet zitten?!
Laatst gewijzigd door k2p op 27 okt 2016 21:46, 1 keer totaal gewijzigd.

berndv

Ongelezen bericht door berndv »

ik zou me inderdaad gaan afvragen hoe het kan dat u de koelvloeistof kwijt bent geraakt. Als het goed is, is het een gesloten systeem, welke bij goed functioneren nagenoeg geen vloeistof kwijt raakt. Het feit dat de koelvloeistof weg was, betekent ergens een lek in het systeem, heeft u die al laten repareren? Of was wellicht de thermostaat daar in beginsel al de oorzaak van? Dat die bijvoorbeeld al wat los zat.

beusen

bprosman schreef:Locktite is dan wel weer een "As ge t effe nie mir wit, gebrukte duct-tape of kit" oplossing. Ik zou ook voor de helicoil gaan.

Er wordt in de autoindustrie vaker locktide gebruikt, om het loslaten van bouten te vermijden.

michael.van-der-post
Contacteer:

Ongelezen bericht door michael.van-der-post »

k2p schreef:Dus omdat heT zo los zat kon alle vloeistof er uit lopen? En je had de anwb nodig omdat juist alle koelvloeistof er uit was gelopen? En jouw conclusie is dan maar dat het niet anders kon dan dat de anwb hem los liet zitten?!
Nee ik heb niet verteld dat alle vloeistof er zo uit liep.
Ik heb lichtelijk een lekke koppakking waar ik al een jaar mee rondrij en moest om de 3 maanden iets bijvullen.
Alleen was ik het vergeten.
Dat ik de anwb belden moest alleen het koelwater bijgevult worden meer niet(ik had ook helemaal geen problemen met de thermostaat alhoewel de anwb beweerde dat hij niet goed was).
Nadat ik naar huis ben gereden is het een wonder dat dat ding er niet af is gesprongen.
Pas bij vervangen thermostaat kwam ik er achter dat ik dat ding zo los kon trekken

crazyme

Ongelezen bericht door crazyme »

michael.van-der-post schreef: Via de facebook pagina van de ANWB contact gezocht maar dat ging erg moeizaam, elke keer een halve tot een hele dag wachten op antwoord.
Dan hoop ik dat hier snel wordt gereageerd :shock:

Wat denkt u nu zelf, dat iedereen bij de anwb zit te wachten op uw berichten ? Dat ze verder niets te doen hebben ? Dat overleggen met de medewerker die bij u is geweest in 3 tellen is afgerond ? Die man is ook onderweg, of heeft misschien een vrije dag, of moet even poepen.

Verder bent u wel heel stellig in uw beschuldiging, welke u niet verder kunt onderbouwen als "volgens mij was alles goed" terwijl er wel sprake was van lekkage.

Geen al te sterk punt dus.

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

michael.van-der-post schreef: Ik heb lichtelijk een lekke koppakking waar ik al een jaar mee rondrij en moest om de 3 maanden iets bijvullen.
Alleen was ik het vergeten.
Dan hoop ik voor jou niet dat je nu veel meer motorschade hebt. Het lijkt in ieder geval om een oudere, sowieso slecht onderhouden, brik te gaan. Je gooit er zelfs geen koelvloeistof in, maar water, enig idee wat er van de winter gaat gebeuren als het flink vriest?

Dat die man naar de thermostaat kijkt is niet zo vreemd, een motor met te weinig koelvloeistof wordt gewoon te heet, als er geen lampje gaat branden, dan zou dat ding zomaar kapot kunnen zijn.

bprosman

Er wordt in de autoindustrie vaker locktide gebruikt, om het loslaten van bouten te vermijden.
Niet alleen in de autoindustrie, sterker nog, LocktiTe is gemaakt om loslopende bouten vast te "lijmen" maar wel op plaatsen die zo 1-2-3 niet los hoeven, een thermostaat moet je kunnen verwisselen.
Maar je gebruikt LocktiTe om bouten te borgen niet om "dolle" schroefdraad te repareren.

beusen

bprosman schreef:
Niet alleen in de autoindustrie, sterker nog, LocktiTe is gemaakt om loslopende bouten vast te "lijmen" maar wel op plaatsen die zo 1-2-3 niet los hoeven, een thermostaat moet je kunnen verwisselen.
Maar je gebruikt LocktiTe om bouten te borgen niet om "dolle" schroefdraad te repareren.
Een thermostaat verwisselen je niet de halve klap.

Mijn tip was voor TS, als hij niet overweg kan, om een nieuwe draad in het thermostaathuis te maken, en of helicoil te gebruiken.

Geloof me nu, ook met locktide blijft deze dolle bout vastzitten. :wink:

Moneyman

Ongelezen bericht door Moneyman »

Je kunt in ieder geval beter locktite gebruiken dan niet durven rijden met je auto omdat je bang bent dat de boel eraf dondert.

bprosman

want een jaar lang door kunnen rijden met een lekke koppakking is wel een unicum maar terzijde
Dat moet je ook zien want je krijgt een "Pausmobiel" met "Witte rook" uit de uitlaat.

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Er zijn genoeg voorbeelden van vrij jonge auto's die na een tijdje zeer prijzige defecten krijgen. Ook zijn koppakkingen in bepaalde motoren berucht. Je kunt dus niet bij voorbaat aannemen dat het om een oude slecht onderhouden brik gaat.

Ik heb zelf ook al sinds ik mijn auto heb een beetje koelvloeistofverlies. Dat is dus al bijna zeven jaar en zolang het niet erger wordt laat ik het maar zo. Een systeem kan op heel veel verschillende plekken zweten of lekken. Ik heb geen witte rook uit de uitlaat, maar vermoed dat er ergens een beetje vloeistof zweet en op warme delen belandt.

beusen

peteroo schreef:Er zijn genoeg voorbeelden van vrij jonge auto's die na een tijdje zeer prijzige defecten krijgen. Ook zijn koppakkingen in bepaalde motoren berucht. Je kunt dus niet bij voorbaat aannemen dat het om een oude slecht onderhouden brik gaat.

Ik heb zelf ook al sinds ik mijn auto heb een beetje koelvloeistofverlies. Dat is dus al bijna zeven jaar en zolang het niet erger wordt laat ik het maar zo. Een systeem kan op heel veel verschillende plekken zweten of lekken. Ik heb geen witte rook uit de uitlaat, maar vermoed dat er ergens een beetje vloeistof zweet en op warme delen belandt.
Weet je het ok te onderbouwen ,dat vrij jonge auto's prijzige defecten krijgen, die niet onder een garantie vallen?
Welke motoren hebben problemen met koppakkingen?

absent

Ongelezen bericht door absent »

peteroo schreef:..vrij jonge auto's die na een tijdje zeer prijzige defecten krijgen. ...
Ik denk dat ik vrijwel zeker kan beweren dat "defecten" altijd gratis zijn...

absent

Ongelezen bericht door absent »

Wil ik alleen nog even melden dat loctite een merknaam is. En dat er een aanzienlijk verschil is tussen een (dolle) bout vastzetten met loctite secondelijm of vastzetten met loctite twee-componenten epoxy-lijm. Bedoeld wordt natuurlijk de loctite schroefborging...

Gesloten