LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] APK twee jaar? onzin? verkiezingsstunt? Lastenverlaging?

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
keurmeester

APK twee jaar? onzin? verkiezingsstunt? Lastenverlaging?

Ongelezen bericht door keurmeester »

woensdag, 19 april 2006
Het ministerie van Verkeer & Waterstaat probeert de commotie rond de APK te dempen. Minister Peijs zegt, zoals eerder beloofd, een Europees onderzoek naar periodieke keuringen af te wachten, alvorens de APK eventueel te wijzigen. Mocht het toch van een frequentie verlaging komen, dan overweegt ze om bestellers en kilometervreters daarvan uit te zonderen.

Als blijkt dat de verkeersveiligheid in het geding is, zal minister Peijs niet sleutelen aan de APK, zo verzekert een woordvoerder het ministerie van Verkeer. ‘Verkeersveiligheid staat bij ons heel hoog in het vaandel.’
In een fax aan BOVAG-directeur Koos Burgman heeft verkeersminister Peijs getracht de berichten rond de voorgenomen verlaging van de APK-frequentie te nuanceren. In tegenstelling tot wat eerder werd aangenomen, zal Peijs wachten op de resultaten van een Europees onderzoek naar de gevolgen van een verlaging van een lagere keuringsfrequentie. Pas daarna gaat ze eventueel over tot aanpassing van de APK.
Weliswaar geeft zij in de fax toe dat de Ministerraad ‘het voornemen’ heeft ‘de APK-plicht te versoepelen’. Maar alleen ‘als dat in overeenstemming is met het (…) onderzoeksrapport van de Europese Commissie’. ‘Dit is in lijn met hetgeen ik eerder aan de Tweede Kamer heb gemeld’, schrijft Peijs.
De resultaten van het Europese APK-onderzoek worden in de loop van 2007 verwacht, hoewel het ministerie zegt ‘te hopen op eind dit jaar’. Het is niet waarschijnlijk dat er voor 2007 iets aan de APK zal veranderen.

Mocht Peijs toch besluiten de APK-frequentie te verlagen, dan overweegt zij een uitzondering te maken voor bestelauto’s en lease-auto’s. Zo meldt de minister in de fax aan Koos Burgman. Volgens ingewijden bedoelt ze met ‘lease-auto’s', auto’s met relatief hoog kilometrage. Bijvoorbeeld een zaken auto die na twee jaar al anderhalve ton op de teller heeft en dus relatief meer gebreken zal vertonen dan de gemiddelde auto van twee jaar oud.

Bron: BOVAG

Weer lekker duidelijk toch!
Hebben we weer stof tot nadenken.
gr. Leo

NAK

Re: APK twee jaar? onzin? verkiezingsstunt? Lastenverlaging?

Ongelezen bericht door NAK »

Omdat de APK een moment opname is en we in dit land nog steeds niet gevrijwaard zijn van corrupte lieden, blijft de de totale keuring een lachwekkende gebeurtenis.

Een auto afkeuren omdat een dashbord lampje niet werkt grenst voor mij aan het ongeloofwaardige.

En als je dan op de site van het RDW ook nog het onderstaande leest, wordt de rechtmatiging van een APK alleen maar minder.
In 2006 wordt de Wegenverkeerswet aangepast om een wijziging in de keuringsfrequentie mogelijk te maken. Ook vervallen waarschijnlijk een aantal controlepunten in de APK en zullen enkele keuringseisen worden aangepast. In de loop van 2006 worden deze voorstellen verwerkt in de APK-regelgeving.
Een hoop geblaat en weer weinig wol.
Normaal voor deze regering.

keurmeester

Ongelezen bericht door keurmeester »

NAK,
Omdat de APK een moment opname is en we in dit land nog steeds niet gevrijwaard zijn van corrupte lieden, blijft de de totale keuring een lachwekkende gebeurtenis.
Het is in de wetgeving inderdaad niet goed geregeld om duidelijk foute bedrijven hard aan te kunnen pakken.
Want als b.v. er een schorsing dreigt vraag je gewoon op een ander z'n naam(rechtspersoon incl.inschrijving kvk) een nieuwe vergunning (evt. mobiel) aan bij de rdw en met een andere keurmeester begin je weer opnieuw om maar een voorbeeld te noemen!
Een auto afkeuren omdat een dashboard lampje niet werkt grenst voor mij aan het ongeloofwaardige.
Wel eens in het donker je snelheid geprobeerd in te schatten (dat lampje geld alleen voor je snelheidsmeter.)

En dan over het stukje van de rdw site,

De wegenverkeerswet is al aangepast omdat een wetswijziging normaal anders minstens twee jaar kost.

Het aantal vervallen contr. punten zijn voor mij op een hand te tellen(dus waar is de lasten verlaging voor het bedrijf?)

Wel is een groot pluspunt, en dat is de aangepaste manier van roet meten (wat alleen weer raar is dat de prijs van een roet-meting niet of nauwelijks is aangepast(kijk maar bij de kw.fitters!)

de gr. Leo 8)

NAK

Wel eens in het donker je snelheid geprobeerd in te schatten (dat lampje geld alleen voor je snelheidsmeter.)
Als er maar 1 lampje is oké, maar in dit geval bestond de dashbord verlichting uit drie lampjes........dus nog steeds ongeloofwaardig.

Oh ja en vervanging met een universeel lampje was zogenaamd niet mogelijk. Maar dat had niets met de prijs te maken........... :shock:

hharteman

Ongelezen bericht door hharteman »

Keuringseisen worden door iedere keurmeester anders beleefd.
Bij de invoering van de APK werd mijn mini in de Citroen garage op 15 punten afgekeurd en bij de B.leyland dealer op 9 punten waarvan later nog 4 punten weerlegd konden worden.
Na goedkeuring was het ding even goed nog een gevaar op de weg.
Bij een mini had je trouwens geen verlichting voor de snelheidsmeter nodig.
Bij 50km begonnen de ramen te rammelen en bij 100km de deuren.
Bij 125 begon je zelf mee te rammelen. :-)

Even zonder dollen...
Voor de nieuwere auto tot 10 jaar lijkt mij een 2 jaarlijkse keuring meer dan voldoende en dat de km vreter vaker gekeurd moet worden lijkt me onzin.
Iemand die veel km maakt zorgt wel dat zijn auto goed blijft rijden want daar is hij afhankelijk van.
De zwakte van het 2 jaarlijks keuren zit hem lijkt mij in de zeer oude auto's, die veel meer onderhoud nodig hebben, en die met minimaal geld op de weg worden gehouden.
Ik doel hiermee op de op gas lopende oldtimers die voor het doel van goedkoop rijden tot de laatste zucht bereden worden.

Just my 2 cents

NONO

Ongelezen bericht door NONO »

"Wel eens in het donker je snelheid geprobeerd in te schatten (dat lampje geld alleen voor je snelheidsmeter.)"

Denk dat dat overdag ook niet lukt; ondanks dat ik dat een agent wel eens heb horen beweren in zo'n programma als wegmisbruikers tegenover iemand die te hard gereden had wiens kilometerteller het ook niet deed.

NAK

Ik doel hiermee op de op gas lopende oldtimers die voor het doel van goedkoop rijden tot de laatste zucht bereden worden
De doorsnee eigenaar van een oldtimer zal er altijd voor zorgen dat zijn wagen in top conditie is.
Het is namelijk zijn pronkstuk.

Dat is wel iets anders dan de auto's die voor oldtimer door moeten gaan, maar in feite niets ander zijn dan een oud stuk roest van een jaar of 20.

hharteman

Ongelezen bericht door hharteman »

---------------------------------------------------------------------
Het is namelijk zijn pronkstuk.
---------------------------------------------------------------------
Ik heb het ook niet over de mensen die elk weekend bezig zijn hun oldtimer te verzorgen.
Er is ook een groep mensen die een 25 jaar oude mercedes/volvo kopen die net de apk halen en daar een gastank in duwen om zo goedkoop mogelijk de nederlandse wegen te doorkruisen tot het karretje in elkaar valt.
Daar lopen er nog heel wat van en er zitten echte scroothopen tussen.

Gesloten