LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Auto gekocht, halverwege de terugweg blijkt de motor stuk
Auto gekocht, halverwege de terugweg blijkt de motor stuk
Mijn zus en zwager dachten een mooie gebruikte auto te hebben gevonden via internet.
Vorige week hadden ze hem opgehaald en nou hield de auto er halverwege de weg naar huis mee op. Na een boel uitzoekwerk bleek de motor het niet meer te doen, door een kapotte brandstofpomp. (bekend probleem bij dit model auto, bleek bij navraag bij verschillende 'experts')
Nou hebben ze hun vorige auto ingeruild, dus die zijn ze kwijt, want die is alweer verkocht.
De autohandelaar komt ze iets tegemoet, door een aantal opties die hij ze geeft, maar die uiteindelijk allemaal minimaal €1500,- kosten, zonder dat ze een goede auto overhouden aan dit avontuur. (want een nieuwe motor zegt nog niet alles over dat de auto gezond blijft, want een bekend probleem)
Nou is mijn uiteindelijke vraag: Welke rechten hebben zij, als consument, bij een dergelijk probleem? De dealer komt ze tegemoet, schijnt een redelijke vent te zijn, op zich niks mis mee. Maar mijn gevoel voor rechtvaardigheid zegt me dat zij in dit geval volledig schadeloos gesteld moeten worden door degene die het product verkocht heeft...
Kan iemand hier duidelijkheid in scheppen? Enorm bedankt!
Groet Ben
Vorige week hadden ze hem opgehaald en nou hield de auto er halverwege de weg naar huis mee op. Na een boel uitzoekwerk bleek de motor het niet meer te doen, door een kapotte brandstofpomp. (bekend probleem bij dit model auto, bleek bij navraag bij verschillende 'experts')
Nou hebben ze hun vorige auto ingeruild, dus die zijn ze kwijt, want die is alweer verkocht.
De autohandelaar komt ze iets tegemoet, door een aantal opties die hij ze geeft, maar die uiteindelijk allemaal minimaal €1500,- kosten, zonder dat ze een goede auto overhouden aan dit avontuur. (want een nieuwe motor zegt nog niet alles over dat de auto gezond blijft, want een bekend probleem)
Nou is mijn uiteindelijke vraag: Welke rechten hebben zij, als consument, bij een dergelijk probleem? De dealer komt ze tegemoet, schijnt een redelijke vent te zijn, op zich niks mis mee. Maar mijn gevoel voor rechtvaardigheid zegt me dat zij in dit geval volledig schadeloos gesteld moeten worden door degene die het product verkocht heeft...
Groet Ben
Re: Auto gekocht, halverwege de terugweg blijkt de motor stuk
Hoezo opties die allemaal geld kosten? Er is een overeenkomst voor een werkende auto, lijkt me? Dan dient de autodealer die het ding verkocht heeft dit probleem kosteloos te herstellen, want het mag duidelijk zijn dat het product bij levering al niet deugde. Koop ontbinden en geld terugvragen of anders kosteloos herstel lijkt mij redelijk.benjeti schreef:De autohandelaar komt ze iets tegemoet, door een aantal opties die hij ze geeft, maar die uiteindelijk allemaal minimaal €1500,- kosten
Aankoopkeuring doen in de toekomst of bij een erkende garage kopen is misschien ook wel handig.
misschien de brandstofpomp vervangen?benjeti schreef:Mijn zus en zwager dachten een mooie gebruikte auto te hebben gevonden via internet.
Groet Ben
prijs auto? km stand?
Juist, weer iemand die wel kan nadenken.thecure schreef:misschien de brandstofpomp vervangen?
prijs auto? km stand?
De motor is kapot want de brandstofpomp doet het niet meer?
Dan is er kennelijk niks mis met de motor en hoef je alleen de brandstofpomp te vervangen.
Die is echt geen onderdeel van het motorblok hoor.
Zoek op het internet even op wat dat brandstofpompje kost voor dat type auto en reken daar de kosten voor montage/demontage bij. Dan weet je de prijs.
De rechten die je hebt zijn zeer divers, daar kan ik zo geen definitief antwoord op geven. Was het een Bovag-garage? Was de auto duurder dan 5000 euro? Wat staat er op papier? Is de garage aangesloten bij een andere branche-vereniging? Heeft de garage een bedrijfspand, staat de garage ingeschreven bij de KvK?
Op zich heeft u recht op een deugdelijk product, maar aangezien de auto is opgehaald bij de verkoper is er geen retourrecht. Wat deugdelijk is is afhankelijk van de prijs en wat je ervan mocht verwachten. Hoe oud is de auto en welk merk en type en wat is ervoor betaald? Km-stand, onderhoudshistorie, etc.
Een kapotte brandstofpomp gebeurt vroeg of laat bij ieder merk en model en kan je de kop niet kosten.benjeti schreef:Mijn zus en zwager dachten een mooie gebruikte auto te hebben gevonden via internet.
Groet Ben
Het is al even stil dus kan het zijn dat de klager er al met de dealer uit is gekomen.
Prijs, merk, type, km-stand zijn essentieel om iets zinnigs te kunnen zeggen.
Bij mijn auto kostte een nieuwe brandstofpomp inclusief montage zo'n 250 euro.
Totaal irrelevant aangezien de auto gewoon garantie heeft, en het probleem dus kosteloos dient te worden verholpen.peteroo schreef:Het is al even stil dus kan het zijn dat de klager er al met de dealer uit is gekomen.
Dat gaat niet gebeuren.olaf79 schreef:Totaal irrelevant aangezien de auto gewoon garantie heeft, en het probleem dus kosteloos dient te worden verholpen.peteroo schreef:Het is al even stil dus kan het zijn dat de klager er al met de dealer uit is gekomen.
Aha, jij kent TS en de situatie (wij hebben niet de inside informatie dat de auto met garantie is geleverd). Misschien moet je even vragen hoe het afgelopen is.olaf79 schreef:Totaal irrelevant aangezien de auto gewoon garantie heeft, en het probleem dus kosteloos dient te worden verholpen.peteroo schreef:Het is al even stil dus kan het zijn dat de klager er al met de dealer uit is gekomen.
1 Elke lease firma weet voor welke KM stand je de auto moet dumpen naar de handel....
2 Mijn Fiat.. (fiasco) , de 1.3 diesel met pomp, ketting nokkenas, koppeling en aandrijfas rubbers...
en nog grote beurt was erg duur in NL.. daarom naar Estland gebracht voor maar 1/5 van uurloon hier.
Wel 2 weken werk maar stukken betaalbaarder.
daarmee is de Fiat Fiorino 1.3D 2009 weer prima na 394.000 Km.
Ja, zo kan het ook als je niet teveel betaalde voor deze die niemand wilde...
Ook ik kocht op goed geluk zonder garantie maar daar was de prijs ook naar....
2 Mijn Fiat.. (fiasco) , de 1.3 diesel met pomp, ketting nokkenas, koppeling en aandrijfas rubbers...
en nog grote beurt was erg duur in NL.. daarom naar Estland gebracht voor maar 1/5 van uurloon hier.
Wel 2 weken werk maar stukken betaalbaarder.
daarmee is de Fiat Fiorino 1.3D 2009 weer prima na 394.000 Km.
Ja, zo kan het ook als je niet teveel betaalde voor deze die niemand wilde...
Ook ik kocht op goed geluk zonder garantie maar daar was de prijs ook naar....