Met de wind in de rug en de heuvel af!ciske schreef:Ik snapte dat maar vind dat er zo'n drama van gemaakt wordt, TS heeft gewoon een fout gemaakt .Leo The Emperor schreef:Ciske, ik reageer op de post van BBCS die vindt dat voor een caravan minimaal 1600 cc nodig is
Hoewel ik denk dat die swift ook wel trekt.
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
@TS,
Een swift 1.3 met 79 kW moet nog uitgevonden worden, het vermogen van zo'n auto bedraagd 68kW/92pk. Belangrijker is echter het koppel, en dat is bij deze motor erg magertjes; slechts 116 Nm.
Dat het max. geremde aanhanggewicht 1000 kg bedraagt, wil niet zeggen dat de auto het van harte en op zijn gemak trekt. Maar daar was je zelf ook al achter gekomen.
Let bij de aanschaf van een andere, meer geschikte, trekauto op het koppel van de motor, en bij welk toerental dit afgegeven wordt. De huidige kleine turbo motoren leveren bij een prettig laag toerental al een fors koppel, evenals motoren met een grotere cilinderinhoud. De Japanse motoren leveren doorgaans hun maximale koppel bij veel hogere toerentallen af dan Europese fabrikaten.
Succes ermee.
Succes ermee.
Een swift 1.3 met 79 kW moet nog uitgevonden worden, het vermogen van zo'n auto bedraagd 68kW/92pk. Belangrijker is echter het koppel, en dat is bij deze motor erg magertjes; slechts 116 Nm.
Dat het max. geremde aanhanggewicht 1000 kg bedraagt, wil niet zeggen dat de auto het van harte en op zijn gemak trekt. Maar daar was je zelf ook al achter gekomen.
Let bij de aanschaf van een andere, meer geschikte, trekauto op het koppel van de motor, en bij welk toerental dit afgegeven wordt. De huidige kleine turbo motoren leveren bij een prettig laag toerental al een fors koppel, evenals motoren met een grotere cilinderinhoud. De Japanse motoren leveren doorgaans hun maximale koppel bij veel hogere toerentallen af dan Europese fabrikaten.
Succes ermee.
Succes ermee.
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
alsnog trekt die dan welBBCS schreef:Met de wind in de rug en de heuvel af!ciske schreef:Ik snapte dat maar vind dat er zo'n drama van gemaakt wordt, TS heeft gewoon een fout gemaakt .Leo The Emperor schreef:Ciske, ik reageer op de post van BBCS die vindt dat voor een caravan minimaal 1600 cc nodig is
Hoewel ik denk dat die swift ook wel trekt.
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Er zijn verschillende uitvoeringen , en niet alleen de 68kW/92Pk.Een swift 1.3 met 79 kW moet nog uitgevonden worden, het vermogen van zo'n auto bedraagd 68kW/92pk. Belangrijker is echter het koppel, en dat is bij deze motor erg magertjes; slechts 116 Nm.
TS heeft blijkbaar moeilijkheden met de exacte benaming van de Swift en caravan.
Zo is er geen echte informatie mogelijk.
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Dan nog zijn die auto's gemaakt voor snelheid en niet voor kracht.
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Leo The Emperor schreef:Wat dacht je van :En welke zouden dat dan moeten zijn??
VW golf /jetta 1.2 TSI met 105pk
VW golf / passat / tiguan 1.4 TSI met 160 pk
Fiat bravo / punto 1.4 multi-air met 140 pk
Opel Astra / Meriva 1.4 Turbo met 160 pk
Seat Leon /altea / alhambra 1.2 TSI met 105 pk
Is dit voldoende ?
Die wel ja maar ging om onderstaande cilinderinhoud van 1100cc, die hebben zijn niet gebouwd om caravan's trekken, kan wel een kleintje maar op lange termijn kost het je meer.
Verder zijn de nieuwe motoren met turbo's al erg sterk bij een cilinderinhoud van 1100 cc.
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18 nov 2010 13:40
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Wat een auto mág trekken zegt feitelijk niets over wat hij kán trekken. In sommige gevallen is de trekkracht van een auto geweldig maar is er een andere technische reden het aanhangwagengewicht wat lager te houden. Andersom komt het dus ook voor dat er technisch geen bezwaar is een behoorlijk gewicht te trekken. Helaas komt het dan nog weleens voor dat een beetje steile helling motorisch al gauw te hoog gegrepen is. Vooral wanneer de auto ook nog eens maximaal beladen is. Op basis van de auto én caravan kunnen ANWB leden voorlichting krijgen over de trekeigenschappen van die bewuste combinatie. De vakantiebestemming en de misschien daarbij behorende hellingsperecentages zijn uiteraard óók van groot belang. Voor advies kunnen leden bellen met ANWB Autoadvies; 088-2695000.
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Misschien een idee.. vraag eens of je ook een proefrit mag maken met de caravan achter de auto? Of zou dat niet mogen?
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Emmy75 schreef:Misschien een idee.. vraag eens of je ook een proefrit mag maken met de caravan achter de auto? Of zou dat niet mogen?
Zou wel logisch zijn als zou mogen, maar kan ook erg omslachtig zijn. In geval van bekenden van mij vertrouwden zij volledig op de technische expertise van de dealer......deze was achteraf ook verbaasd dat niet kon, maar das achteraf.
Caravan stond nog in de opslag en ff halen was niet 1,2,3 geregeld.
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Het zou wel het mooiste zijn om een proefrit te maken met een caravan erachter echter..... hoeveel demo auto's zie je met een trekhaak? Volgens mij bijna geen tenzij je voor een fancy terrein wagen gaat maar dan maak je je al geen zorgen meer over het trekgewicht
Die swift kan een 750 kg caravan wel trekken maar inderdaad: maximum koppel bij 4200 toeren en maximum vermogen bij 5800 toeren dus wordt veel in de hoge toeren rijden, niet bevorderlijk voor je gemoedsrust. Eigenlijk zou je zo'n auto alleen gebruiken om af en toe eens een aanhanger mee te trekken maar niet om met de caravan bepakt en bezakt op vakantie te gaan.
Qua waarde: tsja auto's zijn spaarpot vergruizers daar is helaas niet heel veel aan te doen.
Die swift kan een 750 kg caravan wel trekken maar inderdaad: maximum koppel bij 4200 toeren en maximum vermogen bij 5800 toeren dus wordt veel in de hoge toeren rijden, niet bevorderlijk voor je gemoedsrust. Eigenlijk zou je zo'n auto alleen gebruiken om af en toe eens een aanhanger mee te trekken maar niet om met de caravan bepakt en bezakt op vakantie te gaan.
Qua waarde: tsja auto's zijn spaarpot vergruizers daar is helaas niet heel veel aan te doen.
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Ook niet echt bevorderlijk voor het brandstofverbruik.. sta je zowat bij elke pomp stil om de tank vol te gooien.aaten schreef:Die swift kan een 750 kg caravan wel trekken maar inderdaad: maximum koppel bij 4200 toeren en maximum vermogen bij 5800 toeren dus wordt veel in de hoge toeren rijden, niet bevorderlijk voor je gemoedsrust.
-
- Berichten: 32
- Lid geworden op: 18 nov 2010 13:40
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Proefrijden met caravan zou natuurlijk super. De meeste problemen ontstaan echter op het moment dat je op 'n beetje helling stil komt te staan. Als je op dat moment alleen nog maar achteruit kan, heb je het niet echt naar je zin. Bij proefrijden is het lastig om in Nederland een paar stevige hellingen te pakken. Op het vlakke is bijna nooit echt een probleem.
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Worden hier geen tests van uitgevoerd, in kampeerbladen of zo? Lijkt me toch voor veel mensen wel nuttige informatie.
-
- Berichten: 4405
- Lid geworden op: 29 mar 2011 15:46
- Contacteer:
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
naja, een beetje weldenkend mens snapt wel dat je achter een swift of ander merk wagen van dat kaliber beter geen caravan kunt hangen
Re: auto kan caravan niet trekken zoals wel beloofd was
Echte bergen hebben we in NL natuurlijk niet alleen maar heuveltjes Maar goed rij tijdens die proefrit maar eens richting Limburg en probeer het eens uit op de Cauberg, Kruisberg of Eyserbosweg... er zijn er nog wel een paar te verzinnen. Als je daar niet weg komt of de auto aardig wat moeite heeft, is die auto zeker niet geschikt.ANWBautoadvies schreef:Bij proefrijden is het lastig om in Nederland een paar stevige hellingen te pakken. Op het vlakke is bijna nooit echt een probleem.
Een lijstje van wat heuveltjes op Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijst_van_ ... Nederland)