LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Auto op andere naam zetten

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Guardian72
Contacteer:

Auto op andere naam zetten

Ongelezen bericht door Guardian72 »

Is het mogelijk om een auto op een andere naam te zetten - zonder dat de nieuwe eigenaar meewerkt?

het zit zo: Gezamenlijk een auto gekocht. 2e koper is verhuisd, met medeneming auto. (Met toestemming) echter, sinds een paar maanden betaald deze de kosten niet meer (verz. en belasting).
Mij lijkt het dan makkelijker om de auto over te schrijven naar een andere naam - die van de daadwerkelijke berijder, zodat de kosten ook bij deze persoon terechtkomen.

Maar, zonder medewerking .. kan ik dit doen?
En, hoe dan?

bert4321

Re: Auto op andere naam zetten

Ongelezen bericht door bert4321 »

Maar, zonder medewerking .. kan ik dit doen?
En, hoe dan?
Om een auto op je naam te laten zetten heb je alle delen van het kentekenbewijs nodig. Als je die hebt kan het dus zonder medewerking van de andere partij. Dat wil niet zeggen dat het dan ook zomaar mag. Als je de papieren zomaar meeneemt pleeg je waarschijnlijk diefstal.

Een ander probleem is dat je, wanneer je de wettelijke eigenaar van de auto wordt, ook verantwoordelijk wordt voor de auto. Ik zou dat dan ook alleen maar doen wanneer ik de auto zelf ook echt in mijn "handen" kreeg. Je kan de auto bijvoorbeeld niet APK laten keuren als je hem niet hebt en je wordt ook ineens verantwoordelijk voor verkeersovertredingen. Het zal zlefs moeilijk zijn om de auto te verzekeren als iemand anders die op een ander adres woont ermee rijdt.

Zolang de ander de auto op zijn naam heeft staan is deze voor de bovenstaande zaken verantwoordelijk. Ik zou de auto dus zeker niet zonder medewerking van de ander op mijn naam laten zetten.

Guardian72
Contacteer:

Dank voor je snelle reactie.

Alleen de situatie is:
Auto op mijn naam, maar gebruikt door 2e persoon.

FiscaalJurist

Ongelezen bericht door FiscaalJurist »

Guardian72 schreef:Dank voor je snelle reactie.

Alleen de situatie is:
De verhandeling dat dit mins ziens verre van slim is zal ik je besparen.
Als jij de auto op je naam hebt, ben je in principe de eigenaar tenzij er een verkoopovereenkomst tussen jouw en de andere persoon is.
Is er geen overeenkomst dan kan je de auto naar mijn mening gewoon ophalen of als gestolen melden

Guardian72
Contacteer:

FiscaalJurist schreef:
De verhandeling dat dit mins ziens verre van slim is zal ik je besparen.
Thanks.
Ik voel al dom genoeg... :(

bert4321

Ongelezen bericht door bert4321 »

Alleen de situatie is:
In dat geval kan je de auto niet op naam van de andere persoon zetten. Je hebt wel recht om de auto terug te vorderen en kan deze verkopen om zo (een deel van) de gemaakte kosten terug te krijgen. Alleen zal je er in de tussentijd wel voor moeten zorgen dat de auto verzekerd is, dat de MRB betaald wordt en dat auto APK gekeurd is. Wat nodig is om een auto op iemands naam te zetten staat hier: http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... _kopen.htm

Snelle actie is hier zeker gewenst.

Gesloten