LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Auto van particulier gekocht, blijkt levensgevaarlijk!
Auto van particulier gekocht, blijkt levensgevaarlijk!
Op 28 mei van dit jaar kocht mijn vriendin een Volkswagen Polo uit 2001 met 149.000 km op de teller, van een particulier. Ze heeft niet zo veel verstand van auto’s, maar op het oog zag de auto er keurig uit en de verkoper verzekerde haar dat de auto netjes onderhouden was en garant stond voor nog jaren rijplezier. Zo was de distributieriem onlangs vervangen en had de auto een kakelvers APK’tje. Ook de proefrit beviel en dus besloot ze de auto voor €2150,- te kopen.
Twee weken later bleek de auto toch iets minder fijn dan gedacht. De auto begon opeens wel erg naar links te trekken en te trillen bij hogere snelheden. Toch maar eens na laten kijken bij de plaatselijke garage dus. De monteur wist haar te vertellen dat rechter achterschokbreker stuk is, dat de draagarm rechts helemaal verkeerd gemonteerd is en dat de auto eigenlijk in z’n geheel krom is door een eerder ongeval. De vooras is zo ver naar binnen gekomen dat zelfs het subframe beschadigd was. Volgens hem was de Polo levensgevaarlijk en had de auto nooit, maar dan ook nooit goedgekeurd mogen worden. Repareren is geen optie want de auto is ruimschoots economisch total loss.
Navraag bij de politie leert dat de auto op 27 februari van dit jaar betrokken is geweest bij een pittig meerzijdig ongeval, waar de inzittenden van haar Polo zelfs gewond zijn geraakt. De auto heeft dus een behoorlijke klap gemaakt. Volgens de monteur kan het bijna niet anders dan dat de APK van de auto is afgemeld zonder dat de auto überhaupt gezien is.
Normaliter heeft ze uiteraard geen poot om op te staan, want de auto is gekocht bij een particulier. Ik weet dat ze waarschijnlijk niet heeft voldaan aan haar onderzoeksplicht, maar de verkoper heeft ook zeker niet voldaan aan zijn mededelingsplicht. Mijn vraag is nu: welke rechten heeft mijn vriendin? De auto was immers levensgevaarlijk en mijn vriendin mocht er vanwege een verse APK toch redelijkerwijs vanuit gaan dat de auto veilig was? Welke stappen kunnen we ondernemen?
Groeten,
Thijs
Twee weken later bleek de auto toch iets minder fijn dan gedacht. De auto begon opeens wel erg naar links te trekken en te trillen bij hogere snelheden. Toch maar eens na laten kijken bij de plaatselijke garage dus. De monteur wist haar te vertellen dat rechter achterschokbreker stuk is, dat de draagarm rechts helemaal verkeerd gemonteerd is en dat de auto eigenlijk in z’n geheel krom is door een eerder ongeval. De vooras is zo ver naar binnen gekomen dat zelfs het subframe beschadigd was. Volgens hem was de Polo levensgevaarlijk en had de auto nooit, maar dan ook nooit goedgekeurd mogen worden. Repareren is geen optie want de auto is ruimschoots economisch total loss.
Navraag bij de politie leert dat de auto op 27 februari van dit jaar betrokken is geweest bij een pittig meerzijdig ongeval, waar de inzittenden van haar Polo zelfs gewond zijn geraakt. De auto heeft dus een behoorlijke klap gemaakt. Volgens de monteur kan het bijna niet anders dan dat de APK van de auto is afgemeld zonder dat de auto überhaupt gezien is.
Normaliter heeft ze uiteraard geen poot om op te staan, want de auto is gekocht bij een particulier. Ik weet dat ze waarschijnlijk niet heeft voldaan aan haar onderzoeksplicht, maar de verkoper heeft ook zeker niet voldaan aan zijn mededelingsplicht. Mijn vraag is nu: welke rechten heeft mijn vriendin? De auto was immers levensgevaarlijk en mijn vriendin mocht er vanwege een verse APK toch redelijkerwijs vanuit gaan dat de auto veilig was? Welke stappen kunnen we ondernemen?
Groeten,
Thijs
-
Re: Auto van particulier gekocht, blijkt levensgevaarlijk!
Je zou om te beginnen samen met die monteur om een herkeuring kunnen vragen. Best kans dat het ding 'zwart' gekeurd is. Sommige keurmeesters staan daar voor open.
Wat ik niet helemaal snap: hoe kan het nu dat je vriendin bij de proefrit niks merkte, en twee weken later wel? Buiten dat 2150 voor een Polo van 2001 wel een beetje stevig aan de prijs is.
Hoe lang had de vorige eigenaar het ding op zijn naam staan? Als het een handelaar is die zich voordoet als particulier wordt het een heel ander verhaal dan dat het een particulier is namelijk.
Wat ik niet helemaal snap: hoe kan het nu dat je vriendin bij de proefrit niks merkte, en twee weken later wel? Buiten dat 2150 voor een Polo van 2001 wel een beetje stevig aan de prijs is.
Hoe lang had de vorige eigenaar het ding op zijn naam staan? Als het een handelaar is die zich voordoet als particulier wordt het een heel ander verhaal dan dat het een particulier is namelijk.
Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dat is de meest logische weg.
Je hebt vooral een bewijsprobleem, tenzij je hard kunt maken dat de auto ten tijde van het ongeval ook al op naam van de verkoper stond. En vreemd is ook, dat de auto het blijkbaar eerst twee weken prima deed. Als de problemen zo ernstig zijn als jij omschrijft, had dat al tijdens de proefrit en zeker tijdens de eerste weken duidelijk moeten zijn.
En tsja, mosterd na de maaltijd, maar waarom ga je, zonder verstand te hebben van auto's, een auto kopen zonder iemand mee te nemen en zonder keuring uit te laten voeren?
Je hebt vooral een bewijsprobleem, tenzij je hard kunt maken dat de auto ten tijde van het ongeval ook al op naam van de verkoper stond. En vreemd is ook, dat de auto het blijkbaar eerst twee weken prima deed. Als de problemen zo ernstig zijn als jij omschrijft, had dat al tijdens de proefrit en zeker tijdens de eerste weken duidelijk moeten zijn.
En tsja, mosterd na de maaltijd, maar waarom ga je, zonder verstand te hebben van auto's, een auto kopen zonder iemand mee te nemen en zonder keuring uit te laten voeren?
Ditzelfde argument zal de verkoper óók gebruiken...Thijs23 schreef:....en mijn vriendin mocht er vanwege een verse APK toch redelijkerwijs vanuit gaan dat de auto veilig was?
Laatst gewijzigd door Moneyman op 13 jun 2016 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Welkom in de wereld van de autoverkopers........
Op Radar staan al veel, heel veel van dit soort gevallen besproken. Daar is jullie situatie niet anders in.
De auto is particulier gekocht, dus veel garantie is er niet. Er is geen eigen onderzoek gedaan naar de staat van de auto.
Enige blijft over de verse APK, kan je daar wat over vertellen. Bijvoorbeeld door wie gedaan ?
Want bij die keuring is toch iets echt fout gegaan, je zou een herkeuring wegens grote misstanden kunnen aanvragen.
Komt de auto dan niet door de APK herkeuring, dan heb je iets om de koop evt te annuleren.
Op Radar staan al veel, heel veel van dit soort gevallen besproken. Daar is jullie situatie niet anders in.
De auto is particulier gekocht, dus veel garantie is er niet. Er is geen eigen onderzoek gedaan naar de staat van de auto.
Enige blijft over de verse APK, kan je daar wat over vertellen. Bijvoorbeeld door wie gedaan ?
Want bij die keuring is toch iets echt fout gegaan, je zou een herkeuring wegens grote misstanden kunnen aanvragen.
Komt de auto dan niet door de APK herkeuring, dan heb je iets om de koop evt te annuleren.
ik denk dat je zoals Moneyman al aangeeft je rechtsbijstandsverzekering in moet schakelen.
ondanks dat het een particuliere verkoper, denk ik dat je wel kans maakt om de koop ongedaan te maken op grond van dwaling.
onderstaande link gaat over een vergelijkbaar geval
http://www.atmadvocaten.nl/10790/contra ... koop-auto/
ondanks dat het een particuliere verkoper, denk ik dat je wel kans maakt om de koop ongedaan te maken op grond van dwaling.
onderstaande link gaat over een vergelijkbaar geval
http://www.atmadvocaten.nl/10790/contra ... koop-auto/
[Bericht verwijderd door de Moderator in overleg met de gebruiker.]
Volgens mij is de prijs redelijk marktconform. Kun je verklaren op welke manier dit een ander verhaal wordt?witte angora schreef:Wat ik niet helemaal snap: hoe kan het nu dat je vriendin bij de proefrit niks merkte, en twee weken later wel? Buiten dat 2150 voor een Polo van 2001 wel een beetje stevig aan de prijs is.
Dit is de eerste auto van haar. Echt vergelijkingsmateriaal heeft ze dus niet.
Haar vader was mee waardoor ze dacht een veilige aankoop te doen. Dat was nogal een misvatting blijkbaar.Moneyman schreef:En tsja, mosterd na de maaltijd, maar waarom ga je, zonder verstand te hebben van auto's, een auto kopen zonder iemand mee te nemen en zonder keuring uit te laten voeren?
Ja die heeft ze, dus die gaan we maar eens aanspreken. Eens kijken wat zij zeggen.Moneyman schreef:Heb je een rechtsbijstandsverzekering? Dat is de meest logische weg.
Als hij stevig aan de prijs is, mag je er ook meer van verwachten. Als je een auto voor een belachelijk lage prijs koopt, denk ik dat je je meer zorgen zou moeten makenwitte angora schreef: 2150 voor een Polo van 2001 wel een beetje stevig aan de prijs is.
Zonder op de stoel van een jurist te gaan willen zitten is er hier sprake van overduidelijke misleiding. Normaal geldt dit niet per definitie voor een dergelijke aankoop m.u.v. onroerend goed. Maar de verkoper heeft U willens en wetens informatie onthouden. Hij/zij had mogen verwachten dat na aanrijding er zelfs sprake zou kunnen zijn van total loss. Ook in een ander geval was de aanschafprijs bovenmatig hoog. (15 jaar).
Als alles klopt zoals aangegeven, lijkt het mij meer dat er een handelaar achter zit. Maar als je het kenteken even invoert op rdw.nl kan je zien hoelang deze particulier hem op naam heeft gehad. En kijk even https://www.rdw.nl/Particulier/Paginas/ ... ulier.aspx
-
Op Marktplaats zie je over het algemeen vraagprijzen tot 2000 euro. Maar van vraagprijzen kan er meestal nog een stuk af. Ik zou er, afhankelijk van wat voor type het is, nooit meer dan 1500 voor betalen. Het zijn nog altijd auto's van 15 jaar oud namelijk, die gaan heus geen eeuwigheid meer mee. Het is waar dat er soms ook hogere prijzen gevraagd worden, maar dat zijn of superauto's, of ze zijn van eigenaren die de prijs van de nieuwe bandjes er nog een keer of drie uit willen halen, want ze 'moeten wel winst maken'.Thijs23 schreef:Volgens mij is de prijs redelijk marktconform.witte angora schreef:Wat ik niet helemaal snap: hoe kan het nu dat je vriendin bij de proefrit niks merkte, en twee weken later wel? Buiten dat 2150 voor een Polo van 2001 wel een beetje stevig aan de prijs is.
Kun je verklaren op welke manier dit een ander verhaal wordt?
Wat het andere verhaal betreft: als het een handelaar is die zich uitgeeft voor een particulier wordt je sowieso al bedonderd, want waarom zou hij dat doen?
Hebt u de advertentietekst nog ergens? Dit wordt een moeilijk verhaal zonder bewijzen etc.
Volgens mij neemt de politie het kenteken in bij zulke klappers en dat krijg je weer terug als de auto op de juiste wijze hersteld is. Dus is hier waarschijnlijk iets goed mis gegaan en had deze polo nooit meer op de weg gemogen.
niet dat ik weet. Afgelopen december zelf een pittige kop-staart botsing meegemaakt, auto total loss, was ook meteen duidelijk dat dit een total loss was, maar kenteken is nooit ingenomen geweest. dit zou pas gebeuren als ik met het wrak op de weg gezien zou worden, dan krijg je nog vaak een waarschuwing om je te laten zien op het bureau met herstelde auto, of ze nemen inderdaad je rijbewijs in, maar pas als je staande gehouden wordt terwijl je rijdt in een dergelijk wrak.jhogaarts schreef:Volgens mij neemt de politie het kenteken in bij zulke klappers en dat krijg je weer terug als de auto op de juiste wijze hersteld is. Dus is hier waarschijnlijk iets goed mis gegaan en had deze polo nooit meer op de weg gemogen.
Ik heb dit vroeger ook eens aan de hand gehad. Ik werkte toen in de garage en er was een Fiat 850 met wat blikschade binnen gekomen. Vrouwtje wilde hem niet meer dus hem ik hem gekocht met schade. Alleen het kenteken was ingenomen door de politie en dat kon je terug krijgen nadat de auto hersteld was. Auto voorzien van nieuw voorfront, linker voorspatbord. Alles gespoten en was weer strak. Ook was de wieluitlijning goed. Dus met auto naar politieburo om kenteken terug te krijgen. Auto is door monteur van de TD gecontroleerd en was goed bevonden en ik kreeg mijn kenteken.
-
Hoe lang geleden moet dat geweest zijn? Kennelijk zijn wetten in de tussentijd nogal veranderd? Een x-aantal jaren geleden kwam de politie nog bij blikschade, om wat te noemen, daar hoef je tegenwoordig ook niet meer voor te bellen.jhogaarts schreef:vroeger
een Fiat 850
1974 maar heb onlangs ook gezien bij wegmisbruikers
2150 voor 2001. Jullie liepen zelf ook te slapen zeg. Wat een belachelijke hoge bedrag voor een auto van 2001
Als een beginnende verkoper een miskoop doet en zijn baan in proeftijd niet kwijt wil.... en dan privé aanbied?
Bij bedrijven kun je claimen maar als particulier word dit erg lastig en duur.
Hoe bewijs je dat iemand bewust de boel belazerde en fraudeerde?
Ik mag ook alles verkopen en zonder bedrijf geen enkele garantie en APK is maar veiligheid keuring en niet elke monteur ziet altijd alles.
Met eten staat klaar en een vlugge blik en afmelden, ja ook die 2 minuten zijn niet geloofwaardig maar als een monteur mij
gelooft op blauwe ogen?
Het is zijn risico als er een steekproef kwam....
Deze auto nu 7 maanden later nog goed maar toch..... dat was even snel €19,95 vangen en wegwezen!
Bij bedrijven kun je claimen maar als particulier word dit erg lastig en duur.
Hoe bewijs je dat iemand bewust de boel belazerde en fraudeerde?
Ik mag ook alles verkopen en zonder bedrijf geen enkele garantie en APK is maar veiligheid keuring en niet elke monteur ziet altijd alles.
Met eten staat klaar en een vlugge blik en afmelden, ja ook die 2 minuten zijn niet geloofwaardig maar als een monteur mij
gelooft op blauwe ogen?
Het is zijn risico als er een steekproef kwam....
Deze auto nu 7 maanden later nog goed maar toch..... dat was even snel €19,95 vangen en wegwezen!