LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Ben ik in de maling genomen??

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Jessica112

Ben ik in de maling genomen??

Ongelezen bericht door Jessica112 »

Wie kan mij helpen?

Ik heb in maart dit jaar een auto gekocht van 11 jaar, verkeerde in zeer goede staat. Eigenaar had nog nooit problemen gehad met de auto en hij reed heerlijk. Onder de motorkap gekeken en zag er allemaal goed uit, hij zou de auto APK laten keuren.

Nu heb ik na de eerste week een nieuwe accu moeten kopen, deze was gewoon helemaal leeg. Een paar weken laten liet ik zelf voor de zekerheid mijn auto nog eens keuren. Het stuurhuis is kapot/lek en mijn linkerdraagarm is kapot. Ik heb aan mijn monteur gevraagd en dit kon niet door mij in een paar weken tijd gebeuren, dus de vorige eigenaar had dit moeten weten.

Van de week is er weer naar mijn auto gekeken, omdat ik toch een nieuwe auto wil gaan kopen. Bij die garage zijn ze erg geschrokken, ze snappen niet hoe deze auto door de apk heeft kunnen komen, waarschijnlijjk had de vorige eigenaar daar gewoon een vriendje zitten en die heeft de auto goed gekeurd. Wat er nu allemaal mis aan de auto:

1. stuurhuis kapot
2. linkerdraagarm kapot
3. onder mijn auto zitten er gaten
4. hij is aan de onderkant geplamuurd
5. Een keer overgespoten, nu komen de roestplekken tevoorschijn
5. ventilatoor doet het niet, heeft het nooit gedaan alleen op stand 4
6. er zit een ander kenteken op mijn achterruit wat niet overeenkomt met mijn kenteken.
7. waarschijnlijk ooit totallos geweest oke kan gebeuren, waardoor deze nu scheef in elkaar zit.

Denken jullie dat ik hiermee terug kan gaan naar de vorige eigenaar en hier iest mee kan doen?? Ik heb de auto nu 4 maanden in bezit. Maar volgend jaar komt dat ding al niet meer door de APK en wat moet ik nu doen?? Kan ik iets doen??

Alvast bedankt voor de reacties??

stofzuigertje

Re: Ben ik in de maling genomen??

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

sloop raam met ander kenteken mag toch?
eerst keuren met verse APK en U had meer zekerheid.
Na 4 maanden word het lastig of deze auto bij aankoop nog veilig was en dat het 11 jaar oud is betekend grotere kans op gebreken.

Dat hij zonder problemen reed is op tijd weg doen dus!
Een particulier is geen deskundige dus hij zou best gelijk gehad kunnen hebben en vrijwel niets weten.
Repareren mag en als ik dit lees een probleem in de bewijslast voor U.

Was hij eerste eigenaar of waren er meerdere want dan word het nog moeilijker.
Alleen als U van eerste eigenaar kocht is de plamuur plek te claimen en als de garage iets herstelde en hij dit na enkele jaren is vergeten word dit erg moeilijk.

Helaas, maar beter kopen met verse APK bij een garage waar U vertrouwen in heeft voor de koop, en dan gelijk afspreken dat alle gevonden gebreken op zijn kosten worden hersteld en de rest van afgesproken prijs naar hem gaat, dan wil hij vermoedelijk deze niet meer aan U verkopen!

Dit had U echter voor de koop moeten doen dus volgende keer....
Ik kocht ook ooit voor vraagprijs - alle door garage gemaakte kosten en daar bleef ook weinig geld over.....
Ik was wel tevreden...

dhc

Ongelezen bericht door dhc »

Als ik er voor het gemak vanuit ga dat U de auto particulier en niet via een garage heeft gekocht...dan heeft U helemaal nergens recht op.
Een auto die 11 jaar oud is, schijnbaar geen technische kennis in huis, geen aankoopkeuring gedaan, de verkoper op zijn blauwe ogen geloofd, geen eigen onderzoek gedaan....

Helaas....

Jessica112

Ongelezen bericht door Jessica112 »

bedankt voor uw reactie. Helaas was ik hier al bang voor. Dit was de eerste keer voor ons dat wij een auto gingen kopen en dachten als er een apk werd gedaan dat het wel genoeg was.

Volgende keer weet ik beter.

Mendoza

Ongelezen bericht door Mendoza »

1. stuurhuis kapot
Kan na de APK gebeurd zijn.

2. linkerdraagarm kapot

3. onder mijn auto zitten er gaten
Een auto mag best roest hebben om door de APK te komen, maar als het eenmaal is begonnen gaat het erg hard.

4. hij is aan de onderkant geplamuurd
Zinloos aan de onderkant, mogelijk gedaan om iets te verbergen.

5. Een keer overgespoten, nu komen de roestplekken tevoorschijn.
Een auto hoeft niet mooi te zijn voor APK.

5. ventilatoor doet het niet, heeft het nooit gedaan alleen op stand 4.
Als de aanjager werkt is dat voldoende voor APK.

6. er zit een ander kenteken op mijn achterruit wat niet overeenkomt met mijn kenteken.
Hoogstwaarschijnlijk achterraam van de sloop gebruikt. Bijvoorbeeld omdat de achterruitverwarming niet meer werkt.

7. waarschijnlijk ooit totallos geweest oke kan gebeuren, waardoor deze nu scheef in elkaar zit.
Hoe scheef? Binnen de normen van APK mag je auto best wat schoonheidsfoutjes hebben, blijkbaar valt het ook wel wat mee aangezien het bij de aankoop niet opviel.

Conclusie : koop geen auto zonder iemand mee te nemen die er verstand van heeft.

sjoegel

Ongelezen bericht door sjoegel »

Conclusie: U heeft uzelf in de maling genomen.

Quisquid

Ongelezen bericht door Quisquid »

De reactie van Mendoza is helemaal correct.
De koper heeft kennelijk particulier gekocht, van de vorige eigenaar (er is sprake van wat deze over de auto heeft gezegd). Ik neem aan dat je zijn naam en hoe lang hij de auto op naam had, hebt gecontroleerd aan de hand van het kentekenbewijs?

En deze hoeft van gebreken niet eens iets geweten te hebben. De auto kan het écht altijd goed hebben gedaan (hoe lang had de vorige eigenaar de auto?). Of bepaalde slechte reparaties kunnen nog van een nóg eerdere eigenaar zijn geweest. Van een garagebedrijf als verkoper mag je wat meer "garantie" verwachten, maar daar is de prijs dan ook meestal wat hoger.

Bij een tweedehands auto weet je dat niet alles meer fonkelnieuw is en dat sommige onderdelen nou eenmaal al een geschiedenis hebben en een keer aan vervanging toe zijn. Die accu bijvoorbeeld. Die kan echt inderdaad er in een keer de brui aan geven.

En de zaken die je noemt, hoeven zijn geen apk-afkeurpunten te zijn (wat roest betreft, hangt dit af van de plaats en de ernst).
En het is echt niet verboden een kapotte ruit te vervangen door een van de sloop; zo'n repoaratie kan heel deugdelijk zijn. En ja, dan loop je de kans dat daar een ander kenteken op gegraveerd staat.

Vergelijk dit laatste eens met auto's in België. Daar hoort het kenteken niet bij het voertuig, maar bij de eigenaar. Als die zijn auto verkoopt, komt daarop de kentekenplaat van de nieuwe eigenaar. Terwijl in de autoruiten misschien het kenteken van de vórige eigenaar staat.
Hetzelfde probleem met auto's die uit het buitenland ingevoerd zijn. Daar hoeft de auto niet slechter om te zijn.

Gesloten