LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Benzine uit België

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
Arovers
Berichten: 1
Lid geworden op: 21 okt 2008 20:52

Benzine uit België

Ongelezen bericht door Arovers »

Wij wonen in de grensstreek ( Reusel), 3 km van de grens met Arendonk (B)
Aangezien het feit, dat de benzineprijzen in België sterk in prijs verschillen met de prijzen in Nederland, ga ik altijd in België tanken.

Vandaag de dag kost 1 liter euro 95 in België, “slechts”€ 1.13, terwijl in Nederland ongeveer € 1.35 per liter moet worden betaald:

De vraag:

Is het werkelijk zo, dat men “ andere” benzine heeft als men in België gaat tanken, doelend op het octaangehalte ?? Men beweert dat auto’s die rijden op “Belgische”benzine, beduidend minder soepel lopen, en ook minder kilometers kunnen rijden met dezelfde tankinhoud, dan dat de auto in Nederland is getanked?
Vandaag hierover onder chauffeurs een discussie gehad: Op een volle tank met diesel, zou een auto 100 km minder kunnen rijden dan dezelfde auto getanked met Nederlandse diesel ?????

Misschien heeft Uw redactie een antwoord op deze vraag,

Namens veel grensbewoners die in België gaan tanken, wacht ik Uw antwoord af…

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door D1RK »

Veel belanghebbende benzine verkopers zullen dit bevestigen,
Ook witte pompen zijn dus niet slechter.
Het is dezelfde benzine en komt vaak uit zelfde auto, die als deze een deel loste bij volgende verder gaat.

Benzine moet aan eisen voldoen, wel kan merk benzine toevoegingen hebben die beter zijn, maar die worden gescheiden vervoerd.
Normale benzine is voldoende en meer dan 1% kan het niet zijn.
Wel kan de pomp afwijken dus als je nu bij diverse pompen 5 liter zou tanken en dan op personen weegschaal zie je soms gewichts verschillen.

Dus bij een station diverse pompen gebruiken en dan zie je dat er soms verschil tussen zit.
Dus niet het station of de prijs maar per pomp van zelfde eigenaar verschillen!
Wel steeds dezelfde personen weegschaal en jerrycan gebruiken om precies 5 liters te wegen!

acjzr1
Berichten: 827
Lid geworden op: 11 mar 2004 20:58

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door acjzr1 »

Het octaangetal van 95 voor "euro loodvrij" is ook in Belgie van toepassing. Het is dus de zelfde soort brandstof met de zelfde eigenschappen als Hier in NL. Alleen de prijs is lager omdat o.a. de Belgische overheid minder belasting en accijns heft dan onze overheid.

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door cossie300 »

Nou D1RK,

Knap dat jij verschil kunt meten in de afgeleverde hoeveelheid brandstof in een jerrycan op een simpele weegschaal.
Kennelijk ben je niet op de hoogte van de procedure waarop de meetkamer van een brandstofafleveringsinstallatie wordt gecontroleerd en/of geijkt. Hierin worden meerdere variabelen gecompenseerd zoals temperatuur en vervlieging terplekke.

Er zijn maar een paar grote raffinaarderijen in Europa vanwaar alle hier verkrijgbare brandstoffen afkomstig zijn. De kwaliteit is hetzelfde. Er worden kleurstoffen toegevoegd om het merk te bepalen en verder worden er brandstoffen aangeboden met speciale dope's, die een hoger rendement bevorderen.

De suggestie (want dat is het) dat er brandstof uit andere landen zuiniger gereden wordt, komt meestal voort uit het feit dat men op dat moment vaak op een plaats is waar men niet altijd rijdt, op vakantie bijvoorbeeld, en zodoende een ander veel zuiniger (minder gehaast )rijpatroon heeft.

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Ulbe »

In Duitsland heb ik diverse malen loodvrije benzine getankt met een octaangetal van 91,

De motor is ingesteld op Euro Loodvrij 95, echter heb ik nooit problemen gehad met pingelen, overslaan van de motor e.d.,

Wel hield ik rekening met de rijstijl, rustig rijden ( wat ik altijd doe ) en zuinig rijden,

Ik heb nooit geen problemen gekend met de loodvrije benzine uit Duitsland,

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Fordfocuswagon1,6
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jan 2009 03:51

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Fordfocuswagon1,6 »

Nou D1rk!! Deel 2

Ook witte pompen zijn dus niet slechter.Witte pompen leveren alleen maar blanke benzine vandaar ook de naam Witte pompen dus deze benzine kan van elke Grote olie speler afkomen is bijna nooit het zelfde.Vandaar ook dat deze pompen vaak meer kortingen geven

Benzine moet aan eisen voldoen, Dit klopt helemaal het octaangehalte moet altijd het zelfde zijn maar de dopes verschillen wel degelijk per merk!

En wat jij zegt dat de DOPES gescheiden worden vervoerd dit is onzin want het zit al in de benzine.

Dus niet alles geloven wat je hoort.
D1RK

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door D1RK »

............
Laatst gewijzigd door D1RK op 07 feb 2009 16:48, 1 keer totaal gewijzigd.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door dhc »

D1RK:

Denk je werkelijk dat iemand je nog serieus neemt als je dit soort reacties plaatst?
Volgens mij beginnen de gevolgen van overmatig drankgebruik zich te openbaren.....

Fordfocuswagon1,6
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jan 2009 03:51

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Fordfocuswagon1,6 »

D1rk

Ik heb eerder al aangeven doe eens je huiswerk voor dat je hier wat op schrijft...

Je weet over dit onderwerp eigenlijk vrijwel niks..
De rode kleur(om te laten zien dat dit echte rode gasolie is en hierdoor minder accijns heeft) wordt gelijk met het laden van de tankwagen er bij gedaan dus niet wat jij zegt achter af!!!
En wat jij zegt dat daarna een hele dure Tankclaining nodig zal zijn dit is ook niet juist!

Dus nogmaals doe je huiswerk voor dat je over dit onderwerp antwoord geeft

cossie300
Berichten: 113
Lid geworden op: 18 feb 2007 23:31

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door cossie300 »

Yep, de tankauto bestaat nu eenmaal uit verschillende compartimenten. Hierdoor kunnen verschillende soorten brandstof in een auto vervoerd worden. Deze zijn altijd dezelfde en hoeven derhalve niet gereinigd te worden, althans niet voor het klaarmaken voor een ander produkt.

Wellicht heeft D1RK een tankautochauffeur bezig gezien met het toevoegen van een antibacterieel middel aan een ondergrondse dieseltank.

dhc
Berichten: 4586
Lid geworden op: 24 aug 2008 20:38

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door dhc »

Het enige dat D1RK ziet zijn spoken......

Fordfocuswagon1,6
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jan 2009 03:51

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Fordfocuswagon1,6 »

He cossie300 jij hebt gedeeltelijk gelijk maar wat jij zegt dat in de verschillende compartimenten altijd de zelfde benzine of diesel zit dit is onjuist dit kan de Tankwagen Chauffeur zelf bepalen

§Cossie
Yep, de tankauto bestaat nu eenmaal uit verschillende compartimenten. Hierdoor kunnen verschillende soorten brandstof in een auto vervoerd worden. Deze zijn altijd dezelfde en hoeven derhalve niet gereinigd te worden, althans niet voor het klaarmaken voor een ander produkt.
Wellicht heeft D1RK een tankautochauffeur bezig gezien met het toevoegen van een antibacterieel middel aan een ondergrondse
dieseltank.

Heb je wel eens goed op het etiket gekeken wat voor stof dit eigenlijk is?????
Dit is een stof uit de Klasse 6 dus zeer giftig en ook zeer kanker verwekkend. Dus de Tankwagenchauffeur doet dit niet!! Dit wordt gedaan door een speciale bedrijf,

En volgens mij ziet D1rk echt spoken :lol: want hij heeft nog niks terug geschreven

D1RK
Berichten: 2863
Lid geworden op: 10 mar 2007 07:51

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door D1RK »

Beste Collega's

Ik hoorde ooit eind vorige eeuw het volgende;

Als je 1x rode diesel zou tanken is het 3 jaren later nog terug te vinden.
Omdat rode diesel minder gebruikt / verkocht word is het beter om die kleur achteraf toe te voegen dan in tankauto.

Toen waren er minder eisen aan giftige stoffen en of het mag weet ik niet, maar als een tankauto chauffeur een flesje toevoegde bij boer....

Het was rood en verder weet ik het niet, maar eind 70 begin 80er jaren vermoede ik!
Ik geloofde dus dit verhaal en heb iets gezien.
Bacteriën geloof ik nauwelijks, want dat zou je beter geen grote voorraad kunnen hebben, en ik weet wel van winter en zomer diesel...

Of je na mijn 5 jaren rood rijden nog na 3 jaar iets kunt zien weet ik dus niet, maar het zou dus kunnen....
Ik heb nooit controle gehad dus weet het niet zeker maar zo zijn er wel meer verkeerde verhalen de wereld in gekomen.

Ik schrijf wat ik weet, en dat je per pomp aflees verschil kunt hebben, dat weet je pas nadat je de test zelf uitvoerde, en per station zul je andere resultaten krijgen.
Als Puber naast elkaar rijdende kregen we ook al ruim 10 Km verschil op tellers!
Ik reed ooit 50 Km en iemand anders ruim 60 Km en kon heb toch bijhouden en dus zal elke meter iets anders zijn.
Het vreemde was dat we dezelfde merk en type brommer hadden en ook nog zelfde merk en maat banden dus hoe???

IK weet het niet, maar het was gewoon zo!

Fordfocuswagon1,6
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jan 2009 03:51

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Fordfocuswagon1,6 »

D1rk

Ik vraag me echt af waarom je ons opzadelt met al deze onzin...

Ik heb al vaker gezegd doe je HUISWERK!!!!
Je hebt geen rode diesel dit is rode gasolie!!!
En het wordt toch echt tegelijke tijd met het laden van de tankwagen er bij gedaan en niet achter af. En hierna hoeft de tankwagen ook niet wat jij zegt duur gespoeld te worden.....!!!!
Er komen wel Bacteriën voor in de onder grondse tanks vandaar dat er een zeer giftige middel om dit tegen te gaan dit wordt alleen toegevoegd door een special bedrijf.

En als je met je luxe auto rode gasolie tankt dan kunnen ze dat gewoon vinden bij een controle en als ze het vinden krijg je nog een naheffing en een boete voor het ontduiken van accijns!!!

MVG

Ulbe
Berichten: 1409
Lid geworden op: 11 jun 2005 19:18

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Ulbe »

Zover ik weet is dieselolie en gasolie dezelfde brandstof,

Alleen belastingtechnisch is de blauwe dieselolie veel zwaarder belast dan de rode en blanke gasolie,

Wel heb ik eens een verhaal gehoord dat de blauwe dieselolie wordt ontzwavelt, en deze restant zwavel weer in de rode gasolie gepompt wordt, daar er milieutechnisch veel minder hoge eisen aan wordt gesteld dan de blauwe dieselolie,

Een auto rijdt probleemloos op rode of blanke gasolie, maar pakken ze je bij een evt. controle, dan ben je er gloeiend bij, :oops: :( :cry:

Vriendelijke groeten,

Ulbe.

Fordfocuswagon1,6
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jan 2009 03:51

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Fordfocuswagon1,6 »

He Ulbe

Wat jij zegt klopt niet helemaal hoor weet niet wie jouw dat verteld heeft maar die lult maar wat dan........

Maar alle brandstof is al jaren ontzwaveld(dit doen ze al jaren voor het milieu) en de Gasolie is in de basis het zelfde product maar er zitten wel degelijk grote verschillen in de kwaliteit en de toegevoegde dopes.
En wat jij zegt dat ze van de Diesel de zwavel er uit halen dit gaat dus niet meer want dit zit er al niet meer in.
En bij Gasolie ook niet meer......

Dus.......................

Ali Bensalah
Berichten: 913
Lid geworden op: 25 feb 2006 17:32

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Ali Bensalah »

Dus.......................
googlen we even en kijken we wat de overheid ervan vind:

http://www.eu-milieubeleid.nl/ch06s19.html
Met de term ‘gasolie’ worden bepaalde middeldestillaten aangeduid die bestemd zijn voor gebruik als brandstof. Deze categorie omvat ondermeer ‘dieselbrandstof’, die wordt gebruikt in bepaalde motorvoertuigen. Gasolie verschilt van ‘zware stookolie’, een term waarmee zwaardere olie voor gebruik in onder andere de industrie en voor elektriciteitsopwekking wordt aangeduid. Gasolie wordt soms ook ‘lichte stookolie’ genoemd. Richtlijn 1999/32 verscherpt de eisen voor het zwavelgehalte van gasolie en introduceert een limiet voor het zwavelgehalte van zware stookolie, die niet onder de Richtlijnen 75/716 en 93/12 viel.
6.17.4 Samenvatting van de Richtlijnen

Richtlijn 93/12 verving Richtlijn 75/716, inclusief wijzigingsrichtlijn 87/219. Per 1 oktober 1994 werd het maximale zwavelgehalte van gasolie vastgesteld op 0,2 gewichtsprocent (art. 2, lid 2). Deze eis heeft betrekking op alle gasolie, met uitzondering van kerosine voor luchtvaartuigen (art. 2, lid 2) en van gasolie die zich bevindt in de brandstoftanks van schepen, luchtvaartuigen of motorvoertuigen wanneer zij een grens tussen een derde land en een lidstaat overschrijden, of die bestemd is om vóór haar definitieve verbranding te worden verwerkt (art. 1, lid 2). Voor dieselbrandstoffen geldt vanaf 1 oktober 1996 een strengere eis van maximaal 0,05 gewichtsprocent zwavel (art. 2, lid 1). De lidstaten moeten de nodige maatregelen nemen om door middel van steekproeven het zwavelgehalte van de op de markt gebrachte gasolie te controleren (art. 4, lid 1). De Richtlijn legde tevens aan de Commissie de verplichting op om vóór 1 januari 1994 een voorstel in te dienen voor een tweede fase, waarin uiterlijk op 1 oktober 1999 een lagere waarde van toepassing zou worden, en voor nieuwe grenswaarden voor kerosine voor luchtvaartuigen.

Richtlijn 1999/32 handhaaft de limiet van 0,2 massaprocent[707] voor gasolie tot 1 januari 2008. Met ingang van die datum zal deze verlaagd worden tot 0,1 massaprocent (art. 4, lid 1). Dieselbrandstoffen vallen niet langer onder het begrip ‘gasolie’ van deze Richtlijn, aangezien daarvoor inmiddels de regels van Richtlijn 98/70 gelden (zie § 6.19). De Richtlijn stelt het maximale zwavelgehalte van zware stookolie vast op 1 massaprocent per 1 januari 2003 (art. 3, lid 1). In beide gevallen zijn uitzonderingen toegestaan als een hoger zwavelgehalte (tot respectievelijk ten hoogste 0,2 en 3 procent) niet leidt tot overschrijding van luchtkwaliteitsnormen voor zwaveldioxide of van de ‘kritische belastingswaarden’ in andere lidstaten (resp. art. 4, lid 3 en art. 3, lid 2). Er zijn ook uitzonderingen voor enkele toepassingen van gasolie in de zeescheepvaart (art. 4, lid 2) en voor het gebruik van zware stookolie in stookinstallaties, indien de emissies van zwaveldioxide beneden bepaalde grenzen blijven (art. 3, lid 3).
Diesel valt dus in het algemeen ook onder de noemer gasolie maar voor gasolie in het algemeen gelden minder strenge eisen op het gebied van het toegestane zwavelgehalte dan voor het product dieselolie.

Quisquid
Berichten: 299
Lid geworden op: 08 okt 2008 14:17

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Quisquid »

Arovers,
Het is een broodje-aapverhaal dat Belgische benzine slechter zou zijn dan de "eigen" Nederlandse. Als je benzine tankt met minimaal hetzelfde octaangetal als waaraan de auto behoefte heeft, is er niets aan de hand. En in België wordt, net als in Nederland, benzine verkocht met 95 en met 98 octaan.
Méér octaan dan waaraan de auto minimaal behoefte heeft, mag altijd, maar levert niets meer op (is alleen duurder).

In België rijden dezelfde auto's rond als in Nederland en de oliemaatschappijen kunnen het zich niet veroorloven dat zij door hun brandstof aansprakelijk worden gesteld voor schade. Als de benzine in het buitenland écht slechter was dan in Nederland, zou je niet eens met de eigen auto naar het buitenland op vakantie kunnen zonder risico op een flinke motorschade. Terwijl miljoenen dat doen (en andersom: buitenlandse automobilisten komen hier).

Als je je houdt aan de minimumoctaanbehoefte van de auto, is er niets aan de hand. In sommige landen (vooral Oost-Europese) zijn er nog benzines met een lager octaangetal dan in Nederland verkrijgbaar is, maar ook daar geldt dat je minimaal dat moet tanken waaraan de auto behoefte heeft, en ook in die landen is benzine te koop met in Nederland en in België gebruikelijke octaangetallen.
En let erop dat je geen loodhoudende benzine tankt in een auto die dat niet mag hebben (maar dat zal je in België niet snel overkomen).

Sommige benzines hebben in het buitenland soms dezelfde merknaam als in Nederland, maar zijn dan toch anders qua octaangetal. Zo zou Shells V-Power in Duitsland een hoger octaangetal hebben dan in Nederland.

Benzines kunnen wel iets van elkaar verschillen qua dopes, maar dat is vooral een verschil per merk en zit bij elk merk wel snor.

De prijs wordt vooral bepaald door de belastingen. Dát levert de grote prijsverschillen per land op. En verder exploitatiekosten, concurrentie, prijsafspraken, prijsbeleid van de oliemaatschappijen, stuntacties, enz. Maar dat is niet bepalend voor de kwaliteit.

Vermeende zuinigere resultaten bij bepaalde benzines zijn voor een belangrijk deel psychologisch verklaarbaar (men rijdt zuiniger als men erop gaat letten) en kan ook niet na één of twee tankbeurten worden "bewezen" (de rijomstandigheden, rijstijl, belading, conditie van de auto, bandenspanning, enz. zijn steeds anders). Om dát goed te bepalen, moet men onder laboratoriumomstandigheden testen.

Anders zouden de verbruikscijfers van auto's wel per merk benzine worden aangegeven of per land waarin getankt wordt.

Fuseekogel
Berichten: 97
Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Fuseekogel »

Rode gasolie zie je niet na 3 jaar in de tank gehad te hebben.

ondergrondse diesel tanken krijgen wel degelijk een toevoeging (die er gewoon door de chauffeur of beheerder in gegooid worden) de toevoeging is tegen een soort van alg vorming.

rode diesel/gasolie komt gewoon gekleurd uit depot.

De tankwagenchauffeur maakt zelf uit in welk compartiment hij het doet. Soms heeft daar diesel of benzine in gezeten, soms ook rode gasolie/diesel. diesel die in een compartiment heeft gezet waarvoor EN590 heeft gezeten (dit is de gasolie van tegenwoordig) is niet gekleurd of besmet.

Rode diesel veel zwavel?

http://www.informatie.binnenvaart.nl/en590.php

Fordfocuswagon1,6
Berichten: 76
Lid geworden op: 20 jan 2009 03:51

Re: Benzine uit België

Ongelezen bericht door Fordfocuswagon1,6 »

Fuseekogel

ondergrondse diesel tanken krijgen wel degelijk een toevoeging (die er gewoon door de chauffeur of beheerder in gegooid worden) de toevoeging is tegen een soort van alg vorming.
He Fuseekogel dit klopt niet wat jij zegt

Weet niet of jij ooit wel eens dat gevaren etiket van dicht bij heb gezien........???!!! :roll:
Maar de Tankwagenchauffeur gooit dit goedje echt niet in de ondergrondse tanks dit wordt alleen maar gedaan door een special bedrijf omdat deze stof zeer giftig is en zwaar kanker verwekend is dus geen 1 Tankwagenchauffeur die ik ken gooit dit in de ondergrondse tanks.
En ik zit al jaren in de Petrochemie.


Rode Gasolie, Diesel,Etc veel zwavel? Dit is allemaal tegenwoordig ULZW Ultra laag zwavel....!!!



En klopt helemaal dat de V-Power in Duitsland een ander octaangehalte heeft dit komt namelijk dat ze daar harder rijden dan in Nederland dus is de V-Power benzine daar octaan 100 en in NL maar 97 maar dat mogen ze niet zo verkopen dus staat er op de pomp Octaan 95.
En de dopes die in de Total Excellium, Shell V-power, BP Ultimate, zitten helpen wel degelijk meer kilometers te rijden alleen is dit afhankelijk van veel meer dingen, de juiste bandenspanning,anticiperen, goed onderhoud,en nog veel meer


MVG
Laatst gewijzigd door Fordfocuswagon1,6 op 18 feb 2009 05:40, 1 keer totaal gewijzigd.

Gesloten