LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] benzineprijs
benzineprijs
Misschien een hele rare vraag, maar wie weet dit?
Sinds kort is het verplicht gesteld om van produkten de prijs per kilo te vermelden. Waarom is dit (nog) niet zo met de benzineprijs? Als ik een liter benzine van 40 graden celsius heb, zal deze minder zwaar zijn dan een liter benzine van 5 graden celsius. Hier valt voor een pomphouder veel te verdienen lijkt mij. Of zijn de flowmeters aan de pompen gecorrigeerd voor temperatuur?
Ik weet het, misschien ietwat vergezocht, maar ik vroeg me dit zo eens af.
Sinds kort is het verplicht gesteld om van produkten de prijs per kilo te vermelden. Waarom is dit (nog) niet zo met de benzineprijs? Als ik een liter benzine van 40 graden celsius heb, zal deze minder zwaar zijn dan een liter benzine van 5 graden celsius. Hier valt voor een pomphouder veel te verdienen lijkt mij. Of zijn de flowmeters aan de pompen gecorrigeerd voor temperatuur?
Ik weet het, misschien ietwat vergezocht, maar ik vroeg me dit zo eens af.
Re: benzineprijs
Denk niet dat het veel uitmaakt. Zal het eens opzoeken in het Binas, dat je bij natuurkunde op het HAVO of VWO nodig had. Even wat anders tav de benzineprijs...Heb nog wel een link naar een site in Luxemburg waar de benzine zo goedkoop is. Volgens Shell zijn prijsverhogingen -verlagingen het gevolg van wisselende prijzen op de wereldmarkt voor benzine. Mijn ervaring is dat wij in Nederland wel erg vaak van prijs wisselen hetgeen in Oostenrijk of Luxemburg volgens mij minder vaak plaatsvindt. De luxemburgse site vindt je hier: http://www.keup.lu/nl/4_tankstelle/4_tankstelle.php
Kan iedereen controleren of de prijzen in ons land wijzigen onder invloed van de wereldmarkt prijzen. Als dat zo zou zijn dan moeten de prijzen in Luxemburg ook veranderen.
Kan iedereen controleren of de prijzen in ons land wijzigen onder invloed van de wereldmarkt prijzen. Als dat zo zou zijn dan moeten de prijzen in Luxemburg ook veranderen.
Re: benzineprijs
Ik heb even zitten zoeken op internet ipv binas en ben tot de volgende rekensom gekomen. Een en ander is wel enigszins afgerond.
Per graad celsius verandert het volume van benzine 0.106% . Dit houdt in dat per liter per graad, de massa 0.8 gr verandert.
Tanken van 40 liter benzine van 30 graden die afkoelt tot de buitenluchttemp van bijv 15 graden scheelt bijna een halve kilo (480 gram) in uw nadeel. Uitgaande dat tijdens het rijden de brandstoftank in de auto opwarmt tot 40 graden, houdt in dat we bij een verbruik van 1 liter op 15 km bij een gemiddelde snelheid van 100 km/uur, 1.36 gram/sec aan benzine verstoken. Op die halve kilo die ons afgesnoept is aan de pomp hadden we dus nog ongeveer 6 minuten 100 km/uur kunnen rijden. Op een tank van 40 liter bij de gegeven omstandigheden scheelt dit dus 10 km. We hadden dus 1.67% meer kunnen rijden met de tankinhoud mits ons benzine was verkocht van 15 graden ipv 30!
Voor een pomphouder is het dus wel degelijk interessant om zijn benzine lekker warm te houden, zeker 's winters!
Daarom vraag ik mij af hoe dit wettelijk geregeld is en of een pomphouder zich in deze aan bepaalde spelregels dient te houden.
Opmerking: er is geen rekening gehouden met de verandering van de stookwaarde van de benzine bij de gegeven temperatuursveranderingen.
Per graad celsius verandert het volume van benzine 0.106% . Dit houdt in dat per liter per graad, de massa 0.8 gr verandert.
Tanken van 40 liter benzine van 30 graden die afkoelt tot de buitenluchttemp van bijv 15 graden scheelt bijna een halve kilo (480 gram) in uw nadeel. Uitgaande dat tijdens het rijden de brandstoftank in de auto opwarmt tot 40 graden, houdt in dat we bij een verbruik van 1 liter op 15 km bij een gemiddelde snelheid van 100 km/uur, 1.36 gram/sec aan benzine verstoken. Op die halve kilo die ons afgesnoept is aan de pomp hadden we dus nog ongeveer 6 minuten 100 km/uur kunnen rijden. Op een tank van 40 liter bij de gegeven omstandigheden scheelt dit dus 10 km. We hadden dus 1.67% meer kunnen rijden met de tankinhoud mits ons benzine was verkocht van 15 graden ipv 30!
Voor een pomphouder is het dus wel degelijk interessant om zijn benzine lekker warm te houden, zeker 's winters!
Daarom vraag ik mij af hoe dit wettelijk geregeld is en of een pomphouder zich in deze aan bepaalde spelregels dient te houden.
Opmerking: er is geen rekening gehouden met de verandering van de stookwaarde van de benzine bij de gegeven temperatuursveranderingen.
Re: benzineprijs
Ach, de tanks bij de benzinepomp liggen onder de grond dus de temperatuurverschillen zijn niet zo groot. Daarom zijn de volumeverschillen ook niet zo groot. De omgevingstemperatuur heeft wel invloed op de brandstof in de slang maar die hoeveelheid is gering. En hierbij geldt dat de temperatuur alleen maar kan oplopen of dalen als de brandstof enige tijd aanwezig is geweest. Tank je direct na een andere auto dan is de invloed gering.
Wil je toch wat voordeel halen dat is vroeg in de morgen het beste moment om te tanken. De omgevingstemperatuur is dan het laagst en krijg je meer gewicht brandstof per liter.
Overigens roept iedereen dat een diesel zuiniger is in verbruik (liters) maar de soortelijk gewicht van diesel is weer hoger, dus in kilogrammen brandstof ligt het verbruik minder gunstig.
Wil je toch wat voordeel halen dat is vroeg in de morgen het beste moment om te tanken. De omgevingstemperatuur is dan het laagst en krijg je meer gewicht brandstof per liter.
Overigens roept iedereen dat een diesel zuiniger is in verbruik (liters) maar de soortelijk gewicht van diesel is weer hoger, dus in kilogrammen brandstof ligt het verbruik minder gunstig.
Re: benzineprijs
Diesel weegt per volume-eenheid inderdaad zwaarder dan benzine, maar om dan gelijk te stellen dat een diesel daarom minder zuinig is dan algemeen wordt aangenomen, is in dit verband natuurlijk je reinste onzin, omdat (daar was dit onderwerp uiteindelijk om begonnen) je aan de pomp nog steeds betaalt voor een liter en niet voor kilo! Uw verhaal gaat pas op als je per kilo zou gaan betalen.
Om te stellen dat de temperatuursverschillen gering zijn omdat de tanks in de grond liggen, dat klopt denk ik niet. Op een warme zomerdag bereikt de buitenluchttemperatuur al gauw een waarde van 25 graden, terwijl de grondtemperatuur (op bijvoorbeeld 1 meter diepte) veel lager zal zijn. Dit werkt dus uiteindelijk in uw eigen voordeel! Het gaat hierbij juist(!) om het verschil tussen tanktemperatuur aan de pomp en buitenluchttemperatuur!
Mijns inziens heeft dhr Remco daarom helemaal gelijk. Als de pomphouder een verwarmingselement in zijn tanks zou plaatsen en de brandstof zou verwarmen tot zeg maar een graad of 30 a 35, dan kan een pomphouder hiermee veel geld verdienen!! Het is dus wel degelijk interessant voor de klant om de meters aan de pomp te corrigeren naar temperatuur of om de brandstof per kilo te gaan verkopen.
Om te stellen dat de temperatuursverschillen gering zijn omdat de tanks in de grond liggen, dat klopt denk ik niet. Op een warme zomerdag bereikt de buitenluchttemperatuur al gauw een waarde van 25 graden, terwijl de grondtemperatuur (op bijvoorbeeld 1 meter diepte) veel lager zal zijn. Dit werkt dus uiteindelijk in uw eigen voordeel! Het gaat hierbij juist(!) om het verschil tussen tanktemperatuur aan de pomp en buitenluchttemperatuur!
Mijns inziens heeft dhr Remco daarom helemaal gelijk. Als de pomphouder een verwarmingselement in zijn tanks zou plaatsen en de brandstof zou verwarmen tot zeg maar een graad of 30 a 35, dan kan een pomphouder hiermee veel geld verdienen!! Het is dus wel degelijk interessant voor de klant om de meters aan de pomp te corrigeren naar temperatuur of om de brandstof per kilo te gaan verkopen.
Re: benzineprijs
Alle branstoffen worden altijd afgeleverd als 1 liter bij 15°
Ja de pompen zijn hier op gecorigeerd
Ja de pompen zijn hier op gecorigeerd
Re: benzineprijs
Het is in de handel gebruikelijk dat brandstoffen op gewicht worden verhandelt. Het is dus aan trekkelijk om op gewicht te kopen en op volume te verkopen indien de soortelijke massa laag is.
Voorbeeld men koopt 1000 m.ton met een sm van 720.0 kg/liter
Dit geeft dan 1,388.889 liter.
Hetzelfde gewicht met een sm 780.0 kg/liter.
Dit geeft dan 1,282.051 liter ( alles bij standaard temp. 15C).
Dus een verschil van 106,838 liters.
Voor de kleine hoeveelheid aan de pomp maakt het niet zoveel uit, maar voor grote partijen is het money.
Voorbeeld men koopt 1000 m.ton met een sm van 720.0 kg/liter
Dit geeft dan 1,388.889 liter.
Hetzelfde gewicht met een sm 780.0 kg/liter.
Dit geeft dan 1,282.051 liter ( alles bij standaard temp. 15C).
Dus een verschil van 106,838 liters.
Voor de kleine hoeveelheid aan de pomp maakt het niet zoveel uit, maar voor grote partijen is het money.
Re: benzineprijs
Wanneer ik de vorige berichten zo lees, dan blijkt wel weer dat we op de kleintjes hebben te letten. Bij ons is dat al niet anders. Ik heb in de afgelopen jaren al vele manieren gezocht naar brandstof besparende producten, helaas het heeft veel geld gekost en niets opgeleverd. Ik heb zelfs nog keramische magneten liggen die je op de brandstofleiding behoort te bevestigen a 160 gulden per stuk. Al verscheidene jaren heb ik een '84 auto die super 98 hoort te gebruiken. Omdat euro 95 een 6 ct. per liter goedkoper is ben ik dat gaan gebruiken. Resultaat: minder vermogen en i.p.v. 1:11 reed ik daarmee 1:10. Sinds kort gebruik ik een toevoeging, terwijl ik er eerst niets van wilde weten, die toch een toegevoegde waarde had aan de benzine. Ten eerste rijdt mijn auto nu op euro 95 alsof ik super 98 heb getankt. Op de eerste tank vol had ik een besparing van 5% en nu een aantal tanken later tussen de 1:11,7 en 11,9. Dat is een kleine 20% besparing (met een goedkopere benzine) Wat betreft de temperatuursverschillen, daar zit ik niet mee, zeker niet wanneer ik lees dat we 1,67% meer zouden kunnen rijden. Het product dat ik heb getest is vanaf maandag 26 mei te koop via het internet.
Wie hier over meer informatie wil, beveel ik de volgende site aan: www.firepower.nu nog even een weetje voor diegenen die erg waarde aan hechten, het product is getest en goed bevonden door de TUV.
Wie hier over meer informatie wil, beveel ik de volgende site aan: www.firepower.nu nog even een weetje voor diegenen die erg waarde aan hechten, het product is getest en goed bevonden door de TUV.
Re: benzineprijs
ik heb slechts een klein vraagje aan remco die hier mee is begonnen.
heb je tijd over of reken je graag??
ik vind het huidige systeem prima maar als ze het veranderen zul je me niet horen over 0.106%
de euro heeft VEEL meer gekost
heb je tijd over of reken je graag??
ik vind het huidige systeem prima maar als ze het veranderen zul je me niet horen over 0.106%
de euro heeft VEEL meer gekost
Re: benzineprijs
Het verhaal van louis zal ik al helemaal niet serieus nemen, aangezien hij zelf verkoper is van Firepower.
Ik vind het sneu dat hij ooit in de praatjes van keramische magneten is getrapt, maar do9e het een ander dan ook niet aan.
Het gaat bij brandstof om de koolwaterstof verbindingen, en die verbeter je niet met een pilletje in je tank
Ik vind het sneu dat hij ooit in de praatjes van keramische magneten is getrapt, maar do9e het een ander dan ook niet aan.
Het gaat bij brandstof om de koolwaterstof verbindingen, en die verbeter je niet met een pilletje in je tank
Re: benzineprijs
Ja Guppie, zo gaat dat. Via de Klussenier, een klussen organisatie, kreeg ik de meest fantastische resultaten te zien van zo'n keramische magneet. Nadien heb ik nog diverse middelen geprobeerd en ook die werkten niet. Nu ben ik niet iemand die snel opgeeft en gelijk niemand meer geloofd. En dat is goed, anders had ik nooit de firepower uitgeprobeerd. Omdat dit wel werkt, zal ik dit ook promoten. Verkopen doe ik het niet. Wel krijg ik een kleine provisie van de mensen die het op mijn aanbeveling kopen via het internet. Jij zal het misschien niet geloven en wachten tot het in de media komt. De anwb, autoweek, de6eversnelling, TNO en het ministerie van VROM zijn al benaderd en willen de testen wel eens onder de loep nemen.
De T.U.V. heeft het al goed gekeurd. En wat betreft de koolwaterstof waar je het over had, daar is de pill juist op gebaseerd. Tevens isoleerd het de zwavel moleculen, wat dit inhoud weten de heren techneuten maar al te goed.
Wanneer ik net als jou zou zijn, had ik na de laatste ervaring met een vriendin nooit mijn vrouw een kans gegeven en toch ben ik al ruim 9 jaar gelukkig getrouwd.
De T.U.V. heeft het al goed gekeurd. En wat betreft de koolwaterstof waar je het over had, daar is de pill juist op gebaseerd. Tevens isoleerd het de zwavel moleculen, wat dit inhoud weten de heren techneuten maar al te goed.
Wanneer ik net als jou zou zijn, had ik na de laatste ervaring met een vriendin nooit mijn vrouw een kans gegeven en toch ben ik al ruim 9 jaar gelukkig getrouwd.
Re: benzineprijs
Als je het wilt veranderen in je voordeel, valt dit toch meestal nadelig uit. Of ze ronden het wel af naar boven, of er was zoveel reken werk voor nodig, dat dit zelfs aan de pomp verwerkt moet worden. De gewone mensen trekken altijd aan het korste eind.
Re: benzineprijs
Louis, ik ben blij dat je gelukkig getrouwd bent :-)
Voor de rest geloof ik alleen in mezelf en de kaboutertjes
Voor de rest geloof ik alleen in mezelf en de kaboutertjes
Re: benzineprijs
Wat een onzin allemaal .Zoek gewoon een goedkope pomp op http://www.brandstofprijzen.nl/ . Is veel simpeler.
Dat stond vroeger ook op de ANWB site maar doordat ze zelf ook met brandstof bezig zijn d.m.v. passen .Doen ze dat niet meer.
Dat stond vroeger ook op de ANWB site maar doordat ze zelf ook met brandstof bezig zijn d.m.v. passen .Doen ze dat niet meer.