LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Naar aanleiding hiervan heb ik een aantal grote politieke partijen (VVD, SP, CDA, PvdA) een mail gestuurd en gevraagd wat hun standpunt is in deze.
Na 3 (!) weken wachten moet ik helaas constateren dat alleen het CDA de moeite heeft genomen om mijn vraag te beantwoorden.
Hierbij het antwoord wat ik van het CDA gekregen heb:
Geachte heer xxxxx,
Hartelijk dank voor uw mail. Bij de uitwerking van het Lenteakkoord zijn details bekend geworden, waar nuanceverschillen in zitten. Zo zijn er uitzonderingsregels gemaakt, die voor u van toepassing zijn. Voor zakelijke kilometers (werk-werk kilometers) verandert er namelijk niets in de regeling. Deze kilometers blijven onbelast. Ook vallen mensen die van huis uit starten en naar hun eerste klus (als loodgieter, timmerman etc.) rijden, buiten de belaste reiskostenvergoeding. De bijtelling zal dus niet voor deze mensen gelden. Daar zijn we als CDA erg blij mee!
We hopen dat we u hiermee voldoende geinformeerd hebben. Mocht u nog aanvullende vragen of opmerkingen hebben, horen we dat graag van u!
Met vriendelijke groet,
CDA Tweede Kamerfractie
Na 3 (!) weken wachten moet ik helaas constateren dat alleen het CDA de moeite heeft genomen om mijn vraag te beantwoorden.
Hierbij het antwoord wat ik van het CDA gekregen heb:
Geachte heer xxxxx,
Hartelijk dank voor uw mail. Bij de uitwerking van het Lenteakkoord zijn details bekend geworden, waar nuanceverschillen in zitten. Zo zijn er uitzonderingsregels gemaakt, die voor u van toepassing zijn. Voor zakelijke kilometers (werk-werk kilometers) verandert er namelijk niets in de regeling. Deze kilometers blijven onbelast. Ook vallen mensen die van huis uit starten en naar hun eerste klus (als loodgieter, timmerman etc.) rijden, buiten de belaste reiskostenvergoeding. De bijtelling zal dus niet voor deze mensen gelden. Daar zijn we als CDA erg blij mee!
We hopen dat we u hiermee voldoende geinformeerd hebben. Mocht u nog aanvullende vragen of opmerkingen hebben, horen we dat graag van u!
Met vriendelijke groet,
CDA Tweede Kamerfractie
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
mooi.....keurig van het CDA.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
inderdaad, de mensen met de lagere inkomens (de al genoemde bouwvakkers, loodgieters enz.) worden dus niet op extra kosten gejaagd.
Helaas is het zo dat mensen die het met hun handen moeten verdienen het minste betaald krijgen.
De banen met een leaseauto zijn over het algemeen toch de beter betaalde, dus deze werknemers kunnen de extra kosten wel dragen.
En het gros van deze mensen gebruikt de leaseauto toch al prive.
Helaas is het zo dat mensen die het met hun handen moeten verdienen het minste betaald krijgen.
De banen met een leaseauto zijn over het algemeen toch de beter betaalde, dus deze werknemers kunnen de extra kosten wel dragen.
En het gros van deze mensen gebruikt de leaseauto toch al prive.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Hoewel het geen betrekking heeft op mij (ik fiets naar het werk) ben ik toch érg blij om dit te lezen, want ik maakte me best zorgen over al die loodgieters, timmerlui en andere mensen die onze economie draaiend houden.
Heel fijn om te zien dat zij 'gespaard' worden.
Heel fijn om te zien dat zij 'gespaard' worden.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Je vindt dat als je, zoals in jou geval, die 55 km met de bus van het werk mag reizen, je daar geen 1500 euro per jaar voor zou hoeven te betalen. En bv. een secretaresse die dagelijks 2 × 55 km moet reizen? Even een sommetje: vergoeding 19ct × 110 × ruim 200 dagen = ong. 4500 euro. Die zal daar ineens belastingen over moeten gaan betalen, bv. 1500 euro.wareman schreef:Ik woon 55km van de zaak af.Dat is geen optie, ik begin smorgens vroeg, of de baas een loonsverhoging vragen, of de baas koopt het af bij de fiscus..Ik werk bij een grote installateur..
Dus je vindt dat jij, omdat je met de bus van je werk mag rijden, er niet 1500 op achteruit zou hoeven te gaan en iemand die de zelfde afstand met zijn eigen vervoer moet afleggen er wel 1500 op achteruit zou moeten gaan? Ik zie niet in waarom jij anders behandeld zou moeten worden dan iemand die met zijn eigen vervoer gaat.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Zoals ik al zei, mensen die het met hun handen moeten verdienen, worden nu eenmaal slecht betaald in dit land.kweenie schreef: Ik zie niet in waarom jij anders behandeld zou moeten worden dan iemand die met zijn eigen vervoer gaat.
Een secretaresse of ander kantoorpersoneel verdienen nou eenmaal meer dan timmermannen, loodgieters enz.
Dat de zwaarste schouders de zwaarste lasten dragen vind ik niet meer dan logisch.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Zo veel beter wordt een secretaresse niet betaald dan een timmerman, hoor. Bovendien: dankzij de progressieve belastingheffing zal iemand met een laag inkomen minder zelf hoeven te betalen dan iemand met een hoog inkomen.
Maar goed, een ander voorbeeld, waarom moet een lopende-band fabrieksarbeider die met zijn eigen vervoer naar het werk moet anders behandeld worden dan een timmerman/loodgieter?
Maar goed, een ander voorbeeld, waarom moet een lopende-band fabrieksarbeider die met zijn eigen vervoer naar het werk moet anders behandeld worden dan een timmerman/loodgieter?
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Dat is een hele goede vraag die ik mezelf ook al stel......waaromkweenie schreef:
Maar goed, een ander voorbeeld, waarom moet een lopende-band fabrieksarbeider die met zijn eigen vervoer naar het werk moet anders behandeld worden dan een timmerman/loodgieter?
zit daar verschil in !?
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
@kweenie: ik woon 55km van mijn werkgever af, ik gebruik de bus van mijn werk voor de kleine klusjes, de ene keer zit ik 200km van huis en de andere keer 50 km van mijn huis.
-
- Berichten: 1700
- Lid geworden op: 02 dec 2010 17:28
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
mijn man zit in een vergelijkbare situatie! krijgt een half uur naar zijn werkplek en een half uur terug naar huis vergoed. maar over de rest van de dag crost hij van hot naar her ! tot nu toe heeft hij nog niks gehoord op zijn werk of van collega,s maar ik word er nu toch wel kriebelig van . wat betekend deze regeling nou voor deze groep mensen ? :roll:op de site van de anwb kun je een berekening maken maar ik snap er geen piep van !wareman schreef:@kweenie: ik woon 55km van mijn werkgever af, ik gebruik de bus van mijn werk voor de kleine klusjes, de ene keer zit ik 200km van huis en de andere keer 50 km van mijn huis.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Vele bestelbussen zijn zo vol met onderdelen dat je eigenlijk vanuit Huis kan werken.
Dan is het geen woon werk verkeer als je gelijk naar een klant kan zonder eerst bij de zaak langs te gaan.
In dit soort gevallen is er geen sprake van Woon/werk verkeer en vooral storingsmonteurs hebben dat vaak.
Als je enkele keren per week naar de zaak moet om onderdelen aan te vullen en je regelmatig vanuit Huis naar klant gaat is het dus Thuiswerken.
Verder hebben vele werkgevers geen ruimte om alle bestelbussen neer te zetten.
En wat doen ze tijdens werktijd als je privé auto er bleef staan?
Als ze deze wet doorvoeren komen vele werkgevers in parkeer problemen te zitten, dus de huidige regering denkt niet na over langzaam zo gegroeide situatie en kan gezonde ondernemers kapot maken.
Dan is het geen woon werk verkeer als je gelijk naar een klant kan zonder eerst bij de zaak langs te gaan.
In dit soort gevallen is er geen sprake van Woon/werk verkeer en vooral storingsmonteurs hebben dat vaak.
Als je enkele keren per week naar de zaak moet om onderdelen aan te vullen en je regelmatig vanuit Huis naar klant gaat is het dus Thuiswerken.
Verder hebben vele werkgevers geen ruimte om alle bestelbussen neer te zetten.
En wat doen ze tijdens werktijd als je privé auto er bleef staan?
Als ze deze wet doorvoeren komen vele werkgevers in parkeer problemen te zitten, dus de huidige regering denkt niet na over langzaam zo gegroeide situatie en kan gezonde ondernemers kapot maken.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Ja, dus? Er zijn genoeg mensen die 55 km van het werk wonen en gewoon met eigen vervoer naar het werk gaan. Of van de opdrachtgever. Die moeten daar dus ook voor gaan betalen. Ik zie geen argument waarom jij met je bus-van-het-werk dan 'gratis' naar je werk zou moeten kunnen en iemand anders niet.wareman schreef:@kweenie: ik woon 55km van mijn werkgever af, ik gebruik de bus van mijn werk voor de kleine klusjes, de ene keer zit ik 200km van huis en de andere keer 50 km van mijn huis.
Een zelfde situatie heb je bij bijvoorbeeld een ICT-er die bij een klant gedetacheerd is. Die gaat ook direct naar de klant zonder eerst bij de zaak langs te gaan. Dan is er dus ineens geen sprake meer van woon-werk verkeer?stofzuigertje schreef:Vele bestelbussen zijn zo vol met onderdelen dat je eigenlijk vanuit Huis kan werken.
Dan is het geen woon werk verkeer als je gelijk naar een klant kan zonder eerst bij de zaak langs te gaan.
In dit soort gevallen is er geen sprake van Woon/werk verkeer en vooral storingsmonteurs hebben dat vaak.
Als je enkele keren per week naar de zaak moet om onderdelen aan te vullen en je regelmatig vanuit Huis naar klant gaat is het dus Thuiswerken.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Omdat een bus nou eenmaal bij zijn functie hoort om van klant naar klant te komen.Chocomelk schreef:Dat is een hele goede vraag die ik mezelf ook al stel......waaromkweenie schreef:
Maar goed, een ander voorbeeld, waarom moet een lopende-band fabrieksarbeider die met zijn eigen vervoer naar het werk moet anders behandeld worden dan een timmerman/loodgieter?
zit daar verschil in !?
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Ah...het gros van de vrachtwagenchauffeurs neemt zijn/haar vrachtwagen ook niet mee naar huis.thecure schreef:
Omdat een bus nou eenmaal bij zijn functie hoort om van klant naar klant te komen.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Net als taxichauffeurs en buschauffeurs, deze nemen het voertuig ook niet mee naar huis. Wat een flauwekul eigenlijk ook dat die timmerlieden en monteurs die bussen mee naar huis nemen. Laat die dingen lekker op het terrein van je werk staan, dan heb je er ook geen extra ongewenste kosten van.Chocomelk schreef:Ah...het gros van de vrachtwagenchauffeurs neemt zijn/haar vrachtwagen ook niet mee naar huis.thecure schreef:
Omdat een bus nou eenmaal bij zijn functie hoort om van klant naar klant te komen.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
als de werkgever in een straal van pak hem beet 10 kilometer woont zou dat kunnen.
maar vaak zit de werkgever op één centrale plek en hebben ze monteurs verspreid over het land wonen om de klanten te bedienen in de betreffende regio's.
Plus, waar veel mensen (en ik ook) mee zitten zijn storingdiensten. in geval van een storing moet je snel bij de klant kunnen zijn.
maar vaak zit de werkgever op één centrale plek en hebben ze monteurs verspreid over het land wonen om de klanten te bedienen in de betreffende regio's.
Plus, waar veel mensen (en ik ook) mee zitten zijn storingdiensten. in geval van een storing moet je snel bij de klant kunnen zijn.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Je ziet er ook genoeg op de parking van de Efteling en andere pretparken staan dus er zullen ook wel "lusten" aan verbonden zijn.Laat die dingen lekker op het terrein van je werk staan, dan heb je er ook geen extra ongewenste kosten van.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
Storingsdiensten dan moet men gewoon in het bezit zijn aan huis van een werkbus maar anders niet.thecure schreef:als de werkgever in een straal van pak hem beet 10 kilometer woont zou dat kunnen.
maar vaak zit de werkgever op één centrale plek en hebben ze monteurs verspreid over het land wonen om de klanten te bedienen in de betreffende regio's.
Plus, waar veel mensen (en ik ook) mee zitten zijn storingdiensten. in geval van een storing moet je snel bij de klant kunnen zijn.
Alle andere mensen moeten ook gewoon met fiets/trein/bus/auto naar het werk toe en kost ook hun geld.
Re: Bestelbus bijtelling (KUNDUZ AKKOORD)
De werkgever is op basis van je arbeidsovereenkomst verplicht om je reiskostenvergoeding te blijven betalen. De wijziging die men wil invoeren is om deze vergoeding te belasten. Hetzij BTW, hetzij zien als inkomsten, hetzij beiden. Als je werkgever je per maand 1500 euro aan vergoeding geeft voor de reiskosten dan vind ik dat erg veel. Gebruikelijk is 19 cent per kilometer en rijd je per maand dus gemiddeld 265 km per dag of 1820 km per week.wareman schreef:Ik las de berichten dat de prive kilometers van de bestelbus, in mijn geval van de van mijn huis naar de klus en weer terug zou ik zelf moeten gaan betalen.