LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Bromfietscertificaat

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.

Wilt u gratis bromfietscertificaat omruilen voor bromfietsrijbewijs

Ja natuurlijk, ik had er toch al voor betaald
9
82%
Nee, natuurlijk moet ik er nog een keer voor betalen
2
18%
Ik zou het niet weten, ik heb geen bromfietscertificaat
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 11

jvdh

Bromfietscertificaat

Ongelezen bericht door jvdh »

Om met een bromfiets, snorfiets en brommobiel te kunnen rijden moest men een bromfietscertificaat aanvragen. Daar waren, waarvoor niet bij de overheid, kosten aan verbonden in mijn geval € 30,00. Maar daar stond tegenover dat het "onbeperkt geldig" was.

Maar wat is "onbeperkt geldig" bij de overheid??? Dit zou immers betekenen dat de kosten maar eenmalig in rekening genracht kunnen worden.

Daar moest hoognodig wat op gevonden worden. Juist!!! Men moet tussen 1 oktober 2006 en 1 oktober 2009 het "onbeperkt geldige" bromfietscertificaat om gaan ruilen tegen een bromfietsrijbewijs AM.
Nou ja, omruilen ...........!? Daar zijn wel kosten aan verbonden natuurlijk. Per gemeente verschillend, maar je krijgt er wel overal hetzelfde voor. Voor mij komt dat op € 49,50 extra kosten voor dat "onbeperkt geldige" document om met een brom-, snorfiets of brommobiel te mogen rijden.

Ik vraag me af wanneer ik wederom mijn portemonee moet trekken? Het klopt ook van geen kant, dat de kosten per gemeente verschillend zijn. Het gaat per slot van rekening om hetzelfde papiertje.

Ik weet niet hoe het bij u over komt, maar ik voel me door onze overheid flink belazerd!

Jonjo

Re: Bromfietscertificaat

Ongelezen bericht door Jonjo »

Joh, nu pas?

E-nergetix

Ongelezen bericht door E-nergetix »

Natuurlijk moet ervoor betaald worden..

Mensen die voor het autorijbewijs gaan moeten ook theorie en praktijk apart betalen...

Ik verheug me al op de praktijklessen die straks gevolgd moeten worden.. dan leren sommige kamikazepiloten dat de weg niet van hun alleen is...

Vooral gasten die denken dat ze met een brommobiel op een 80 of 100 km-weg mogen rijden.... En dan die scooter kamikazebrigade.. die ook denken dat het dubbelblauwbord met bormfiets en fiets niet voor hun bedoelt is... die moeten deze lessen verplicht volgen..

Gister hier nog een ongeluk gezien van een scooterrijder die dacht dat hij op een motor zat en op een 100km weg -wat Duits grondgebied is - met 50 reed en ff geschept werd door een BMW... Als je horror leuk vindt vind je dit geweldig...

Voor alle voertuigen moet gewoon theorie- en praktijkexamen afgelegd worden.. Zo leer je de regels een beetje beter kennen...

En dan mogen ze van mij ook nog voor ieder rijbewijs het punntensysteem invoeren ongeacht leeftijd enz...

jvdh

Ongelezen bericht door jvdh »

Nog even voor de duidelijkheid. Het gaat niet over het al dan niet moeten betalen voor een praktijk- en/of theorie-examen. Voor het autorijbewijs moet je daarna ook voor "het roze papiertje" betalen. Daar heb ik nog enigszins begrip voor.
Het gaat mij er om dat ik nu 2 keer voor hetzelfde document moet betalen. Een keer onder de noemer bromfietscertificaat en een keer onder de noemer rijbewijs.

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Ik vind het ook belachelijk dat je weer moet betalen alleen om een document om te ruilen. Net zo belachelijk als het kenteken voor brommers. Op zich goed natuurlijk, want nu worden de brommers die gejat zijn eruit gehaald. Maar het kost me bij elkaar weer wel even 70 euro. En dat allemaal om de staatskas te spekken.

jory

Ongelezen bericht door jory »

Volgens mij is het nieuwe rijbewijs Am niet meer onbeperkt geldig, maar moet je het iedere 10 jaar verlengen, net als het gewone rijbewijs B. Het is wel geldig als legitimatie.

Ron 2

Ongelezen bericht door Ron 2 »

In principe is het inderdaad onbeperkt geldig, maar dan in de zin dat je niet weer een examen moet doen of zo, het blijkt echter niet onbeperkt bij het bedrag wat je al betaald hebt.
Onze overheid is nu eenmaal goed in het bedenken van extra kosten.
Hoe zal het gaan als je straks 18 bent en je A of B rijbewijs haalt, wordt dit kostenloos bijgezet op het huidige bromfietsrijbewijs of mag je dan weer volledig betalen?

rhodi

Ongelezen bericht door rhodi »

@ E-nergetix

Je MAG met een brommobiel op 80 km wegen rijden!!!
Leer zelf de regels voordat je oordeeld!!

E-nergetix

Je MAG met een brommobiel op 80 km wegen rijden!!!
Leer zelf de regels voordat je oordeeld!!
Dat je getollereerd wordt betekend niet dat het mag.... :shock:

Het was zelfs een tijdje geleden op de TV bij Blik op de weg en wegmisbruikers..

volgens de Nederlandse wet zijn brommobielen gelijk gesteld met tractoren en die mogen ook niet op 80 km wegen komen als ze niet harder kunnen en mogen dan 45km...

Als je gister Blik op de weg had gekeken had je dat ook weer geweten..

Zulke programma's zijn er niet voor niks...

rhodi

Hoe komt een boer dan bij zijn weiland op de traktor. Veel weilanden liggen aan 80 km wegen! :D (tegenwoordig maken ze daar vaak 60 km wegen van).

Een brommobiel is niet gelijk aan een traktor. Een traktor is een landbouwwerktuig volgens de wet.
Een brommobiel is gelijk aan een bromfiets MET 4 wielen. Je moet een gordel om, maar geen helm op!Op een brommer met 2 wielen wel.
Op een traktor hoef je GEEN gordel om!

Ik heb trouwens blik op de weg gezien , als je goed gekeken had ,had je gezien dat er een verbodsbord stond voor traktoren bij de weg waar deze traktor inreed.

Volgens mij mag een traktor trouwens maar 16 km/u. Dat ze tegenwoordig wel 45 km rijden (of nog harder) wordt oogluikend toegestaan.

E-nergetix

Een brommobiel is gelijk aan een bromfiets MET 4 wielen. Je moet een gordel om, maar geen helm op!Op een brommer met 2 wielen wel.
Op een traktor hoef je GEEN gordel om!
Dus als een brommobiel gelijk is gesteld ten opzichte van een brommer... Gelden dan niet dezelfde regels als voor een brommer?

Mogen brommers op 80 km wegen?

En daarbij vallen brommers en tractoren onder dezelfde catagorie volgens de wet...

Je kunt de regel van vroeger nog mbt langzaam verkeer? waar vallen beiden volgens deze regel onder?

jory

Ja, een 80 km weg is een gewone weg buiten de bebouwde kom, mag je brommen en ook fietsen.

Bailey

Ongelezen bericht door Bailey »

Echt niet op elke 80 km weg hoor!

jory

Welke dan?

Ik heb het niet over wegen met een verbodsbord, of een autoweg waar je maar 80 mag.

rhodi

Quote:

Ja, een 80 km weg is een gewone weg buiten de bebouwde kom, mag je brommen en ook fietsen.

Ik heb het niet over wegen met een verbodsbord, of een autoweg waar je maar 80 mag.

Gelukkig zijn er meer mensen die het begrijpen :D

E-nergetix

Ben ik blij dat hier in het zuiden slimmere mensen wonen dan in het noorden...

Op geen enkel 80 km weg mag jij brommeren, fietsen...

Alle 80km wegen zijn zgn rijkswegen.. wegen die omgezet zijn naar 60km wegen is een ander verhaal... Vroeger had je de regel dat buiten de bebouwde kom altijd 80 km gereden mocht worden en daar mochten inderdaad fietsen en brommers, paard en wagen enz. komen..

Tegenwoordig worden niet overal meer verbods of gebodsborden geplaatst en de wetgever gaat tegenwoordig uit van het inzicht van de mensen zelf...

Waarom denk je dat ze met die nieuwe wegmarkeringen de snelheidsbeperkende borden weghalen???

rhodi

Ik rij elke dag over zo'n weg die u bedoeld en het irriteerd me maateloos dat ik vaak achter een traktor zit waar ik niet voorbij kan,en ook brommobielen rijden op deze 80 km rijksweg.
Dit is trouwens een zogenaamde N- weg.Er loopt een fietspad parralel aan deze weg.
Brommobielen mogen kiezen tussen het fietspad ,en de gewone weg.
Veel fietspaden zijn te smal voor een brommobiel zodoende mogen ze ook op 80 km wegen. Tenzij anders aangegeven natuurlijk.

Aan het begin van deze weg staat een bord ,verboden voor fietsen en bromfietsen!

Gesloten