Beste forumleden,
Bij deze wil ik mijn bevindingen weergeven mbt een defecte com2000 schakelaar van Peugeot buiten de garantieperiode van 2 jaar. Ik denk dat een ieder die voor eenzelfde probleem heeft gestaan hier mogelijk voordeel uit kan halen en met succes een beroep kan doen op een uitspraak van de geschillencommissie voertuigen.
In 2008 kocht ik bij Peugeot Maaspoort in Sittard een nieuwe Peugeot Partner. Vorig jaar, net na het verstrijken van de officiele garantieperiode kreeg ik in het buitenland een defect aan de zogenaamde com2000 schakelaar waardoor met de auto niet meer te rijden was en ik noodgedwongen de com2000 moest laten vervangen en 510 euro moest betalen. De com2000 is een stuurschakelaar waarmee onder andere de richtingaanwijzers bediend worden en die het bij mij dus niet meer deden. Na enig onderzoek op diverse internetsites bleek mij dat de com2000 een veel vaker voorkomend probleem was bij Peugeot en heb ik mij vervolgens tot Peugeot Maaspoort in Sittard gewend en op grond van non-conformiteit de claim bij hun neergelegd. Wat volgde was een uitermate klant onvriendelijke opstelling van Peugeot Maaspoort. Men wrong zich in allerlei bochten om maar onder hun verantwoording uit te komen en wilde geen enkele tegemoetkoming doen. Hierop heb ik de geschillencommissie voertuigen verzocht deze zaak in behandeling te nemen en is door de geschillencommissie een onderzoek ingesteld waarbij de dealer zich weer van zijn "allerbeste" kant liet zien. Ronduit stuitend van Peugeot Maaspoort hierin was het in twijfel stellen van de integriteit van de deskundige die door de geschillencommissie was aangesteld. Het was voor mij een openbaring hoe amateuristisch en respectloos een zichzelf respecterend merk als Peugeot zich in deze presenteerde. Mijn vertrouwen in Peugeot is dan ook geheel tot het nulpunt gedaald. Het mocht Peugeot Maaspoort echter niet baten, ik werd door de geschillencommissie geheel in het gelijk gesteld en de dealer werd veroordeeld in het betalen van alle gemaakte onkosten alsmede de proces-kosten. Uitgangspunt van de commissie in deze was dat de auto niet voldeed aan het verwachtingspatroon die je van een dergelijke auto mocht hebben en een dergelijk duur onderdeel niet zo kort na het verstrijken van de garantieperiode defect diende te gaan. De uitspraak van dit geschil heeft op 30 mei van dit jaar plaatsgevonden onder dossiernummer 49087.
Dus, defecte com2000 buiten de garantieperiode ? je niet met een kluitje in het riet laten sturen maar gewoon schadevergoeding eisen en mogelijk verwijzen naar deze uitspraak . De vraag is natuurlijk hoeveel consumenten buiten de officiele garantieperiode met een defecte com2000 geconfronteerd zijn geworden en die vervolgens een dikke rekening gepresenteerd hebben gekregen. Mogelijk dat die alsnog met terugwerkende kracht een schadevergoeding kunnen verlangen met verwijzing naar deze uitspraak.
mvg
LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] com2000 van Peugeot en non-conformiteit
-
Re: com2000 van Peugeot en non-conformiteit
hulde voor de geschillencomissie, inderdaad is het absurd dat er net na 2 jaar zo'n hoge kostenpost buiten normaal onderhoud zich voordoet.
De prijs van deze schakelaar is wel stevig, is er ook ESP aanwezig op deze partner? (= stuurhoeksensor in de com-schakelaar). 'normaal' zijn deze schakelaars wat goedkoper.
Echter wat is net snap is dat na het defect 'de auto niet meer te rijden' was.
Deze com schakelaar is puur voor een aantal bedieningsfuncties, of u was in het donker aan het rijden en de verlichting viel uit?
De prijs van deze schakelaar is wel stevig, is er ook ESP aanwezig op deze partner? (= stuurhoeksensor in de com-schakelaar). 'normaal' zijn deze schakelaars wat goedkoper.
Deze com schakelaar is puur voor een aantal bedieningsfuncties, of u was in het donker aan het rijden en de verlichting viel uit?
[quote="thecure"].
quote]
Volgens mij zit ook de startonderbreker erin., kan best zijn dat ze bij de reparatie in het buitenland alleen de batterij in de sleutel hebben vervangen.
Kassa!!
quote]
Volgens mij zit ook de startonderbreker erin., kan best zijn dat ze bij de reparatie in het buitenland alleen de batterij in de sleutel hebben vervangen.
Kassa!!
-
De richtingaanwijzers deden het niet meer, en daar kun je niet 1200 km mee terugrijden. De com2000 is terrecht helemaal vervangen door een erkende peugeot dealer en de defecte is meegenomen naar Nederland waar door de deskundige van de commissie eveneens werd vastgesteld dat de com schakelaar terrecht is vervangen. Hier in Nederland had de betreffende com schakelaar incl montage 615 euro gekost dus dat was nog 100 euro duurder als wat ik betaald had. En inderdaad heeft mijn partner ESP.
mvrgr.
mvrgr.