LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] De olie wordt duur betaald

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
leend050

De olie wordt duur betaald

Ongelezen bericht door leend050 »

Ik heb een Mazda 2 van net een jaar oud, deze heeft net een beurd achter de rug. Op de rekening staat dat 1 liter olie maar liefst €21,79 ex btw kost. Nu kreeg ik wel 15% korting maar al met al komt de olie op €22,- per liter. Op internet vond ik precies de zelfde 'Mazda-olie' voor €55,- per 5 liter. Dus ik heb de dealer gebeld en zij zeggen dat ze dit in rekening moeten brengen van Mazda. Momenteel heb ik 2x Mazda Nederland hier vragen over gesteld (meer dan 2 weken geleden) maar tot op heden is er geen reactie van Mazda gekomen. Kan iemand mij helpen?
De vragen zijn, in welke zak verdwijnen de €45,- die ik te veel betaald heb?
En kan ik deze (precies dezelfde) olie zelf meenemen om in mijn auto te stoppen zonder dat ik mijn garantie verlies?
Nog meer vragen die nu bij mij opkomen zijn, is dit gebruikelijk bij andere merken?
Moeten we dit zo maar pikken?
Waar moet ik zijn om dit onderwerp echt aan de grote klok te hangen?
Misschien is het een idee dit onderwerp eens in de uitzending van Radar op te nemen.

kokka

Re: De olie wordt duur betaald

Ongelezen bericht door kokka »

ik heb er ook al eens een topic over gestart.Castrol Edge 5W30 longlife olie die ze in mijn Audi gooien. 27 euro bij het tankstation, 24 euro bij de dealer.
6 x 1 liter= 50 euro online. ik vind het schandalig, maarja zoals toen ook is gezegd. je kiest er zelf voor om het wel of niet te kopen.
bij mijn dealer kan ik best mijn eigen onderdelen, dus ook olie aanleveren. Ik heb dat nog niet gedaan, ze hebben mij al zo vaak gematst met van alles, dat dat niet goed voelt. Zou wel een hoop schelen, er gaat bij mij 10 liter in haha

leend050

Ongelezen bericht door leend050 »

Beste Kokka, bedankt voor je reactie. Maar als je het onderhoud tijdens de garantie niet bij de dealer doet loop je het risico dat je je garantie verliest. En dat wil ik ook weer niet. Als Mazda mijn zwart op wit geeft dat ik de olie mee kan nemen zonder de garantie te verliesen dan doe ik dat natuurlijk. Trouwens 27 euro is echt de hoofdprijs. Ik ben van mening dat hier een keer duidelijk over komt.

kokka

Het is een fabel ( wat de dealers in stand houden) dat je je onderhoud bij de dealer moet laten doen om je garantie te behouden.
je moet je auto ( aantoonbaar) op de door de fabrikant voorgeschreven wijze onderhouden. maar dit is nog een andere vraag als de vraag of jouw dealer de olie wil gebruiken die jij aanlevert

Leo The Emperor

Ongelezen bericht door Leo The Emperor »

leend050 schreef:Ik heb een Mazda 2 van net een jaar oud, deze heeft net een beurd achter de rug. Op de rekening staat dat 1 liter olie maar liefst €21,79 ex btw kost. Nu kreeg ik wel 15% korting maar al met al komt de olie op €22,- per liter. Op internet vond ik precies de zelfde 'Mazda-olie' voor €55,- per 5 liter. Dus ik heb de dealer gebeld en zij zeggen dat ze dit in rekening moeten brengen van Mazda. Momenteel heb ik 2x Mazda Nederland hier vragen over gesteld (meer dan 2 weken geleden) maar tot op heden is er geen reactie van Mazda gekomen. Kan iemand mij helpen?
En kan ik deze (precies dezelfde) olie zelf meenemen om in mijn auto te stoppen zonder dat ik mijn garantie verlies?
Nog meer vragen die nu bij mij opkomen zijn, is dit gebruikelijk bij andere merken?
Moeten we dit zo maar pikken?
Waar moet ik zijn om dit onderwerp echt aan de grote klok te hangen?
Misschien is het een idee dit onderwerp eens in de uitzending van Radar op te nemen.
Wat een onzin topic. Een pijpje Heineken kost bij de Jumbo toch ook niet hetzelfde als in de kroeg .. :lol:

sjohie

Ongelezen bericht door sjohie »

Beetje kromme vergelijking, een can olie van een webshop zit niet ineens magisch in je auto, waarbij de oude olie ineens verdwenen is. Maw, het vervangen ervan, en het afvoeren van de oude olie, kost allemaal tijd en geld, wat voor een deel ook in die literprijs zit. (opslag conform vergunning is ook een leuke kostenpost trouwens) Daarnaast verdienen ze er inderdaad leuk op, maar dat is volgens mij geen doodzonde?

kokka

sjohie schreef:Beetje kromme vergelijking, een can olie van een webshop zit niet ineens magisch in je auto, waarbij de oude olie ineens verdwenen is. Maw, het vervangen ervan, en het afvoeren van de oude olie, kost allemaal tijd en geld, wat voor een deel ook in die literprijs zit. (opslag conform vergunning is ook een leuke kostenpost trouwens) Daarnaast verdienen ze er inderdaad leuk op, maar dat is volgens mij geen doodzonde?
nou nee dus.. je betaalt uurloon voor het verwisselen van je olie en filters, plus de (te dure) olie. daar bovenop betaal je ook gewoon verwijderingsbijdrage

sjohie

kokka schreef:
sjohie schreef:Beetje kromme vergelijking, een can olie van een webshop zit niet ineens magisch in je auto, waarbij de oude olie ineens verdwenen is. Maw, het vervangen ervan, en het afvoeren van de oude olie, kost allemaal tijd en geld, wat voor een deel ook in die literprijs zit. (opslag conform vergunning is ook een leuke kostenpost trouwens) Daarnaast verdienen ze er inderdaad leuk op, maar dat is volgens mij geen doodzonde?
nou nee dus.. je betaalt uurloon voor het verwisselen van je olie en filters, plus de (te dure) olie. daar bovenop betaal je ook gewoon verwijderingsbijdrage
Volgens mij is die verwijderingsbijdrage voor een complete auto, en niet voor olie afkomstig van onderhoud. Maar goed, ik zal het mijn zwager, werkplaatschef bij een garage, eens vragen, die zal het zeker weten.

16again

Ongelezen bericht door 16again »

Leo The Emperor schreef:Wat een onzin topic. Een pijpje Heineken kost bij de Jumbo toch ook niet hetzelfde als in de kroeg .. :lol:
Wellicht ongewild, maar wel een goede vergelijking !
Met dat biertje in de kroeg is namelijk ook van alles mis. Kroeg eigenaren hebben doorgaans wurgcontracten met leveranciers , waardoor inkoop van het biertje al duurder is dan wat de consument in de supermarket betaalt.
http://www.telegraaf.nl/dft/ondernemen/ ... en___.html

stofzuigertje

Ongelezen bericht door stofzuigertje »

Ja, mijn zelf bijgevulde olie.......

Niet de liter prijs maar ik heb blijkbaar iets gemorst.
Als er iets op de riem komt van Airco en Dynamo kan deze platte rib riem gaans slippen.
Bij stoplicht een verbrande rubber geur, 1000 km later de piepshow en nu dure riem!

Ik gebruik dus goedkope olie en vul zelf bij maar ik weet nu voortaan trechter moet gebruiken ook voor bijvullen!
Wel zo geleerd maar het ging al ruim 40 jaren lang goed.

Deze riem is wel duurder dan olie van de dealer want ik kan er slecht bij en met Reuma krijg ik de bouten niet meer los.
Voorheen even zelf maar alles is zo lekker compact gebouwd......
Ja, Olie, ik mag nu extra duur betalen wegens slordig werken en omdat ik voordelig zelf bij vulde dus totaal geen garantie.

Ik dacht dat ik zo goed was maar als ik eerlijk ben.....
Kan zo wel dus ik was OLIE dom!

witte angora

Ongelezen bericht door witte angora »

leend050 schreef: Op de rekening staat dat 1 liter olie maar liefst €21,79 ex btw kost. Nu kreeg ik wel 15% korting maar al met al komt de olie op €22,- per liter.

Op internet vond ik precies de zelfde 'Mazda-olie' voor €55,- per 5 liter.

Welke 45 euro? Hoeveel olie is er in gegaan dan?

Volgende vraag: als je dezelfde olie per liter zou kopen, wat betaal je dan? Meestal ligt de literprijs een stuk hoger als je het per liter koopt in plaats van 5 liter tegelijk.

Laatste vraag: denk jij nu werkelijk dat jouw dealer aan jou moet verantwoorden wat zijn inkoopprijzen zijn? En hoeveel winst hij daar eventueel op maakt?

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Vraag is ook wel merk olie het is. Een literfles 5W40 bij de Action kostte een paar euro, maar voor een fles Castrol bij de Halfords betaalde ik geloof ik wel acht euro. Maar na gebruik van de Action olie is mijn motor wel naar zijn donder gegaan.
Vraag is of dat werkelijk de oorzaak was, want het was sowieso niet de geschikte olie voor mijn motortype, maar wat de discounters verkopen zou van inferieure kwaliteit zijn.

sjohie

Er zitten, tussen de A-merken en huismerken van de Action etc, wel degelijk subtiele verschillen, ook als beide 5W40 zijn. Een bekende van me werkt bij een oliebedrijf, welke zowel onder eigen merk als private label smeermiddelen maakt, en dat prijsverschil zit niet alleen in lagere marges/goedkope winkellocaties van de Action etc.

stofzuigertje

Olie voldoet aan wat er op het flesje staat....maar....

De merk olie is meestal verse olie met toevoegingen die na 1 jaar of bij Long Life meerdere jaren aan die eisen blijft voldoen.

Enkele huismerken zoals de Action er maar 1 is, loop je de kans op gereinigde oude olie met nieuwe toevoegingen die aan
de minimale eisen voldoet van het flesje maar hoe lang?

Dus merk kun je jaartje laten zitten en als het eruit gaat nog goed... maar voor nieuwere voertuigen zou ik het risico niet nemen.
Ook merk olie is vaak voordelig te koop en bij 10 jaar of ouder is Action prima maar niet in nieuwste gezien kosten/risico.

Dikte; van 0W30 tot 20W50 leverbaar en heeft niets met kwaliteit te maken....

Api, SL/CF dat is Amerikaanse norm en dus mijn olie is matige... SM/CF of CN/CF zijn duurdere...
De SL is voor benzine... CF voor diesels.. en hoe hoger de laatste letter hoe beter.
Dus S= benzine C= diesel en mijn L is dus matige maar ook SJ is helaas nog leverbaar....

ACEA= Europese norm en daar staat in mijn budget olie; ACEA A3/B3
De A3 is dus voor Benzine en B3 voor diesels en dat kan beter.....

Dus als je weet hoe die specificaties werken, ik heb dus geen nieuwe auto en met 200.000 km en 13 jaren jong.... of oudere met nog meer KM!

stofzuigertje

Inderdaad kun je als je veel rijd iets meer KM maken zonder problemen...

Maar mensen die erg veel korte stukjes rijden hebben meer vervuiling omdat de motor niet altijd goed warm werd en het is een advies...
Maar ik weet wat er gebeurde als je te lang doorging, ooit een Opel Combo Diesel gehad met vol olie filter, via bypass klep ging toen alle vuil
naar de ketting spanner en een revisie was net niet nodig maar wel veel werk....

Langer met olie doen op langere afstanden kan bij betere olie maar zomaar roepen dat iedereen van 1x per jaar naar 2 jaren kan gaan
durf ik niet te adviseren....

peteroo

Ongelezen bericht door peteroo »

Ik neem het zekere voor het onzekere en mijn oude wagentje krijgt praktisch om de 10.000 km verse 15W40 en een nieuw filter. Er gaat nog geen vier liter olie in, dus voor de kosten hoef ik het niet te laten en ik heb een adresje waar ik dat bijna zonder extra kosten en met goed gereedschap kan doen.

sjohie

snuffel1 schreef:De kwaliteit van de motorolie wordt niet bepaald door de viscositeit zoals 10W40 want dat zegt meer over de dikte van de olie hoe lager de getallen des te dikker is de olie bij een bepaalde temperatuur. Motorolie fabrikanten voegen bepaalde dopes toe aan hun motorolie waardoor de smering zou kunnen verbeteren maar of dat wetenschappelijk te bewijzen valt durf ik te betwijfelen. Wat ik me verder afvraag is waarom moet motorolie om de zoveel kilometer vervangen worden, bij een gloednieuwe auto kan ik me de eerste keer nog voorstellen want de motor kan wat metaaldeeltjes in de olie achterlaten omdat de zuigers nog op de cilinders moeten indraaien. Voorbeeld als ik het oliepeil van mijn auto controleer en zie dat de olie een normale kleur heeft en aan de peilstok blijft hangen ga ik de olie echt niet vervangen omdat de fabrikant dat voorschrijft.
Die additieven werken wel degelijk, echter niet in gewone consumentvoertuigen, die worden niet, of nauwelijks vol belast. Bij high performance motoren, denk aan race- en rallymotoren is het verschil welk merkbaar, en is 1 of 2 procent meer vermogen door die additieven, wél de moeite waard. Voor een Nederlands Dakar team is een speciale smeerolie ontwikkelt, met een paar additieven, en die waren er zeer tevreden over. Idem met die v-power/ultra benzines etc, ook daar is het zo dat de winst bij normaal gebruik in de statistische marges valt, maar dat het in de racerij het verschil maakt tussen een motor die een hele race zeker haalt, en eentje die het nét haalt, waarbij 2 rondes safetycar genoeg zijn om dat in uitvallen te doen vertalen.

Gesloten