LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd. |
[ archief ] defecte automaat
defecte automaat
Bij ca 80.000 km begon de automaat van mijn opel vectra van eind 2004 kuren te vertonen. Het inschakelen bij weg rijden begon steeds langer te duurder en ging gepaard met een grote schok. De auto is weggeweest voor diagnose en reparatie. Conclusie c1 koppeling defect. De bak is gereviseerd en het probleem is verholpen. Wat ik van de monteur van het revisie bedrijf hoorde ik dat er vaak voorkomt. Nu zit deze bak ook in peogot citroen ford volvo mazda saab cadillac fiat renault alfa. Zijn er nog meer mensen die problemen hebben gehad met hun automaat? ik ben van mening dat de bak niet voldoet aan wat je mag verwachten en dat opel de reparatie kosten (of een gedeelte ervan) moet vergoeden (non conformiteit art 7:17 BW)
Re: defecte automaat
Je zit wel met de bewijslast ex 150 Rv waardoor jij zult moeten aantonen dat hier sprake is van non-conformiteit. Als je zwart wit op papier kunt krijgen dat dit niet alleen vaak voorkomt, maar ook onevenredig vaak ten opzichte van andere automaten dan kom je een eind. Na hoeveel kilometer is een automaat normaal versleten?
Reparatiekosten mogen niet in rekening worden gebracht in het geval van non-conformiteit. Zie art. 7:21 lid 2 BW.
Reparatiekosten mogen niet in rekening worden gebracht in het geval van non-conformiteit. Zie art. 7:21 lid 2 BW.
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20
Re: defecte automaat
Non conformiteit kan je echt wel vergeten. 80.000 km en een vijf jaar oude auto, men zou hooguit coulance kunnen toepassen maar daar heeft men blijkbaar niet voor gekozen.
De slijtage aan de bak kan door het gebruik komen, wellicht veel stadswerk of rijstijl. Non conformiteit is een leuke zoekopdracht in google en grappig om mee te spelen op een forum, maar dit bewijzen en een evt kort geding te winnen is een andere zaak. Ik zou zeggen, leg het voor aan je rechtbijstand verzekering, wellicht zien zij er heil in.
De slijtage aan de bak kan door het gebruik komen, wellicht veel stadswerk of rijstijl. Non conformiteit is een leuke zoekopdracht in google en grappig om mee te spelen op een forum, maar dit bewijzen en een evt kort geding te winnen is een andere zaak. Ik zou zeggen, leg het voor aan je rechtbijstand verzekering, wellicht zien zij er heil in.
-
- Berichten: 887
- Lid geworden op: 07 okt 2008 16:40
Re: defecte automaat
vind ik redelijke onzin
een bak moet het gewoon aankunnen, of je nu veel of weinig stadsverkeer hebt of niet, of je nu fel rijd of niet,een bak echt op zun mieter geven maak je natuurlijk alles stuk, maar over het algemeen lijdt een bak weinig, simpelweg door zijn constructie
gaatie toch stuk binnen 5 jaar is het gewoon een kutbak
opel kan het wel, opel, oftewel, General Motors, ik rij al jaren ouwe opel rotzooi en een automaatbak heb ik nog nooit stukgehad
wel regelmatig verversen en bijvullen zonodig, kan er weinig stuk
een bak moet het gewoon aankunnen, of je nu veel of weinig stadsverkeer hebt of niet, of je nu fel rijd of niet,een bak echt op zun mieter geven maak je natuurlijk alles stuk, maar over het algemeen lijdt een bak weinig, simpelweg door zijn constructie
gaatie toch stuk binnen 5 jaar is het gewoon een kutbak
opel kan het wel, opel, oftewel, General Motors, ik rij al jaren ouwe opel rotzooi en een automaatbak heb ik nog nooit stukgehad
wel regelmatig verversen en bijvullen zonodig, kan er weinig stuk
-
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 30 jul 2008 08:20
Re: defecte automaat
Tja, jij kan dat wel vinden, maar zoals je weet wat je vind mag je hebben
Er zijn diverse merken auto's en ook diverse merken bakken. en niet altijd worden deze bakken door de autofabrikant zelf gemaakt maar ingekocht bij automaatbak fabrikanten.
Er zijn echt wel wat meer "gerenommeerde"merken met problemen met de bak. Ford met de Scorpio (80.000 klapte de bak bij de versies boven 2.0) Audi A6 Multitronic is een drama. De BMW E39 (5 serie) de eerste versie met de 2500 TDS motor was probleemloos, de nieuwe versie de 530d die daarna kwam had die problemen in het begin wel (grappig genoeg waren dat GM bakken waar je zo hoog over opgeeft), BMW is na die periode weer overgestapt de eerste fabrikant van de bakken (ZF). Mercedes-bakken: de 5G is probleemloos, behalve modeljaren C/E 2002-2003 met Valeo koeler in de bak ( lekkage koelvloeistof in de bak, gaat niet echt samen met ATF-olie(OK, niet echt en probleem met de bak), 7G geven problemen met hoger koppel.
De meeste bakken hebben een interval van 80.000 voor olie verversen, sommige fabrikanten hanteren geen verversing termijn. Onkundige verversing van de bakolie lijdt tot meer schade dan de oude olie laten zitten. Als men de magneten in de bak niet goed schoon maakt, spoelt men het ijzerslijpsel zo de bak in, met alle gevolgen van dien.
Als je naar moderner auto's gaat zal je tot de conclusie komen dat je de bakken tegenwoordig niet meer zelf kan peilen en bijvullen.
Terugkomend op het probleem, is het een AF40 automaatbak? Dat de C1 koppeling daarvan stuk is, is een zeer veel voorkomend probleem. Schijnt vanaf 60.000 km al te kunnen gebeuren, uitval percentage schijnt enorm hoog te zijn.
Er zijn diverse merken auto's en ook diverse merken bakken. en niet altijd worden deze bakken door de autofabrikant zelf gemaakt maar ingekocht bij automaatbak fabrikanten.
Er zijn echt wel wat meer "gerenommeerde"merken met problemen met de bak. Ford met de Scorpio (80.000 klapte de bak bij de versies boven 2.0) Audi A6 Multitronic is een drama. De BMW E39 (5 serie) de eerste versie met de 2500 TDS motor was probleemloos, de nieuwe versie de 530d die daarna kwam had die problemen in het begin wel (grappig genoeg waren dat GM bakken waar je zo hoog over opgeeft), BMW is na die periode weer overgestapt de eerste fabrikant van de bakken (ZF). Mercedes-bakken: de 5G is probleemloos, behalve modeljaren C/E 2002-2003 met Valeo koeler in de bak ( lekkage koelvloeistof in de bak, gaat niet echt samen met ATF-olie(OK, niet echt en probleem met de bak), 7G geven problemen met hoger koppel.
De meeste bakken hebben een interval van 80.000 voor olie verversen, sommige fabrikanten hanteren geen verversing termijn. Onkundige verversing van de bakolie lijdt tot meer schade dan de oude olie laten zitten. Als men de magneten in de bak niet goed schoon maakt, spoelt men het ijzerslijpsel zo de bak in, met alle gevolgen van dien.
Als je naar moderner auto's gaat zal je tot de conclusie komen dat je de bakken tegenwoordig niet meer zelf kan peilen en bijvullen.
Terugkomend op het probleem, is het een AF40 automaatbak? Dat de C1 koppeling daarvan stuk is, is een zeer veel voorkomend probleem. Schijnt vanaf 60.000 km al te kunnen gebeuren, uitval percentage schijnt enorm hoog te zijn.
-
- Berichten: 2
- Lid geworden op: 10 jul 2011 16:33
Re: defecte automaat
Beste Dames, Heren ,
Ik had 2 vragen voor jullie :
- Als ik de koppeling op P-stand is dan wijst tie EPC en wilt tie niet schakelen.
Wat zou de mogenlijke probleem van zijn ?
- Hoeveel jaar garantie en aantal kilometer krijg ik volgens de coulabce regeling ? Zou ik erop recht hebben ?
De gegevens van mijn auto:
Merk: Audi a6 2004 (September)
Type :Sedan ,130 KW automaat
Brandstof:Benzine
Cilinderinhoud:2393 cc
Gaarne hoop ik spoedig reactie op krijgen.
Met de vriendelijke groeten ,
R.Baksoellah
Ik had 2 vragen voor jullie :
- Als ik de koppeling op P-stand is dan wijst tie EPC en wilt tie niet schakelen.
Wat zou de mogenlijke probleem van zijn ?
- Hoeveel jaar garantie en aantal kilometer krijg ik volgens de coulabce regeling ? Zou ik erop recht hebben ?
De gegevens van mijn auto:
Merk: Audi a6 2004 (September)
Type :Sedan ,130 KW automaat
Brandstof:Benzine
Cilinderinhoud:2393 cc
Gaarne hoop ik spoedig reactie op krijgen.
Met de vriendelijke groeten ,
R.Baksoellah
Re: defecte automaat
Beste meneer Baksoellah:
ten eerste is het niet netjes Uw vraag te stellen in het (zeer oude) topic van iemand anders.
Start een nieuwe topic!
Ten tweede, wat bedoelt U met garantie en coulance?
Uw auto is 7 jaar oud, garantie: 0
Of heeft U recent een reaparatie laten uitvoeren? Bent U al bij een garage geweest/
ten eerste is het niet netjes Uw vraag te stellen in het (zeer oude) topic van iemand anders.
Start een nieuwe topic!
Ten tweede, wat bedoelt U met garantie en coulance?
Uw auto is 7 jaar oud, garantie: 0
Of heeft U recent een reaparatie laten uitvoeren? Bent U al bij een garage geweest/
Re: defecte automaat
Deze opvatting wordt zeker niet door iedereen gedeeld en kan ook niet op ondersteuning rekening van het hier geldende reglement.dhc schreef:ten eerste is het niet netjes Uw vraag te stellen in het (zeer oude) topic van iemand anders.
Re: defecte automaat
In principe 0. Een coulanceregeling is een gunst van de betreffende verkoper / fabrikant of leverancier en geen absoluut recht voor de consument.R.Baksoellah schreef:- Hoeveel jaar garantie en aantal kilometer krijg ik volgens de coulabce regeling ? Zou ik erop recht hebben ?
Keurig volgens de gedragsregels van Radar:alfatrion schreef:Deze opvatting wordt zeker niet door iedereen gedeeld en kan ook niet op ondersteuning rekening van het hier geldende reglement.dhc schreef:ten eerste is het niet netjes Uw vraag te stellen in het (zeer oude) topic van iemand anders.
Gedragsregels Tros Radar Forum schreef:•Alvorens een nieuwe discussie te starten dienen gebruikers te controleren of er al soortgelijke discussies gaande zijn.