LET OP: Dit topic is meer dan drie jaar geleden geplaatst. De informatie is mogelijk verouderd.

[ archief ] Defecte koelvloeistoftemperatuurmeter

Problemen met jouw auto of motor? Geef hier jouw mening.
pboskamp

Defecte koelvloeistoftemperatuurmeter

Ongelezen bericht door pboskamp »

Mijn peugeot 207 uit 2008 vertoonde vorige week problemen met starten. Vandaag bij de garage meldt de monteur dat de koelvloeistoftemperatuurmeter kapot is. Doordat de meter stuk is, is niet opgemerkt dat er koelvloeistof lekte. Nu is er koelvloeistof gelekt op de elektrische bedrading van het centrale motormanagementsysteem. De bedrading wordt nu schoongemaakt. Als de bedrading vervangen moet worden, worden de kosten 1600 euro.

Wie heeft nog meer dezelfde klachten?

Had dit opgemerkt moeten worden tijdens de APK en grote beurt in mei 2012? Er is toen 0,25 liter koelvloeistof bijgevuld.

De auto heeft 68.000 km gelopen.

berndv

Re: Defecte koelvloeistoftemperatuurmeter

Ongelezen bericht door berndv »

pboskamp schreef: Had dit opgemerkt moeten worden tijdens de APK en grote beurt in mei 2012? Er is toen 0,25 liter koelvloeistof bijgevuld.
Niet bij de APK, is geen onderdeel daarvan. Bij een grote beurt? Lijkt me ook niet direct, hoewel een kwart liter wel vrij veel is om bij te vullen.

Anders gezien, had u het zelf kunnen opmerken? Ja. Vloeistof die weglekt, komt ook onder de auto. Een defect thermostaat veroorzaakt ook andere temperatuur problemen, binnen uw auto, op het dashboard kunt u diezelfde thermostaat aflezen, als de temperatuur daar te hoog of te laag is en blijft, is dit ook al een duidelijk signaal.

Daarnaast vind ik het vervangen van die bedrading wel erg rigoreus. Een plastic mantel smelt niet bij 100 graden, en koperdraad ook niet. Dus schoonmaken zou voldoende moeten zijn.

kokka

Ongelezen bericht door kokka »

Het zou wel kunnen ze er rekening mee houden dat de koelvloeistof de bedrading aan zou kunnen tasten, al geloof ik dat niet zo.

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

@berndv

Er wordt nergens gerept over een defecte thermostaat door TS.

hawkwind

Ongelezen bericht door hawkwind »

Het meest voor de hand liggende is een defecte temperatuursensor.
Maar daar heb je nog geen lekkage van.
Ik ben toch wel benieuwd waar de lekkage zich bevind .
IK hoop voor TS dat de koppakking nog heel is.......

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

Het kan ook overdruk zijn ontstaan, en door het overdruk/vulopening de koelvloeistof ontsnapt is.
Dat de bedrading vervangen moet worden door het lekken van vloeistof, kan ik mij niet voorstellen.
Wie heeft er niet al eens gemorst bij het bijvullen, en daarna schade gehad.

RCEE

Ongelezen bericht door RCEE »

Dit probleem is bekend hoor bij de PSA club, koelvloeistofsensor gaat lekken en door de stekkerpootjes kruipt de koelvloeistof de bedrading in en in het ergste geval tot in het motorstuurapparaat.

http://www.peugeotlogic.com/workshop/ws ... ottle2.htm

nevermind

Ongelezen bericht door nevermind »

RCEE schreef:Dit probleem is bekend hoor bij de PSA club, koelvloeistofsensor gaat lekken en door de stekkerpootjes kruipt de koelvloeistof de bedrading in en in het ergste geval tot in het motorstuurapparaat.

http://www.peugeotlogic.com/workshop/ws ... ottle2.htm

Deze link gaat over de Peugeot 307, EW10A Engine, MM6LPB Engine management.
TS heeft het over peugeot 207 uit 2008 .
Is hier hetzelfde probleem?

pboskamp

Nou, Het lijkt op wat RCEE schrijft.

Hoewel ik zelf niet onder de kap heb gekeken, is mij verteld dat de koelvloeistoftemperaturmeter defect was.
Daarmee zal denk ik "lekken" worden bedoeld, want de motortemperatuur was normaal af te lezen.
Nogal bijzonder dat deze electronica onder het koelsysteem ligt.
Nog veel meer bijzonder is dat dit dus een bekend probleem is, maar Peugeot Nederland een coulance verzoek heeft afgewezen.
Ze kunnen toch op voorhand minder kwetsbare sensors monteren?
Nu moet ik letterlijk maar zien hoe lang mijn auto blijft rijden tot dat de draden of contacten zijn gecorrodeerd en die centrale unit uitvalt. Zekerheid nihil.
Peugeot Nederland geeft na 68000km en 4 jaar dus nul garantie. Is dat normaal? Heeft iemand voor mij een goed idee of ik hier nog wat mee kan?

Veldt01

Ongelezen bericht door Veldt01 »

Peugeot heeft een historie met slechte sensoren en die in een 206 vormen daar geen uitzondering op. Denk dat dit gewoon een geval in de categorie "jammer maar helaas" is dus zijn de opties auto inruilen of afwachten en inderdaad die bekabeling is peperduur.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

gebeurt vaker helaas, door cappilaire werking wordt vloeistof door de lekke sensor de bekabeling 'ingezogen' en soms bereikt het ook de managementcomputer die defect gaat.

dit gebeurt meestal niet bij de temperatuursensor (op het thermostaathuis) maar het gebeurt vaker bij de koelvloeistofniveau sensor die in het expantievaatje zit.

bij de 407 was er destijds een modificatie voor dat de niveau sensor er preventief uit werd gehaald voor dit probleem (dus weer zelf het niveau in de gaten houden).

deze 207 vormt dan een uitzondering als het inderdaad de temperatuursensor betreft.

pboskamp

Beste Thecure en Veldt01,

Bedankt voor jullie reactie.

Het zou kunnen dat het bij mijn peugeot 207 ook de koelvoelstofniveaumeter is. Dat klinkt logerischer, omdat mijn metertje in mijn dashboard dat de motortemperatuur meet wel prima werkte.

Hebben jullie nog tips hoe ik dit kan aanpakken?

Ik blijf nu vooral zitten met een zeer ontevreden gevoel over mijn Peugeot 207 en de service die Peugeot Nederland biedt bij een kennelijk zeer bekend probleem.

thecure

Ongelezen bericht door thecure »

bij moderne auto's wordt hiervoor dezelfde sensor gebruikt. de management computer stuurt dan via het CAN-netwerk de temperatuur door naar het dashboardinstrument.

scheelt weer een extra sensor en bekabeling.

Gesloten